POLARIS Tips for og få av primærvariator

LarsK

Medlem
31 Mai 2011
2.366
747
Troms, Målselv
Som topic sier, sliter med å få løs primær variator på 900'en, har prøvd med både luftverktøy og fylle med olje og gjengetaip og har prøvd å varme innerskiva med en liten butan brenner uten hell, så gode tips mottas med takk
 
La den stå en stund med olje og gjengetape. Fikk løs en variator på en yamaha srx nå i vinter, som nok ikke hadde vært løs på mange mange år. Først så så det ut til å ikke funke, men så smalt den av med et pang, man skulle tro king kong slo i avtrekkeren med en slegge.
 
Bra med fett på gjenger, muttertrekker og en lite rapp med klubba. Da pleier de å gi etter. Men 900 variatoren sitter fælt. Er det veldig lenge siden den har vært av kan det hende det bare er å finne fram vinkelsliper. Ev løfte hele motoren i fryseren et døgn, forderetter å prøve på ny med avdrager og varme
 
En avkappa tæsj eller en bolt med rette gjenger, gjengetape, vann og minusgrader. fungerer ikke det så e vinkelsliper neste løsning.
 
Bruker SKF system som pumper kapilerende olje inn med opp til 1000 bar, løsner bestandig da. :thumb:
Mange verksteder som har slikt utstyr.

image.jpgimage.jpg
 
En avkappa tæsj eller en bolt med rette gjenger, gjengetape, vann og minusgrader. fungerer ikke det så e vinkelsliper neste løsning.
Burde i teorien virke andre veien også, altså innestengt vann og varme. Enormt med krefter i vann som ønsker å ekspandere... vær forsiktig
 
Stram tersj og mer varme. Du kan fint varme stålet til 60-70-80° uten å skade noe som helst. En sprek butan brenner er gull. Sånn kjip skibrenner duger ikke.
 
Må gå til anskaffelse av ny tersj, da tuppen er bøyd i to ulike retninger :eek: men når jeg får ny tersj i posten, blir jeg og hive motoren i fryseren i et døgn, så får vi se om det hjelper :tdown: men frykter for at man må fram med vinkelsliper :( :nerve:
 
Må gå til anskaffelse av ny tersj, da tuppen er bøyd i to ulike retninger :eek: men når jeg får ny tersj i posten, blir jeg og hive motoren i fryseren i et døgn, så får vi se om det hjelper :tdown: men frykter for at man må fram med vinkelsliper :( :nerve:
Kapp av tuppen er tersjen slik at du kun har gjengepartiet igjen, ha på gjengeteip og fyll variator med vann, da er det bare å stramme på. Kommer alltid hvis du får det tett i mellom gjengene
 
Kapp av tuppen er tersjen slik at du kun har gjengepartiet igjen, ha på gjengeteip og fyll variator med vann, da er det bare å stramme på. Kommer alltid hvis du får det tett i mellom gjengene
Har prøvd det også uten hell, men det neste blir og fylle med vann og fryse ned alt
 
Har du ei god forklaring på hvordan man bruker dette på en variator? Jeg har prøvd å Google på det her verktøyet, men finner ikke noe god forklaring på hvordan det kan brukes
Man skrur bare inn en bolt som passer på dimensjonene lik en variatortesj, og så er det hull tvers i gjennom som man kan presse væske i gjennom i sinnsykt høyt trykk. Skal jeg gjette ofrer mange en variatortesj og modifiserer den slik at SKF trykksystemet kan kobles på. Det finnes lignende systemer for bolter hvor bolten blir håndskrudd inn og så blir bolthodet dratt rett opp til en viss spec og shimmet under bolthodet i etterkant eller mutter bare strammet til med fingrene.

Det beste er etter min mening fortsatt å bruke bolt, gjengetape og VANN(ikke olje eller noe annet fancy). Man kan i grunnen ikke gjøre noe galt da, i allefall ikke på motoren, så det er bare å stramme til så mye verktøy og mothold tåler.
 
Enn gjengene på variatoren? De kan vel gå om man strammer for hardt.
Ja teoretisk kan de selvsagt det men i praksis har tersj så godt inngrep at det er svært usannsynlig. Skulle det likevel skje har ingen skade skjedd på motoren og man kan da likegodt ta fram vinkelkutteren siden noe annet neppe ville ha fungert.
 
Prøvd å varme mellom skivene og kjøle veivtappen men kjølespray før du bruker tersj? Har vært borti en del vanskelige variatorer men har enda ikke kommet over en med denne metoden. Varmer til litt over 100 grader mellom skivene på variatoren med varmepistol og bruker et tynnt plastrør eller lignende for å forlenge stussen på kjølesprayen slik at den når helt inn i bolthullet på veivtappen og gir den en god kjøling på 3-5 sek før jeg bruker tersj.
 
Prøvd å varme mellom skivene og kjøle veivtappen men kjølespray før du bruker tersj? Har vært borti en del vanskelige variatorer men har enda ikke kommet over en med denne metoden. Varmer til litt over 100 grader mellom skivene på variatoren med varmepistol og bruker et tynnt plastrør eller lignende for å forlenge stussen på kjølesprayen slik at den når helt inn i bolthullet på veivtappen og gir den en god kjøling på 3-5 sek før jeg bruker tersj.
Skal prøve å huske det til neste gang jeg plages med en variator :) denne gangen hadde jeg ikke kjølespray på hylla, så dermed fikk jeg ikke prøvd det
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Skal prøve å huske det til neste gang jeg plages med en variator :) denne gangen hadde jeg ikke kjølespray på hylla, så dermed fikk jeg ikke prøvd det

Denne metoden vil jeg si er meget undervurdert. Får av hvilken som helst variator, selv de som ingen andre triks funker for å få den av og har aldri måtte bruke hverken hammer eller muttertrekker for å få av om jeg varmer og kjøler. :)
 
Denne metoden vil jeg si er meget undervurdert. Får av hvilken som helst variator, selv de som ingen andre triks funker for å få den av og har aldri måtte bruke hverken hammer eller muttertrekker for å få av om jeg varmer og kjøler. :)
Men må si at jeg undervurderte krafta i vannet også, for når jeg fylte med vann og fikk nok gjengetaip på tersjen, så fikk jeg bare skrudd tersjen 1cm kanskje og det gikk kanskje 3-4min så small det som et børseskudd og variatoren fløy 2m
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP