POLARIS Utslitt reimhjul på clutch, hva kan være årsak?

Bergersen

Medlem
17 Jul 2018
19
1
Hadeland
Har nettopp kjøpt meg en Polaris Fusion 600 hvor der er ett voldsomt spor i indre reimhjulet på clutchen, noen som vet hva årsaken til dette er? Regner med at det sporet og "luftespaltene" ikke skal være der? Reimhjulet mot clutchen er helt og pent. Det er en 2006 som har gått ca 3000. Han jeg kjøpte den av sa at den brukte reimer men skjønte ikke hvorfor....

IMG_20180716_081648.jpg
IMG_20180716_081705.jpg
 
Sist redigert:
Jeg fatter ikke hvorfor denne ikke er sprengt til himmels for flere tusen km siden. Når det gjelder spørsmålet ditt, så er det noe grunnleggende feil med variatoroppsettet på denne eller at noe henger seg eller at variatorene ikke står som de skal i forhold til hverandre.
 
Jeg fatter ikke hvorfor denne ikke er sprengt til himmels for flere tusen km siden. Når det gjelder spørsmålet ditt, så er det noe grunnleggende feil med variatoroppsettet på denne eller at noe henger seg eller at variatorene ikke står som de skal i forhold til hverandre.

Da skal jeg ta en grundig gjennomgang av variatoroppsettet. Tidligere eier har kjørt med den slik i l,aang tid, den brukte visst mye reimer på enkelte turtall:biggrin: Men ganske rart at det ikke er noe slitespor i motsatte skiven? Altså den mot clutchen.
 
Ja, det er utrolig rart. Virker som reima av en eller annen grunn står skjevt og den indre skiven tar i mot alle kreftene.

Sånn med første øyekast så ser alt ut til å være på linje. Sekundærvariatoren kan jeg skyve inn/ut på akslingen ca 5mm, men slik skal den vel være.. Jeg får handle inn nytt hjul og rem, måle opp og se hva som skjer:)
 
Hele den variatoren der er søppel, få den tersjet av og kjøp en ny en i god stand, samt nye vekter og fjærer både til fremme og bak.

Kan nesten si helt sikkert hva som har skjedd her, foringene i vektene har blitt utslitt, vektene har girt ut sideveis og truffet korset i variatoren, da girer den ikke ut, og vil kun slure på innerste den av skiven.

Har hatt med mange primærvariatorer å gjøre, og har aldri sett en så jævlig en, som nevnt over her skal du være glad den ikke har eksplodert på fullt turtall.

Den har ikke hatt 50 prosent av effekten ned på beltet på maaange år, det er nok helt sikkert
 
Hele den variatoren der er søppel, få den tersjet av og kjøp en ny en i god stand, samt nye vekter og fjærer både til fremme og bak.

Kan nesten si helt sikkert hva som har skjedd her, foringene i vektene har blitt utslitt, vektene har girt ut sideveis og truffet korset i variatoren, da girer den ikke ut, og vil kun slure på innerste den av skiven.

Har hatt med mange primærvariatorer å gjøre, og har aldri sett en så jævlig en, som nevnt over her skal du være glad den ikke har eksplodert på fullt turtall.

Den har ikke hatt 50 prosent av effekten ned på beltet på maaange år, det er nok helt sikkert

Så det er best å bytte hele primærvariatoren, ikke bare den innerste skiven? Vekter og ruller kjennes veldig tighte ut og både ruller og beveger seg jevnt.

Helt utrolig at forrige eier har kjørt med dette uten å fikse det i stedet for å bruke en formue på reimer.

IMG_20180718_144009.jpg
IMG_20180718_144039.jpg
IMG_20180718_144050.jpg
 
Sist redigert:
Har sett bilder av slikt før men ikke annet. Vil tro dette er en kombinasjon av feil reim type for materialene i variator. Var diskutert noe liknende i forbindelse med reim til skidoo tidligere.
 
Er nok ikke den reimen som står på som har stått for det der.
 
Det ville jeg også gjort. Den gamle henger du til pynt ;)
 
Da er ny/brukt primær på vei, så da mangler jeg kun reim. Er det kun den som smaug1 linker til som passer eller finnes det rimligere (gode) alternativ?
 
Original reim er alltid et godt(best?) alternativ men du bør se på sekundæren også. Trenger nok litt sjau den også. Ny fjær, nye glidepucked/ruller og generell rengjøring.