Vel, det er jo som du påpeker her, at dette ikke er noe "nytt" problem på blant annet brp maskiner, og da kanskje særlig ski-doo som leverer også etter min mening alt for dårlige oppsett på sine maskiner som leveres her på berget. Og kanskje særlig på montain maskiner med High Altitude oppsett. Nå har jeg da i min "karriere" også hatt andre merker scooter med vel så store utfordringer på dette som ski-doo..
Uansett så har jeg vel et lite inntrykk av at du krisemaksimerer problemet her. Jeg har sett flere XM, XM T3 og G4 som kjører mil på mil uproblematisk med originalt oppsett. Og som sagt, jeg liker IKKE det originale oppsettet, men det går fint å kjøre på, både i skogen, på fjellet og på løypa. Nå har jeg selv kjørt 75mil med min G4 165", og de 15 siste milene med 22/45 gearing i stedet for den originale 21/45 gearingen. Reima er like fin den! Av modifikasjoner har jeg kun fjernet noen plastdeksler(Bret Rasmussen sine tips på youtube), og tatt ut filten inne i variatordekslet. Jeg har også flere andre i bekjentskapskretsen som har kjørt både sine XM T3 og G4 problemfritt i mange mange mil uten ett eneste problem så langt.
Mitt største ankepunkt på ski-doo sine oppsett de senere årene er et alt for høyt innslag på primæren, og at oppsettet er for masete og "lett" for motoren. Man får ikke brukt registeret i motoren godt nok. Dette var slik på XM T3, og det er slik på G4. Mine erfaringer med reimer på scooter er at man i alle fall bør gi de en litt ålreit start på livet.. Starte med å rengjøre variatoren ved førstegangs montering, og ta seg tid til å kjøre reima inn noen mil, det gjelder hver gang man bytter. Når det er sagt, så har jeg forståelse for fortvilelsen, men få nå sjekket ut om alt er på line, og at du gjør som produsenten anbefaler før du gir flatt jern inn i fjellheimen..