Beste scooter for en gutt på 16 år?

Er en Polaris Indy 550 es noe som er anbefalt for en 16 åring? Å er den god i nysnø/ dyp snø?
En kompis av meg har en litt eldre polaris rmk trail 550 2007/8 modell, Den tar seg jævlig godt fram i dypsnø til å være 550. Kommer seg mange plasser som min 16' axys. De er heller ikke så dyre. Ville spart pengene på 16års skutere, og heller bruke de på ordentlig skuter når du blir 18.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Så en 16 åring kan ikke kjøre Polaris pro rmk 600 lovlig? Å er det en måte å få det lovlig å kjøre i Norge
Effekt begrensningen for 16år er vel på 80hk om jeg husker riktig, så du kan dessverre ikke kjøre RMK600 lovlig på Norsk scooterlapp.
 
Så en 16 åring kan ikke kjøre Polaris pro rmk 600 lovlig? Å er det en måte å få det lovlig å kjøre i Norge
Og nei, i norge har vi en regel på snøskuter. Når du er 16 har du lov til å kjøre det som kalles klasse 1 snøskuter. Dette er skutere som ikke overstiger 0.20 kw pr kg. Så det vil si at du kan ha en 600 cc snøskuter, men da må den veie ganske mye. Får å finne ut hvilke skutere som er lovelig på deg tar du Kw delt på vekt på skuteren. Men som jeg vet kan du kjøre alt av 600 ace, dær de er under 0.20 kw pr kg. Bare husk at jo lengre belte du har, jo mer kraft må skutern ha får å få den rundt. Min menig er det ikke noe poeng å ha lengre en 137'' på skutern, da blir det nesten for langt og du vil ha lite kraft til belte. Har kjørt 550'er med 155 belte og de har dårlig acs og dårlig toppfart.
 
Hva er den beste maskinen til en 16-åring som liker fart og kjøring i dypsnøen?
Igjenn anbefale æ polaris rmk 550 med 137'' pris ligger mellom 10 - 20 000 kr. Er ikke vits å kjøpe noe lengre, da motoren sliter med å få dratt rundt belte. Men e jo spørs ka budsjette ditt e. Ville sagt til dæ å ikke bortkast penga dina på en flæske ny 16 års skuter hvis du uansett skal kjøpe større når du blir 18. å kjøpe nyere skutere e rent tap økonomisk sett. Kjøper du en eldre 550/440 (1990 - 2009) får du solgt den for nesten like mye du kjøpte dem for.
 
Eventuelt kan du investere i Phazer, xtx eller mtx utgaven. Den går som et dass med plombering med det tar 15 min og et flatskrujern å fikse. Da får du en scooter som er lov for han å kjøre,

Nei, det er ikke sånn det fungerer. Endring av kjøretøyets egenskaper medfører at kjøretøyet må godkjennes i den stand det er etter endring og registreres som det det faktisk er.
 
Nei, det er ikke sånn det fungerer. Endring av kjøretøyets egenskaper medfører at kjøretøyet må godkjennes i den stand det er etter endring og registreres som det det faktisk er.

Joda, om man ska gjøre det etter boka. Er ikke lov med effektanlegg, bigbore eller turbokit heller uten at det godkjennes det heller. Påenget med uplombert phazer er at den er på papiret en klasse 1 men går mye bedre. Jeg kjørte enda turbo på uplombert phazer da jeg var 16 og politiet sa aldri noe på det siden den var klasse 1 i vognkortet. :)
 
Helt til du skader eller tar livet av noen ved et uhell. Scooter blir sendt til teknisk. Å forsikringen sir nei nei. Denne er ikke i henhold til gjeldende regler/forskrift.. så sitter du der meget ung. Med et regresskrav mot deg.. hold deg innenfor..
 
Joda, om man ska gjøre det etter boka. Er ikke lov med effektanlegg, bigbore eller turbokit heller uten at det godkjennes det heller. Påenget med uplombert phazer er at den er på papiret en klasse 1 men går mye bedre. Jeg kjørte enda turbo på uplombert phazer da jeg var 16 og politiet sa aldri noe på det siden den var klasse 1 i vognkortet. :)

Altså, du kommer med oppfordringer til lovbrudd og påstår på toppen av det hele at lovbruddene er lovlige..
Kommer man i en ulykke med et kjøretøy som er endret på denne måten må man regne med et betydelig regresskrav.
 
Altså, du kommer med oppfordringer til lovbrudd og påstår på toppen av det hele at lovbruddene er lovlige..
Kommer man i en ulykke med et kjøretøy som er endret på denne måten må man regne med et betydelig regresskrav.

Oppfordrer ikke til noe som helst, men kommer med et rent forslag om at det er en mulighet. En uplombert phazer eller i mitt tilfellet en turbomatet phazer er rent teknisk ulovlig for en under 18 å kjøre men i vognkortet ser den lovlig ut. Samme gjelder om man fjerner plomberinga på en av Arctic Cat side 4000 modeller.

Og ja det er større konsekvenser ved en ulykke, jeg er fullt klar over det. Har hørt disse argumentene helt siden jeg skulle trimme min første moped.
 
Vel.. da har du sikker vært utrolig heldig... så heldig at du skal klokelig holde det for deg selv, det er ikke så at alle er like heldig som deg. At så lenge det ser lovlig ut i vognkort så peise vi på.. onkel blå blir bare mere og mere på hugget. La oss prøve og gjøre dette så lovlig som mulig.. klare man ikke det. Vel så får det være opp til hver enkelte....

Når vi først er innom dette temaet om lovlig/ulovlig.. jeg blir like fasinert hver gang noen poster bilder og film av ulovlig kjøring... dette framstår jo som like smart som å rane sin lokale Coop med Go Proen på hode for å så legge ut... bare en tanke...
 
  • Liker
Reaksjoner: R.A.L
Neivel, greit. Skal la være å foreslå det heretter. Vil bare komme med et siste tanke rundt dette forslaget. De aller fleste 16 åringer synes 550 og 600 ace går alt for dårlig. Og mange foreslår 600 2takts modeller til 16 åringer som hvertfall ikke er lovlig. Er det ikke da bedre med et litt mer "lovlig" alternativ å gå for en uplombert klasse 1 maskin enn en rein klasse 2 hvis 550 er helt uaktuelt?

Uansett, beklager at jeg har uttalt meg i saken. Det var tydeligvis ikke en velkommen mening og forslag jeg hadde i denne tråden. Hold dere i løypa, bruk hjelm, kjør pent :)
 
Stemmer, ditt forslag om å bryte gjeldende lovverk var ikke særlig velkomment for min del ihvertfall. Hva folk gjør av ulovligheter får være deres egen greie men det er ingen grunn til å oppmuntre til det eller foreslå slikt.

Jeg kjører heldigvis for det meste der jeg vil, holder meg unna de få områdene det er forbudt å kjøre i bare. Å bruke hjelm er en selvfølge..
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim