POLARIS Nyheim's 2010 Assault RMK - Ferdig med montering

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.640
956
Sørreisa
Hei :) Solgte min 2013 PRO RMK nå i år til fordel for Axys PRO RMK til neste sesong, men jeg kom over en 2010 Assault RMK med ødelagt motor som jeg skal fikse opp, og som jeg kan ha til reservescooter eller noe dama kan farte rundt på, så klarte ikke å dy meg.

Som sagt, forrige eier hadde totalt motorhavari på den hvor så å si alt gikk med i smellen. Eneste som redda seg var toppen, eksosventiler og diverse smått. Legger snart ut egen update på motoren. Bortsett fra motoren, så er scooteren i veldig bra stand med hele og pene deksler, ingen skader på ramme, hel og pen sal og et bra belte som kun mangler en halv kam.

Planer:
- Ny CFI4 motor som skal overhales med nye stempler.
- Et pent dekal-kit.
- Fjerne sot på frontlykt
- Nye intake-vents på huv
- Smøre opp understell

Et par bilder fra hentingen:
20180421_204531.jpg

20180421_204549.jpg

20180421_204559.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og Karlstrøm
Her er dekal-kitet jeg har bestilt ;) Tror det blir bra. Skal etterligne 2015 PRO RMK Terrain Domination.

dekalkit.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Bruk MYE varme når du legger dekaler på den huven. Er mye rare vinkler osv så dekalene har en tendens til å løfte seg opp på området fremfor lykt hvor det er nedsøkk :)
 
Godt å se at noen tar vare på de gamle IQ'ene :) tror den blir flott med det dekal kittet der :thumb:
Bruk MYE varme når du legger dekaler på den huven. Er mye rare vinkler osv så dekalene har en tendens til å løfte seg opp på området fremfor lykt hvor det er nedsøkk :)

Takk for det, og takk for tips :) Ja, de er for ny enda til at de skal kastes på dynga. Blir en pen maskin når jeg er ferdig.

En liten update på den gamle motoren, tok den ut og åpna den :) Virkelig fått seg en smell, usikker på hvordan det her har skjedd. Noen andre som har en ide? Fant samtidig ut at det har vært skifta stempler før til Wiseco stempler. Ikke så nøye, denna motoren går på dynga for å si det sånn.

Selges:
- Pent brukte Wiseco smidde stempler, slått vekk litt materiale for å få de enda lettere, hbo. 1000 kr
- Nybalansert veiv korta inn for lavkomp på pto side, hbo. 3000 kr.
- Sylinder uten riper og hakk, ferdig honet, hbo. 2000 kr
- Racing-blokk med ekstra ventilasjonshull for bedre kjøling, hbo 2000 kr
:roflmao:

CFI4 motor ønskes kjøpt forresten! Så hvis noen vet om en så hyl gjerne ut til meg.

20180429_212627.jpg

20180429_212646.jpg

20180429_212655.jpg

20180429_214642.jpg


20180429_214827.jpg

20180429_220324.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Synes du har lave priser på slike custom deler :D
 
Om du har ett helt wiseco stempel så e æ intressert i det har nemlig åsså ett helt stempel etter ett likens havari. va oljenippeln på blokka som smører rådelager/sylinder som va tett hos mæ.
 
Om du har ett helt wiseco stempel så e æ intressert i det har nemlig åsså ett helt stempel etter ett likens havari. va oljenippeln på blokka som smører rådelager/sylinder som va tett hos mæ.

Da kan det være det er samme tilfelle her. Skal sjekke smøreniplene og oljelinjene. Ang. wiseco stempel så sender jeg deg ei melding ;) Takk for tips.
 
Skikkelig ras, er nok rådelager eller kryssboltlager. Som oftest så blåneres rådelagerer kraftig før det setter seg, ser ikke sånn ut her da, er rådelageret/biten av råden som står fast i stemple blånert?:)
 
Skikkelig ras, er nok rådelager eller kryssboltlager. Som oftest så blåneres rådelagerer kraftig før det setter seg, ser ikke sånn ut her da, er rådelageret/biten av råden som står fast i stemple blånert?:)

Kryssbolt-lageret er blitt blått, ja. Men det sitter ikke fast i råden, kan rotere på det. Lurer på om det var blått fra før av? Veldig jevn blåfarge, og kryssbolt-lageret på MAG siden var like blått
 
Kryssbolt-lageret er blitt blått, ja. Men det sitter ikke fast i råden, kan rotere på det. Lurer på om det var blått fra før av? Veldig jevn blåfarge, og kryssbolt-lageret på MAG siden var like blått


Litt rart egentlig, ett av de to lagrene på råden må ha stått fast på et tidspunkt for at det der skal skje, roterer råden høvelig fritt på veiven?

