Updated! Suzuki 450 tedesled snowbike. KTM Timbersled snowbike replica solgt.

Kan ikke få meg til å like cmx sine ski. Det er en snowbike for en grunn, da skal den ha 1 ski på gaffelen! Ser ingen fordeler med den løningen der annet enn den er kansje mer stabil å kjøre.? Da kan du liksågodt kjøpe deg en scooter?!:)
Tror det blir som han sier over, det blir som ei brei ski med litt mer "fleksibilitet" :)
 
angående valg av ski.
prøv C&A MTX skia, di flyter bra ;)
får sikkert tak i noen "billig" vist du spør rundt på bruktmarkedet?
 
Når de er en ski på hvert fjærbein blir de uavhenig og det blir lettere å legge til siden for da fjæret bare ene skia.
Jo men hvorfor? Du får ikke mer uavhengig enn med 1 ski på gaffelen. Får ikke hode mitt til å se noe positivt i den løsningen der. sykkelen el lett nok å legge til siden. :)
 
Når du for en brei ski vil jeg tro at den blir mere stabil og vanskeligere å legge. Med 2 uavhenige ski med styrejern på begge yter siden av begge skiene vil den bli mye mere stabil i skrå kjøring. Du har da 2 uterkanter med styrejern som har kontakt. Det er bare min mening. ;)
 
Når du for en brei ski vil jeg tro at den blir mere stabil og vanskeligere å legge. Med 2 uavhenige ski med styrejern på begge yter siden av begge skiene vil den bli mye mere stabil i skrå kjøring. Du har da 2 uterkanter med styrejern som har kontakt. Det er bare min mening. ;)
Det er jo det cmx og sier at den skal bli mer stabil. ved skrå kjøring og lignende. jeg vet ikke. Jeg hadde ikke giddet montert på to ski på gaffelen.
Det er som å montere anti skrens på en rallybil å tro at den skal gå fortere i svingene:roflmao:
 
  • Liker
  • Haha!!!
Reaksjoner: EJ og Pro17
Syntes den ski løsningen her så meget bra ut.
http://crazymtn.com/home/
Vis vedlegget 57173
Det ser bare fryktelig komplisert og tungt ut i mine øyner. To kneledd som sikkert bil bli slarkete med tiden hvor slitasjen vil føre til at skiene begynner å vandre hver sin vei. Alle som har kjørt en gammel Yamaha med TSS fjæring vet hva jeg snakker om. Jeg tror rett og slett CMX bruker sin løsning til å komme seg rundt jobben med å få sin egen ski utviklet og produsert. Gaffelen er vel heller ikke tenkt å opererer på den måten. Det er jo nav akselen som skal stive av hele greia når det svinges men det mister man jo med CMX sin løsning. Å legger over en Timbersled ser da ut til å være det minste problemet.
 
Det ser bare fryktelig komplisert og tungt ut i mine øyner. To kneledd som sikkert bil bli slarkete med tiden hvor slitasjen vil føre til at skiene begynner å vandre hver sin vei. Alle som har kjørt en gammel Yamaha med TSS fjæring vet hva jeg snakker om. Jeg tror rett og slett CMX bruker sin løsning til å komme seg rundt jobben med å få sin egen ski utviklet og produsert. Gaffelen er vel heller ikke tenkt å opererer på den måten. Det er jo nav akselen som skal stive av hele greia når det svinges men det mister man jo med CMX sin løsning. Å legger over en Timbersled ser da ut til å være det minste problemet.
Er helt enig. tror du vil ødelegge gaffelen fortere med cmx sin løsning. Gaffelen er utsatt nok som den er med ett ski.
Blir overasket om gaffelen min klarer seg uten å bli bøyd gjennom sesongen. Ett stort hull eller stein så det blir bom stopp, da må noe gi seg. Eneste løningen jeg ser er breiere ski som mulig for å få mest flyt.
 
