SIKKERHET Utstyrstråden - Snøscooterklær og sikkerhetsutstyr

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.640
956
Sørreisa
Hei :) Har sett etter en tråd som omhandler hva folk bruker av kjøreutstyr når de er i fjellheimen, men har ikke funnet dette. Har selv flere ganger lurt på hva som er anbefalt og hva jeg burde kjøpe eller styre unna.

Tenkte derfor jeg kunne lage en slik tråd hvor folk kan dele sine erfaringer i korthet. Er det noe av interesse? I min mening så er sikkerheten når man ferdes på fjellet like viktig som å ha det gøy, så det er kanskje ikke så dumt å ha en oversikt over hva man burde ha meg seg. Flott vi har fått et eget underforum som omhandler sikkerthet @Garamond
__________________________________________________________________________________
Hjelm og briller
Har kjørt med Biltema hjelm i noen år nå. Er ikke kjempefornøyd, men den har fungert. Syns passformen er bare noen lunde. Min er vel fra 2010 så den er noe tyngre enn de Biltema selger nå. Skal gå over til 509 hjelm eller tilsvarende med samme kvalitet. Kjører med Dragon briller som har fungert greit men er ikke like bra som 509 eller Oakley.

Jakke/Bukse/Mono
Kjører med FXR sin Maverick skalldress. Strålende fornøyd med den. Kan kle meg lett etter foholdene og holder så i si alltid varmen med bare superundertøy under skalldressen. Dressen har fullt av vents man kan åpne hvis man blir for varm. Er et ekstra vanntett lag i rompa hvis scootersalen skulle være full av snø og vann. Dressen er ellers veldig god på å holde meg tørr. Kommer med klips for å ha dødmannssnora i og innvendige seler. Overall kjempefornøyd, men prisen er deretter. Jeg betalte vel rundt 7.000 kr for den, noe som svir i pengeboka.

Sko og hansker
FXR X-Cross sko. Er helt greie sko som er djævelsk varm. Sitter godt på foten og de er helt grei på å holde snø og fukt ute. Har sett at andre klager på disse skoene at de kan gå litt opp i limingen og ta inn vann men det har ikke jeg opplevd ennå, men har bare kjørt med de 1 sesong. Overall fornøyd, og grei pris på rundt 1700 kr.

Kjører med Klim hansker. De er overlegen på hansker rett å slett. Har 1 par Klim Summit som er tykkere hansker som jeg bruker når det er svært kaldt eller man løypekjører. Knallgode hansker. Også går jeg over til Klim Inversion når jeg herjekjører. Det er tynne hansker så man får godt grep men de er utrolig god å stoppe vind så man holder seg varm. Det er mine go-to hansker når jeg småkjører og driver med teknisk kjøring.

Ellers tilbehør
Kjører med Klim Nac Pak som er en helt genial liten sekk med egne rom for spade og søkepinner. Er også en 3-liters hydrapakke i den. Ellers bruker jeg å ha hansker, mat, og diverse småutstyr i den.

Sikkerhetsutstyr
Som nevnt over så kjører jeg med Klim Nac Pak. Med meg av sikkerhetsutstyr har jeg Mammut alu. spade, søkepinner, og Mammut Element skredsøker. Hodelykt, fyrstikker, kniv, tau, alltid ekstra drikke, litt mat og sjokolade i tillegg til lunsjen hvis noe skulle gå galt. Hadde nok ikke vært dumt å ha med slepetau og, men det har jeg faktisk ikke brukt å ha med.

Skal gå til innkjøp av en bedre hodelykt.
 

Vedlegg

  • IMG_90142222222.jpg
    IMG_90142222222.jpg
    231,3 KB · Sett: 387
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Anbefaler å ha med litt ståltråd og strips. Jeg har en liten kveil på kanskje 3-4m som bare veier noen få gram og tar nada plass i sekken. Kan brukes til å lappe sammen ting og tang og væte en papirbit med bensin osv. Jeg har også en multifuel og en flaske bensin til den for å lage varm mat. Tennstål er også lurt.
Sist men ikke minst. Sokker og ekstra lue og fleece hansker i en liten dry bag samt dopapir i en dry bag(bruker en 2 liters dry bag til dopapir).
Har for øvrig den samme spaden. Brukt den myyyyyyye!
Kjører med en BRP linq backpack.
 
Anbefaler å ha med litt ståltråd og strips. Jeg har en liten kveil på kanskje 3-4m som bare veier noen få gram og tar nada plass i sekken. Kan brukes til å lappe sammen ting og tang og væte en papirbit med bensin osv. Jeg har også en multifuel og en flaske bensin til den for å lage varm mat. Tennstål er også lurt.
Sist men ikke minst. Sokker og ekstra lue og fleece hansker i en liten dry bag samt dopapir i en dry bag(bruker en 2 liters dry bag til dopapir).
Har for øvrig den samme spaden. Brukt den myyyyyyye!
Kjører med en BRP linq backpack.

Stråltråd og strips er nok ikke dumt å ha med nei. Gode tips her! :)
 
Kjører også alltid med: Real turmat, noen poser rett i koppen solbærtoddy, Jerven original, ca 10m tau(klatretau, fin å slepe med) og vognkort osv i en StS kartmappe. Victorynox multitool, hodelykt, primus stormlighter og noe å tørke brillene med. Sekken er ganske full men ikke veldig tung. Sekken ligger ofte på tunnellen. Har en Buck foldesag i styreforhøyerbag'en. Den brukes flittig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kalevi, RS og Nyheim
Varierer en del hva jeg har med på tur, det avhenger av hva slags kjøring det er, hvor det er og hvor lang tur det er snakk om. Vær og føreforhold spiller også inn. Har alltid med ekstra variatorreim, noe småverktøy og noen strips, drikke og sjokolade.. På lengre turer har jeg med mer drikke, mat, ekstra genser, hansker, topplue, briller, brp linq-sekk med spade og sag. Har utstyr for enda mer "ekstreme" turer også, som skredsøker, søkestang og gps... Men, det viktigste du har med på tur er uansett sunn fornuft! Respekt for elementene, vær og vind, det kommer man lengst med. :thumb:
 
Av klær så kjører jeg klim bukse med høyt liv så man slippers snø i underbuksa :wow: klim jakke, klim sko og hansker. Har to par hansker, et sett med klim sine tynnhansker med wind stopper for mer aktiv kjøring, og et sett med klim Sine summit hansker som er ekstremt gode og varme!

Av sko så er det selvsagt også klim, men her blingsa jeg vel litt og gikk for den varmeste typen, som å ruver litt i størrelse. Noe som gjør at de kan bli litt i veien når man driver og leker burandt:rolleyes: har kjørt med de i 3 sesonger nå, så da er det godt mulig at de kan få bli et reservepar:)

av mellomlag så er det kun superundertøy ned til -15. Om dette er et merke jeg kan jeg kan få skrytt nok av er det vel heller liten tvil om, de er gode og bevege seg i, holder deg varm og tørr hele dagen :thumb:

Av hjelm så bruker jeg en airoh aviator eller Va den heter, 1050g mener jeg den er. Ekstremt god å ha på hode, å det er vel den viktigste delen av kroppen man beskytter å :)

Briller så er det 509 sinister, så lenge man har de på og ikke tar de av seg så dugger det fint lite, tetter godt rundt hjelmkanten.
Vurderer et sett med gult glass :sneaky:

Eller så har man bestandig med seg nok mat og drikke, Ullgenser, et par nye strømper, stormligther, et lite talglys faktisk. Tennbriketter. Strips, tape, leatherman, en liten bunt ståltråd, en liten skiftenøkkel og et par tessreimer.

så er det jo Såklart spade med sag og søkestang.
Litt avhengig av hvilke områder vi skal på tur så har jeg skredsøker på meg også.

Men sist men ikke minst så er det med noe relativt enkle førstehjelps utstyr som en bandasje og kompress. Er faktisk overrasket over at det ikke finnes i flere sekker når man er på tur..

Arti med en slik tråd syntes jeg :thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Varierer en del hva jeg har med på tur, det avhenger av hva slags kjøring det er, hvor det er og hvor lang tur det er snakk om. Vær og føreforhold spiller også inn. Har alltid med ekstra variatorreim, noe småverktøy og noen strips, drikke og sjokolade.. På lengre turer har jeg med mer drikke, mat, ekstra genser, hansker, topplue, briller, brp linq-sekk med spade og sag. Har utstyr for enda mer "ekstreme" turer også, som skredsøker, søkestang og gps... Men, det viktigste du har med på tur er uansett sunn fornuft! Respekt for elementene, vær og vind, det kommer man lengst med. :thumb:
Av klær så kjører jeg klim bukse med høyt liv så man slippers snø i underbuksa :wow: klim jakke, klim sko og hansker. Har to par hansker, et sett med klim sine tynnhansker med wind stopper for mer aktiv kjøring, og et sett med klim Sine summit hansker som er ekstremt gode og varme!

Av sko så er det selvsagt også klim, men her blingsa jeg vel litt og gikk for den varmeste typen, som å ruver litt i størrelse. Noe som gjør at de kan bli litt i veien når man driver og leker burandt:rolleyes: har kjørt med de i 3 sesonger nå, så da er det godt mulig at de kan få bli et reservepar:)

av mellomlag så er det kun superundertøy ned til -15. Om dette er et merke jeg kan jeg kan få skrytt nok av er det vel heller liten tvil om, de er gode og bevege seg i, holder deg varm og tørr hele dagen :thumb:

Av hjelm så bruker jeg en airoh aviator eller Va den heter, 1050g mener jeg den er. Ekstremt god å ha på hode, å det er vel den viktigste delen av kroppen man beskytter å :)

Briller så er det 509 sinister, så lenge man har de på og ikke tar de av seg så dugger det fint lite, tetter godt rundt hjelmkanten.
Vurderer et sett med gult glass :sneaky:

Eller så har man bestandig med seg nok mat og drikke, Ullgenser, et par nye strømper, stormligther, et lite talglys faktisk. Tennbriketter. Strips, tape, leatherman, en liten bunt ståltråd, en liten skiftenøkkel og et par tessreimer.

så er det jo Såklart spade med sag og søkestang.
Litt avhengig av hvilke områder vi skal på tur så har jeg skredsøker på meg også.

Men sist men ikke minst så er det med noe relativt enkle førstehjelps utstyr som en bandasje og kompress. Er faktisk overrasket over at det ikke finnes i flere sekker når man er på tur..

Arti med en slik tråd syntes jeg :thumb:

Svært gode inputs og tips til hva som er bra å ha med seg :) Hvor kjøpte du hjelmen? Trenger ny hjelm selv.
 
Hjelm og briller:
Airoh stelt og Airoh aviator hjelm. Oakley airbrake og Klim radius briller. BRP og Klim balaclava alt etter utetemperaturen inne i hjelmen.
Comfort for hode/nakke er IKKE oppskrytt, og om man finner en "lettvektshjelm" som passer, ja da er den verdt hver krone, amen! Stelt
hjelmen veier kun 980gr, aviatorhjelmen 1050gr. Begge er meget behagelige å ha på, god passform for mitt hode og for briller. Har hatt
og prøvd en del typer briller, men har endt opp med Oakley og Klim som favoritter der, men alt dugger når jeg blir het i kålen..!

Jakke og bukse:
Ski-doo race shell pullover, ski-doo helium pullover. Klim klimate bukse. Har hatt noen sett med kjøreklær etterhvert, men har endt opp
med noen favoritter her også. Passform, pusteevne, bevegelighet, isolasjonsevne og vannavstøtende egenskaper er viktige for min del.

Sko og hansker:
Klim adrenaline, både med snøring og boa sko. Klim revolution "tynne" hansker, div ski-doo hansker. Når det kommer til sko, så finnes
det bare en sko for min del... Når det kommer til hansker har jeg gode erfaringer med ski-doo sine egne hansker, klim og hestra.

Underbekledning:
Stort sett ull, men av og til superundertøy innerst. Kjører på med flere lag ull eller fleece alt etter temperatur, og hva slags kjøring man
bedriver. Ved planlagt "gapkjøring" kjører jeg også med leatt brynje under pullover. Ellers benyttes nyrebelte og knebeskyttere alltid.
 