Har sett rådelager som har vært helt oppspist men som ikke har stått fast, hadde motoren vært uten oljetilførsel på den siden burde det ha vist seg på stemplene først, altså vært skjært, i hovedsak at alu har vært klistra nedover stempelskjørt, men ser ikke slik ut.

Roterer veiva fritt i blokka, altså at ikke noen av hovelagrene er dårlig? Kan tenkes om et av de har satt seg så har råden fått en smekk og bøyd seg og gitt etter.

Nesten fascinert av slike havarier som det her ;)
 
Kan legge til, hadde en helt lik skuter i garasjen før jul, totaloverhalte notoren. Skulle egentlig bare bytte stempel grunnet kompresjonstap etter ca 3000km, motoren har nok vært kjørt med litt lite olje på et punkt, mest sansynlig vakum i oljetank, da oljepumpa fungerte som den skulle ved test.

Rådelager var det ekstremt mye slakk i, blånert kraftig, og når veiva ble tatt ut av blokka så falt hovedlageret på PTO side av veiva, var også over 15 hundredeler kast i den på samme side, legg på slakken som det løse lageret gav så var det dårlig stilt :)

Motoren fikk ny veiv, stempler, innsugsgummi samt vforce3 reeds, og eier sier den aldri har gått bedre, han har så mye glede av den gamle 146`` assaulten at han nok ikke kommer til å bytte den ut med det første. Byttet til smal forstilling og fox dempere, samt proride stigtrinn og sadel, god sort :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Litt rart egentlig, ett av de to lagrene på råden må ha stått fast på et tidspunkt for at det der skal skje, roterer råden høvelig fritt på veiven?

Har sett rådelager som har vært helt oppspist men som ikke har stått fast, hadde motoren vært uten oljetilførsel på den siden burde det ha vist seg på stemplene først, altså vært skjært, i hovedsak at alu har vært klistra nedover stempelskjørt, men ser ikke slik ut.

Roterer veiva fritt i blokka, altså at ikke noen av hovelagrene er dårlig? Kan tenkes om et av de har satt seg så har råden fått en smekk og bøyd seg og gitt etter.

Nesten fascinert av slike havarier som det her ;)

Ja, blir litt fascinert selv. Veiva roterer helt fint i blokka. Vil også tro at det hadde gått ut over stempelet på den siden hvis det hadde vært oljetilførsel det var et problem med, men stemplet ser jo greit ut forutenom at det er slått til sønders :p

Er ikke tvil at råden har bøyd seg, og deretter knekt rett av. Skal splitte blokka, ta ut veiva å sjekke lagrene. Lite mysterium heile greia, for kryssboltlager er blitt blått, men det var det på MAG siden og, så jeg tror at de skal være blå, dessuten så svingte enda råden på lageret. Og veiva roterer greit i blokka så det er også et mysterium. Skal splitte, så lager jeg et lite innlegg på det.
 
Da var jeg så å si ferdig med Assaulten :) Har ikke oppdatert underveis, men tatt litt bilder som jeg kommer med nå. Scooteren har snart stått 1 år, har ikke hatt tid til å få den skrudd sammen før nå, så derfor har det tatt så lang tid. Gikk fort å få den sammen når man først var i gang.

Det som er gjort:
- Vaska motorrom og rundt generelt, polert opp tunell
- Klistra på komplett dekalkit
- Montert ny motor
- Testkjørt

Motor:
Kjøpt hos @MHP her på forumet. 2010 800 CFI4 med rundt 5.000 km. Overhalt med Wössner stempel for rundt 300 km siden :) Den fikk oppjustert oljepumpe under montering.
20181220_001321.jpg


Legger bare ved bilder så får dere se hvordan prosessen gikk underveis.
20181220_184231.jpg

20181220_184254.jpg


Drev og kjede i girkasse ble skifta i fjor, olja skifta jeg nå, samt nye pakninger osv.
20181220_161549.jpg


Underveis i polering av tunell. Bensintank har også fått seg oppfriskning.
20181220_001311.jpg

20181219_163621.jpg


20181222_223805.jpg

20181221_003254.jpg


Ski fikk seg ei oppfriskning
20181223_203410.jpg


Montert ski med ny skigummi. Scooteren er jekka opp så det blir lettere å smøre opp understell med nytt fett
20181223_225659.jpg


Så var det å gå i gang med motormontering. Fattern har alltid vært glad i mekanikk og kjøretøy, så han er såklart med å hjelper til :D
20190119_150329.jpg


Motor montert. Ble ikke så mye bildetaking når vi la opp kabler osv, men det er rett frem egentlig. Husk å luft oljepumpe,
20190119_150457.jpg

20190119_150536.jpg


Sommerleketøy :) Til venstre er fattern sin Harley, til høyre er min Hornet 600 som også gjennomgår en liten make-over :)
20190119_150533.jpg


Her er alt ferdig, men klokka var 03 på natta, så det ble ikke noe oppstart.
20190121_074706.jpg



Så var det sannhetens time :) Tok en komp. test på motor, sprøyta litt olje ned i begge sylindre, blanda litt over 1% olje i bensinen, oljepumpa er oppjustert og alle oljelinjer lufta, så da bør det være klart til oppstart. Dro i snora og motoren som har sittet på garasjegulvet i flere mnd. starta på FØRSTE draget! Jeg og fattern nekta å tro det, haha :p Motoren bakka helt fint og normalt.
20190126_145456.jpg


Det kommer bedre bilder samt en video av scooteren i neste innlegg :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Ser jo veldig gjennomført ut, så nå gjenstår det bare å sende den med full klipe gjennom noen kratt, rulle den ned noen bakker og det som verre er :D
 
Strøkent! Scootern ser ny ut! :thumb:
Hvordan er denne kontra f.eks tilsvarende pro?

Takk for det, det endte opp med en strøken maskin, ja :) Forskjellen er natt og dag sammenlignet med PRO RMK i min mening. PRO er lettere å legge på siden, den er mer balansert og er generelt et bedre chassis enn IQ, også har vi Axys som er mye bedre enn Pro-Ride igjen.

Men når det er sagt så er ikke IQ et dårlig chassis heller. Veldig leken maskin:thumb:

Ser jo veldig gjennomført ut, så nå gjenstår det bare å sende den med full klipe gjennom noen kratt, rulle den ned noen bakker og det som verre er :D

Takk :D litt kjøring må jeg få til, men blir nok ikke mange KM jeg legger bak den før den har fått ny eier. Jeg vil over på Axys chassis så fort som mulig egentlig.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Jeg trivdes igrunn veldig godt på min 2010 rmk, lett å manøvrere og en smule ulik pro'en fra 2011 jeg kjører nå. Burde være grei sak å friste noen med denne om prisen ellers er rett :)
 
Jeg trivdes igrunn veldig godt på min 2010 rmk, lett å manøvrere og en smule ulik pro'en fra 2011 jeg kjører nå. Burde være grei sak å friste noen med denne om prisen ellers er rett :)

Ja :) Jeg blir nok å prise den i den øvre prisklassen som IQ ligger i, så får vi se om noen biter på. Det er en pen maskin, men det betyr jo ikke alt, såklart.

Kan ellers nevne at jeg har fått et el. problem på scooteren. Mest sannsynlig spenningsregulator som er kjent for å ryke på disse, ny er bestilt. Oppdaterer etterhvert.

20190126_174334.jpg
 
Sist redigert:
Vakker maskin :inlove: Kjenner litt savn etter min gamle 10 mod Assault. Fy for en leken og morsom maskin :D
 
Ser jeg har glemt å oppdatere tråden, men scooteren ble solgt til en lykkelig eier i Finnmark som er storfornøyd med maskinen.

El-feilen endte opp med å være en feil i ledningsnett som ble ordnet før salg. :thumb: