Polaris 2019

Det som irriterer mæ er at alle tror og hører på idiotiske rykter/mobbing osv fra USA/Norge/europa av folk som aldri har testa en gang scooterene. Gi dem litt tid alle merker kan ha feil ha små bug. Men om man er skeptisk til alt og hører på alt så ville jo ingen kjøpt scootere til dags dato nå må folk slutte tull og vasse. folk vill kjøper de fleste merker uansett, la nå som sakt folk teste og kose seg med det dem kjøper. Ja om det blir så støtter vel forhandler dem. Opp. Og 98% av dem som kjøper ny scooter er nok kanon fornøyd uansett merke. Men alle merker vill ha noen søndags scootere, og det burde alle vite som har litt peiling på scootere vite.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Det har vi sakt før også :D Nei tut og kjør. Det e jo garranti! ( hvor lang? ). Og visste du hvorfor leveringa er forsinka i år?

Kontroll event skifte av en bensinslange ved bensinpumpa. Var vel noen dagers produskjon der det kunne forekomme klem på en slange. :p
 
Høres helt vilt ut at ecm programmeringen er så dårlig at man må ty til slike triks i ludo. Noe slikt hadde jeg aldri forventet å måtte gjøre med en ny maskin i 2018. For 20 år siden var det noen slike triks man måtte kunne for å ikke få trøbbel og man ble ganske god på å holde liv i scooteren under diverse forhold men at en moderne innsprøytningsmotor er slik kan ikke noen være fornøyd med?
Jeg mener, hvorfor i all verden har Polaris konstruert programvaren slik at motoren blir fullstendig druknet? 800 Axys motoren var da ikke sånn, ingen AC motorer er sånn og sist men ikke minst, Rotax motoren er ikke i nærheten av å gjøre dette.
Man kan oppleve at e-tec'en går sur etter oppstart når man har brukt sommerlagringsmodusen. Lar man ikke motoren få gå noen minutter da, kan den ta en plugg.
Her har Polaris en jobb å gjøre!
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Det som irriterer mæ er at alle tror og hører på idiotiske rykter/mobbing osv fra USA/Norge/europa av folk som aldri har testa en gang scooterene. Gi dem litt tid alle merker kan ha feil ha små bug. Men om man er skeptisk til alt og hører på alt så ville jo ingen kjøpt scootere til dags dato nå må folk slutte tull og vasse. folk vill kjøper de fleste merker uansett, la nå som sakt folk teste og kose seg med det dem kjøper. Ja om det blir så støtter vel forhandler dem. Opp. Og 98% av dem som kjøper ny scooter er nok kanon fornøyd uansett merke. Men alle merker vill ha noen søndags scootere, og det burde alle vite som har litt peiling på scootere vite.

Skal folk ikke prate om dette da mener du? Det er forum vi snakker om her ;)
 
Dette er jo værre en det var på di gammle trippel motorene.. der va det jo vi som føkke det til.. no e det jo scooteren som føkke deg :D
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Høres helt vilt ut at ecm programmeringen er så dårlig at man må ty til slike triks i ludo. Noe slikt hadde jeg aldri forventet å måtte gjøre med en ny maskin i 2018. For 20 år siden var det noen slike triks man måtte kunne for å ikke få trøbbel og man ble ganske god på å holde liv i scooteren under diverse forhold men at en moderne innsprøytningsmotor er slik kan ikke noen være fornøyd med?
Jeg mener, hvorfor i all verden har Polaris konstruert programvaren slik at motoren blir fullstendig druknet? 800 Axys motoren var da ikke sånn, ingen AC motorer er sånn og sist men ikke minst, Rotax motoren er ikke i nærheten av å gjøre dette.
Man kan oppleve at e-tec'en går sur etter oppstart når man har brukt sommerlagringsmodusen. Lar man ikke motoren få gå noen minutter da, kan den ta en plugg.
Her har Polaris en jobb å gjøre!

Begge di tidligere motoren har også klart å drukne seg selv vist den er veldig kald å blir starta å stoppa før den får bakka seg årnkli varm :) men har da bare holdt bånn speed å dratt. Kommer med en gang da. Fikk beskjed av forhandler om at dette kunne gjøres på 850 også om den ble stoppa før den va bakka varm under innkjøring :) den går veldig feit under innkjøring, denne varer i ca 5 timer over (teller kun over 5500 rpm )
 
Det har vi sakt før også :D Nei tut og kjør. Det e jo garranti! ( hvor lang? ). Og visste du hvorfor leveringa er forsinka i år?

En kompis fikk nettopp levert 2 stk 850. Troms. Det er 4 års garanti på motor, ikke dårlig spør du meg.

Det blir i år som alltid, tusenvis av 850 er i drift allerede, 2-3 havari og alle klikker vinkel og roper "søppelmotor". Jeg tviler ikke på at den første batchen med 850 motorer fra Polaris har sine problemer, men det kommer til å bli retta opp i. Nå har Polaris nettopp kommet ut å de-bunka honing kritikken som er laga av indydan, som forøvrig er helt gal etter sine "glattpolerte" sylindre, ikke nok med det, men han vil jo selge produktene sine. En knallgod motor fra Polaris nå og indydan river av seg håret.

Syns det er bra det blir debatt uansett, og hvis det er dårlig design fra Polaris sin side, så må det gies kritikk, og Polaris må rette opp i elendigheten. :p
 
  • Liker
Reaksjoner: arntrooney
Heeeelt normal sesongstart. Hadde ikke vært det spor bekymra om det hadde stått mitt navn på en 850. Kjenner en som er på sin tredje Doo 850 motor på sin 2018 modell. E de bare søppel da??

Masseproduksjon = noen prosent blir feil. Av 10.000 850 motorer så vil noen gå i stå, alt som normalt. Pro RMK skulle liksom være så tvilsom?? Går masse av de her hos meg og jeg kjørte 2011 sjøl i flere år. Vet på en måte om problemene, ja, men jeg har aldri truffet EN person som har opplevd dette på sin egen maskin.. pussig. Forhandler i Sverige solgte vel ca 200 av 2011 800 maskiner, aldri hørt om problemer med stempel eller sylinderskjørt. Go figure! :hmm:

Fukt i releer skulle lage krøll?? Parkerte min pro under 2m vann. Bare å drenere alt og fylle opp på nytt = tut og kjør.

Nei, få hjem 850 maskinene, kjør inn på vettig vis, varm opp hver gang og hold klypa til stanga!! :thumb::thumb:
 
Yes julegaven kom på fredag og fikk hentet den på lørdag:biggrin:har fått kjørt rundt 5 mil å sei bære den her motoren lever varan allerede og meir lettkjørt og komfortabel skoter e ikke å oppdriv:thumb:Blir en nais vinter.god jul Polaris riders:)
:hmm:
Snapchat-2019215272-01.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 5 brukere
Har lest hele tråden på snowest nå og må si at Indydan er nok inne på noe, fyren kan utvilsomt sin Polaris og det finnes ikke en eneste en på snowest som har handlet fra han som ikke har noe annet enn lovord om jobben han gjør. Måten PTO lageret er festet...eller mangel på nettopp det er en risikabel strategi må jeg si. Hva de har tenkt der skjønner jeg ikke bortsett fra å spare litt tid på maskinering under produksjon.
Lageret blir også veldig utsatt for reimtråder ved en evt reimspreng siden den har plastikkbur.
Indydan mener vel også at man må være særdeles forsiktig før motoren har oppnådd arbeidstemperatur siden lageret er litt løs i blokka.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
ikke noe annet som låser lageret på verken cfi2 eller cfi4 heller ettersom jeg kan skjønne, å problemet med at ytter ring roterer i blokk har vel ikke vært noe problem på polaris siden 800 i egde chassi, som da hadde 2 tynne lager mot pto istedet for ett tykkt på nyere, Eller er det et annet problem enn lagerrotasjon som det snakkes om 'over there'?
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ikke at jeg er noe ekspert, men det ser ut til at det er mange ting å ta hensyn til når man går over 800 kubikk. Noe som holder i en 800 holder ikke nødvendigvis i en 850
 
'Indydan'

I'll tell you whas blowen out of proportion to me......

The last 2 service bulletins that Polaris put out.

They are both comical, and must have been drawen up by the office staff.

I will make a statement on both bulletins.

Number one - we pulled another 850 down ( zero miles ) The cylinder finish is worse then the pics i posted.

Statement #1 - The finish is to aggressive and the piston and rings will be short lived if they get pushed hard.

Time will tell..... and we will see. ( There is no oil created today that can creat a layor of protection strong enough to keep the peaks from eating the rings....... followed by the pistons during & shortly after. )

Number two - The oil line bulletin is down right funny.

2015 to currect .....600, 800 small blocks included ?? Ok...yeah right.

Its an 850 problem..... period. Its caused by a PTO bearing blocking the oil hole and the pump pressure blows the line off.

Statement #2 - its not a 2015 to currect, Its the 2019 850 only.

The coating on this 850 with under one mile looks worse then a post 2013 800 after 500 miles.

We have 3 months of winter to find out.

Rumor has it Polaris emergency ordered 6000 complete motors, 6000 crankcases, 6000 PTO bearings with lock rings.

Multiple PTO bearing configurations were tested - I also heard the lead engineer who insisted on the ( lockless ) PTO with no inner race -

( Has retired )
 
Har lest hele tråden på snowest nå og må si at Indydan er nok inne på noe, fyren kan utvilsomt sin Polaris og det finnes ikke en eneste en på snowest som har handlet fra han som ikke har noe annet enn lovord om jobben han gjør. Måten PTO lageret er festet...eller mangel på nettopp det er en risikabel strategi må jeg si. Hva de har tenkt der skjønner jeg ikke bortsett fra å spare litt tid på maskinering under produksjon.
Lageret blir også veldig utsatt for reimtråder ved en evt reimspreng siden den har plastikkbur.
Indydan mener vel også at man må være særdeles forsiktig før motoren har oppnådd arbeidstemperatur siden lageret er litt løs i blokka.

Du fikk vel også med deg at Dan Turen nesten gikk dukken med sitt garanti-opplegg?? Dan har vokst fra 2 mann i 2003 når jeg besøkte han, til 8 nå. Ikke akkurat et enormt marked for det han tilbyr.
Cat/Yamaha/BRP har også Nicasil sylindere. Dukket jo opp midt på -80 tallet (Rotax ikke før med tripler i 1996!!) og har vært brukt siden, alle uten Dan sin honing.
Eller håndbygde veiver..

20ccm mer per sylinder er IKKE et problem. Lengre slaglengde derimot, a different animal altogether.. Men har tro på at de finner ut av det også!

Nye motorfester, lik gammel type som klemmer "pucken" istedenfor å slite ut sentrum, kommer til å gi bedre hodbarhet og bedre innjustering av motor i forhold til sekundærvariator. Kaldere motor (ny termostat) gir stabile forhold for tuning/mapping og kontaktløs TPS lover bra!
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Du fikk vel også med deg at Dan Turen nesten gikk dukken med sitt garanti-opplegg?? Dan har vokst fra 2 mann i 2003 når jeg besøkte han, til 8 nå. Ikke akkurat et enormt marked for det han tilbyr.
Cat/Yamaha/BRP har også Nicasil sylindere. Dukket jo opp midt på -80 tallet (Rotax ikke før med tripler i 1996!!) og har vært brukt siden, alle uten Dan sin honing.
Eller håndbygde veiver..

20ccm mer per sylinder er IKKE et problem. Lengre slaglengde derimot, a different animal altogether.. Men har tro på at de finner ut av det også!

Nye motorfester, lik gammel type som klemmer "pucken" istedenfor å slite ut sentrum, kommer til å gi bedre hodbarhet og bedre innjustering av motor i forhold til sekundærvariator. Kaldere motor (ny termostat) gir stabile forhold for tuning/mapping og kontaktløs TPS lover bra!

Hva var poenget ditt om Dan egentlig?
 
'Indydan'

I'll tell you whas blowen out of proportion to me......

The last 2 service bulletins that Polaris put out.

They are both comical, and must have been drawen up by the office staff.

I will make a statement on both bulletins.

Number one - we pulled another 850 down ( zero miles ) The cylinder finish is worse then the pics i posted.

Statement #1 - The finish is to aggressive and the piston and rings will be short lived if they get pushed hard.

Time will tell..... and we will see. ( There is no oil created today that can creat a layor of protection strong enough to keep the peaks from eating the rings....... followed by the pistons during & shortly after. )

Number two - The oil line bulletin is down right funny.

2015 to currect .....600, 800 small blocks included ?? Ok...yeah right.

Its an 850 problem..... period. Its caused by a PTO bearing blocking the oil hole and the pump pressure blows the line off.

Statement #2 - its not a 2015 to currect, Its the 2019 850 only.

The coating on this 850 with under one mile looks worse then a post 2013 800 after 500 miles.

We have 3 months of winter to find out.

Rumor has it Polaris emergency ordered 6000 complete motors, 6000 crankcases, 6000 PTO bearings with lock rings.

Multiple PTO bearing configurations were tested - I also heard the lead engineer who insisted on the ( lockless ) PTO with no inner race -

( Has retired )
Fake news:biggrin::spy:
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
ikke noe annet som låser lageret på verken cfi2 eller cfi4 heller ettersom jeg kan skjønne, å problemet med at ytter ring roterer i blokk har vel ikke vært noe problem på polaris siden 800 i egde chassi, som da hadde 2 tynne lager mot pto istedet for ett tykkt på nyere, Eller er det et annet problem enn lagerrotasjon som det snakkes om 'over there'?
På tidligere motorer så brukte de lager med indre lagerbane med presspasning. Nå bruker de(som på e-tec 850) rullelager uten indre lagerbane...den ruller direkte på veivstubben. Forskjellen er at på e-tec 850 er lageret låst fast mekanisk med en låsering akkurat som den løsningen Indydan tilbyr som en fiks.
Problemet uten låsering er at hvis den siger innover vil den til slutt ta i veivskinken og føre til totalhavari. Siger den utover blokkerer den for oljekanalen som også vil føre til totalhavari i praksis. Det er hovedgrunnen til at det er så kritisk at slangen ikke popper av på PTO siden. Det er et symptom på at lageret har sklidd og blokkerer oljekanalen. Indydan mener at dette kun er et Patriot problem men Polaris har lagd en bulletin hvor dette likesom gjelder alle motorer noe Indydan mener er totalt tåkelegging siden han aldri har opplevd dette som et problem på andre motorer.
Hvorfor bruke rullelager som ruller direkte på veivstubben? Jo fordi det gir en mye sterkere veiv, diameteren blir mye større og montering under produksjon vil være enklere fordi lageret er bare å skli inn på veiva for håndkraft.

Iflg Indydan så er den dårlige finishen på sylindrene IKKE en umiddelbar katastrofe. Det fører bare til dårligere levetid på stempler og ringer, ikke umiddelbar havari. De fleste kjører for lite innenfor garantiperioden til at det fører til stopp. PTO lageret derimot som er "løs" er noe som kan føre til havari på kort varsel.