Baad News!
Hadde meg et lite hopp med sykkelen. endte med bøyd ski feste! Må lage nytt. Må gjøre om på designen så det tåler mer...
12575961_10153211840796533_1551857716_n.jpg
12625722_10153211840791533_1256261768_n.jpg
12584157_10153211840886533_1580282235_n.jpg
12576275_10153211840851533_1661224632_n.jpg
12576187_10153211840861533_284166282_n.jpg
 

Vedlegg

  • 12571372_10153211840896533_236461700_n.jpg
    12571372_10153211840896533_236461700_n.jpg
    48,7 KB · Sett: 130
  • 12575750_10153211840856533_1481978491_n.jpg
    12575750_10153211840856533_1481978491_n.jpg
    101,5 KB · Sett: 127
  • 12576374_10153211840926533_1242039057_n.jpg
    12576374_10153211840926533_1242039057_n.jpg
    40 KB · Sett: 115
  • 12583612_10153211840846533_695519121_n.jpg
    12583612_10153211840846533_695519121_n.jpg
    77,8 KB · Sett: 113
  • 12583989_10153211840786533_61748591_n.jpg
    12583989_10153211840786533_61748591_n.jpg
    48,2 KB · Sett: 117
  • 12584023_10153211840836533_1668210442_n.jpg
    12584023_10153211840836533_1668210442_n.jpg
    107,3 KB · Sett: 117
  • 12606781_10153211840806533_959345643_n.jpg
    12606781_10153211840806533_959345643_n.jpg
    71,3 KB · Sett: 116
  • 12607214_10153211840811533_1601055668_n.jpg
    12607214_10153211840811533_1601055668_n.jpg
    66,9 KB · Sett: 123
  • 12607252_10153211840826533_701362912_n.jpg
    12607252_10153211840826533_701362912_n.jpg
    74,1 KB · Sett: 120
  • 12607385_10153211840871533_1613493120_n.jpg
    12607385_10153211840871533_1613493120_n.jpg
    37,5 KB · Sett: 119
Oi jævler! Hva med å tilpasse en firkantprofil i mellom vangene som kanskje er en del av skifestet også. Selve feste i gaffelen ser så godt laget ut at den patenten ville jeg ha beholdt evt laget alt likt men i stål?
 
tenker du kan prøve med en sån ski som jeg hadde på nytroen . de som kom orginal i 2012 kompis av meg som kjøpte den å han fikk med 3 sånne ski for jeg byttet ski før jeg solgte den.
Så om ønskelig kan jge jo høre om han vil selge en billig
 
tenker du kan prøve med en sån ski som jeg hadde på nytroen . de som kom orginal i 2012 kompis av meg som kjøpte den å han fikk med 3 sånne ski for jeg byttet ski før jeg solgte den.
Så om ønskelig kan jge jo høre om han vil selge en billig
Takk for tilbudet, men jeg kommer nok til å kjøpe skisåle til pilot skiet jeg har på. :) Om det ikke funker så skal jeg hyle ut igjen til deg ;)
 
Oi jævler! Hva med å tilpasse en firkantprofil i mellom vangene som kanskje er en del av skifestet også. Selve feste i gaffelen ser så godt laget ut at den patenten ville jeg ha beholdt evt laget alt likt men i stål?
Jeg har enda brennemalen til de forrige festene, så jeg kommer nok til å skjære ut nye i 5mm stål å sveise inn små forsterkinger sånn at dem IKKE krøller seg igjen! :D
 
Du får lage to nye, så bytter du på heia om du ødelegger den igjen:) Mye bra arbeid her , og morro å se det fungerer så bra!:)
Kunne faktisk bare ha byttet på fjellet ja om jeg hadde hatt nye med. trenger bare 4 håndverktøy. :)
Takk for skryt. Kittet virker overraskende bra så langt. Jeg må endre geometrien i understellet for å få demperene til å fungere skikkelig. Men det virker bra som det er nå og. Kommer utrolig godt fram, å jeg kommer fram akkurat der jeg vil. det er kun de bratteste bakkene jeg ikke kommer opp pga liten motor. Må si det er mye gøyere med sykkel på fjellet der det er mye terreng. kan snike meg rundt akkurat der jeg vil. :D Nytt ski feste kommer snart, i utbedret stål :)
 
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe snorkel/ luftfilter som tåler snø/vannsprut? Sånne som turbo maskiner bruker. Sliter med snø i luftfilteret.
 
