Polaris 2019

Du fikk vel også med deg at Dan Turen nesten gikk dukken med sitt garanti-opplegg?? Dan har vokst fra 2 mann i 2003 når jeg besøkte han, til 8 nå. Ikke akkurat et enormt marked for det han tilbyr.
Cat/Yamaha/BRP har også Nicasil sylindere. Dukket jo opp midt på -80 tallet (Rotax ikke før med tripler i 1996!!) og har vært brukt siden, alle uten Dan sin honing.
Eller håndbygde veiver..

20ccm mer per sylinder er IKKE et problem. Lengre slaglengde derimot, a different animal altogether.. Men har tro på at de finner ut av det også!

Nye motorfester, lik gammel type som klemmer "pucken" istedenfor å slite ut sentrum, kommer til å gi bedre hodbarhet og bedre innjustering av motor i forhold til sekundærvariator. Kaldere motor (ny termostat) gir stabile forhold for tuning/mapping og kontaktløs TPS lover bra!
IndyDan er veldig åpen om at han tapte en kvart mill dollar på en tabbe men fulgte likevel opp og sto bak sin garanti med å låne penger på hus og hjem. Det sier jo litt om hvilken fyr han er! Han har lært den harde veien. Polarisleiren er veldig heldig som har en slik fyr, jeg vet ikke om BRP-leiren kan si det samme sånn i farten så jeg hadde hørt på fyren selv om det kanskje kan være litt ubehagelig å svelge det.

E-tec 850 og nye e-tec 600 har ikke nicasil sylindre lengre. De bruker plasma sprøytet overflate gjort "in house" på Rotax fabrikken.
 
På tidligere motorer så brukte de lager med indre lagerbane med presspasning. Nå bruker de(som på e-tec 850) rullelager uten indre lagerbane...den ruller direkte på veivstubben. Forskjellen er at på e-tec 850 er lageret låst fast mekanisk med en låsering akkurat som den løsningen Indydan tilbyr som en fiks.
Problemet uten låsering er at hvis den siger innover vil den til slutt ta i veivskinken og føre til totalhavari. Siger den utover blokkerer den for oljekanalen som også vil føre til totalhavari i praksis. Det er hovedgrunnen til at det er så kritisk at slangen ikke popper av på PTO siden. Det er et symptom på at lageret har sklidd og blokkerer oljekanalen. Indydan mener at dette kun er et Patriot problem men Polaris har lagd en bulletin hvor dette likesom gjelder alle motorer noe Indydan mener er totalt tåkelegging siden han aldri har opplevd dette som et problem på andre motorer.
Hvorfor bruke rullelager som ruller direkte på veivstubben? Jo fordi det gir en mye sterkere veiv, diameteren blir mye større og montering under produksjon vil være enklere fordi lageret er bare å skli inn på veiva for håndkraft.

Iflg Indydan så er den dårlige finishen på sylindrene IKKE en umiddelbar katastrofe. Det fører bare til dårligere levetid på stempler og ringer, ikke umiddelbar havari. De fleste kjører for lite innenfor garantiperioden til at det fører til stopp. PTO lageret derimot som er "løs" er noe som kan føre til havari på kort varsel.
takk for oppklaring vi får bare krysse fingrene for at disse lagrene holder seg på plass. det var ikke meg bekjent at det var byttet lagertype på 850.. god jul.
 
Nå har jeg fått meg noen timer igår og idag på nydoningen SKS 146. Og jeg fikk kjapt en påminnelse om hvorfor jeg bestilte etter roadshowet. Artig og leken som f. Litt lite snø enda men kjører både med og uten unger (fikk jo skikkelig klikksete inkl) straks anledningen byr seg. Responsiv som bare juling. Noen timer innkjøring nå så er vi der.
 
  • Liker
Reaksjoner: 3 brukere
Du vet, for Rune er alt polaris lager det beste :p hehe
For noen er det kun et merke som gjelder, og de vil bestandig forsvare alt de lager....

Skjønner vi er på spøkesiden med ironi og sånt, men skjønte likevel ikke helt den der Peder..?

Har erkjent mye dårlig fra Polaris, men synes det er på sin plass å si ifra når noen hyper opp problemer og får folk til å bytte/modde deler som om det var en epidemi på gang..
 
Skjønner vi er på spøkesiden med ironi og sånt, men skjønte likevel ikke helt den der Peder..?

Har erkjent mye dårlig fra Polaris, men synes det er på sin plass å si ifra når noen hyper opp problemer og får folk til å bytte/modde deler som om det var en epidemi på gang..

Nei jeg bare fyrer litt jeg :p hehe
Men virker jo som det kan være et lite problem da, når det gjelder de nye motorene. Tenker da på det med det lageret som ikke er låst med noen låsering. Litt grov honing er vel kanskje som Dan har nevnt, et problem når det begynner og bli mye km på scooterne. Men tiden vil jo vise.
 
Skjønner vi er på spøkesiden med ironi og sånt, men skjønte likevel ikke helt den der Peder..?

Har erkjent mye dårlig fra Polaris, men synes det er på sin plass å si ifra når noen hyper opp problemer og får folk til å bytte/modde deler som om det var en epidemi på gang..
Ser ingen grunn til at Indydan skulle hype opp noe som helst. Han er jo fullbooket men roper vel bare et varsku når han får inn motorer som har noen timer på telleren med totalhavari hvor feilen er åpenbare og samtidig som det kan sies å være en kontruksjonsproblem og ikke bare QC problem. Sånn det er laget nå er posisjon av lageret veldig usikker i motorens livsløp. Den kan stå på plassen sin i tusen år eller den kan flytte seg etter første start. Garantien en mekanisk låsing gir er ikke der rett og slett.
Nå er det jo ikke noe kjempe vanskelig for Polaris å rette opp i dette, de kan jo bare maskinere spor i blokka og sette ring på lageret men vil Polaris gjøre det?
 
En låsering eller pin omså for monteringa sin del bare. Helt tydelig at det blir feilmontert også, da flere står over oljetilførselen. Slanger som sprenges av etc. Ett spor og vipps så hadde alle problem der vært borte.
 
En låsering eller pin omså for monteringa sin del bare. Helt tydelig at det blir feilmontert også, da flere står over oljetilførselen. Slanger som sprenges av etc. Ett spor og vipps så hadde alle problem der vært borte.
Ja en pinne ville være enda bedre i min bok. Da forhinder man rotasjon også. Lettere å maskinere både i blokk og i lager. Kan være at Indydan har ansett godstykkelsen i lageret er for tynn til å bruke pinne. I gamle dager så brukte Rotax pinne på veivlager. Rotax bruker også ring nå.
 
Indydan har jo ment at honinga på cfi2 og axys 800 var for grov oh at alle ville havarere.er vistnok bare han som kan tilby bra nok honing til Polaris.han har ikke noe klart svar på om det er for dårlig honing på AC og Rotax.vil nok tro at vi får se noen videoer på Backcountry of Sweden hvis det skulle vise seg å være et så stort problem som Indydan spår.er jo mange reim og startapparat videoer av Brp 850 der
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Indydan har jo ment at honinga på cfi2 og axys 800 var for grov oh at alle ville havarere.er vistnok bare han som kan tilby bra nok honing til Polaris.han har ikke noe klart svar på om det er for dårlig honing på AC og Rotax.vil nok tro at vi får se noen videoer på Backcountry of Sweden hvis det skulle vise seg å være et så stort problem som Indydan spår.er jo mange reim og startapparat videoer av Brp 850 der
Jeg tror dere tolker indydan feilaktig på feil grunnlag. Indydan er en Polarismann og lever og ånder for Polaris...som jeg har skjønt, og er jævla flink på det også.
Det han sier er at CFI800/Axys800 kunne vært en 15000-20000km motor(ta tallene med en klype salt men tenk jævla mange km) motor om honingen er god, så god mener han at motoren ellers er men pga middelmådig honing er den ikke det og man ser mange flere stempel bytte enn det burde være med alt det medfører.
AC og Rotax vil han vel ikke uttale seg om fordi han har ikke grunnlag til å si noe om det, han har ikke åpnet tusenvis av Rotax og AC motorer. Fyren synser ikke.
På Patriot er honingen enda litt/mye dårligere(ie det dårligste han har sett siden en annen Polarismotor som var dårlig, husker ikke hvilken) og det er ikke bra men det er ikke det verste denne gangen, det er det veivlagerets konstruksjon som er.

Jeg forstår ikke trangen til å diskreditere Indydan i Polarisleiren, han er jo deres mann. Skulle ønske vi i BRP leiren hadde en sånn fyr som kunne si hva som er galt og hva som må gjøres med så stor sikkerhet som Indydan kan si angående Polaris. Det er jo gull!
Han dokumenterer jo hva han gjør og hvordan, han holder det jo ikke hemmelig, alle kan gjøre det samme i teorien, men motorene hans går jævla lenge virker det som. Det er ikke sånn at han sier: haha jeg vet hva som er feil, kom til meg så blir det i orden, bare jeg kan fikse det. Han legger ut bilder, viser hva som er gjort, hvorfor det er gjort sånn og hva som er problemet hvis man ikke gjør det. Samme med honingen i grunnen også. At han mener at bare han kan gjøre det 100% tar jeg med en klype salt. Han har kanskje rett siden han har gjort det sinnsykt mange ganger og gått på noen dyre smeller men det er ikke poenget. Alt for mange henger seg opp i det.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Indydan har jo ment at honinga på cfi2 og axys 800 var for grov oh at alle ville havarere.er vistnok bare han som kan tilby bra nok honing til Polaris.han har ikke noe klart svar på om det er for dårlig honing på AC og Rotax.vil nok tro at vi får se noen videoer på Backcountry of Sweden hvis det skulle vise seg å være et så stort problem som Indydan spår.er jo mange reim og startapparat videoer av Brp 850 der

Det er ikke uten grunn at noen stempel selgere kan reklamere med 10hk økning på et stempel bytte på Polaris. Det ligger ikke så mye teknologi i et ettermarkeds stempel at det er noe bedre enn ett original stempel. Men når de originale ringene og stemplene har slitt til den grove fabrikk honingen, så er det godt med effekt å hente på å bytte stempler å få en tett motor.
Jeg tror en 2013-15 cfi2 motor med stempel bytte før havari, å før sylinder tar skade, går dobbelt så langt på stempel sett nummer 2 uavhengig om det puttes i OEM stempel eller gode ettermarkeds stempler.
 
Det blir interessant å se om det er et problem, slik som Indydan beskriver det. Men minst like interessant blir det å se hvordan Polaris håndterer det, hvis det er et problem.

Dette var motoren som skulle gjenoppbygge tilliten Polaris, og det virket også, nesten. Jeg personlig var såpass overbevist, at det som mest holdt meg tilbake fra å gjenopprette mitt kundeforhold til Polaris, var at jeg er mye ute å reiser denne sesongen. Det blir spennende å følge dette fra sidelinjen, og jeg håper at det ordner seg for alle som har investert i en 850
 
Fikk testa 2019 mod igår, og blandt annet sks 146 også. Helt vill maskin det. Kjøreegenskapene er helt supre både i løype og utfor (har ikke testa i skog da) og ekstremt leken. Har aldri følt meg så hjemme på en "fremmed" snøscooter som jeg gjorde på den. Såg ikke særlig behov for å bytte scooter før men må si jeg fikk jævlig lyst på en slik!

Testa Pro RMK 850 også. Axys er jo et chassis jeg er veldig kjennt med så fokuserte mest på å få testa motoren istedenfor chassiet da det er mye likt som før. Ja, 850 går bedre enn 800, men hvis det sto om å bytte scooter til en lik bare med 850 så trur jeg ikke det er verdt det. På ingen måte en dårlig motor, liker måten den leverer effekt og det faktum at den har litt mer krefter er noe som appelerer til meg som alle andre. Men å bytte scooter kun for motoren sin del ville nok ikke jeg gjort ihvertfall. Var ikke den sinnsyke forskjellen som enkelte skal ha det til. Vil tru at en 800 med effektpipe, topp og mapping gjør tilnærmet like mye forskjell.
 
Sist redigert:
Skjønner du nå hva man mener med at 146 løfter skia uansett forhold?
 
Skjønner du nå hva man mener med at 146 løfter skia uansett forhold?

Ja så jævli! Hadde ingen tvil om det før men nå som jeg har fått testa det selv så må jeg si jeg ble imponert. Sjønner godt at 146 er en meget populær maskin. Polaris har gjort en kjempejobb med den. Eneste jeg ikke likte med den var styreoppsettet. Ikke akkurat vinkelen på styrestammen, det har jeg ingen problem med, men fen jeg kjørte hadde styre bikket så langt fram at det ble sånn ski doo styring på den.
 
Ja så jævli! Hadde ingen tvil om det før men nå som jeg har fått testa det selv så må jeg si jeg ble imponert. Sjønner godt at 146 er en meget populær maskin. Polaris har gjort en kjempejobb med den. Eneste jeg ikke likte med den var styreoppsettet. Ikke akkurat vinkelen på styrestammen, det har jeg ingen problem med, men fen jeg kjørte hadde styre bikket så langt fram at det ble sånn ski doo styring på den.

Er jo laydown og brp geometri på den. Derfor det var uvant. Jeg liker det veldig godt men selve styret er feil for min del. Skulle gjerne hatt ett rett med rmk hooks :tdown:
 
Nice. Vært morro å prøvd en 146 SKS da. 155 SKS har vanlig Polaris styre?
 
Er jo laydown og brp geometri på den. Derfor det var uvant. Jeg liker det veldig godt men selve styret er feil for min del. Skulle gjerne hatt ett rett med rmk hooks :tdown:

Ja men var ikke vinkeln på styrestammen jeg tenkte på, men forhøyeren var ikke i linje med styrestammen. Den var bikket på skrått fremover, altså forbi loddrett og kanskje 45 grader i forhold til styrestammen. Men det har ikke noe med 146 i seg selv å gjøre, bare akkurat den maskinen jeg kjørte.
 
Noen som har hørt noe om oppdateringer på motorfronten for oss me 2019 modeller?
Hørte noe rykter om utvidet motor garanti?
 
Da skjedde det som mange har lenge ønsket. Caleb Kesterke har signert for Polaris :D:D Arctic Cat sliter på verdens basis og de hadde sjansen til å signere det mest omtalte navnet i scooter industrien de siste årene. Får de Andreas Bergmark enda på laget så hadde det vært rått :D:D
 
Da skjedde det som mange har lenge ønsket. Caleb Kesterke har signert for Polaris :D:D Arctic Cat sliter på verdens basis og de hadde sjansen til å signere det mest omtalte navnet i scooter industrien de siste årene. Får de Andreas Bergmark enda på laget så hadde det vært rått :D:D

Polaris er frampå, ja! Tror AC river seg litt i håret nå!
 
Polaris er frampå, ja! Tror AC river seg litt i håret nå!

Teit at AC ikke tok fatt i han :tdown: Han hadde nok klart og gjort mye bra med dem, men poeng for polaris som tok fatt i han. Gleder meg til å se nye videoer fra han, scooter er scooter:cool: så lenge han er fornøyd, så er det jo king kong:thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Cat burde vært frempå for over 1 år siden allerede. Han har frontet merket så mye det lar seg gjøre og viser hvor hardfør Cat er. Burde være med å trekke Cat sitt salg opp å frem. Men Polaris så sitt snitt å snappe han fra Cat :D:D