POLARIS MHP Garasjetråd

Kjører me pro ride helix :) veldig fornøyd :thumb:

120-340 og 10-68
160-240 med 56/42-36
Virker og fungere veldig bra har då byttet til 6 tans 3.5 pitch så litt høyere dreva, samt ski-doo sitt powdermax belte med 3" kamma.

Lure på å prøve 140-240 i selundær. Si ifrå når du har testa helix hva du mener :hmm::wow:
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Kjører me pro ride helix :) veldig fornøyd :thumb:

120-340 og 10-68
160-240 med 56/42-36
Virker og fungere veldig bra har då byttet til 6 tans 3.5 pitch så litt høyere dreva, samt ski-doo sitt powdermax belte med 3" kamma.

Lure på å prøve 140-240 i selundær. Si ifrå når du har testa helix hva du mener :hmm::wow:

Hvorfor bytte sekundærfjær til lavere startspend? Flere som har anbefalt meg 160-240 til pro ride helix.
 
Fått en skikkelig testtur men nye variatoeoppsettet idag. Det som har blitt konkludert med tidlgere om at rak 40 helix som står på fra fabrikk er for slak ble veldig tydelig med annet oppsett i primær. Tømmer registeret fort og går på turtallsperra til tider. Så satser på at man får knødd seg til å bytte helix før neste tur, forhåpentligvis imorra. ;)

Oppdaga noe nytt idag. Når jeg gir full hendel over islagte vann så "kutter" motoren etter en stund. Ikke turtallskutt men virker nesten som den bare holder igjen effekten litt. Skjer som regel etter jeg har bikket 115 kmh. Har fått 119 kmh på den men ikke mer. Noen forslag?

20180303_140101.jpg
 
Kan det være at Polaris har fått på plass en motorbeskyttelse som har vært på e-tec at hvis turtallet økes for fort/lett så holdes motoren igjen for å redde motoren ved evt reimspreng?
Det oppleves som en slags turtallssperre før man faktisk rekker å være i nærheten av maks rpm. På veldig lett føre, gjerne når det er kaldt skjer dette hyppigere på e-tec i allefall. Til tider kan det være plagsomt men kan normalt løses ved å stille opp klikkerene selv om baksiden er at man ikke får riktig maks turtall(på TRA).
 
Kan det være at Polaris har fått på plass en motorbeskyttelse som har vært på e-tec at hvis turtallet økes for fort/lett så holdes motoren igjen for å redde motoren ved evt reimspreng?
Det oppleves som en slags turtallssperre før man faktisk rekker å være i nærheten av maks rpm. På veldig lett føre, gjerne når det er kaldt skjer dette hyppigere på e-tec i allefall. Til tider kan det være plagsomt men kan normalt løses ved å stille opp klikkerene selv om baksiden er at man ikke får riktig maks turtall(på TRA).

Turtallet ligger stabilt på 8300 når dette skjer, men kan jo være. Burde bli bedre med brattere helix da?
 
Fy steiki kor stoe forskjell det ble med pro helix. 56-42-36 ER. Syns scootern fikk jobbe mye bedre med effekten og det merka man godt på framdrifta. Løfte frontn for div. manøvre eller bare for å steile er ingen problem lengre. NU går scootern min sånn som jeg ville den sku! :D Må vurdere som jeg skal prøve med annen sek fjær enda. Skal visst funke enda bedre med sort/lilla fjær. Men er uansett meget fornøyd med slik variatoroppsetet mitt funke nu! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: lucas9020 og LarsK
Jeg elsker Ebay! 56-42-36 helix til 30$ :inlove:
Hvordan er det å montere den?
 
Jeg elsker Ebay! 56-42-36 helix til 30$ :inlove:
Hvordan er det å montere den?
4 torx t27 skruer som holder helixen. Hvis skruan aldri har vært ute bør det brukes litt varme og jeg bruker også slagskrujern for sikkerhestskyld for å ikke ødelegge skruhodan. Så e d bare å banke variatorn ned i benken me helixn ned så ska den poppe helt fint ut og bare å montere den nye ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
4 torx t27 skruer som holder helixen. Hvis skruan aldri har vært ute bør det brukes litt varme og jeg bruker også slagskrujern for sikkerhestskyld for å ikke ødelegge skruhodan. Så e d bare å banke variatorn ned i benken me helixn ned så ska den poppe helt fint ut og bare å montere den nye ;)

De 4 torx skruene er de dyreste skruene på hele scootern :eek: så det er viktig å bruke riktig verktøy :)
 
4 torx t27 skruer som holder helixen. Hvis skruan aldri har vært ute bør det brukes litt varme og jeg bruker også slagskrujern for sikkerhestskyld for å ikke ødelegge skruhodan. Så e d bare å banke variatorn ned i benken me helixn ned så ska den poppe helt fint ut og bare å montere den nye ;)
Husk lokteit når du monterer igjen:)
 
Har aldri hatt bruk for loctite på boltene til helix, da det blir liggende igjen litt i skruehullan
Har heller aldri brukt locktite på helixen etter at det har vært løsnet første gang.. Å på den gamle 1100 turbo var helix av bra mange ganger..
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Har heller aldri brukt locktite på helixen etter at det har vært løsnet første e gang.. Å på den gamle 1100 turbo var helix av bra mange ganger..

Bruke å være 50/50 sjangse for om jeg bruker det. Har ikke gådd galt enda, mem for å sove godt om natta kan det hende det kommer en litn dråpe på skruan hvis man har det på benken allerede ;)
 
@smaug1 trur teorien din er ganske rett om at den kutter når den får mye turtall plutselig. Etter elva i 125 er ingen problem med brattere helix. Får stabilt 8200 rpm og overrev til 8300 etter 110 kmh. Men merka når jeg kom på at parti med steinhard preparert løype, låg i 30-40 og ga full hendel, belte spant, såg turtallet bikka 8300 og så kutta den. Gikk helt fint hvis jeg rulla på gassen men ikke alt på en gang. Gikk også et kutt når jeg fikk et lite hopp med 8300 rpm fra før, rakk ikke slippe gassen tidlig nok, nytt kutt. Skal prøve med en vektskrue til (1.2g) for å se om det er problemet. Har 2g lettere vekter enn stock nu og en god del stivere primærfjær.

Ganske sikker på at det har med variatoroppsettet å gjøre siden det har kommet etter jeg monterte nye vekter ;)
 
har fått endel "max detonation reached" etter montering av annet variatoroppsett sjøl, så trur nok den teorien stemmer :)
en rask stopp-start så er det borte :cool:
 
har fått endel "max detonation reached" etter montering av annet variatoroppsett sjøl, så trur nok den teorien stemmer :)
en rask stopp-start så er det borte :cool:

Burde sett det i digital wrench da. Men ksn se ut som problemet ligger ved signalomformern til eksosventilan. Ska teste den teoeien imorn før ny del eventuelt blir bestillt ;)
 
Har forska litt mer og kan se ut til at problemet med kutting kommer p.g.a. at eksosventilene ikke går. Hverken lukker eller åpner, står kun i normalpossisjon (midten). Så mangler sikkert noe hk på topp som gjør at jeg må kjøre bittelitt lettere vektern enn hva jeg trudde jeg måtte og siden scootern ellers funker som det skal så har jeg ikke merket så mye til det. Kuttinga ser ut til å komme av at ved lange drag på full gass så går den til slutt i nødmodus fordi den ikke klarer å åpne eksosventilene og gir feilkode. Får bare bruke scootern slik frem til nye deler kommer, den er jo vekta for effekten jeg har nu. Begynner på jobb igjen snart så blir ikke så mye kjøring før april da. Skal kjøre inn IQen i mellomtida ;)
 
Eksosventiler fikset. Ikke fått testet scootern enda da siden jeg fikk det iorden rett før jeg måtte kjøre på jobb, men satse på å få testet imorn. ;)

160-240 sort/lilla sekundærfjær er også blitt bestillt så får se om ikke man får knødd seg å bytta den før påska :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Powderfreak