Nærmaste Yamaha forhandlar har vell gjerne på lager? Ellers går det jo å handle direkte frå MCX.
Men dei er dyre, veil. pris bare på "sokken" rundt filteret er over 600,- :p
 
Har nå bestillt orginal forgasservarme til ktm å orginalt regn/snø trekk til luftfiltere.
 
Hallo der ute. Sesongen nærmer seg over å interessen for andre prosjekter blomstrer. Vurderer å selge belte kittet til fordel for nytt. Kom med bud om noen er intrs bare spør om Bilder å info
 
  • Liker
Reaksjoner: Nikko
På tide med litt oppdatering her ser jeg :)
Kittet ble etter MANGE hendvendelser solgt/byttet vekk i en 2011 Husqvarna crosser.
Å kvitte seg med beltekittet var ingen enkel sak, men alt tyder på at kittet har kommet til en eier som tar seg bra av det!:)

Har noen bilder å video fra nye eier::
13219672_10153405143741266_473582822_n.jpg


image.jpeg
13236120_10153405143576266_1386712341_n.jpg


Nye eier eksprementerer med vinkler på skien for å få brede flyt i snøen, selv med smalt ski.
Tilbake meldingene er veldig positive :)
13275674_10153405143711266_1735664698_n.jpg

13278130_10153405143736266_17691743_n.jpg


Bilder av Husqvarnaen jeg fikk i bytte.

13231255_10153405143666266_416431208_n.jpg
13236102_10153405143701266_378630551_n.jpg
 

Vedlegg

  • 13236120_10153405143576266_1386712341_n.jpg
    13236120_10153405143576266_1386712341_n.jpg
    84,7 KB · Sett: 59
  • 13275674_10153405143711266_1735664698_n.jpg
    13275674_10153405143711266_1735664698_n.jpg
    44,2 KB · Sett: 60
  • 13231255_10153405143666266_416431208_n.jpg
    13231255_10153405143666266_416431208_n.jpg
    183,4 KB · Sett: 59
  • Liker
Reaksjoner: Sprengt Reim
Planer jeg har for sommer/Høst 2016 er å bygge nytt beltekitt til Husqvarnaen som vil bli eller mindre permanent snowbike når snøen er her.
Skal bygge meg ett "Tedesled" Kitt.
Dette er ett kitt som er nye enklere og lettere enn timbersled kittet.
På en ktm 2 takt 250/300 ktm med tedesled beltekitt ligger vekten på totalt 125-30kg med bensin. mens med timberlsed ligger vekten på samme sykkel på rundt 160kg.
Legger ved ett par bilder av kittet jeg vil bygge ;
940891_523209834520474_3532380189911145837_n.jpg
1937080_868358623284184_6081183903793738263_n.jpg
12647048_874158669370846_1003811859173440247_n.jpg
12961469_527806577394133_6436114358812340000_n.jpg
12814084_509987212509403_6789006099343803744_n.jpg

Oppdateringene vil komme etterhvert som det skjer noe. Men det kommer nok til å a hele sommer halvåret etter som jeg jobber mye å har lite tilgang til maskiner og utstyr denne gangen :(
 
Som jeg har skrevet tidligere ikke like stor tilgang til verksted å maskiner lengre som jeg hadde i forrige prosjekt. Så har bestemt meg for å bestille meg en ferdig Svingarm fra Brutalteknik i sverige som bygger snowbikes på bestilling.
Svingarmen er lite brukt å har stått på en 500 exc ktm i 2015 sesong. Hele svingarmen er laget i aluminium. Månok tilpasse den noe for å få den til å passe på suzukien, men det skal gå fint. Dette kommer jeg til å spare mye tid på. Resten av belte kittet kommer jeg til å lage selv.
12345580_628535253951481_798180606221708895_n.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Simen Green