POLARIS Nyheim's 2019 PRO RMK 850

Det er sant :) 20k mindre å bruke på turbokit :wow:

Jepp. Jeg er fornøyd med WE demperne på min SKS etter at Lindback Suspention Service brukte annen olje og 20 psi mer N2 trykk. Ingen problem med bunning av dempere på de hopp jeg har nerver til hvertfall. Er 100 kg uten ryggsekk ;)
 
Jepp. Jeg er fornøyd med WE demperne på min SKS etter at Lindback Suspention Service brukte annen olje og 20 psi mer N2 trykk. Ingen problem med bunning av dempere på de hopp jeg har nerver til hvertfall. Er 100 kg uten ryggsekk ;)

Okay skal notere det, men det bør gå an å få ei god innstilling på OEM dempere på en kar som veier 80 kg fullt kledd uten å måtte bytte olje å trykk i de.
 
Okay skal notere det, men det bør gå an å få ei god innstilling på OEM dempere på en kar som veier 80 kg fullt kledd uten å måtte bytte olje å trykk i de.

Joda finne rett kobinasjon mellom preload og antall klikk på kompresjonsjusteringa så blir det bra. Jeg fikk olje og trykk i forbildelse med overhaling som jeg likevel sku ha :)
 
Rett kalibrering av demperne og raptor trs fjærer er billigste løsning på dempere til polaris :) men vist du vil svi av rundt 20k i dempere, så vil jeg anbefale deg å vurdere raptor dempere, vanvittig bra dempere og service og suport hos raptor er veldig bra, men bra at du e fornøyd med maskinen din da :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
De demperene der burde være mer enn god nok for de alle fleste men det kan godt hende at de bør en tur innom en kompetent demperdoktor for fintuning og sikkert bedre olje. Fabrikkolje er ofte elendige greier. Kjør tusen km, ta de av og lever inn til service og evt endring av kalibrering slik man ønsker det. Mye penger å spare på å faktisk bruke litt tid og noen kroner på de demperene man har.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Mye gode tips her :thumb: Takk!

Skal se hvordan de holder gjennom vinteren. Dempere må gjøre en god jobb, så hvis jeg ikke er fornøyd blir det enten gjort noe med de eller kjøpt inn et aftermarket sett.
 
Jeg har demperne til service hvert år og hvert år gir jeg input til Lindback om hva som funket bra sist og hva jeg vil endre på. Har kommet fram til at 20 psi mer trykk og annen olje (husker ikke merke men bedre enn den fox-olja han normalt bruker) er en god kombo og så gir han meg tips til hva jeg bør gjøre for å få det optimalt. Gud for underverker det gjør å få rett kalibrering av de orginale demperne. Planen nå er å gå over til raptor triplerate fjærer og se hvordan der blir. Å bruke litt tid på å teste forskjellig kombo mellom preload og antall klikk på piggybacken har mye å si på hvordan scooteren oppleves. Har ihvertfall et oppsett på min maskin nå som jeg nesten aldri trenger å røre. Funker til skog, løype, hopp og det meste. Vet jeg det blir en hard tur skrur jeg bare på 3-4 klikk ekstra så er det bang on :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Assault015
Jepp, demperene mine er inne hos Lindbäck nå. Blir vel ferdig i helga. De var spot on fra fabrikk, trenger bare service. Han sier at den originale oljen er helt ræva og oppfører seg nesten som parafin og lukter nesten som det også. Bare skikkelig olje utgjør mye. Høyere gasstrykk øker gjerne effektiviteten til shimstacken og klikkerjustering blir mer merkbar på bekostning av mer friksjon internt i demperene fordi alle tetteringer nå presser mer på. Kanskje også slitasjen øker noe men for snøscooter utgjør det sikkert minimalt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Jepp, demperene mine er inne hos Lindbäck nå. Blir vel ferdig i helga. De var spot on fra fabrikk, trenger bare service. Han sier at den originale oljen er helt ræva og oppfører seg nesten som parafin og lukter nesten som det også. Bare skikkelig olje utgjør mye. Høyere gasstrykk øker gjerne effektiviteten til shimstacken og klikkerjustering blir mer merkbar på bekostning av mer friksjon internt i demperene fordi alle tetteringer nå presser mer på. Kanskje også slitasjen øker noe men for snøscooter utgjør det sikkert minimalt.

Har demperne på service hos han hver høst så er ikke nevneverdig beskymret for det. De orginale Walker Evans dempere som kommer på Polaris RMK er satt opp for unga på barneskolen, derfor trengs det litt mer justering for min del. Hvertfall når man fra tid til annen får litt luft under belte og kjører det scooteren makter med fører på 100+ kg. Dempere fra Assault og de som nå kommer på Khaos derimot, de trenger bare finjustering så er de perfekt. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
En tur på riksen med @pesslaad for ei uke sia. :) De to første bildene er ikke fra sverigeturen.

20191219_131319.jpg

20191219_131456.jpg

20191220_154105.jpg
 
Oki, synes du d fungerer bra? Hører mange si at det ikke er helt optimalt for vår høyde, så vil tro at det er en del effekt og hente på variator oppsett på 850

Fungerer greit, men er nok litt å hente på et variatorkit så det blir vel kjøpt inn etterhvert, ja :) I pudder som dette pakker det seg med snø på innsug, og hvis man ikke er flink å koste av de så kan man miste litt RPM etterhvert. Man hører også når motor begynner å få mangel på luft. Opplevde et par bogs på turen på grunn av det. Regner hvertfall med det var det. Var litt spesielle forhold for pudderet på innsuget ble hardt etterhvert, ikke rart den roper etter luft da. :)

Lurer også litt på om noen har nedgirt 850? Det kunne jo være litt artig å prøvd :hmm:
 
Fungerer greit, men er nok litt å hente på et variatorkit så det blir vel kjøpt inn etterhvert, ja :) I pudder som dette pakker det seg med snø på innsug, og hvis man ikke er flink å koste av de så kan man miste litt RPM etterhvert. Man hører også når motor begynner å få mangel på luft. Opplevde et par bogs på turen på grunn av det. Regner hvertfall med det var det. Var litt spesielle forhold for pudderet på innsuget ble hardt etterhvert, ikke rart den roper etter luft da. :)

Lurer også litt på om noen har nedgirt 850? Det kunne jo være litt artig å prøvd :hmm:
Skjønner :) når det gjelder luftinntaket på scooteren din, så har jo BD komme med ei fin løsning til disse maskinene da :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Har du 2020 map? Trurdu har mer igjen for et godt variatoroppsett enn nedgiring. 850 har mer enn nok power til den giringa den kommer med :)
 
Har du 2020 map? Trurdu har mer igjen for et godt variatoroppsett enn nedgiring. 850 har mer enn nok power til den giringa den kommer med :)

Den har 19,5 flash. Får 2020 flash når den skal inn på førstegangsservice :) Ja, blir nok et variatorkit fra deg til neste sesong. Det sagt så drar den 8200 RPM sånn som den er :thumb:
 
Den har 19,5 flash. Får 2020 flash når den skal inn på førstegangsservice :) Ja, blir nok et variatorkit fra deg til neste sesong. Det sagt så drar den 8200 RPM sånn som den er :thumb:

850 er bra satt opp sånn de er, men de har bare godt av litt mer grader på helixen når man kjører i lavlandet. Sånn BTW så er custom frest helix til 850 med MHP-spesifik profil forhåpentligvis påtur snart ;) Blir også å teste de nye Boondocker vektene etterhvert og kanskje gå bort ifra SLP om det går som jeg ønsker. Har lest veldig mye bra om disse vektene. :)

Har derfor ikke tatt inn flere 850 kit i påvente av dette og at dette er testet og finjustert fjærspend til jeg er fornøyd. 800 kit blir jeg å levere slik de er.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og Nyheim
Plutselig var det sommer, og jeg har gått over fra rødt til blått ? Gleder meg til å kjøre scooter igjen, men nå er det motorsykkel det går i. Kjørt nesten 3.000 km på allerede.

20200616_185318.jpg

20200611_215529.jpg

20200611_215503.jpg

20200611_215518.jpg
 
Sist redigert:
Dager som det her begynner å nærme seg! Gått hele sommeren uten å gitt scooter en eneste tanke, men i dag kom nordlyset og nå kjenner jeg at jeg gleder meg til snø :inlove:
20191106_132745.jpg

Pudder.jpg
 
Da jeg ønsker meg over på Khaos etterhvert så solgte jeg PRO'en nå. Ikke sikker på når det blir innkjøp av ny scooter igjen, men som plaster på såret og til midlertidig scooter henta jeg meg en 2016 SKS 800 i dag :) Litt nedgradering, men blir nok å kose meg masse på denne nå i vinter, i vente av en ny Khaos på gården.
118649484_325161045466495_2456653192848449721_n.jpg

118648487_622307151759195_8051453632590445991_n.jpg

118637094_1777673999038714_7494280319284731921_n.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og MHP
Ingen dårlig maskin dette heller. Bare påse at du har bra kompresjon i motoren og få et bra oppsett i variatorene så blir du nok å kose deg bra på den også :) Alt under 120 psi ville jeg byttet stempler på. Derfra går det raskt nedover etter min erfaring. Stemplene som kom i disse holder ikke kompresjon alvorlig lenge så ville kjørt wøssner eller wiseco. Og hvis du først har oppe motorn så anbefaler jeg å bytte toppen. Gjort unververker for hvor kvikk motoren oppleves når jeg monterte på min gamle '16 mod 800 :) Får du overhalt demperne så be om 20 psi mer nitrogentrykk i senterdempern og kjøre 20,8 cm preload på den (altså lengde på fjæra med belte i lufta). Det gjør underverker for lekenheten til scootern. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Ingen dårlig maskin dette heller. Bare påse at du har bra kompresjon i motoren og få et bra oppsett i variatorene så blir du nok å kose deg bra på den også :) Alt under 120 psi ville jeg byttet stempler på. Derfra går det raskt nedover etter min erfaring. Stemplene som kom i disse holder ikke kompresjon alvorlig lenge så ville kjørt wøssner eller wiseco. Og hvis du først har oppe motorn så anbefaler jeg å bytte toppen. Gjort unververker for hvor kvikk motoren oppleves når jeg monterte på min gamle '16 mod 800 :) Får du overhalt demperne så be om 20 psi mer nitrogentrykk i senterdempern og kjøre 20,8 cm preload på den (altså lengde på fjæra med belte i lufta). Det gjør underverker for lekenheten til scootern. ;)
Gode tips. Takk :)