POLARIS Polaris pro 146" bygg!

Kunne vell brukt switchback 144" meier også?
Blir nok ein gøy maskin dette :D nesten så enn får lyst til å korte inn Sksen :cool2:
 
Kunne vell brukt switchback 144" meier også?
Blir nok ein gøy maskin dette :D nesten så enn får lyst til å korte inn Sksen :cool2:

De passer ikke uten videre som det nevnes over, avstand mellom saksene er ca 10cm kortere på switchbacken og understell som har torsjonsfjær, og å bore hull er ikke mulig uten å lage braketter på innsiden, det er skjært ut i railen der innfestingen er, og som lillevik poengterer over så har den en bøy bak på understellet. Det var jeg heller ikke interessert i :)

Bare å finne frem vinkelslipern det :thumb: Ser det er endel som har kortet inn axys i USA og Sverige, ikke langt nok på de aller dypeste dagene, men jevnt over er nok dette en lengde som er brukbar i massevis for vårt føre :)
 
Sist redigert:
Da blir det dekaler på resten også, det må da bli bra? ;)

IMG_5397.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: alvildeee
Tok i går på meg den tunge jobben med å få kjørt inn dette beistet. siden motoren er et nybygg så tar man det jo kuli noen mil og kjører godt med bensin og olje på. Så med instruksjoner om å lese plugger og følge med dro jeg avgårde mot vårsnøen som har inntatt fjellene denne uken :) Responsen kjennes fra første stund helt enorm ut og Peak 2.5 har absolutt noe for seg på denne typen tung og vår snø :D Det blir noen forsiktige blipps på gassklipa og maskine skyter fart og løfter skiene som om den aldri var ment å gjøre noe annet, men som sagt går fort av gassen og tar det helt kuli.
En rask sjekk av plugger før vi starter på stigningen og de ser fine ut til å ha kjørt langs løype stort sett på det magre mellomregistret. Sjekker kjøleveske og temperaturene ser meget bra ut :) Eneste som er litt bekymringsverdig er at bremsen ser ut til å ta litt skjevt.

Stigningene starter, vi er enda på løypen, men snart må man bare ut å teste litt... Maskinen legger seg rett opp på stussen med det minste gasspådraget. Kjører som sagt forsiktig enda men her går det unna. flytter vekta litt fram og den tar seg godt fram :D Når vi kommer opp sjekker jeg over alt, variatorene er litt varme så trengs nok litt jobbing med oppsettet for å få det optimalt. noen raske wheelies og litt inn i skogen. Siden jeg har vokst opp (Scooterkarieremessig) på en 2013 RMK Assault så har jeg lite til ingen erfaring med noe kortere enn 155". Så jeg får meg en overraskelse over hvor lett det er å sno denne maskinen rundt. Kan absolutt bli vant med noe sånt :D Ellers går kjøringen ut på å daffe litt rundt å kose med gassklipa å sørge for at ting ser og høres bra ut :) Maskinen er steilevillig som fy så blir noen forsiktige wheelies i blandt :)

Etter en liten pust i bakken bestemmer vi oss for å komme oss hjem før det blir mørkt. Drar i gang scooteren og en skranglelyd høres med en gang fra høyre side under huven. Første som slår meg er at en fjær har knekt på eksosen, men jeg åpner opp og ser at starthuset er løst. Konkluderer med at under montering så er det blitt avglemt så det hang bare fast med en bolt. Heldigvis løsnet det ikke før på slutten av turen og jeg hørte det når jeg startet. Endte da med tauing ned fra fjellet (Noe som naboene sikkert kan sette pris på da det er litt i overkant med støy fra SLP anlegget).

Helgen går nok med til å få fikset opp det som er feil og jeg gleder meg til neste tur på dette beistet :D (og fikk og sykt lyst på en SKS 146" :cool:)
IMG_1571.JPG IMG_1575.JPG IMG_1576.JPG
 
Etter å ha prøvekjørt en SKS 146" å fikk kjenne hvor godt drag det var i den og hvor lett man kunne dra den på rullan, så kan jeg se for meg denne med peak 2.5, quickdrive, og SLP stage 4. Må være en hinsides artig og rå wheelie maskin med høy funfactor;) Utrolig tøff og gjennomført maskin:thumb:
 
Artig å få tilbakemelding etter testturen, selv om det er litt småting som må fikses så kan det virke som om motoren e sterk og at det absolutt funker med 146" lengde!

Litt kjipt det med starthuset, men som sagt bra det ikke løsna med fullt gasspådrag. Motoren her ble kjøpt av en kondemnert 14 modell med kun 90mil på, tok selv kun av cylinder og stempel som ble bytta ut med porta versjon, alle boltan til starthuset var i under montering, men det må da altså ha vært av på et tidspunkt, og tenkte selv ikke på å sjekke det :)

Iløpet av helga så er nok alt fiksa, så får vi se om det ikke blir noen mil til på den her :thumb:
 
Lenge siden oppdatering her!

Hadde jo et SLP oppsett på den her, men under en liten service i sommer oppdaga eg at stemplan ikke var som dem burde, lett skjæring på inntakksida og virka som ringan har knepet. Orke ikke spekulere i ka som har skjedd her, mappet var som oppsatt fra SLP, pluggfarge og stempelvask tilsier grei blanding, uten at det sier så mye om alle områder av registeret.

Uansett, litt kjipt da motorn gikk veldig bra, bestilte ny cylinder til Stage4 kittet, da det tok litt tid så fikk eg tak på en original cylinder fra en 2015 800 med gode originale stempler som var gått under 1000km, satte det på maskin og ellers alt originalt.

