Enig i det du skriver, men virkningsgraden på en elbil er mye dårligere enn mange vil mene. Har plug-in-hybrid og den har både kjøling på omformer (væske), motor (væske) og batteri (luft). Skulle ikke tro det hadde vært nødvendig hvis det ikke var tap.Regnestykket er enkelt:
En elbil kjører ca 1 mil på 1,2kWt(noen bruker mindre feks Hyundai Ioniq, noen bruker mer, feks Nissan LEAF)
En ICE bil kjører ca i beste fall, en tredjedel på samme energimengde.(En liter bensin tilsvarer ca 10kWt)
BMS i dag(battery managment system), altså hjernen som styrer batteriet og enerigfordelingen er svært effektiv, primært pga at elmotorene i dag er av AC børsteløs type. Hvis du ikke forstår hva det har med saken å gjøre betyr det at en børsteløs elmotor må skape et elektrisk felt i statoren før rotoren kan rotere og det geniale er at du regulerer ikke hastigheten på motoren ved å tilføre mer eller mindre strøm til børstene som en vanlig DC elmotor og dermed ha en fryktelig komplisert og ineffektiv "fartsregulator".
I stedenfor kan du elektronisk bare regulere hvor stort feltet i statoren skal være og med hvilken frekvens. Du lager mao ikke spillvarme for å regulere effekten i motoren.
Det er litt som hvordan varmehåndtakene på dagens snøscootere blir regulert(på BRP i allefall). Det er ikke en stor motstander som begrense strømmen til håndtakene slik at de blir mindre varme. Det er en PWM krets som slår av og på kretsen veldig hurtig som regulerer dette. Jo mer PÅ og mindre AV, jo varmere vil du føle at håndtakene er. Tapet her er null.
En moderne AC elmotor opererer omtrent på samme måte.
På jobben har vi tester gående på IGBT-transistorer. De har kjøling fra isvannskretsen på bygget.