POLARIS Dragon 800 motorfjusk

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.640
956
Sørreisa
For å finne ut av problemene jeg hadde med Assaulten, ble det kjøpt inn en billig Dragon 800 SWB som slet litt med motorfjusk, men som starta å gikk. Funka knall å bruke den som testscooter, og etter god hjelp fra mange av dere her på forumet, ble Assaulten reparert, og den er nå solgt.

Planen var å selge switchbacken billig igjen, men fattern har funnet ut at han vil beholde den :biggrin: Dermed må vi finne ut hvorfor motor fjusker. Etter stor service på både scooter og motoren, sliter vi fortsatt med motorfjusk. Har noen gode teorier om hvorfor, men spør her, for det er greit å få gode innspill.

Motor bakker høyt. 2.500 RPM på tomgang, når man gir full klipe så fjusker den bare, høres ut som dET men er ikke det, høres ut som den drukner i bensin. Hvis man er rolig på økning av gass så går den til 7.000 rpm, men ikke over. Når man trykker motor i revers vil den ofte bare skyte og stoppe i det den stopper og skal starte igjen. Motor kjennes generelt svak ut under akselerasjon. Måler 110 PSI i kompresjon på begge sylindre, litt lavt men burde ikke være årsak til fjuskingen.

Legger ved video av hvordan motor høres ut på full gass. Her er ei liste over det som er gjort for å prøve å utelukke problemet:

- Full tank med fersk bensin
- Full sjekk etter falskluft, hatt av luftfilterboks, innsugbelger, gasspjeldhus, etc. og montert igjen.
- Hatt ute eksosventiler å rengjort dem, samt rengjort belgene, nye pakninger.
- Justert TPS til factory setting, så den er spot on.

Min teori er at det er feil map på ECU. Det har vært SLP pipe på den, og det står skrevet SLP i stor hvit skrift oppå ECU'en. Så da er spørsmålet, hvis det har stått SLP eksos på den, har ECU vært flashet til SLP sånn at den får rett bensin-luft ratio? Det står nå original eksos på den, som kan forårsake fjusk på SLP verdier i ECU? Hva tror dere? ECU reflash next?

På videoen gir jeg full gass.

 

Vedlegg

  • IMG_9538.jpg
    IMG_9538.jpg
    244,9 KB · Sett: 70
  • 57176887_2648053321875560_6305720947894648832_n.jpg
    57176887_2648053321875560_6305720947894648832_n.jpg
    74,3 KB · Sett: 59
Sist redigert:
Høres nesten ut som 900'en min når jeg hadde glemt å lufte og etterfylle kjølevæske og den gikk varm, men mistenker at det er noe annet som plager scootern din.

Vil råde deg til å søke på snowest angående problemet ditt, da det garantert er svar og finne der
 
Høres nesten ut som 900'en min når jeg hadde glemt å lufte og etterfylle kjølevæske og den gikk varm, men mistenker at det er noe annet som plager scootern din.

Vil råde deg til å søke på snowest angående problemet ditt, da det garantert er svar og finne der


Okei, det har nok ikke noe med kjølevæske her å gjøre. Nivået er på max, temperatur øker jevnt og ligger stabilt på 54 grader under kjøring.

Etter søk på snowest så finner jeg ut at flere har SLP map til SLP pipe. @MHP du vet kanskje noe om det? Som sagt så står det "SLP TWIN" påskrevet på ECU, så lurer på om det er en map på den ecu'en som ikke burde være der til originaleksosen jeg har.

Jeg hadde jo ECU'er liggende etter mysteriet med Assaulten jeg hadde, men de er nå solgt til personer i påskenød, hehe :)
 
Vist det er skrevet slp twin på ECU, så vil det neppe funke med std eksos, da et twin oppsett vil kreve et helt annet oppsett på ecu en std eksos
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
Sier du harsjekket falskluft, men står ingenting om simringer på veiv?

er reedventiler kontrollert i forbindelse med falskluft sjekk av innsug?
 
Vist det er skrevet slp twin på ECU, så vil det neppe funke med std eksos, da et twin oppsett vil kreve et helt annet oppsett på ecu en std eksos

Da har jeg en STERK mistanke at det er helt feil ECU map som kan være synderen her.

Sier du harsjekket falskluft, men står ingenting om simringer på veiv?

er reedventiler kontrollert i forbindelse med falskluft sjekk av innsug?

Reeder var OK, ja. Falskluft gjennom simmering til veiv har jeg også på lista, men fusker motor sånn her av det? Burde ikke motor gå tilnærmet normalt selv med litt falskluft gjennom simmering på veiv? Det høres ut som motor drukner i bensin, men hørselen bedrar kanskje. Tomgangen som ligger på 2500 rpm minner om falskluft derimot.

Forrige eier sa han hadde kjørt endel med den sånn her, så litt rart at han ikke har skjært den isåfall. Men han klaga over at ene pluggen hadde en tendens til å ta kvelden, men det kan være tilfeldig.
 
Fant dette på snowest når SLP lanserte twin pipes til Polaris IQ:

"The twin pipes also require modification of the ECU. The ECU must be removed and sent in to SLP in order to get the modification done. "

Så jeg blir bare å få den lokale forhandleren til å legge inn original map til den i første omgang, så får vi se.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Imponerende pågangsmot :) høres fornuftig ut at endringer på map tilpasset twin piper vil gi en del krøll i stock maskin, spørsmålet er om det kan ha ført til "følgefeil"? Eks kjørt mager, varm osv. Mulig dumt spørsmål men har du Målt kompresjon på varm motor?
 
Imponerende pågangsmot :) høres fornuftig ut at endringer på map tilpasset twin piper vil gi en del krøll i stock maskin, spørsmålet er om det kan ha ført til "følgefeil"? Eks kjørt mager, varm osv. Mulig dumt spørsmål men har du Målt kompresjon på varm motor?

Blir vel aldri lei av å skru regner jeg med :p haha.

Ja, har gjort meg de tankene jeg og, men det høres ut som motor går veldig rik, ikke mager. Kan kanskje stemme og at med twin effektpiper så skal map gi mer suppe? Endel pottesmell i den og, så virker som den får for mye bensin. Temperaturen ligger stabilt på 50 grader ca. under kjøring.

Målte komp til 110 PSI på varm motor. Ikke spesielt bra, men ikke helt på tryne heller. Motor skal få stempelskift til sommeren.
 
Da har jeg bare ett par ting utenom jeg kan tenke på, men det kommer i rekken etter ecu:
Bensin trykk.
Dyser som tuller.

Jeg har tidligere god erfaring med omega dyserens på maskiner som har "lagret på seg feil".
 
Da har jeg bare ett par ting utenom jeg kan tenke på, men det kommer i rekken etter ecu:
Bensin trykk.
Dyser som tuller.

Jeg har tidligere god erfaring med omega dyserens på maskiner som har "lagret på seg feil".

Absolutt, bensintrykk er høyt oppe på lista etter ECU. Samme med dyser som tuller. Har også tenkt på eksosventilsolenoid, at den er gåen som i tur ikke åpner eksosventilene.

Kan prøve sånn dyserens du nevner, hvis det ikke nytter med ECU flash. :)
 
Har mine vil om at tomgangsturtall vil stige så mye med et map til twin piper. Oppover registeret vil det nok være betydelig endringer, men på tomgang? Disse er kjent for å ha dårlig veivlager som ruster lett. Starter med gravrust på kuler, så går lageret sakte men sikkert i oppløsning, torpederer simring, som fører til falskluft. Og til sluttgår det biter av lager inn i motoren.
 
Har mine vil om at tomgangsturtall vil stige så mye med et map til twin piper. Oppover registeret vil det nok være betydelig endringer, men på tomgang? Disse er kjent for å ha dårlig veivlager som ruster lett. Starter med gravrust på kuler, så går lageret sakte men sikkert i oppløsning, torpederer simring, som fører til falskluft. Og til sluttgår det biter av lager inn i motoren.

Hmm, okei. Vi får se hva map gjør, hvis problemet fortsetter så blir den vel mest sannsynlig parkert, så tar jeg ut motoren til sommeren og gir den en skikkelig overhaling. Føler ikke det verdt det på en gammel SWB, men fattern har lyst å ha den til turscooter. Huff.
 
Hmm, okei. Vi får se hva map gjør, hvis problemet fortsetter så blir den vel mest sannsynlig parkert, så tar jeg ut motoren til sommeren og gir den en skikkelig overhaling. Føler ikke det verdt det på en gammel SWB, men fattern har lyst å ha den til turscooter. Huff.
Er vel ikke "krise" å plukke den i stykker og sette den sammen igjen med nye stempler/ ringer om alt ellers er greit? :) blir jo en annen kostnad om det må til en større veivjobb, men igjen om maskinen ellers er bra og faren din blir å ha den mange år så er det kanskje verdt det?
 
De midtre lagerne er mindre utsatt. Pto og mag lager bytter man ganske greit med en 3 arms avdrager og litt varme/kjøl.
 
Er vel ikke "krise" å plukke den i stykker og sette den sammen igjen med nye stempler/ ringer om alt ellers er greit? :) blir jo en annen kostnad om det må til en større veivjobb, men igjen om maskinen ellers er bra og faren din blir å ha den mange år så er det kanskje verdt det?

Veldig pen scooter så det blir for gale å selge som delescooter, ja. Han har funnet ut at han og muttern skal ha den til turscooter ja, så er nok verdt å åpne opp motor og bruke noen tusenlapper på den :)

De midtre lagerne er mindre utsatt. Pto og mag lager bytter man ganske greit med en 3 arms avdrager og litt varme/kjøl.

Flott :thumb:
 
Flasha ECU hos forhandler og da gikk den helt normalt ei god stund. Motor trakk sterkt, mangla litt turtall på toppen men regner med det er fordi den trenger overhaling.

Den bakka fortsatt høyt derimot, og etter en times kjøring gikk den plutselig like dass igjen som før. En kompis er kommet på påskebesøk fra Sirdal, og han hadde med seg sin snøscooter for han ville til riksen, så vi dro, og jeg dro med switchbacken. Merka meg hvor langt vi kjørte, hvor mye bensin jeg brukte, og hvor mye olje den brukte, og det er noe som ikke stemmer.

56 km
16,5 liter bensin
1,2 liter olje

Bensinforbruk virker nogen lunde innafor, men oljeforbruk er jo skyhøyt! 7,2%! Hva kan forårsake dette? Oljepumpe er oppjustert, men ikke så mye, og alt virka normalt når jeg sjekka der, men kan hende vaier har hoppa av, evt at pumpa er gåen? Ikke vet jeg...
 
Om varier til olje pumpe ryker havner vel pumpa på maks, mye olje gir jo problemer men tror ikke det er alt din maskin sliter med dessverre.
 
Om varier til olje pumpe ryker havner vel pumpa på maks, mye olje gir jo problemer men tror ikke det er alt din maskin sliter med dessverre.

Er nok noe annet ja. Men oljeforbruket må ordnes opp i. Hvis det blir en vanskelig og lang prosess med å få fiks på den, så blir den solgt til lav pris, for jeg gidder ikke å bruke timesvis på en gammel SWB.
 
Er nok noe annet ja. Men oljeforbruket må ordnes opp i. Hvis det blir en vanskelig og lang prosess med å få fiks på den, så blir den solgt til lav pris, for jeg gidder ikke å bruke timesvis på en gammel SWB.
Tja, oljepumpa er ikke akkurat komplisert. Husker ikke helt oppbygginga på cfi-4, men vannpumpeakslingen ligger vel å bader i olje her også tror jeg. Hvis tettinga mot veivlager lekker så vil du få et oljeforbruk ved at olje går ut i bunnkassa. Burde være greit å se om en sylinder bader i olje. Hvis dette ikke er tilfellet så er den kun pumpa/slanger som kan være synderen. Hvor mange km har motoren på seg?
 
Tja, oljepumpa er ikke akkurat komplisert. Husker ikke helt oppbygginga på cfi-4, men vannpumpeakslingen ligger vel å bader i olje her også tror jeg. Hvis tettinga mot veivlager lekker så vil du få et oljeforbruk ved at olje går ut i bunnkassa. Burde være greit å se om en sylinder bader i olje. Hvis dette ikke er tilfellet så er den kun pumpa/slanger som kan være synderen. Hvor mange km har motoren på seg?

Skjønner. Skal ut med motor å se til sommeren. Har ei oljepumpe liggende, men den ble tatt av en motor som eksploderte, så litt usikker på om man skal tørre å montere den.

Motor har gått rundt 8.000 km, så ganske langt.
 
Skjønner. Skal ut med motor å se til sommeren. Har ei oljepumpe liggende, men den ble tatt av en motor som eksploderte, så litt usikker på om man skal tørre å montere den.

Motor har gått rundt 8.000 km, så ganske langt.
Kan vel fort hende at veilager begynner å få det da. Har ligganes pumpe og veiv fra en 09 med 320mil på telleren hvis det blir aktuellt.
 
Et svar på høy tomgang kan være en skikkelig Donald Duck feil: Sjekk justeringen på gassvaieren(liten klump et lite stykke ned på vaieren)
Jeg fikk problemer med denne hvor scooteren ikke ville gå, den døde bare hen under pådrag og gikk høyt på tomgang. Da var det settmutteren på justeringen som hadde skrudd seg helt av.....
Dette vil nok også forklare skytingen og stoppingen når du setter den i reverse da den går for høyt på tomgang til at den klarer å snu motoren
 
Et svar på høy tomgang kan være en skikkelig Donald Duck feil: Sjekk justeringen på gassvaieren(liten klump et lite stykke ned på vaieren)
Jeg fikk problemer med denne hvor scooteren ikke ville gå, den døde bare hen under pådrag og gikk høyt på tomgang. Da var det settmutteren på justeringen som hadde skrudd seg helt av.....
Dette vil nok også forklare skytingen og stoppingen når du setter den i reverse da den går for høyt på tomgang til at den klarer å snu motoren

Takk for svar. Skal dobbelsjekke den, men gasspjeld lukker ned til rett verdi på TPS på tomgang, så det virker som at alt er normalt der, men skal ta en sjekk. ;)
 
Hei :) har du funnet ut noe angående dette? Min 2010 rmk (gamle karosseriet) har akkurat samme problem høres ut som den drukner ved full gass og går på lav turtallsperre ved sakte økning og skyter når den settes i revers Kompresjonen er helt i orden og har bytta eksostemperaturføler. Scooteren har gått 1.600 km og er helt orginal og aldrig rørt en skrue på den burtsett fra eksos føleren.

Men problemet er ikke der konstant. Det begynner 5 minutt etter jeg har begynnt å kjøre. Og når problemet oppstår så kan jeg stoppe å starte scooteren igjen og da går den helt perfekt i ca 5 nye minutt :/
 
Hei :) har du funnet ut noe angående dette? Min 2010 rmk (gamle karosseriet) har akkurat samme problem høres ut som den drukner ved full gass og går på lav turtallsperre ved sakte økning og skyter når den settes i revers Kompresjonen er helt i orden og har bytta eksostemperaturføler. Scooteren har gått 1.600 km og er helt orginal og aldrig rørt en skrue på den burtsett fra eksos føleren.

Men problemet er ikke der konstant. Det begynner 5 minutt etter jeg har begynnt å kjøre. Og når problemet oppstår så kan jeg stoppe å starte scooteren igjen og da går den helt perfekt i ca 5 nye minutt :/

Har vært borti lignende problem på en slik. Da var det stator som var gåen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik skattebo
Hei :) har du funnet ut noe angående dette? Min 2010 rmk (gamle karosseriet) har akkurat samme problem høres ut som den drukner ved full gass og går på lav turtallsperre ved sakte økning og skyter når den settes i revers Kompresjonen er helt i orden og har bytta eksostemperaturføler. Scooteren har gått 1.600 km og er helt orginal og aldrig rørt en skrue på den burtsett fra eksos føleren.

Men problemet er ikke der konstant. Det begynner 5 minutt etter jeg har begynnt å kjøre. Og når problemet oppstår så kan jeg stoppe å starte scooteren igjen og da går den helt perfekt i ca 5 nye minutt :/

Fant ikke ut av det, og solgte scooteren da jeg ikke hadde bruk for den. Var ikke stator i alle fall, da denne scooteren opprinnelig var en testscooter for et problem på en annen IQ. Stator var i orden på den.

Beklager at jeg ikke var til mer hjelp, men men.
 
Fant ikke ut av det, og solgte scooteren da jeg ikke hadde bruk for den. Var ikke stator i alle fall, da denne scooteren opprinnelig var en testscooter for et problem på en annen IQ. Stator var i orden på den.

Beklager at jeg ikke var til mer hjelp, men men.
Okay :) er glad for alle inspill uansett! Fikk et tips om tps på mitt inlegg på sida kan den vera årsaken til alle symptomene på scooteren min? At den plutselig har ugjort seg og får scooteren til å gå i nød? Tenker bare i forhold til at hvis jeg stopper og starter scooteren så går den helt perfekt i 5 nye minutt før dette oppstår Burde ikke feilen vert der konstant? Har lest en del av det du har skrevet og virker som du har skrudd mye på disse :) :)