Taiga elektrisk scooter

Regnestykket er enkelt:
En elbil kjører ca 1 mil på 1,2kWt(noen bruker mindre feks Hyundai Ioniq, noen bruker mer, feks Nissan LEAF)
En ICE bil kjører ca i beste fall, en tredjedel på samme energimengde.(En liter bensin tilsvarer ca 10kWt)
BMS i dag(battery managment system), altså hjernen som styrer batteriet og enerigfordelingen er svært effektiv, primært pga at elmotorene i dag er av AC børsteløs type. Hvis du ikke forstår hva det har med saken å gjøre betyr det at en børsteløs elmotor må skape et elektrisk felt i statoren før rotoren kan rotere og det geniale er at du regulerer ikke hastigheten på motoren ved å tilføre mer eller mindre strøm til børstene som en vanlig DC elmotor og dermed ha en fryktelig komplisert og ineffektiv "fartsregulator".
I stedenfor kan du elektronisk bare regulere hvor stort feltet i statoren skal være og med hvilken frekvens. Du lager mao ikke spillvarme for å regulere effekten i motoren.
Det er litt som hvordan varmehåndtakene på dagens snøscootere blir regulert(på BRP i allefall). Det er ikke en stor motstander som begrense strømmen til håndtakene slik at de blir mindre varme. Det er en PWM krets som slår av og på kretsen veldig hurtig som regulerer dette. Jo mer PÅ og mindre AV, jo varmere vil du føle at håndtakene er. Tapet her er null.
En moderne AC elmotor opererer omtrent på samme måte.
Enig i det du skriver, men virkningsgraden på en elbil er mye dårligere enn mange vil mene. Har plug-in-hybrid og den har både kjøling på omformer (væske), motor (væske) og batteri (luft). Skulle ikke tro det hadde vært nødvendig hvis det ikke var tap.

På jobben har vi tester gående på IGBT-transistorer. De har kjøling fra isvannskretsen på bygget.
 
Jeg er ingen forsker og kan lite om LCA av bensin fraktet opp kontra kull men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke tenkte på at bensinen skal opp dit med båt... Et kullkraftverk er ganske effektivt når du samtidig har bruk for fjernvarme. Her er jo Svalbard mitt i blinken. Helt enig i hydrogen for å slippe (så mye) batterier. Produksjon av batterier får en håpe blir mer miljøvennlig (andre materialer og mindre kraftkrevende).
En fuelcell kjøretøy må ha elmotor og batteri. Man skiller mellom BEV(battery electric vehicle) og FCEV(fuel cell electric vehicle). Hydrogenet skapet elektrisitet direkte i brenselcellen som forsyner et batteri(veldig mye mindre batteri enn i en BEV) som igjen forsyner en elmotor.
Det finnes INGEN måter å produsere hydrogen på som ikke krever mer energi enn du får igjen når du bruker den. Du må mao ha en energikilde som kan skape hydrogenet enten ved elektrolyse eller NGR m.m. Sistnevnte bruker naturgass til å lage hydrogen ved høy varme pluss mye annet rart.
Poenget er at hydrogen krever MYE energi. Feks kunne en vindmøllepark gi kraft til en hydrogenfabrikk i nærheten når det ellers ikke er behov for elkraft i strømnettet.
 
En fuelcell kjøretøy må ha elmotor og batteri. Man skiller mellom BEV(battery electric vehicle) og FCEV(fuel cell electric vehicle). Hydrogenet skapet elektrisitet direkte i brenselcellen som forsyner et batteri(veldig mye mindre batteri enn i en BEV) som igjen forsyner en elmotor.
Det finnes INGEN måter å produsere hydrogen på som ikke krever mer energi enn du får igjen når du bruker den. Du må mao ha en energikilde som kan skape hydrogenet enten ved elektrolyse eller NGR m.m. Sistnevnte bruker naturgass til å lage hydrogen ved høy varme pluss mye annet rart.
Poenget er at hydrogen krever MYE energi. Feks kunne en vindmøllepark gi kraft til en hydrogenfabrikk i nærheten når det ellers ikke er behov for elkraft i strømnettet.
Jepp, vet dette. men det jeg mente var at med hydrogenfrift blir batteriet mindre (og følgelig og miljøkonsekvensene) enn med ren batteribil. Vindmøller eller solkraft kunne produsert hydrogen. Dette har det vært snakk om allerede fra plasser som kraftproduksjonen ligger langt fra nettet.
 
Enig i det du skriver, men virkningsgraden på en elbil er mye dårligere enn mange vil mene. Har plug-in-hybrid og den har både kjøling på omformer (væske), motor (væske) og batteri (luft). Skulle ikke tro det hadde vært nødvendig hvis det ikke var tap.

På jobben har vi tester gående på IGBT-transistorer. De har kjøling fra isvannskretsen på bygget.
Virkningsgraden er reell. Jeg har selv kjørt elbil som bruker 1,2kWt pr mil. Tallet er ikke teoretisk. Er det transmisjonstap på vei til batteriet. Ja selvsagt. Du får ikke 100% av den kraften som produseres i et kraftverk hele veien fram til batteriet men på en annen side får du ikke 100% av kraften fram til huset ditt...eller telefonen din eller raffineriet som produserer drivstoff. Transmisjonstapet er reell den også men den gjelder absolutt alt men av en eller annen grunn så skal el-bilen trekkes fram som den eneste som lider av dette, selv på TU - som burde vite bedre.

At du har aktiv kjøling av BMS er av den enkle grunn at den er bygd svært kompakt. Det er enormt mye energi som går i gjennom en bitteliten dings. Effektiviteten er ikke 100% men med de strømmene det er snakk om vil selv 98% medføre varmeutvikling og BMS'en er lagd for å tåle alle forhold du kan utsette bilen din for. 40 varmegrader og full pinne, så ja den må ha en slags måte å forsikre seg om at den ikke overopphetes. Selv de tykke kobberkablene blir varme til slutt og de er bare kabler.
Elmotoren er det samme greia med. Den er innkapslet og er lagd for å klare nær sagt alle forhold, varmt eller kaldt så det må være en plan B for å håndtere det også.
 
Hydrogen har en fordel ved at det er lett å lagre enorme mengder, batteri er kun praktisk i mindre skala. Dog vil hydrogen i mange tilfeller være en dårlig løsning men særlig ved off-grid installasjoner kan det være hensiktsmessig. Svalbard er off-grid og jeg ser derfor for meg at produksjon av hydrogen lokalt kan ha noe for seg dersom man får produsert nok ved hjelp av solenergi i sommerhalvåret.. I vinterhalvåret er det som kjent begrenset med sol å benytte og da er det fint å kunne tære på oppsparte reserver..
Hvis man ser til båten Energy Observer ser man et konsept der kombinasjonen av hydrogen og batteri brukes, batteriene er relativt små og når de er fulle bruker de energien til å produsere hydrogen for fremtidig bruk. 62kg (332l) hydrogen har de kapasitet til å ha ombord, de har 112kWh batteri ombord og ca 1MWh hydrogen ved fulle tanker.. Batteriene veier 1,4 tonn mens hydrogenet altså veier 62kg. De produserer også hydrogenen ombord så totalen utgjør mer vekt, hele opplegget inkl. fuelcell og produksjon av hydrogen veier ca 1,7 tonn.
Enkelt oversatt, 1kWh batteri veier 12,5kg mens 1kWh hydrogen veier 1,7kg.. Man får altså 7,35 ganger så mye energi med samme vekt.
Hvis hydrogen produseres et annet sted enn på fartøyet/kjøretøyet vil forholdet bli enda tydeligere og det bør være innlysende at hydrogendrift av kjøretøyet isolert sett gir en betydelig lenger rekkevidde med samme vekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinhead1974
Ja hydrogen vil nok før eller senere komme...men vi må innse at vi må ha atomkraftverk. Vindmøller og vannkraft blir for stusselig og kreve alt for store arealer.
Lett å lagre er vel en liten overdrivelse. Det kreves jævla høy pumpetrykk for å få det på tankene...som er veldig energikrevende det også. Det lagres opp mot 800 bar så det kommer ikke på tanken av seg selv. Det er nok av utfordringen med å erstatte oljen og elkjøretøy i feks Finnmark har ingen framtid. Det er for dyrt og for krevende å bygge et ladenettverk som kan håndtere alle kjøretøyene. Lading om vinteren er håpløst. Et samfunn kan ikke basere seg på all den knotingen det medfører. Jeg tror derfor at BEV og FCEV sammen blir framtiden...til slutt.
FCEV blir som dagens dieselbil, for de som kjører mye og langt mens BEV blir bensinbilen, for de som kjører korte strek, gjerne i byer og så blir det sikkert en salig miks på hvem som har hva til slutt.

Det ikke mange skjønner(særlig de grønne), er hvor enormt mye energi det er i oljen. En liter dvs 0,8kg(?) bensin er altså ca 10kWt.
Det er jævla mye energi det, selv om mye går til spille så det er ikke enkelt å erstatte all den energien med blomsterduft og "grønt skifte".
Ingen kan trylle fram en løsningen som erstatter denne energien og behovene blir ikke mindre, de blir større. Flere skal ha mer energi hver dag.
For å ikke snakke om hvor utrolig mye arbeidsplasser oljenæringen skaper. Det er helt ellevilt! Eller alle produktene som kommer fra råolje.
Det komiske da er at vi skal ikke:
- Ha dyrehold(veganere)
- Spise kjøtt(vegetarianere)
- Bygge vindkraft(en salig blanding av folk)
- Bygge mer vannkraft(alle?)
- Ha kullkraft(mdg'ere)
- Ha en oljenæring(mdg'ere)
- Ha atomkraft(generelt venstresiden tror jeg?)
osv osv

Hvis vi ikke skal lage klær av syntetiske materialer, ja da må vi vel lage det av diverse dyreprodukter? Nei vent, det skal vi jo ikke ha. Vi skal ikke spise kjøtt...men da må vi jo dyrke opp nær sagt hele jorden for å klare å forsyne verden med mat...men hva skjer da med regnskog, tundra og alt det der? Men kraft trenger vi jo men hvor skal det komme fra da? Ingen vil jo ha noe der de bor...
Det enda mer komiske er at det ofte er de samme folkene som er i mot det meste men som er mest avhengig av det også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nortech og EJ
Hva de tenker om endringen i samfunnet avhenger av hvem du prater med, byen er nok ganske delt i synet på det samtidig som de fleste synes det er en trist utvikling at Svea avsluttes fullt og helt.
Ja, samfunnet er endret både på godt og vondt. Hår i suppa-situasjonen kjenner jeg ikke igjen, det virker som de som jobber i Store Norske fortsatt er stolte over arbeidsplassen sin og bedriften har fortsatt en ganske solid stilling i byen.

At de fleste er bekymret for miljøet stemmer nok, det er det også god grunn til. Hva gjelder turisme er man nok mest opptatt av at vi skal ha noe å leve med her oppe og som det ser ut nå er det nok turisme og forskning som er de fremtidige kildene til inntekt..
At den jevne gruvearbeider er stolt over jobben sin skulle bare mangle og med god grunn men man trenger vel ikke å være dr.Phil for å skjønne at hvis absolutt alle vil ha næringen man jobber i, bort og det legges milliarder i å legge den ned så fort som mulig, får man ikke noe godfølelse?
 
At den jevne gruvearbeider er stolt over jobben sin skulle bare mangle og med god grunn men man trenger vel ikke å være dr.Phil for å skjønne at hvis absolutt alle vil ha næringen man jobber i, bort og det legges milliarder i å legge den ned så fort som mulig, får man ikke noe godfølelse?

Nå lurer jeg på hvor de får en slik følelse og hvor man finner grunnlag for å si at "absolutt alle vil ha bort næringen".
Jeg opplever at de fleste i Longyearbyen støtter gruvearbeiderne og ønsker fortsatt drift både i Longyearbyen og Svea (selv om kampen for Svea er tapt). Min opplevelse er at svært mange føler en reell sorg som følge av den tragiske avgjørelsen om å legge ned driften og fjerne gruvesamfunnet i Svea.
Hvis noen føler at absolutt alle ønsker å legge ned arbeidsplassen sin tenker jeg de må gjøre en realitetssjekk og se lenger enn til de lokale politikerne som gjorde en elendig jobb mens det sto på som verst.
 
Blir spennende å følge utviklingen med elektrisk scooter da... Selv om jeg personlig vil slite med rekkeviddeangst i første omgang. Og vil tro en del må oppgradere solcelleanlegget på hytta for å få doningen/e ladet nok for hjemturen. Blir interessant å se på hvordan det blir med lading, kan jo bli en rimelig heftig ekstrainvestering for en familie med 3, 4, 5 eller flere scootere..
 
Nå lurer jeg på hvor de får en slik følelse og hvor man finner grunnlag for å si at "absolutt alle vil ha bort næringen".
Jeg opplever at de fleste i Longyearbyen støtter gruvearbeiderne og ønsker fortsatt drift både i Longyearbyen og Svea (selv om kampen for Svea er tapt). Min opplevelse er at svært mange føler en reell sorg som følge av den tragiske avgjørelsen om å legge ned driften og fjerne gruvesamfunnet i Svea.
Hvis noen føler at absolutt alle ønsker å legge ned arbeidsplassen sin tenker jeg de må gjøre en realitetssjekk og se lenger enn til de lokale politikerne som gjorde en elendig jobb mens det sto på som verst.
Misforstå meg rett. Når jeg sier "alle", mener jeg alle de store gutta dvs regjering og storting, (miljø)organisasjoner, politiske partier osv. Den jevne svalbardindianer vil selvfølgelig beholde driften slik den var og i allefall beholde svea.
Faktum er jo likevel at det brukes milliarder på å slette alle spor etter en stolt tradisjon(men gammel skrot i fjæra som ingen vil ha der er vernet utrolig nok).
 
Blir spennende å følge utviklingen med elektrisk scooter da... Selv om jeg personlig vil slite med rekkeviddeangst i første omgang. Og vil tro en del må oppgradere solcelleanlegget på hytta for å få doningen/e ladet nok for hjemturen. Blir interessant å se på hvordan det blir med lading, kan jo bli en rimelig heftig ekstrainvestering for en familie med 3, 4, 5 eller flere scootere..
Det tror jeg ikke du vil klare å få til og sånnsett er ikke batteri egnet for snøscootere. Den fungerer nok kjempebra for sånne som feks meg som kan kjøre fra huset men i den store sammenheng, hvor mange kan det? Alle bileiere kjører stort sett hjem men snøscootereiere har vel scooter på henger og kjører dit de vil starte fra.
Til turisme er det nok bortimot ideelt.
På en annen side så vil nok 20-25mil rekkevidde på en snøscooter, rekke for veldig mange helgekjørere og klarer Toyota å faktisk levere solid state battery innen neste år kan alt mulig rart skje i bransjen.
 
En elskuter kan f.eks se mer slik ut...
FB_IMG_1576914750544.jpg
 
https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2019/06/11/taiga-motors-electric-snowmobiles/amp/

Hva tenker folket om disse ? Ser jo ikke så værst ut og med 180hk vil det nok røre på seg og.
Noen som har hørt snakk om forhandler i Norge som har tenkt å ta noe sånt inn til landet?
Da er det offisiellt:
Østlandet Motor Service AS
9. januar kl. 20:16 ·
Som førstemann i Norge kan vi nå ta i mot reservasjoner av elektriske snøscootere fra Taiga Motors. De tre intro modellene har en rekkevidde på 140 km+, ladetid på 20 minutter og være leveringsklare fra neste sesong.
Nordmenn er miljøbevisste, opptatt av fornybar energi og veldig glad i ny teknologi. Dette gjør oss til et foregangsmarked og perfekte pioneerer!
Vi er veldig stolte over å allerede være markedsledere, men samtidig arbeider vi kontinuerlig med å sikre framtidig relevanse.
Et samarbeid med Taiga Motors vil gi grønne synergier og bidra til å skape bærekraftig vekst drevet av teknologi og miljøfokus.
Vi gleder oss til å bli de første til å presentere utslippsfrie snøscootere i Norge.
At vi får muligheten til å gjøre dette i en nasjonalparkkommune som Engerdal, er bare helt strålende!
Link til Taiga Motors sin announcement: https://www.facebook.com/…/a.86654585347…/2549728355153304/…
 
  • Liker
Reaksjoner: petter Dass
Har sykt lyst å prøve en Taiga, men en ting må være sagt, de suger rett å slett på markedsføring, alt for lite promo-videoer av maskinen blant annet,, og på de få videoene som fins så blir scooteren kjørt av en som aldri har kjørt snøscooter før :sleep:
 
  • Liker
Reaksjoner: Sm3land
Bli jo interessant det der. 140km å ladetid på 20min, ja bli å interessant å se under hvilke forutsetninger man har 140km, og hvilket utstyr i form av elektrisk som kreves for lading på 20 minutter.
 
Tror jeg mener å ha lest at de har testet rekkevidden i -20°C eller noe sånt. Batteriet er like stort som på en Nissan Leaf gen1,5.
Lades på 20min med DC lading akkurat som en bil. I praksis er det mao helt uaktuelt for de fleste. Man kjører ikke ned til McDonalds med en scooter for å lade så den må nok lades på en 16A kurs som tar 2 timer.
 
Ladetiden stemmer ikke. 16A/230V blir ikke mer enn 6-7kWh på 2 timer. Batteriet på disse er vel over 20kWh så da må det i så fall være 3-fas og 400V.

Er redd lunsjenpausen blir lang.
 
Sakset fra nettet:

Taiga managed to fit a 27 kWh battery pack in its snowmobiles while keeping the weight under 600 lbs.

Ser også de oppgir 2 timer lading på 240VAC. Den skjønner jeg ikke...
 
Sakset fra nettet:

Taiga managed to fit a 27 kWh battery pack in its snowmobiles while keeping the weight under 600 lbs.

Ser også de oppgir 2 timer lading på 240VAC. Den skjønner jeg ikke...
3fas, 25amp kurs
 
Det som lurer oss er nok at vi tror 240V automatisk er 16A men over dammen er det som @Pinhead1974 er inne på 240V er 3fas.
 
  • Liker
Reaksjoner: petter Dass, EJ og RS
Ja men dreiemomentet til beltet blir ikke det men kanskje det dobbelte pga giring og den er konstant. På en vanlig snøscooter er den gjerne 8 doblet(ved inngrep - variator gir gjerne 4:1 utveksling pluss kjedekasse som gir 2:1) og da er ikke 210Nm sinnsyk mye likevel selv om det nok røsker litt.

Regnestykke:
70Nm@3600rpm på veivtapp x 8 = 560Nm på drivaksel
135Nm@7900rpm på veivtapp x 2= 270Nm(full pupp og variatorer er 1:1
210Nm ut fra elmotor x 2 = 420Nm på drivaksel(hvis 2:1 utveksling er brukt, kan selvsagt være noe helt annet)
Spennende maskin er det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Det slo meg akkurat at man slipper å betale både moms og engangsavgift på el scooter :thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: WOT
Det slo meg akkurat at man slipper å betale både moms og engangsavgift på el scooter :thumb:
Pris på Taiga, fra 150 000 -200 000 kr , e no ikke akkurat billig, + at skal rekkevidden være mulig må du kjøre som en prest , den passer sikkert for mange, men ikke for meg.
 
Pris på Taiga, fra 150 000 -200 000 kr , e no ikke akkurat billig
Nei, men nå er det ingen andre scootere med 180 hk som heller er så billig... Poenget er uansett at den scooteren likevel blir 40-50.000 rimeligere enn det den ellers ville blitt. Man kan også trekke fra en god del andre utgifter til vedlikehold, olje og drivstoff.

Når det gjelder andre ting som rekkevidde så er egentlig det en helt annen diskusjon. Det er helt på det rene at denne ikke passer for alle, men det er det heller ingen som har påstått. Det jeg derimot ser som den største svakheten er at det blir få forhandlere, kanskje bare en i hele norge. Bor man da i en annen kant av landet og får alvorlig feil, blir det veldig surt. En annen ting er jo at det er tvilsomt at de store produsentene vil sitte på gjerdet å se at Taiga tar markedsandeler, så hvis Taiga faktisk klarer å lage gode scootere allerede innen utgangen av året, og som folk blir fornøyde med, så kommer det neppe til å gå mer enn ét år før f-eks BRP har en egen elscooter på markedet, eller evt kjøper opp hele Taiga med de følger det måtte ha...Derfor blir jeg nok personlig å sitte på gjerdet en stund til.
 
Det blir minst to forhandlere, det er en i Longyearbyen og en på fastlandet som jeg vet om.
Men klart, på Svalbard blir den uforholdsmessig dyr siden vi ikke får noen avgiftsfordel.
 
En kan jo få inntrykk av at dette blir lydløst da, men det er jo en sannhet med visse modifikasjoner... Når du sitter i marka å ser/hører en scooter på litt avstand idag, som går i vanlig marsjfart, så er det jo vel så mye støy i fra drivverk som i fra motoren. Men, ja selvsagt blir totalen på støy mindre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ken
Sant nok. Lyden av drivlinja er en ting, men håper virkelig det ikke blir noe plagsom høyfrekvent kvin fra motoren/regulator, for det kan man jo bli gal av...