Taiga elektrisk scooter

Blir spennende å se hvordan de klarer seg mot de etablerte og ikke minst hvilken pris de legger seg på. Tipper disse blir populære på korte safarier og på skianlegg. For mange hytteeiere vil det vel også fungere om en har kort vei og strøm på hytta.
 
Kopiert fra
Bil24.no
Artikkelen hette
Norge viktig når de første elektriske snøscooterne kommer

Og da ser de selvfølgelig til Norge, elbillandet framfor noen.
Seneste i mars var taiga på en aldri så liten runde rundt i Norge for å ta den elektriske tempen, og tilbakemeldingene de fikk var så positive at de er overbevist om at Norge kommer til å spille en viktig rolle i lanseringen av elektriske snøscootere.

Høres ut som den kommer til norge før eller senere.
 
Ser en positiv utvikling, det er kommet med grovere og lengre belte, batteri pakke ser ut å være på tunnel i mot "motorrommet " på tidligere utgave. Lengre rekkevidde er også positivt.
For meg som bruker skuteren variert er jeg usikker på om det lar seg løse greit med lading. Har kun svake kurser der jeg bruker den mest. Og en helg på riks grensen? Får dag 1... aggregat om natten? Blir populært
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Hurtigruten valgte å gå for Aurora Powertrains Esled, de har 10 stk som man vel får høre litt om etterhvert.. Ser de står på lading utenfor IGP om dagen.
 
Kan sikkert fungere men som vi alle vet er snøscooter så mye mer enn motor, to ski og et belte. Framkommelighet, kjøregenskaper og ergonomi er i dag superviktig. Har troa på E-sled.
 
Kan sikkert fungere men som vi alle vet er snøscooter så mye mer enn motor, to ski og et belte. Framkommelighet, kjøregenskaper og ergonomi er i dag superviktig. Har troa på E-sled.

Nå er jo E-sled en helt vanlig Lynx som de har bygget om. Og selv om det på papiret gir en velprøvd konstruksjon, så får man etter min mening ikke en "skikkelig" el-scooter før den er bygget som nettopp det helt fra grunnen av. Taiga har fordelen med at de har bygget den som ren El-scooter, men på den annen side mangler de erfaringene de store har om nettopp ting som kjøreegenskaper, kundeservice og kvalitet. Tipper Taiga blir litt som scooterverdens Tesla (noe de forsåvidt har markedsført seg som) de kommer tidlig på markedet med heftige ytelser og lang rekkevidde, men sliter med kvalitet og kundeservice. Så kommer de andre produsentene på banen som tilbyr velkjent kvalitet og kundeservice, men kniper kraftig inn på ytelser og rekkevidde/batteri for størst mulig profitt... De kan også tillate seg å gjøre dette fordi de vet at kundene er merketro å vil likevel kjøpe en "dårligere" scooter så lenge merket er rett. Først mange år senere vil de matche Taigaen på ytelse og rekkevidde - akkurat slik det ble i bilverden med Tesla vs alle de andre.
 
Sist redigert:
Jeg ser rett og slett ikke så mye grunn til at scooteren absolutt skal være laget som en elektrisk scooter fra børjan, det er mindre grunn til det i scooter enn i bil etter mitt syn.
All plass fra motor, gir og batteri er jo tilgjengelig, motoren kan man lage så liten at man har en kombinert motor og drivaksel slik at resten av plassen er tilgjengelig for lader, motorstyring, batterier og kjøling.

Litt artig at de gir selskapet sitt samme navn som en god gammel Lada.

Å si at man har trua på E-sled kan tolkes både som at man har trua på det konkrete produktet og at man har trua på elektriske snøscootere som konsept..

Jeg har skikkelig trua på elektriske scootere, bare ikke for min bruk..
 
Så video av den lynx ombygde hvor el motor var plassert på plassen til sekunder variator. Trur mye hadde blitt bedre med el. motor rett på drivaksling og brems på motsatt side. Mindre roterende masse men mindre alternativ på giring ettersom det kun bestemmes av drivhjul. Igjen tror jeg ikke det er et problem på en el motor. Det vil også medføre lavere tyngdepunkt. En slik byggemåte gir også rom for nytenking. Hvor mye kan man korte inn front? Lasterom? Plass til mobil batteripakke(ekstra pakke) osv.
 
Har og troa på elektrisk. Mange dører åpnes med tanke på vekt, roterende masse, fjerning av variatorer, akslinger, drivreimer, osv. Motor kobla direkte på drivaksling til belte :) Lite støy, mye effekt, billig i drift, pålitelig og holdbar.

Problemet er rekkevidden. Tror ikke de er klar til å yppe seg med fjellscootere som går på bensin, enda! Rett å slett fordi rekkevidden ikke er lang nok.

Designmessig virker de bra, men jeg syns kanskje stigtrinn er litt for bred? Kan jo parkere en liten bil på et av stigtrinna, jo :p

Ekko.123.png
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Så video av den lynx ombygde hvor el motor var plassert på plassen til sekunder variator. Trur mye hadde blitt bedre med el. motor rett på drivaksling og brems på motsatt side. Mindre roterende masse men mindre alternativ på giring ettersom det kun bestemmes av drivhjul. Igjen tror jeg ikke det er et problem på en el motor. Det vil også medføre lavere tyngdepunkt. En slik byggemåte gir også rom for nytenking. Hvor mye kan man korte inn front? Lasterom? Plass til mobil batteripakke(ekstra pakke) osv.

Den løsningen der de har erstattet sekundærvariator med en motor er definitivt ikke den beste løsningen, dog er den nok veldig enkel å lage.. De har jo bare fjernet bensinmotoren og hevet inn en batteripakke veldig forenklet sagt.. Til og med tanklokket er jo der fortsatt..
Basert på samme scooter burde man kunne gjøre noe betydelig fetere enn det de har gjort. Eksempelvis fått inn vesentlig større batteripakke og derav fått vesentlig bedre rekkevidde.

Har og troa på elektrisk. Mange dører åpnes med tanke på vekt, roterende masse, fjerning av variatorer, akslinger, drivreimer, osv. Motor kobla direkte på drivaksling til belte :) Lite støy, mye effekt, billig i drift, pålitelig og holdbar.

Problemet er rekkevidden. Tror ikke de er klar til å yppe seg med fjellscootere som går på bensin, enda! Rett å slett fordi rekkevidden ikke er lang nok.

Jeg ser også på rekkevidden som en utfordring men da for turscootere, jeg kjører gjerne 20+mil i løpet av en dag selv og overnatter gjerne et sted uten strøm..
 
Jeg ser også på rekkevidden som en utfordring men da for turscootere, jeg kjører gjerne 20+mil i løpet av en dag selv og overnatter gjerne et sted uten strøm..

Ja er nok ei utfordring uansett segement, men når man kjører tur er man hvertfall sparsom på gassen. Ved backcountry kjøring presser man gjerne maksimalt ut av en scooter. Mye wide open throttle.
 
Motoren over tunnelen hvor sekundæraksling er i dag tror jeg er en av de bedre løsningene. Motor direkte på drivaksel blir køddent rett og slett pga vekten. Elmotorene er kompakt nok til at det lar seg gjøre men vekten er høy og å plassere den på en side blir unødvendig komplisert å balansere. Reim eller kjededrift fra motor tror jeg er veldig lurt av mange grunner. Man kan dreve om og/eller det er lett å bruke samme motor/chassis til andre bruksområder feks arbeidsmaskin osv.
Jeg ser ikke bort i fra at i framtiden kommer det til å bli en "greie" akkurat hvordan dette er løst og vi kommer til å diskutere hvorfor det ene er bedre enn det andre.

Tesla - Taiga er en god analogi. Likhetene er mange og det er klart at Taiga kan klare å lage et godt produkt som både er god å kjøre og har god framkommelighet men jeg tipper den kommer til å se temmelig lik dagens modeller. Alt det andre eksperimentelle er blitt prøvd før og det ender gjerne med en ganske tradisjonell utseende tross alt. Vi skal ha to ski, langt belte, høy sittestilling og mer eller mindre understell slik de har sett ut i alle år.

