GENERELT Hva er best kjøp? 2018 Hardcore vs 2018 Summit

scotrider

Medlem
20 Jan 2013
56
28
Begna
Hei! Har sett på snøscooter nå i par månder, å nå ska det handles! står mellom 2018 Artic cat hardcore og 2018 Summit 850

noen for og mot?

noen som har hardcore, hvordan fungerer det med kort kjøler? Blir den fort varm på løype?

Takker for alle svar!
 
Sist redigert av en moderator:
Her er det mye smak og behag ute å gå men kan vel si uten at det er noe stor hemmelighet at kvalitetsforskjellen er milevis foran på Summiten og andrehåndsverdi er også mye bedre på BRP.
Alt det andre må du nesten bare selv finne ut hva du liker best selv.
 
  • Liker ikke
Reaksjoner: Ketil
Her er det mye smak og behag ute å gå men kan vel si uten at det er noe stor hemmelighet at kvalitetsforskjellen er milevis foran på Summiten og andrehåndsverdi er også mye bedre på BRP.
Alt det andre må du nesten bare selv finne ut hva du liker best selv.

det er valgets kvaler, har vært og sett på begg merkene, heller nok mest mot summit. men er jo litt med pris etc og da.
 
850 motoren er en perle. Driftsikker, sprek som f*** og billig i drift. Sjekk på Finn hva bruktprisene på BRP 850 er kontra resten, sier jo sitt. Freeride er også en morsom sak som gjør seg bedre på løype også.
 
Her er det mye smak og behag ute å gå men kan vel si uten at det er noe stor hemmelighet at kvalitetsforskjellen er milevis foran på Summiten og andrehåndsverdi er også mye bedre på BRP.
Alt det andre må du nesten bare selv finne ut hva du liker best selv.

Hva tenker du spesifikt på når du sier kvaliteten er milevs foran på BRP over AC?
 
  • Liker
Reaksjoner: mynameisjouni
Hva tenker du spesifikt på når du sier kvaliteten er milevs foran på BRP over AC?
Det er bare å ta i styret på scooteren. AC er slarkete og løsningene virker ikke helt ferdigtenkt, feks oppbevaringen foran instrumentet.
Ingen kinalager er brukt noen steder på BRP, kun NSK. Er BRP perfekt? Nei selvsagt ikke men bruktpris, butikkpris og antall solgte sier vel sitt? Foruten reimproblematikken leser man om utrolig lite feil på gen4. Motorene er dønn solide og chassiset er sterkt. Med så mange solgte enheter må det vitne om kvalitet?
På BRP passer deksler fint sammen og sitter fast med rustfrie torxskruer, støtfangere er solid laget og man kan montere slepekrok uten noe knoteløsning. Alt av ekstrautstyr passer skikkelig og lett å montere, man har gode seteløsninger som smetter på enten man vil ha en skikkelig 2-seters løsning eller et knøttlite frikjøresete uten at det koster perverst mye. Linq tilbehør som ser bra ut og sitter fast.
Deleprisen på BRP er også lav.
Kan nevne at jeg kjente på styret på en 22 år gammel Thundercat og den var tightere enn en ny AC i dag.
 
Det er bare å ta i styret på scooteren. AC er slarkete og løsningene virker ikke helt ferdigtenkt, feks oppbevaringen foran instrumentet.
Ingen kinalager er brukt noen steder på BRP, kun NSK. Er BRP perfekt? Nei selvsagt ikke men bruktpris, butikkpris og antall solgte sier vel sitt? Foruten reimproblematikken leser man om utrolig lite feil på gen4. Motorene er dønn solide og chassiset er sterkt. Med så mange solgte enheter må det vitne om kvalitet?
På BRP passer deksler fint sammen og sitter fast med rustfrie torxskruer, støtfangere er solid laget og man kan montere slepekrok uten noe knoteløsning. Alt av ekstrautstyr passer skikkelig og lett å montere, man har gode seteløsninger som smetter på enten man vil ha en skikkelig 2-seters løsning eller et knøttlite frikjøresete uten at det koster perverst mye. Linq tilbehør som ser bra ut og sitter fast.
Deleprisen på BRP er også lav.
Kan nevne at jeg kjente på styret på en 22 år gammel Thundercat og den var tightere enn en ny AC i dag.
Kommentarene dine hører bedre hjemme på dizze ttåden.
 
  • Liker
Reaksjoner: CatLarsen og pesslaad
Har kjørt både AC og Ski Doo 2018mod. Begge er bra maskiner. Selv trives jeg best på min summit 850. Men dette er kun min mening. Men hadde ikke vært redd for og bruke penger på en ny AC..
 
  • Liker
Reaksjoner: pesslaad
Har hørt hvert år siden 2008 at reimproblemet er borte på BRP så æ hadde gått for AC uten tvil. Men det er min mening. Kjører selv polaris :)
 
Det beste du kan gjøre hvis du har mulighet, er å prøve begge modeller, den du føler deg mest hjemme på er definitivt den du bør gå for.

Har også endret tittelen på tråden fra "Hvem er best kjøp? 2018 Hardcore vs 2018 Summit" til "Hva er best kjøp? 2018 Hardcore vs 2018 Summit"
 
  • Liker
Reaksjoner: Stian H
Det er ikke sånn at AC ikke har hatt reimproblemer da. I 2018 gikk importøren fri for reimer til Yamacat fordi de sleit så mye reimer. Sannheten om reimer er at når man kommer opp i 160-170-180++hk området, må variatorer, giring og motorfester være temmelig spot on ellers ryker reimer tvert. Der bommet BRP grovt, sannsynligvis har/hadde de en eller annen idiot av en ingeniør som hadde noen meninger om hvordan dette skal være og så trynet det fullstendig.
Det positive er at BRP erkjente problemet og erstattet alt som måtte lide av dette. Forhandler var like forbanna som jeg var. De svidde nok av noen millioner på dette verden over.

Ellers er nærhet til en (god)forhandler super viktig ved valg av scootermerke.
 
Husker vertfall det på min 12 modell ac så gikk det non reimer før je fikk ny variatorer på garantien.
Har prøvekjørt hardcore, kun på jorde, itte no å utsetta på den, eineste je syns den vart væl varm enda det var berre laus snø, så på hard løype må vel den med kort kjøler slite med temperaturen?

har kun vøri å sett på eit par summit’er, itte fått prøvekjørt, men ser veldig bra ut vertfall.

Omtrent lik avstand tell forhandlers herfra å bra service hos begge!
 
Det er ikke sånn at AC ikke har hatt reimproblemer da. I 2018 gikk importøren fri for reimer til Yamacat fordi de sleit så mye reimer. Sannheten om reimer er at når man kommer opp i 160-170-180++hk området, må variatorer, giring og motorfester være temmelig spot on ellers ryker reimer tvert. Der bommet BRP grovt, sannsynligvis har/hadde de en eller annen idiot av en ingeniør som hadde noen meninger om hvordan dette skal være og så trynet det fullstendig.
Det positive er at BRP erkjente problemet og erstattet alt som måtte lide av dette. Forhandler var like forbanna som jeg var. De svidde nok av noen millioner på dette verden over.

Ellers er nærhet til en (god)forhandler super viktig ved valg av scootermerke.

Nå er ikke yamacat interresant i dette tilfelle. Det er yamaha og de har egne variatorer i tillegg. Arctic cat hadde problemer i 12 og 13. Men dette ble utbredret :)
 
Husker vertfall det på min 12 modell ac så gikk det non reimer før je fikk ny variatorer på garantien.
Har prøvekjørt hardcore, kun på jorde, itte no å utsetta på den, eineste je syns den vart væl varm enda det var berre laus snø, så på hard løype må vel den med kort kjøler slite med temperaturen?

har kun vøri å sett på eit par summit’er, itte fått prøvekjørt, men ser veldig bra ut vertfall.

Omtrent lik avstand tell forhandlers herfra å bra service hos begge!

Har enda ikke vært plaget med varmgang på min hardcore som jeg har montert turbo på i tillegg. Men har selvfølgelig vært over normaltempen flere ganger som er 40 grader ca :)
 
Etter non runder med lokale arctic forhandlern så vart det visst 2020 Mountain Cat
7504BFA9-484A-4E99-A5AF-C9B3CD258B36.jpeg