POLARIS LØST: Dårlig spenningsregulator? Trenger hjelp til diagnose.

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.640
956
Sørreisa
Hei,

Trenger hjelp med diagnosering av en 2010 RMK Assault 800. Den har nettopp fått motorskift. Scooteren starta lett og gikk fint ei god stund, så plutselig forsvant lysene og display mens jeg kjørte, så gikk det bare noen sekunder så stoppa den. Fikk ikke start, men når jeg slo i spenningsregulator så starta den men gikk forferdelig urent, også stoppa den igjen. Dette gjentok seg 4-5 ganger så ble det bare dødt til slutt. Fattern måtte slepe meg ned til hytta! AC 1 - Polaris 0. :eek:

Tatt av spenningsregulatoren, og den har delenr. 4013587 som visstnok skal være den oppdaterte regulatoren, men de kan vel ryke uansett? I tillegg skal disse regulatorene med samme delenr. ha en innebygd funksjon som ikke brenner opp ECU hvis den ryker. Uansett, så er det tydelig at regulatoren har vært skifta før.

Er det mulig at kondensator som sitter oppå spenningsregulator kan ryke og forårsake dette spetakkelet? Stator? Ting peker mot spenningsregulatoren, men det er ikke dumt å få innspill fra folk her inne. Kan også nevne at det er lagt opp til batteri på scooteren, og det har vært startmotor på den, men batteri og startmotor er tatt ut.
 
Sist redigert:
Også lurer jeg på om noen kan bekrefte eller avkrefte om det skal være jordkabel mellom disse to punktene på den "plata" som holder ECU osv. på plass? Se bilde.

Det er det som er det negative med å montere alt som noen andre har demontert, spesielt når det er første gang man gjør det.
Jord.jpg
 
Også lurer jeg på om noen kan bekrefte eller avkrefte om det skal være jordkabel mellom disse to punktene på den "plata" som holder ECU osv. på plass? Se bilde.

Det er det som er det negative med å montere alt som noen andre har demontert, spesielt når det er første gang man gjør det.
Vis vedlegget 71843

Fløtt jordinga fra det punktet du har på nu til det andre. Der du har jorda til nu er ikke orginalt jodingspunkt, den andre du har sirkla inn der er. Kan være en ide å bare ta litt sandpapir og pusse aluen ren akkurat der kabelskoen kommer og samme med kabelskoen for å sikkre god kontakt der. Hadde mye problemer med jording på min dragon. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Fløtt jordinga fra det punktet du har på nu til det andre. Der du har jorda til nu er ikke orginalt jodingspunkt, den andre du har sirkla inn der er. Kan være en ide å bare ta litt sandpapir og pusse aluen ren akkurat der kabelskoen kommer og samme med kabelskoen for å sikkre god kontakt der. Hadde mye problemer med jording på min dragon. ;)

Skal flytte over :) Takk.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Leser på nett at dårlig jordforbindelse kan skape problemer med injektor, spenningsregulator, kondensator, ecu eller stator. Nå hadde jeg satt jordkabelen feil, og satt den i øvre plate istedet for nedre plate. Skal utover å måle om det er fobindelse mellom platene, men det står jo gummiforinger imellom de.

Spørsmålet nå er om noe er blitt ødelagt fordi jeg satt én jækla jordkabel på feil jordpunkt...

EDIT TIL SENERE LESERE:
Dette var rota til problemet, feilmontert jordkabel som endte opp med svidd ledningsnett. Les videre for å se utviklingen.
 
Sist redigert:
Noen her inne som har en oversikt over alle jordpunkter på IQ? Så får jeg gått gjennom alle å sjekke at de faktisk er satt rett og har kontakt. ;)
 
Her er et bilde av en som har lagt en lask med jordkabel fra øvre og nedre jordpunkt, det jeg lurer på er om det originalt kun er jord fra den skruen til høyre og til chassis?

Er det jordkabel fra stator til chassis også? Jeg blir faen meg gal av el-problemer. Dette hadde jo vært ungått hvis man hadde demontert OG montert scooteren selv, men når man henter et prosjekt så å si i esker og må sette sammen alt selv så er det ikke alltid så lett. Fort å glemme av en jordkabel eller to, og det har muligens nå gitt meg en smekk på fingra hvis det er det som har forårsaket at voltregulator har tatt kveld, evt. noe annet? Venter enda på regulatoren i posten.
 

Vedlegg

  • 100_0579.jpg
    100_0579.jpg
    91,5 KB · Sett: 111
Samme skjedde med en 2011 rmk 600 som jeg hadde.

Fasit var gåen stator og spenningsregulator.

Du bør ikke kjøre med denne før du har funnet feilen. Er det regulator/stator som er gåen, så risikerer du å skjære motoren pga for lite bensin.
 
Samme skjedde med en 2011 rmk 600 som jeg hadde.

Fasit var gåen stator og spenningsregulator.

Du bør ikke kjøre med denne før du har funnet feilen. Er det regulator/stator som er gåen, så risikerer du å skjære motoren pga for lite bensin.

satser på regulator, får den ila neste uke, men hadde vært interessant å vite hva som er kilden til turteller på disse maskinene. Har lest at på RZR er det info om spenning fra stator som går gjennom spenningsregulator, også videre inn i ECU som sender til display. Jo mer spenning jo mer turtall.

Kan noen bekrefte dette?
 
satser på regulator, får den ila neste uke, men hadde vært interessant å vite hva som er kilden til turteller på disse maskinene. Har lest at på RZR er det info om spenning fra stator som går gjennom spenningsregulator, også videre inn i ECU som sender til display. Jo mer spenning jo mer turtall.

Kan noen bekrefte dette?
Det er cps sensoren ved svinghjulet som gir rpm
 
Akkurat, og den infoen går vel gjennom spenningsregulator før den sendes til ECU? Så ved dårlig spenningsregulator KAN man miste turteller?
Spenningsregulator. Nei det gjør den ikke. Er et pulssignal rett inn i hjernen. Men du mister jo strøm til displayet
 
Spenningsregulatoren bruker ikke jord meg bekjent. Har 3 ledninger inn, også 2par med dc ut(fire ledninger), pluss to orrange til kondensatoren. Evt jord er kun for skjerm hvis det blir indusert noe spenning fra coiler etc. Skadet ikke med ekstra jordledning mellom motor og chassi, men er ikke orginalt. Du kan ohme stator og kommer til å få ceck engine og nødmodus hvis det er avvik på cps sensorene. Vanlig med svidd ledningsnett til huven, smeltet pga varme fra eksos på disse. Pass på at pluggledninger ligger riktig så de ikke induserer over på noe annet
 
Spenningsregulatoren bruker ikke jord meg bekjent. Har 3 ledninger inn, også 2par med dc ut(fire ledninger), pluss to orrange til kondensatoren. Evt jord er kun for skjerm hvis det blir indusert noe spenning fra coiler etc. Skadet ikke med ekstra jordledning mellom motor og chassi, men er ikke orginalt. Du kan ohme stator og kommer til å få ceck engine og nødmodus hvis det er avvik på cps sensorene. Vanlig med svidd ledningsnett til huven, smeltet pga varme fra eksos på disse. Pass på at pluggledninger ligger riktig så de ikke induserer over på noe annet

Ok. Gått over ledningsnett til huven, det er i orden. Pluggledninger var lagt riktig. Tror vi bare venter å ser hvordan det blir med ny spenningsregulator, går ikke det så bytter jeg stator, går ikke det så blir det ny ECU. Skal også få lagt ekstra jordkabel mellom motor og chassis. Går ikke noe av det så vet jeg ikke.

Kondensator holder spenning og synker sakte, så den virker å være i orden. Vi får se hvem som er synderen her :)
 
Ok. Gått over ledningsnett til huven, det er i orden. Pluggledninger var lagt riktig. Tror vi bare venter å ser hvordan det blir med ny spenningsregulator, går ikke det så bytter jeg stator, går ikke det så blir det ny ECU. Skal også få lagt ekstra jordkabel mellom motor og chassis. Går ikke noe av det så vet jeg ikke.

Kondensator holder spenning og synker sakte, så den virker å være i orden. Vi får se hvem som er synderen her :)

Ta å ohm stator. de tre gule ledningene. Det er spolene som produserer spenning til regulator/likeretter som videre blir brukt til forbrukerne. Utenom dyser og doiler som har dedikerte spoler med litt høyere spenning. Hvis du har hatt varmgang i statorspolene så kan lakken smelte av kobbertrådene så ohmen øker. da får man plutselig litt annen spenning ut. Det kan være lurt å måle disse på når systemet har blitt brutk, da ohme spoler kan gi ye forskjellgie svar avhengig av temp. Det går også ann å måle spenningen imellom disse når scooter går. (AC vel og merke)

Min erfaring er at disse likeretterne har lett for å ta kvelden. Man kan se at poalris har valgt en annen løsning på seinere modeller, ved å forskyne flere av produsentene på AC. Kan vel være at det er vannskelig å få likerettet så mye strøm som IQ løsningen krever dervad litt plagsomt konsept. På pro går vel lys og varme på AC, kun display og noe annet småforbrukere som er på DC. Hvis du fortsette rå plages så er det nok stator som er synderen, eller at du ahr en stor forbruker som kneler komponenetene som leverer strøm. Det går eventuellt ann å måle seg frem til hvor stort strømtrekk du har i normal opperasjon.

Jeg var igjennom tre regulatorer på min maskin før det viste seg at to ledninger hadde smelta sammen inni ledningstugga til huven. Den sorte strømpa utenpå så grei ut med isolatoren på ledningen smeltet før den sorte beskyttelsesstrømpa, så måtte av med strømpa å sjekke hver ledning.

Ordner seg nok for deg
 
Ta å ohm stator. de tre gule ledningene. Det er spolene som produserer spenning til regulator/likeretter som videre blir brukt til forbrukerne. Utenom dyser og doiler som har dedikerte spoler med litt høyere spenning. Hvis du har hatt varmgang i statorspolene så kan lakken smelte av kobbertrådene så ohmen øker. da får man plutselig litt annen spenning ut. Det kan være lurt å måle disse på når systemet har blitt brutk, da ohme spoler kan gi ye forskjellgie svar avhengig av temp. Det går også ann å måle spenningen imellom disse når scooter går. (AC vel og merke)

Min erfaring er at disse likeretterne har lett for å ta kvelden. Man kan se at poalris har valgt en annen løsning på seinere modeller, ved å forskyne flere av produsentene på AC. Kan vel være at det er vannskelig å få likerettet så mye strøm som IQ løsningen krever dervad litt plagsomt konsept. På pro går vel lys og varme på AC, kun display og noe annet småforbrukere som er på DC. Hvis du fortsette rå plages så er det nok stator som er synderen, eller at du ahr en stor forbruker som kneler komponenetene som leverer strøm. Det går eventuellt ann å måle seg frem til hvor stort strømtrekk du har i normal opperasjon.

Jeg var igjennom tre regulatorer på min maskin før det viste seg at to ledninger hadde smelta sammen inni ledningstugga til huven. Den sorte strømpa utenpå så grei ut med isolatoren på ledningen smeltet før den sorte beskyttelsesstrømpa, så måtte av med strømpa å sjekke hver ledning.

Ordner seg nok for deg

Takk for god info. Skal gjøre det, er bortreist akkurat nå, men skal få gjort det når jeg kommer hjem :)
 
Statorn på motorn din har vært ohma før du fikk den for å se at den er iorden, så hvis ikke du har hadd ledninga i klem under montering så skal det være iorden. Tipper nok at spenningsregulator er årsaken, symtomene du beskriver høres ut som det. ;)
 
Statorn på motorn din har vært ohma før du fikk den for å se at den er iorden, så hvis ikke du har hadd ledninga i klem under montering så skal det være iorden. Tipper nok at spenningsregulator er årsaken, symtomene du beskriver høres ut som det. ;)

Flott :) Mest sannsynlig VR ja
 
Så det store scootermysteriumet for 2019 fortsetter. Begynner å bli rimelig lei.

Fikk ny VR (voltregulator) av merket SnoPro, helt lik original. Slengte den inn og scooteren starta og bakka normalt, men fortsatt ingen lys i lykt eller display. Etterhvert begynner motor å tulle igjen og stopper til slutt. På med den gamle VR igjen og det samme skjer, så jeg kan stryke VR av lista. Unødvendig bruk av tusenlapper og ventetid, men men.

Kondensatoren holder spenning og der er det bare lykken, så den strykes av lista. Jord har jeg. Har lagt ekstra jordkabler til chassis og måler jord i hytt å gevær mellom motor og chassis uansett hvor jeg måler, så dårlig jord strykes av lista. Har sett over ledningsnett for brudd, men finner ikke noe, men skal se nærmere på det og etterhvert.

Ohmet stator, og den har alle de rette verdier, så det virker som den er i orden, men jeg vet at stator kan takke for seg selv om man får rett motstand på de. Når vi måler spenning fra stator (AC) som går inn på VR så leser den bare 3-4 volt :eek: Men i den andre fasen som går til en annen kontakt så gir den 12V etter VR (DC), så det virker som en fase i statoren er defekt. Noe står visst for levering av spenning til motortenning, etc, og noe står for levering av spenning for lys, dash, etc. Flott, jeg har en reservemotor stående med en fungerende stator, så jeg bytter over. Fikk demontert stator fra scooteren, men ikke montert den andre, da klokka ble så mye (02:00).

Motstandsverdier på veivakselsensor er OK, så stryker den og av lista, men de sensorene som sitter ved svinghjul blir bytta ut når stator blir bytta, uansett, for å være sikker.

Det som er merkerlig her er at når jeg drar av chassis relé, så bakker og går motoren helt normalt. Har ingen lys eller dash såklart, men den slutter å gå ujevnt, så snart rele blir satt på plass igjen så er det bare elendighet. Tenkte aha, så det VAR "chassis relay" som jeg har lest så mye om som er synderen her. Prøvde nytt rele og det samme skjer uansett... Hva faen?

Neste steg blir å få på ny stator og se, hvis det feiler får jeg prøve enda et nytt chassis rele, igjen. Kan jo hende jeg hadde 2 stk som var defekt. Hvis det også feiler så lurer jeg på om ECU har takka for seg. Dette blir bare mer og mer frustrerende... faens utrolig at det ikke er bedre diagnosemuligheter på et kjøretøy fra 2010, her må alt prøves og feiles på gammeldags vis, og det er et jævla problem når det er på noe som er relativt nytt og som har en haug med sensorer, releer, regulatorer, ecu her og ecu der... jippi.
 
Sist redigert:
Så det store scootermysteriumet for 2019 fortsetter. Begynner å bli rimelig lei.

Fikk ny VR (voltregulator) av merket SnoPro, helt lik original. Slengte den inn og scooteren starta og bakka normalt, men fortsatt ingen lys i lykt eller display. Etterhvert begynner motor å tulle igjen og stopper til slutt. På med den gamle VR igjen og det samme skjer, så jeg kan stryke VR av lista. Unødvendig bruk av tusenlapper og ventetid, men men.

Kondensatoren holder spenning og der er det bare lykken, så den strykes av lista. Jord har jeg. Har lagt ekstra jordkabler til chassis og måler jord i hytt å gevær mellom motor og chassis uansett hvor jeg måler, så dårlig jord strykes av lista. Har sett over ledningsnett for brudd, men finner ikke noe, men skal se nærmere på det og etterhvert.

Ohmet stator, og den har alle de rette verdier, så det virker som den er i orden, men jeg vet at stator kan takke for seg selv om man får rett motstand på de. Når vi måler spenning fra stator (AC) som går inn på VR så leser den bare 3-4 volt :eek: Men i den andre fasen som går til en annen kontakt så gir den 12V etter VR (DC), så det virker som en fase i statoren er defekt. Noe står visst for levering av spenning til motortenning, etc, og noe står for levering av spenning for lys, dash, etc. Flott, jeg har en reservemotor stående med en fungerende stator, så jeg bytter over. Fikk demontert stator fra scooteren, men ikke montert den andre, da klokka ble så mye (02:00).

Motstandsverdier på veivakselsensor er OK, så stryker den og av lista, men de sensorene som sitter ved svinghjul blir bytta ut når stator blir bytta, uansett, for å være sikker.

Det som er merkerlig her er at når jeg drar av chassis relé, så bakker og går motoren helt normalt. Har ingen lys eller dash såklart, men den slutter å gå ujevnt, så snart rele blir satt på plass igjen så er det bare elendighet. Tenkte aha, så det VAR "chassis relay" som jeg har lest så mye om som er synderen her. Prøvde nytt rele og det samme skjer uansett... Hva faen?

Neste steg blir å få på ny stator og se, hvis det feiler får jeg prøve enda et nytt chassis rele, igjen. Kan jo hende jeg hadde 2 stk som var defekt. Hvis det også feiler så lurer jeg på om ECU har takka for seg. Dette blir bare mer og mer frustrerende... faens utrolig at det ikke er bedre diagnosemuligheter på et kjøretøy fra 2010, her må alt prøves og feiles på gammeldags vis, og det er et jævla problem når det er på noe som er relativt nytt og som har en haug med sensorer, releer, regulatorer, ecu her og ecu der... jippi.
 
Helt normalt fil. Spoler endrer gjerne oppførsel ved temperatur og når de blir spenningssatt. Spørs om det er dårlig lakk eller overrslag til jord e.l dårlig) lakk på en spole. Grunnen til at det funker når du drar ut rele er at strømforbruket vlir nindre og statoren klarer å levere nok. Til ecu og bensinpumpe så den går greit. Bra jobba da har du funnet feilen!
 
Helt normalt fil. Spoler endrer gjerne oppførsel ved temperatur og når de blir spenningssatt. Spørs om det er dårlig lakk eller overrslag til jord e.l dårlig) lakk på en spole. Grunnen til at det funker når du drar ut rele er at strømforbruket vlir nindre og statoren klarer å levere nok. Til ecu og bensinpumpe så den går greit. Bra jobba da har du funnet feilen!

Feilsøkt litt videre idag, men må reise bort ei ukes tid så rakk ikke så mye.

Hatt begge statorene inne på stuebordet nå, nøye inspisert den jeg tok ut av Assaulten og finner ingen brudd på ledninger, ingenting er svidd eller brent og alt ser nesten nytt ut. Målt motstand på nytt i alle kontakter på begge statorer, begge har både rette verdier, og like verdier. Har også gjort feil ved måling av spenning fra stator. Brukt et bra instrument, men et som er ment for å måle 50Hz AC, så det vil ikke vise rett spenning fra en stator som har annen frekvens. Derfor er målinga på 3-4 volt helt feil. Har bestilt et adapter man kan sette på multimeteret for å måle AC med forskjellig frekvens. Det er ikke overslag til jord.

Snakka med to verksteder, og begge mekanikerne sa at jeg kunne bare glemme at det var stator hvis de målte helt rett motstand, dessuten svært sjeldent de ryker fikk jeg beskjed om. De var enig i at voltregulator kan utelukkes siden det er prøvd med 2 stk, én helt ny en, og én som har oppdatert delenr. Motor oppfører seg likt på begge regulatorene.

Har også utelukket chassis rele nå, har prøvd to like releer og tviler på at begge er gåen, de har samme verdier når man måler de også. Dessuten så har jeg 12V på testpluggen, og den strømmen går gjennom dette releet, så det er i orden. Enig med det du sier @Ole Andrè, men også noe merkerlig her. Releet styrer strøm opp til huv sånn at lys og display kommer på (?), og det kunne forklare at motor får nok spenning til å gå når ikke lys og display trekker masse strøm, men motor oppfører seg helt likt selv om kontakten opp til huven er frakobla. Så selv med frakoblet kontakt til huv, så går motor helt bajas når rele blir satt på plass.

