ARCTIC CAT Arctic cat bearcat

ingarbo

Medlem
5 Mar 2019
29
3
grovfjord
Hei.
Idretslaget har en bearcat z1 13mod, med fult utstyr for løypelegging (skiløyper). Nå utåver har de problemer med varmkjøring, de klarer ikke å få nok kjøling på vår-føret, hardt og lite snø..

Noen tips eller triks for løsning på dette??
 
Har dere isrivere? Dette er jo stort sett problemføre på alle vannavkjølte. Hadde samme problem på en 660T. Løste det med ekstra radiator og vifte under setet. Sitter vel en radiator i fronten på Z!. Går muligens ikke å få på en til. Pigge matta hjelper på mye. Jeg tror jeg hadde gått for den løsningen hvis isrivere ikke er tilstrekkelig. Ikke sånne små skrupigger, men skikkelig , sånn som de gjør på andre sida av dammen.
 
Kanskje skifte kjølevæske eller evt sjekke om du har luft i systemet. Har den kokt en gang må du nesten lufte systemet og etterfylle væske.
 
Har dere isrivere? Dette er jo stort sett problemføre på alle vannavkjølte. Hadde samme problem på en 660T. Løste det med ekstra radiator og vifte under setet. Sitter vel en radiator i fronten på Z!. Går muligens ikke å få på en til. Pigge matta hjelper på mye. Jeg tror jeg hadde gått for den løsningen hvis isrivere ikke er tilstrekkelig. Ikke sånne små skrupigger, men skikkelig , sånn som de gjør på andre sida av dammen.

Denne har rediator å vifte under setet orginalt, isrivere har eg vært inne på tanken om, men bør vel være på skia da, siden de man fester på boghien kaster mest snø på sleidene??
 
Kanskje skifte kjølevæske eller evt sjekke om du har luft i systemet. Har den kokt en gang må du nesten lufte systemet og etterfylle væske.

Meget sikker på at de ikke har kjørt den til koking, men kjørt til de har fått varsel om høy temp.. kjøleveske er ok, den sjekka eg på servicen i fjor vår..
Er kunn under stor belastning problemet oppstår, den sporleggern har en satans tyngde, å når de slår nedi klørne så blir det rett og slett for mye
 
Siden det er et idrettslag, er det vel trolig flere, både mer og mindre kvalifiserte førere på denna skuter`n. Hadde i hvertfall satt på noen det går an å rygge med. Ellers er det nok fort gjort at de er vekk når de trengs mest;)
Orntli skvettlapp hjelper også(i de tilfeller det finnes snø å skvette) til å styre snø opp på kjølerene. Noen setter ei kasse med snø på tunellen bak setet, har aldri prøvd det sjøl. Riktig mengde kjølevæske, blandet korrekt i et kjølesystem som fungerer som det skal, er jo en selvfølge.
Har også hørt om no lurium som tilsettes kjølevæska, skal visstnok senke temperaturen med noen grader. Sikkert noen her inne som vet hva det heter. Er poppis i statene i hvertfall. Et annet problem på sånt føre er jo brent sleideplast. Jeg bruker å ta spaden å måke full understellet i snø i sånne situasjoner. Det rekker ofte til en tur på et par mil. Hvis ikke noe av dette hjelper så er pigging løsningen. Orntlige pigger river opp nok snø/is til at du ungår overoppheting, men det er mulig at hengerbunn og garasjegulv ikke liker det så godt.
 
Dessverre er nok ikke Bearcat den alle beste maskinen til virkelig tunge tak. Du trenger en med lavgir. Evt kan du gire ned så mye det lar seg gjøre. Snakk med forhandler om de har noen tips til giring.
 
Sjåførene av denne maskinen er nok ikke de beste scooterkjørerene, gudene ska vite at de har fått mye kjeft av meg men nå har de bynt å høre etter.. fåreslo å fryse ned en gildekasse å lage isblokk å legge på tunellen, me problemet da er sporleggeren, da den er festet mez hengerkule mitt på tunellen omtrent, dette var et sett de kjøpte nytt scooter å sporlegger i 1. Får prøve å finne noen isrivere å lage en ny skvettlapp av transportband til de før eg tenker på nedgiring da det er diamond drive på denne.. pigg er nok ikke noe alternativ da de er redde for hengerene sine..