E-sled har sikkert fått en okey deal med BRP på å kjøpe maskiner som de bygger om...og kjenner jeg industrien rett kjøper BRP hele greia hvis de synes det fungerer litt for bra.
 
Motoren over tunnelen hvor sekundæraksling er i dag tror jeg er en av de bedre løsningene. Motor direkte på drivaksel blir køddent rett og slett pga vekten. Elmotorene er kompakt nok til at det lar seg gjøre men vekten er høy og å plassere den på en side blir unødvendig komplisert å balansere.

Det er null stress å ha motoren i midten om man ønsker det, det er faktisk ingen grunn til å ha en aksel lenger heller.. Dvs. man kan ha en fast aksling/stag fra venstre til høyre og på denne kan motoren sitte montert slik at den roterer rundt dette staget. Bremser kan løses på samme måte, dog vil bremser være enda mindre i bruk enn på dagens konvensjonelle scootere tenker jeg (det meste av bremsing kan gjøres av elmotoren)
Det er viktig å ikke låse seg opp i hvordan ting er løst i dag, man kan gjøre det helt annerledes med en elmotor..
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Det er null stress å ha motoren i midten om man ønsker det, det er faktisk ingen grunn til å ha en aksel lenger heller.. Dvs. man kan ha en fast aksling/stag fra venstre til høyre og på denne kan motoren sitte montert slik at den roterer rundt dette staget. Bremser kan løses på samme måte, dog vil bremser være enda mindre i bruk enn på dagens konvensjonelle scootere tenker jeg (det meste av bremsing kan gjøres av elmotoren)
Det er viktig å ikke låse seg opp i hvordan ting er løst i dag, man kan gjøre det helt annerledes med en elmotor..
Den skjønte jeg ikke...
 
Ok.
Et bilde av en drivaksel til en snøscooter..
Se for deg at selve akslingen står stille mens kun disse greiene som tar i beltet går rundt.. Omtrent sånn kan det løses, da er motoren flyttet lavt ned, man har fjernet masse unødig shit og man slipper slik elendighet som reimer som ryker og kjeder som må strammes.

1576180244424.png
 
man har fjernet masse unødig shit og man slipper slik elendighet som reimer som ryker og kjeder som må strammes.
Hmm. John Deere eksperimenterte en del med direktedrift, Polaris også (cutlass 440 bla). Det ble med disse forsøkene, men tanken er god den. Mindre effekttap og lavere tyngdepunkt bla. Hvorfor det ikke ble standarden i stedet for en på mange måter overflødig girkasse vet jeg ikke.
Jeg trur el-skuter er midt i blinken for utleie. Hvis vi ser på utleiemarkedet i Skandinavia er det mye gruppeturer som ledd i et større kurs/konferanse eller event opplegg. En forholdsvis kort tur ut til et eller annet arrangement, litt mat og kanskje litt konkuranser el. Så tilbake til hotellet for middag og nattklubb:). Passer perfekt inn i en wannabee klimavennlig turistnæring.
 
Med forbrenningsmotor er det nok ikke like kurant som med en elmotor å ha direktedrift.. En motor spesiallaget for formålet vil kunne gjøre nytten og tenk deg hvor god plass man da får til batterier og sånt styr.

For turismebransjens gruppeturer er nok elscooter ofte en god ting ja. Her har jo som sagt Hurtigruten gått for noen elektriske som de skal bruke på enkelte turer..
 
  • Liker
Reaksjoner: t76
Han mener at rotoren
For turismebransjens gruppeturer er nok elscooter ofte en god ting ja. Her har jo som sagt Hurtigruten gått for noen elektriske som de skal bruke på enkelte turer..
Men hele greia blir jo vare en vits når krafta kommer fra kullkraftverket. På fastlandet blir det litt bedre ut fra hvor strømmen kommer fra.
 
Sist redigert:
Ok.
Et bilde av en drivaksel til en snøscooter..
Se for deg at selve akslingen står stille mens kun disse greiene som tar i beltet går rundt.. Omtrent sånn kan det løses, da er motoren flyttet lavt ned, man har fjernet masse unødig shit og man slipper slik elendighet som reimer som ryker og kjeder som må strammes.

Vis vedlegget 74009
Aha got it. Joda klart alt kan gjøres på en totalt banebrytende måte men du innfører jo en haug med begrensinger også da. For det første må elmotoren spesialutvikles til akkurat dette formålet og størrelse og dermed effekt blir veldig begrenset. Det er i praksis en trommelmotor som er mye brukt i industrien i dag. Statoren er akselen og rotoren er kappa rundt.

Da er det mye enklere og dermed billigere å sette motoren noe ala sånn E-sled har gjort det og ha fleksibiliteten med å velge utveksling og man får strengt tatt ikke noe særlig vektøkning av å gjøre det sånn heller. Kjede eller reimdrift er simple saker som veier nada. Bare at man har kvittet seg med variatorer tror jeg er den største gevinsten. En 100hk elmotor uten variatorer gir nok en ganske heftig skyv. BRP har allerede el versjon av UTV, det er bare snakk om tid før de kommer med en el snøscooter tipper jeg på. Ikke at jeg blir å kjøpe med det første men som andre har vært inne på, at det har et marked tror jeg veldig på.
På Svalbard har Hurtigruten kjøpt en haug med E-Sled allerede for turistbruk.
 
Han mener at rotoren

Men hele greia blir jo vare en vits når krafta kommer fra kullkraftverket. På fastlandet blir det litt beste ut fra hvor strømmen kommer fra.
ELmotoren vil alltid være bedre enn en ICE motor uansett hvordan strømmen blir produsert. Det er rett og slett bare et veldig enkelt regnestykke om effektivitet.
En ELmotor har en effektivitet på ca 90%. En ICE motor har kanskje 30%. Hvis man da i tillegg legger på ineffektiveten til variatorer som man slipper på en el-scooter vil forskjellen være enorm stor.
Hvis elkraft fra kull er en vits, ja da er hele Svalbard en vits også. Når du drar dit opp og lader mobiltelefonen din, så er det kullkraft. Det er greit men å lade batteri på snøscooteren er ikke greit?
Hvordan forklarer du det?

NB! Kullkraftverket går en usikker framtid i møte når kullvirksomheten på sikt tross alt skal bli borte. Hurtigruten skal vel satse på solceller og vindkraft til disse snøscooterene....Er vel kanskje litt skeptisk til at de får til(får lov rett og slett) å sette opp noe som monner men en plan må de jo ha.
 
Han mener at rotoren

Men hele greia blir jo vare en vits når krafta kommer fra kullkraftverket. På fastlandet blir det litt beste ut fra hvor strømmen kommer fra.

Hvorfor sier du dette? Kan du legge frem et regnestykke som i det hele tatt tyder på at du har rett i dette? Bensin produseres andre steder, raffineres et nytt sted og transporteres så opp hit på en tankbåt.. Kull produseres ca en mil unna kraftverket, kraftverket er ganske effektivt..
I tillegg har vi en mismatch mellom forbruk av strøm og fjernvarme der det i nyere tid brukes for lite strøm i forhold til varme med det resultat at kraftverket ikke går optimalt.. Ved å øke strømforbruket og samtidig holde fjernvarmeforbruket som det har vært vil dette bli bedre.

Jeg vil vel egentlig si at Svalbard trolig er blant de beste stedene i Norge for akkurat elscootere selv om jeg personlig skulle sett at vi løste energiforsyningen fremover ved å produsere hydrogen når forholdene ligger tilrette for det og bruke denne hydrogenen ved behov for det. Hadde da kjøretøyene her gått på hydrogen (fuel-cell) ville det vært en ganske så kul løsning. Hydrogen er i mange tilfeller bedre enn batterier og dette er et av de tilfellene til tross for høyt energibruk til produksjon av hydrogen.
 
NB! Kullkraftverket går en usikker framtid i møte når kullvirksomheten på sikt tross alt skal bli borte. Hurtigruten skal vel satse på solceller og vindkraft til disse snøscooterene....Er vel kanskje litt skeptisk til at de får til(får lov rett og slett) å sette opp noe som monner men en plan må de jo ha.

Nå ligger det en del år frem i tid, Gruve 7 kommer nok til å være i drift ca 20 år til nettopp for å forsyne kraftverket med kull.
 
ELmotoren vil alltid være bedre enn en ICE motor uansett hvordan strømmen blir produsert. Det er rett og slett bare et veldig enkelt regnestykke om effektivitet.
En ELmotor har en effektivitet på ca 90%. En ICE motor har kanskje 30%. Hvis man da i tillegg legger på ineffektiveten til variatorer som man slipper på en el-scooter vil forskjellen være enorm stor.
Hvis elkraft fra kull er en vits, ja da er hele Svalbard en vits også. Når du drar dit opp og lader mobiltelefonen din, så er det kullkraft. Det er greit men å lade batteri på snøscooteren er ikke greit?
Hvordan forklarer du det?
Enig i at elmotoren eller maskinen har en virkningsgrad på 0.9 men mere må inn i regnestykket. Hva med omformer, tap i batteriet under lading og forbruk? Her er flere 0.9 ganget med hverandre. Da kommer vi lengre ned. Har sett en artikkel i TU hvor elbiler hadde ned i 60-65% total virkningsgrad. Om vinteren blir dette tallet enda lavere pga. økt motstand i batteriet som gir enda mer tap.

Mener ikke at elkraft fra kull er en vits men det er stor enighet om at det er den kraftproduksjonen som må bort om vi skal få ned klimagassutlippene. Hvis vi ser på Polen som produserer mye av krafta fra kull så ligger utslippet nå på 672g/kWh mens Norge (uten Svalbard) ligger på 20-30g/kWh. Selv Tyskland som det skrives så mye bra om med vind- og solkraft ligger på over 290g/kWh.

På Svalbard har jeg dessverre ikke vært, men skulle gjerne vært der oppe!
 
Sist redigert:
Nå ligger det en del år frem i tid, Gruve 7 kommer nok til å være i drift ca 20 år til nettopp for å forsyne kraftverket med kull.
Ja det er jeg klar over, men jeg er kanskje mer usikker på hvordan og kanskje mer hvem som skal drive den når hele stordriftproduksjonen er borte. Hele samfunnet der er totalt forskjellig nå i 2019 kontra når jeg var der oppe første gangen. Det er blitt en fryktelig merkelig situasjon og de jeg har snakket med er ikke veldig komfortabel med sånn det har blitt.

Det har gått fra en stolt gruvetradisjon hvor byen hadde gruvearbeideren i fokus som ikke var redd for å bli svart i trynet til å bli en litt "hår i suppa" situasjon hvor alle nå skal ha en mest mulig utvasket bomullsanorakk(helst rød) og skinnmokasiner(eller hva det heter de går rundt med). ALLE er blitt polareksperter og ALLE er bekymret for miljøet og ALLE mener turisme er framtiden.
 
Ja det er jeg klar over, men jeg er kanskje mer usikker på hvordan og kanskje mer hvem som skal drive den når hele stordriftproduksjonen er borte. Hele samfunnet der er totalt forskjellig nå i 2019 kontra når jeg var der oppe første gangen. Det er blitt en fryktelig merkelig situasjon og de jeg har snakket med er ikke veldig komfortabel med sånn det har blitt.

Det har gått fra en stolt gruvetradisjon hvor byen hadde gruvearbeideren i fokus som ikke var redd for å bli svart i trynet til å bli en litt "hår i suppa" situasjon hvor alle nå skal ha en mest mulig utvasket bomullsanorakk(helst rød) og skinnmokasiner(eller hva det heter de går rundt med). ALLE er blitt polareksperter og ALLE er bekymret for miljøet og ALLE mener turisme er framtiden.

Hva de tenker om endringen i samfunnet avhenger av hvem du prater med, byen er nok ganske delt i synet på det samtidig som de fleste synes det er en trist utvikling at Svea avsluttes fullt og helt.
Ja, samfunnet er endret både på godt og vondt. Hår i suppa-situasjonen kjenner jeg ikke igjen, det virker som de som jobber i Store Norske fortsatt er stolte over arbeidsplassen sin og bedriften har fortsatt en ganske solid stilling i byen.

At de fleste er bekymret for miljøet stemmer nok, det er det også god grunn til. Hva gjelder turisme er man nok mest opptatt av at vi skal ha noe å leve med her oppe og som det ser ut nå er det nok turisme og forskning som er de fremtidige kildene til inntekt..
 
Hvorfor sier du dette? Kan du legge frem et regnestykke som i det hele tatt tyder på at du har rett i dette? Bensin produseres andre steder, raffineres et nytt sted og transporteres så opp hit på en tankbåt.. Kull produseres ca en mil unna kraftverket, kraftverket er ganske effektivt..
I tillegg har vi en mismatch mellom forbruk av strøm og fjernvarme der det i nyere tid brukes for lite strøm i forhold til varme med det resultat at kraftverket ikke går optimalt.. Ved å øke strømforbruket og samtidig holde fjernvarmeforbruket som det har vært vil dette bli bedre.

Jeg vil vel egentlig si at Svalbard trolig er blant de beste stedene i Norge for akkurat elscootere selv om jeg personlig skulle sett at vi løste energiforsyningen fremover ved å produsere hydrogen når forholdene ligger tilrette for det og bruke denne hydrogenen ved behov for det. Hadde da kjøretøyene her gått på hydrogen (fuel-cell) ville det vært en ganske så kul løsning. Hydrogen er i mange tilfeller bedre enn batterier og dette er et av de tilfellene til tross for høyt energibruk til produksjon av hydrogen.

Jeg er ingen forsker og kan lite om LCA av bensin fraktet opp kontra kull men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke tenkte på at bensinen skal opp dit med båt... Et kullkraftverk er ganske effektivt når du samtidig har bruk for fjernvarme. Her er jo Svalbard mitt i blinken. Helt enig i hydrogen for å slippe (så mye) batterier. Produksjon av batterier får en håpe blir mer miljøvennlig (andre materialer og mindre kraftkrevende).
 
Enig i at elmotoren eller maskinen har en virkningsgrad på 0.9 men mere må inn i regnestykket. Hva med omformer, tap i batteriet under lading og forbruk? Her er flere 0.9 ganget med hverandre. Da kommer vi lengre ned. Har sett en artikkel i TU hvor elbiler hadde ned i 60-65% total virkningsgrad. Om vinteren blir dette tallet enda lavere pga. økt motstand i batteriet som gir enda mer tap.
Regnestykket er enkelt:
En elbil kjører ca 1 mil på 1,2kWt(noen bruker mindre feks Hyundai Ioniq, noen bruker mer, feks Nissan LEAF)
En ICE bil kjører ca i beste fall, en tredjedel på samme energimengde.(En liter bensin tilsvarer ca 10kWt)
BMS i dag(battery managment system), altså hjernen som styrer batteriet og enerigfordelingen er svært effektiv, primært pga at elmotorene i dag er av AC børsteløs type. Hvis du ikke forstår hva det har med saken å gjøre betyr det at en børsteløs elmotor må skape et elektrisk felt i statoren før rotoren kan rotere og det geniale er at du regulerer ikke hastigheten på motoren ved å tilføre mer eller mindre strøm til børstene som en vanlig DC elmotor og dermed ha en fryktelig komplisert og ineffektiv "fartsregulator".
I stedenfor kan du elektronisk bare regulere hvor stort feltet i statoren skal være og med hvilken frekvens. Du lager mao ikke spillvarme for å regulere effekten i motoren.
Det er litt som hvordan varmehåndtakene på dagens snøscootere blir regulert(på BRP i allefall). Det er ikke en stor motstander som begrense strømmen til håndtakene slik at de blir mindre varme. Det er en PWM krets som slår av og på kretsen veldig hurtig som regulerer dette. Jo mer PÅ og mindre AV, jo varmere vil du føle at håndtakene er. Tapet her er null.
En moderne AC elmotor opererer omtrent på samme måte.