Var på tur i helga med den på skikkelig vårføre, og den her feelingen har eg absolutt savna med axysen, den e rett og slett laget for å holde fronten nede og sidehille i bunnløst pudder, altså ikke for å surre rundt på tung mvårsnø.

På den her er det bare å gi gass på flatmark og fronten er rett til værs, og drar helt sinnsykt! :D

Giringa med quickdriven er jo 2.1/1, ikke ulik de eldre assaultan med 2.05/1 som også hadde 146", drar nå rett opp på 8250RPM ed 10-70 vekter og ei 140-330 fjær, skal også prøve med originalvekter som er 10-68, hadde bare ikke det for hånda så da ble det axysvekter.

Uansett, axysen blir ståanes og skjemmes resten av sesongen, alt for artig å surre rundt på rulla ;)


IMG_2466.JPG
IMG_2476.JPG
IMG_2479.JPG
9ca9945d-6681-4a0e-9af2-d16f47737d04.jpg
IMG_3257.JPG
 
Sist redigert:
Kjipt at du fikk havari på slp oppsettet :( kjører du med stage 3 kit no? Eller har du fått porta disse nye sylindrene også?

Men ser for meg at det er en artig scooter og kjøre i og med at den er 146" :) vurderer et sånt bygg selv til neste sesong :tdown: men det får tiden vise :)
 
Kjipt at du fikk havari på slp oppsettet :( kjører du med stage 3 kit no? Eller har du fått porta disse nye sylindrene også?

Men ser for meg at det er en artig scooter og kjøre i og med at den er 146" :) vurderer et sånt bygg selv til neste sesong :tdown: men det får tiden vise :)

Kjører helt original motor, altså en 2014 motor med 15 cyl, eneste er at luftinntaket på huven enda er der. SLP oppsetter ligger klart i hylla, får se om det kommer på, blitt litt lei av skruinga ;)

Kan anbefales om man er på leit etter en skikkelig maskin for tyngre føre, skal sies at den nok ikke er å foretrekke i dypt pudder!
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Beundre deg virkelig for at du ikke ga opp men bare peise på. Det står det respekt av :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JER
Lenge siden oppdatering her!

Hadde jo et SLP oppsett på den her, men under en liten service i sommer oppdaga eg at stemplan ikke var som dem burde, lett skjæring på inntakksida og virka som ringan har knepet. Orke ikke spekulere i ka som har skjedd her, mappet var som oppsatt fra SLP, pluggfarge og stempelvask tilsier grei blanding, uten at det sier så mye om alle områder av registeret.

Uansett, litt kjipt da motorn gikk veldig bra, bestilte ny cylinder til Stage4 kittet, da det tok litt tid så fikk eg tak på en original cylinder fra en 2015 800 med gode originale stempler som var gått under 1000km, satte det på maskin og ellers alt originalt.

Var på tur i helga med den på skikkelig vårføre, og den her feelingen har eg absolutt savna med axysen, den e rett og slett laget for å holde fronten nede og sidehille i bunnløst pudder, altså ikke for å surre rundt på tung mvårsnø.

På den her er det bare å gi gass på flatmark og fronten er rett til værs, og drar helt sinnsykt! :D

Giringa med quickdriven er jo 2.1/1, ikke ulik de eldre assaultan med 2.05/1 som også hadde 146", drar nå rett opp på 8250RPM ed 10-70 vekter og ei 140-330 fjær, skal også prøve med originalvekter som er 10-68, hadde bare ikke det for hånda så da ble det axysvekter.

Uansett, axysen blir ståanes og skjemmes resten av sesongen, alt for artig å surre rundt på rulla ;)


Vis vedlegget 69938 Vis vedlegget 69939 Vis vedlegget 69940 Vis vedlegget 69937 Vis vedlegget 69941
Har 10-68 vekte m 400km på seg om du e int
 
Endte opp med å bruke den her endel i forrige sesong, heilt vanvittig artig maskin!

Men gikk på en smell og handla en 850, så da gikk den her videre til ny eier, @grønbeck1

Har forstått det slik at han allerede har funne ut at den e stussvillig!;)

Artig prosjekt var det, og har forsåvidt samla alt av dela for å bygge en sks/switchback axys om til Pro 146’’, men får se ka tia bringe!

389F9217-3A55-44AE-AEAF-830AF42BDE8A.jpeg
5F7DB06F-D6CA-4E9D-9EA5-34AF3AA6AAFE.jpeg
 
Hvordan synes du 850'en fungerer?


Fungerer veldig bra den, definitivt merkbart sterkere enn original 800.

800 e kanskje litt kjappere på bunn men kan ikke måle se på midt og topp.

Fått ca 400km på den, fungert heilt feilfritt:)

Eineste e at det blir beltebytte på den, X3 har fungert supert på 800 min, 850 får camso X2.7.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Vanvittig artig maskin å kjøre!! Føle mæ heldig som fikk handle den fra en god kompis, å ikje minst at man vet at d e ett ordntlig bygg!
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Endte opp med å bruke den her endel i forrige sesong, heilt vanvittig artig maskin!

Men gikk på en smell og handla en 850, så da gikk den her videre til ny eier, @grønbeck1

Har forstått det slik at han allerede har funne ut at den e stussvillig!;)

Artig prosjekt var det, og har forsåvidt samla alt av dela for å bygge en sks/switchback axys om til Pro 146’’, men får se ka tia bringe!

Bygde selv ein pro rmk 146 proride i vinter, det ga mer smak så har kjøpt inn ein axys pro rmk som skal kappes ned å få kortere belte å understell :thumb: