POLARIS 0 lading rmk 600

Kennethfip

Medlem
28 Nov 2016
153
20
Mosjøen
Hei. Plages med at jeg ikke får lading på fruen sin rmk 600 2010cfi. Har nå byttet både regulator og ladespole, samt sjekket kontaktene. Noen andre ider? Batteri symbol blinker og display forsvinner etter en stund.
 

Vedlegg

  • IMG_20190827_165000.jpg
    IMG_20190827_165000.jpg
    126,7 KB · Sett: 62
har ikke batteri. Byttet regulator først. Og så stator. Tok av kontakten fra stator mens den gikk for og feilsøke og siden får jeg ikke start heller.
 
Sjekk at jordkabel har god kontakt. Er skrudd fast i den monteringsplata av alu på venstre side av scooter. Samme plate som ECU, spenningsregulator osv. er skrudd fast i. Helt bakerst på plata er det en jordkabel.

Prøv også å skift kondensatoren hvis ikke det hjelper.
 
har ikke batteri. Byttet regulator først. Og så stator. Tok av kontakten fra stator mens den gikk for og feilsøke og siden får jeg ikke start heller.
Tyder vel på at det har skjedd noe groms når du kobla av stator når systemet var igang. En stator uten last liker seg ikke veldig godt. Hvis man skal måle spenning fra stator så gjør man gjerne dette ved å "probe" ledningene.

Da ville jeg har startet litt på nytt. Nå har du mest sannsynlig to feil, en som var der fra før, og en du har introdusert.

Sjekk stator, har en av "12v" spoleene brent av så vil du kunne oppdage det ved å ohme mellom de tre gule ledningene fra stator. husker ikke verdiene, men det skal være samme verdi mellom alle tre. Eksakte verdier finnes i verkstedhåndboka. ( her skal det også gå ann å måle en viss AC spenning når man drar i snora.

Sånn enkelt forklart så funker CFI systemet slik at når du skal starte, så drar du en gang. Ladingen her er veldig sjeldent stor nok til å mate nok strøm til bensinpumpa for å få start. Så derfor går første draget på å lade opp kondensator ved "kaldstart". Så andre gangen du drar er kondensatoren oppladet, så når energien som er lagret i kondensatoren + energien fra 2.drag er vanligvis nok til å bensinstrykket opp og motoren tenner. Når motoren starter så er systemet designet slik at essensielle forbrukere får strøm først. DVS bensinpumpe og ECU i hovedsak. Når spenningen stiger til over 12.5-13 volt et sted så slår releet til de andre forbrukerne inn (chassi relay), derved får lys, display, håndtaksvarmere +++ strøm. Kondensatoren kan testes ved å påføre 12V så måle at den holder på strømmen en stund.

Statoren er byggd opp av tre kretser:
- Dyser har en egen krets på stator
( ledninger går rett inn i ECU kontakt)
- Coiler/tenning har en egen krets på stator
( ledninger går rett inn i ECU kontakt)
- 12v dc forbrukere, blir produsert AC strøm som blir likerettet til DC av spenningsregulator/likeretteren

LA ved et lite utklipp fra verkstedsmanualen for stator.
 

Vedlegg

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    420,8 KB · Sett: 64
Et lite tips til trådstarter: Hvis du donerer en liten slant til forumet, så får du full tilgang til verkstedhåndbøker, og mye mer. Jeg vet det er håndbøker til 2010 CFI tilgjengelig. :)

Har selv hatt mye bruk for det, så det er verdt pengene når man skal drive med feilsøking.
 
Ble ikke iorden. Spenning er fin når man starter men faller etter en halvtime kjøring. Noen tips? Stator og regulator byttet.
 
Ble ikke iorden. Spenning er fin når man starter men faller etter en halvtime kjøring. Noen tips? Stator og regulator byttet.
var det det opprinnelige problemet eller nytt at den kutter etter en stund? forsto det som at du hadde null lading på den første posten din. Feil som det der er jo typisk en dårlig stator. Er den "nye" statoren ny eller kan den ha introdisert en ny feil?
 
Kjøpte ny regulator og brukt stator. Byttet. Startet og gikk ei stund så stoppet den mens jeg dro ut kontakt til regulator under feiløking og fikk ikke start igjen. Byttet tilbake stator og regulator og da gikk den som før at den går en stund så faller spenningen. Men lys blir ikke borte. Kun lade nivå på display så faller og bynner og blinke.
 
Kjøpte ny regulator og brukt stator. Byttet. Startet og gikk ei stund så stoppet den mens jeg dro ut kontakt til regulator under feiløking og fikk ikke start igjen. Byttet tilbake stator og regulator og da gikk den som før at den går en stund så faller spenningen. Men lys blir ikke borte. Kun lade nivå på display så faller og bynner og blinke.

Virker som det har med temp. å gjøre, og det er typisk tegn på enten regulator eller stator. Prøvd å skifte kondensator? Den sorte boksen som er skrudd fast i regulatoren.
 
Har vært borti det samme å da var det bensinpumpa som hadde skjært seg å gikk tregt så den brukte alt for mye strøm. ladda på ca 11volt etter litt kjøring. normal ladding ved oppstart.
 
Nå mister den spenning ganske raskt. Før den blir varm. Kan man måle stator mens den går om den er iorden? Noen som isåfall vet hvordan og evt hvilken spenning den skal ha?
 
kan måle stator ved å probe ledningene eller lignende. Stataoren er delt i tre, 2 kretser med høyere spenning som er dedikert til dyser og teningsanlegg mens ( 4 tynne ledninger) Så har du tre tykke gule som er forbrukerne, 3 fas (tror denne skal ligge på undt 70-80VAC hvis jeg ikke tar feil, finnes ikke noen offisielle tall fra polaris her.) Spørs hva som mister spennignen, har du gnist på pluggene når det skjer, dropper ladespenningen 12VDC? Isoler alle unødvendige forbrukere, varmehåndtak, lys osv. Mål strømtrekket på alle essensielle forbrukere, bensinpumpe etc. Da får du kontroll på om du har en forbruker som har et overforbruk eller et reelt problem med strømskilden (stator/likeretter/regulator)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kennethfip
Endelig løst. Den nye regulatoren jeg kjøpte var feil på og har lurt meg hele veien ganske iriterende når man har plagdes lenge og forhandler bare setter på enda en ny regulator og alt iorden
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim og Nyheim