SKI-DOO Summit 850 tråden.

Det stemmer vell ikke helt. I og rundt Alaska kalles det ofte sea level, men finns nok av fjell og høydemeter og klatre i der.

Usikker på hva ski doo definerer som sea level, mener Polaris kaller fra 0fot til 2000fot sea level. Noe som representerer mye av kjøringen som foregår her i landet.
 

Vedlegg

  • 70a4a9b0f64b40717bae25f61534f46c.jpg
    70a4a9b0f64b40717bae25f61534f46c.jpg
    307,2 KB · Sett: 112
Så utifra grafen så er det et oppset for 0ft til 4000ft, et oppsett fra 4000ft til 8000ft, et fra 8000ft og opp.

Noen som har fått forklart fra forhandler, hvorfor ikkje disse ble levert med første oppsettet for 0ft til 4000ft? Er vell ikke mange som kjører 4000ft og høyere daglig her.
 
Så utifra grafen så er det et oppset for 0ft til 4000ft, et oppsett fra 4000ft til 8000ft, et fra 8000ft og opp.

Noen som har fått forklart fra forhandler, hvorfor ikkje disse ble levert med første oppsettet for 0ft til 4000ft? Er vell ikke mange som kjører 4000ft og høyere daglig her.

BRP selv sier ingenting om saken trur eg. Forhandlere er vel like fortvilt som resten.

Problemet i seg selv er nokk att ingen summit 850 med 3' ble levert med sea level oppsett fra fabrikk, selv i usa må det ettermonteres ved behov. Min forhandler har ordnet opp til di som ønsker det kittet. Uansett så vil ikke BRP komme langt i en slik sak. Er bare å kreve så får man det nokk.

Ps: Det holder og bytte selve vekt armen.
 
Noen her som har prøvd t-motion delete kit? Har vurdert å prøve dette samt å montere hurtigjustering på balatorreimen. Noen som vet om leverandører i Norge på disse?


 
Sist redigert:
Noen her som har prøvd t-motion delete kit? Har vurdert å prøve dette samt å montere hurtigjustering på balatorreimen. Noen som vet om leverandører i Norge på disse?




Har Skinz foringer for å låse t-motion samt balata reim justerer. Begge fungerer utmerket. Mere stabil med foringene og balator reim justering for å holde fronten mere nede ved behov.
 
Har Skinz foringer for å låse t-motion samt balata reim justerer. Begge fungerer utmerket. Mere stabil med foringene og balator reim justering for å holde fronten mere nede ved behov.
Har du pris på både foringer å reim justerer? Ta det gjerne på pm om du vil.
 
Holder en sidehill bedre. Og er mere stabil i løype har jeg funne ut.
Mer stabil på løype kan jeg være med på, men den andre påstanden er vel det motsatte av hva T-motion var ment å gjøre.. Gi bedre grep ved sidehilling sammen med flex-edge beltet.
 
Mer stabil på løype kan jeg være med på, men den andre påstanden er vel det motsatte av hva T-motion var ment å gjøre.. Gi bedre grep ved sidehilling sammen med flex-edge beltet.


Ta en flat spade i ei skråning, sett den på skrå og skli den nedover bakken. Så prøver du det samme bare med spaden mere flat etter bakken. Mindre vinkel i mot bakken = lettere å skli. T-motion har absolutt sin plass, lettere å kjøre generelt utenom i løype og bratt skråkjøring. Skinz forringer fjerner 90%. Men smaken som baken.

Når det gjelder flex egde så ser jeg ikke misjonen egentlig. Beltet virker så stivt der kammene står at det for meg ikke virker som om det har noe misjon. Prøv å tilt den på sia på hardt underlag å se om det blir flex. Ser ikke noe på min iallefall. Men sådan er det jo mindre vekt så skal ikje klage. :)
 
Ta en flat spade i ei skråning, sett den på skrå og skli den nedover bakken. Så prøver du det samme bare med spaden mere flat etter bakken. Mindre vinkel i mot bakken = lettere å skli. T-motion har absolutt sin plass, lettere å kjøre generelt utenom i løype og bratt skråkjøring. Skinz forringer fjerner 90%. Men smaken som baken.

Når det gjelder flex egde så ser jeg ikke misjonen egentlig. Beltet virker så stivt der kammene står at det for meg ikke virker som om det har noe misjon. Prøv å tilt den på sia på hardt underlag å se om det blir flex. Ser ikke noe på min iallefall. Men sådan er det jo mindre vekt så skal ikje klage. :)
Kjøper ikke helt teoriene dine her, men greit nok.. Du sier jo da mellom linjene at ingenørene til ski-doo har laget en boggie som ikke har noen særlig misjon, og et belte som ikke flexer... ;)
 
Får washout tidligere med t-motion. Er en grunn til at polarisene kan holde en ganske rett linje i bratt tereng kontra ski-doo.
 
I veldig skrått terreng med litt skare under forsvinner rumpa på scooteren letter ut med t-motion og flex edge. Da trenger man rett og slett at beltet kanter bedre for å bite seg fast. Er som å prøve å gå opp en bakke med skare snø og myke joggesko kontra slalomstøvler. Sistnevnte klarer man å sparke inn i snøen og lage trappetrinn. I mindre bratte bakker synes jeg t-motion og flex edge fungerer veldig fint. Da får man igjen bedre kontakt med underlaget. Er litt morsomt å kunne velge om man vil ha rumpa ut med gassbruk samtidig som har litt grep mens man ligger på siden. I ren pudder spiller det ingen rolle fra eller til.
Jeg har alltid syntes det er litt rart at ikke Ski-Doo har laget en justerbar løsning fra dag en hvor kjører kan velge ut fra føre hvordan t-motion skal fungere. Sier seg jo selv at det aldri kan fungere like bra under alle forhold så en justerbar løsning er vinn-vinn.
 
Sist redigert:
Kjøper ikke helt teoriene dine her, men greit nok.. Du sier jo da mellom linjene at ingenørene til ski-doo har laget en boggie som ikke har noen særlig misjon, og et belte som ikke flexer... ;)

I løype og bratt sidehill (eller hardt underlag) så sklir beltet ned lettere med t-motion. Trenger ikke være rakettforsker for å se den teorien. Til allt annet har T-motion en fordel.

Trur du må konsentrere deg om det som faktisk står på linjene, i stede for det som er i mellom. For der er det ingenting :D
 
Enig med @ntm her.
Trenger ikke være rakettforsker foring skjønne hva som skjer....
Jeg ser på t-motion som unødvendig på dagens scootere.
Kan ikke akkurat si at polaris eller AC er så vanskelige og få på siden....og de har ikke t-motion...
Og en ting er hvertfall sikkert, skidoo er den som lettest slipper med ræva i sidehilling hvertfall...selv om ikke det bare er t-motion som gjør det da.

Men ser teorien bak t-motion, med tanke på mere grep osv, men så er det dette med teori og praksis da....ikke bestandig det klaffer. I tillegg til at det gir noen bakdeler da.
 
Dette har vært diskutert i gamle tråder for flere år siden. Husker jeg og bl.a @Krom hadde en livlig diskusjon
Ser ut som vertfall mine teorier om t-motion da ikke var helt på jordet.
Skal dykke i arkivet senere!
 
  • Liker
Reaksjoner: Krom
Jeg synes at der hvor t-motion bidrar mest er ved kjøring med høy skiføring. Den gjør det kjempelett å svinge med skiløft. Hardcore skråkjøring er det ikke ideelt etter mitt syn. En lockout løsning fra fabrikk hadde vært ideell. Hadde ikke fått sjokk om "t-motion 2" kommer med noe sånt.
 
Jeg syns at der T-motion kommer til rette er når en klatrer i mellom trær eller lignende og du må hive scooteren høyre venstre rundt hindringer, så virker det utrolig lett. Og om du plutselig må ta en rask manøver så hjelper det deg.

Den har sin plass absolutt! Det skulle vært en låse funksjon med en hendel på styret!

Ps: Det er nokk en større fordel jo lengre scooteren er. 154 trenger det kanskje ikke. Men det får scooteren til å virke lettere/kortere enn den er.
 
Hvorfor blir variatorene varm i utgangspunktet?
Det er vell slir som gjør det. Få det bort og du trenger ikke exstra lufting.
I sverige ser dem ned mot 55-60 grader på Reim/variatore etter mye dypsnø kjøring.
 
Hvorfor blir variatorene varm i utgangspunktet?
Det er vell slir som gjør det. Få det bort og du trenger ikke exstra lufting.
I sverige ser dem ned mot 55-60 grader på Reim/variatore etter mye dypsnø kjøring.

Har truffe på noen svensker med 850 og di hadde samme erfaring. Og alle maskiner som jeg har kjørt med (6-7) har også høy temp. Noen tar reim og andre ikke. Har testa mye forskjellig oppsett. Alt går varmt. Linjeringa er innafor spec. Skive montert på motorfestet osv osv.
 
Har truffe på noen svensker med 850 og di hadde samme erfaring. Og alle maskiner som jeg har kjørt med (6-7) har også høy temp. Noen tar reim og andre ikke. Har testa mye forskjellig oppsett. Alt går varmt. Linjeringa er innafor spec. Skive montert på motorfestet osv osv.

Mange 850 er slik. Varme variatore og det kommer av slir. Om man klare å holde temp på reim under 80 grader holder den ganske bra.
Men det fungere dårlig med så mye varme.
Dette er et problem i Høyden i Usa og Canada.

Skulle ikke sea level kittet fikse dette?
 
Mange 850 er slik. Varme variatore og det kommer av slir. Om man klare å holde temp på reim under 80 grader holder den ganske bra.
Men det fungere dårlig med så mye varme.
Dette er et problem i Høyden i Usa og Canada.

Skulle ikke sea level kittet fikse dette?

Selvfølgelig er det sluring som skaper varme. Den går kaldere på sealevel, men ikke nokk. Trur faktisk det er litt motsatt. Di som kjører i høyden har lavere temp. Mulig pga lavere effekt.

Bret Rasmussen bekreftet dette. Går mye varmere i lavlandet.
 
Selvfølgelig er det sluring som skaper varme. Den går kaldere på sealevel, men ikke nokk. Trur faktisk det er litt motsatt. Di som kjører i høyden har lavere temp. Mulig pga lavere effekt.

Bret Rasmussen bekreftet dette. Går mye varmere i lavlandet.
Ikke hva jeg hører,jeg har fått mail fra folk i BC Canada som kjører i høyden og dem sier at det er langt fra bra. Bruker reime. Så dem ville kjøpe mitt kit dit og teste. Om det skal fungere bra burde man klare å holde temp nede på 50-60 grader.
Mye av problemet også er de variable vinklene som er på skivene. Dette er noe dritt.
 
Ikke hva jeg hører,jeg har fått mail fra folk i BC Canada som kjører i høyden og dem sier at det er langt fra bra. Bruker reime. Så dem ville kjøpe mitt kit dit og teste. Om det skal fungere bra burde man klare å holde temp nede på 50-60 grader.
Mye av problemet også er de variable vinklene som er på skivene. Dette er noe dritt.

Eneste som er sikkert er at det er høy temp på variatorer uansett forhold.

Har du målt temp på kittet ved lek i skog og bakker?
 
Eneste som er sikkert er at det er høy temp på variatorer uansett forhold.

Har du målt temp på kittet ved lek i skog og bakker?
Det to i sverige som tester kittet for meg i bare Dypsnø sier dem ser
mellom 45 og 60 grader i variatore og på reim.
Jeg skal finne exsakt tall.
Vi teste det også nu oppe på Riksgrensen.
fra 500-1500 meter. Har bare hørt gode tilbake meld.
Holder stabilt samme turtall om han er på 500 eller om han er oppe på 1500 m.