Men ECU styrer chassis rele ifølge den store internetten, og her begynner det å bli interessant. Noe av det første jeg sjekka når problemet med maskinen kom var om ECU var brent eller ikke. Det jeg fant var at 2-3 pins på ECU var gått så varm at plastikken rundt var smelta. Tenkte med det samme at ECU var brent innvendig. Sjekka bilder fra montering av motor og fant ut at ECU hadde brente kontakter FØR jeg monterte ny motor osv, så konstaterte at brente kontakter i ECU må komme fra tidligere, kanskje når den orignale voltregulatoren tok kveld. (VR har vært skifta på maskinen tidligere). Men begynner å lure på nå at ECU har takka for seg etter en tidligere skade?

Se vedlagte bilder. Hva tror dere? ECU er ikke brent eller svidd på baksiden som de er kjent for å bli når de ryker. Neste på lista nå er vel å bytte ECU å se. :p
 

Vedlegg

  • 20190127_151203.jpg
    20190127_151203.jpg
    238,1 KB · Sett: 99
  • 20190127_151209.jpg
    20190127_151209.jpg
    193,8 KB · Sett: 147
  • 20190127_151222.jpg
    20190127_151222.jpg
    202,7 KB · Sett: 91
Sist redigert:
Prøvd å satt multimeter mellom di to stikkene å sedd om di har kontakt mellom seg? Kan jo være at di er brent fast i vær andre kanskje?
 
Prøvde du med ny stator?
Har ein motorsykkel som hadde samme symptom. Den gikk bra fram til den blei varm, så døde den ut. Starta like fint etter å ha kjølt seg ned. Etter masse feilsøking og bytting av deler, så var det stator /pickup som var gåen. Her målte eg riktige verdier på stator når den var kald. Så det er verdt et forsøk å bytte.
 
Vakkelfeil rett og slett. Ja det kan det fort være. I gamle dager så brukte jeg å gå over loddingene på stator først før den ble kassert.
 
Samme problemet på en 700 `07 mod
Bortsett fra at min har fungert men ble gradvis værre.
Har testet de tingene som du også har testet, fikk en aha når jeg leste det med ac spenning og måleinstrument.
Følger denne tråden for tips til feilsøking
 
Er borte akkurat nå, men fortsetter arbeide neste helg.

Det blir skifta stator for å være sikker. Hvis ingenting av det funker så må det nesten være ECU. Kommer tilbake å oppdaterer tråden så snart jeg vet mer.
 
Elendigheten bare fortsetter og fortsetter, og jeg begynner mildt sagt å bli møkk lei.

Skifta stator, ingen forskjell, starta og gikk uten chassisrele. Med chassisrele fikk vi ingen lys, ingen display og den går ujevnt før den dør.

Skifta ECU med samme programvare, ingen forskjell, samme greia nok en gang.

Har feilsøkt kontakter og ledninger som f.eks brudd i hovedkontakter, brudd i håndvarmer, nødstopp, sjekka releer til knapper, kobla de ut uten forandring, uansett hva faen jeg gjør så finner jeg ikke problemet. Neste blir vel å innse nederlaget og heller sende den på verksted for 1500 kr timen. Det er et nederlag, har skrudd på mine egne kjøretøy hele livet, men her sitter jeg med k*ken i hånda og vet ikke opp ned på noe uansett.

F### i hel####....

Den får gnist så det hyler etter, og bensin og. Måtte gi oss til slutt, for den gikk sur, tennplugger søkke våt, og den ville ikke ta tenning til slutt etter mye drag i snora, gått sur regner jeg med :p
 
Gjort så langt:

- Skifta spenningsregulator
- Skifta stator, viser rett måling
- Skifta ECU
- Skifta chassisrele
- Test av kondensator, holder spenning som sakte avtar
- Lagt ekstra jordkabler, sjekka jord overalt på maskinen, får jord
- Skift av tennplugger
- Skifta veivsensor, begge sensorer ble målt og er i orden.

Hva kan det her være?