Hjelm og briller
Investerte i en Zeus 905 hjelm sist vinter. Det er en helt grei hjelm, veier ikke veldig mye, sitter godt, enkelt å ta av hakestroppen med hansker på og er alt i alt meget fornøyd.

Brillene er et sett med Klim Radius. Har testet noen dyrere briller fra klim også og inntrykket er at de lager meget godt briller uansett prisklasse. Har gult glass da jeg synes det er best for allround bruk, men tenker å investere i blanke glass for kjøring i mørket og noen "smoked" for påskesola.

Jakke/Bukse/Mono
Jeg har både todelt og heldress. Todelt består av en Polaris-dragon scooterbukse jeg har hatt i 5-6 år og en HMK steath jakke. Har ingenting å utsette på polarisbuksa annet enn at den blir litt for varm på vårparten. HMK jakka har uttakbart fór som jeg som regel kjører uten da jeg stort dett kjører med full beskyttelsesjakke som holder mye på varmen. Fór-jakka brukes som regel mens jeg kjører bil til dit turen starter.

Investerte sist sesong i en Jethwear The One monosuit og har stort sett sluttet å kjøre med todelt dress etter det. Må egentlig si at jeg er overrasket over hvor godt den holder. Jeg har skrapt mot trær, stigbrettet, belte på scooteren, osv. men den er enda hel og ingen sømmer er ødelagt. Dette er en ufóret dress med litt freece for fra livet og ned og har ingen problem å holde varmen med den. Jeg kjører som regel med et tynnt ullag helt innerst mot kroppen med joggebukse og beskyttelsesjakka under og kan kjører helt fint i -5 til -10 grader slik. Men er ingen problem å regulere isolasjon for å kjøre i kaldere eller varmere vær. På våren er det stort sett bare joggebuksa og t-sjorte + bestyttelsesjakka under dressen. Den gjør en utmerket jobb med å holde både vann og vind ute, og kan ikke huske å ha blitt våt med den på. Bevegeligheten er også meget bra.

Sko og hansker
Sko er et par med Baffin sko jeg ikke vet modellnavn på. Helt greie sko, litt tunge kanskje med holder meg som regel varm og tørr på beina. Tenker å butte dem ut med noen sko med litt mer ankelstøtte etterhvert.

Til hansker har jeg et sett med Klim Powerxross hansker. Meget bra hansker, bruker dem 9 av 10 turer uansett vær og temperstur. De er veldig lett å holde tak i styret med og holder henda varm så lenge jeg ikke får for mye kald vind på dem. Men i år har jeg kjøpt nye fester til powermadd handguardsa som har ligget i skapet i to sesonger siden jeg knekte de forrige festene og har også kjøpt raceflares så har god tro at det ikke blir noen problem denne sesongen eller ihvertfall til jeg knekker festene igjen :p De har holdt i 4 sesonger nå men begynner å se tegn til slittasje nå. Men alt i alt meget gode hansker som er akkurat passe tynn med nok isolasjon for de fleste dagene og gjør en god jobb med å holde vind og vann borte.

Ellers tilbehør
Som nevnt kjører jeg med full crossgodkjent beskyttelsesjakke jeg kjøpte etter et lite uhell noen år tilbake da jeg ende opp blå på brystkassa etter styret. Eller så har jeg ikke så mye mer å nevne i farta. Bestemors hjemmestrikka ullsokker er jo alltid bra å ha. ;)

Sikkerhetsutstyr
På kroppen:
- Garmin GPS
- Investerte i skredsøker, har også sørget for at de jeg som oftest kjører med også har
- Mobil (vet ikke hvordan det er i resten av landet men her har vi generellt sett velsig god mobildekting på fjellet så teller den med)
- Noen få håndvarmere just in case

I sekken:
- Spade
- Sag
- Søkestang
- Jervenduk
- Flere håndvarmere
- Te-lys, fyrstikker og tennbriketter i en lukket pose
- Litt kalorier i form av sjokolade, rosiner, div. tørka kjøtt osv. + noe væske. Helst i en metallflaske eller at jeg har med en metallkopp i tilfelle jeg må tine sne på fjellet
- Kniv
- Esensiellt verktøy
- Strips
- Gaffateip
- Noen gode meter med tråd
- Ekstra hansker, lue, ullsokker, osv.
- Førstehjelpsskrin
- Hvis jeg kjører en maskin uten oppbevaring på putter jeg også en ekstra jakke/genser i sekken.

Det høres mye ut men dette tar ikke så veldig mye plass og veier ikke så veldig mye heller. Det er kanskje litt mer enn andre men jeg føler det er det mest nødvendige jeg må ha med meg på tur og å ha dette i en sekk gjør det veldig enkelt å få med meg alt uansett hvilken maskin jeg kjører. Det å ha det på kroppen gjør også at jeg har alt selv om jeg skulle bli skillt fra scooteren på fjelle, endten om den skulle bli begravd i ras, gå igjennom isen, rample ned i en sprekk, ta fyr og brenne opp, elns.

På scooteren har jeg som regel for det meste det jeg vil kalle komfortutstyr. Mat, drikke, isfiskeutstyr, liggeunderlag, og andre ting som ikke nødvendigvis er esensielle for å overleve men gjør en tur mer fornøyelig.

Lang innlegg, så avslutter med et blinkskudd av viktigste redskapen på hvilken som helst tur, nemlig SNYLTEKOPPEN :p
20170408_133352.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Knallbra input @MHP ! Mange gode tips her. Jeg skal også gå til innkjøp av blanke brilleglass for mørkekjøring og "smoked" til sterke solværsdager. Kjører med oransje-gule briller til vanlig jeg og.

Er forøvrig enig i at det er lurt å ha det viktigste utstyret på kroppen, og ikke på scooteren i tilfelle noe skulle skje med den.

Hvor fikk du tak i den koppen om jeg tør spørre? :p Laga selv?
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Har nå fått prøvd litt forskjellig kler og utstyr. det jeg kjører med nå er jeg godt fornøyd med!

- HMK carbon hjelm lett og fin men savner litt muligheter for å tette for snøinntrenging under haka og under briller.
Vurderer å handle en FXR hjelm nå, da vi selger det på jobb.

- Klim Hansker Togwotee, Aldri vært våt i dem. Snart 3 sessonger. Så de begynner å bli ganske slitt, men ingen defekter!

- HMK Sko, varme og gode. Men litt bælete. Vurderer også her FXR.

- Briller har jeg ikke helt finni non jeg liker godt enda. Men har heller ikke prøvd de dyreste. Kjører med KLIM nå. Blått glass, syns det er ok te daglig bruk

- Kjører med FXR CX LITE monosuit. Knall fornøyd med den. Lett og god, lettvindt med lufting og under kan man kle seg etter været.
Alt fra kun superundertøy til tykk ull. Pleier å ha på litt mye når jeg reiser om morraen, å legge en genser i sekken når det blir varmere utover dagen.

Ellers har jeg ALLTID på sekken. der er det noe standarutstyr som ligger der til en hver tid:
- Sag
- Spade
- Startsnor
- Tape
- Strips
- Letherman
- Ligther og tennbrikketer i vanntett pose
- Ett par poser med sånne fancy hånd/fotvarmerposer som blir varme når de pakkes opp or ristes. Kjekt om man sku trenge.
- Klare briller om det plutelig blir mørkt
- Variatorreim
- Noen energibarer og litt kaffepulver og en kopp
- Jekkestropp. Fint og taue med, også kjekt om man setter seg fast alene og må styre litt med å komme løs.
- Liten førstehjelpspute
- Dorull

Utover dette fyller jeg på litt avhengi av turen med klær, mat osv.
Mobilen er også alltid med.
Kjører en del alene og er som flere sier, sunn fornuft. Tar ikke de største stunta da. Men ting kan skje. Utolig hvor mye bedre en dårlig situasjon kan bli, om man kan fyre ett bål, få i seg litt mat og varm drikke. Lade batteria og Få varmen litt. Om man plutselg må gå tilbake eller vente på hjelp.
 
  • Wow!
Reaksjoner: smaug1