POLARIS Stempler ripet opp? Axys

Eskimo

Medlem
27 Mar 2016
218
33
Finnmark
Hei! tokk ut i går eksosventilene og fikk en liten sniktitt på stemplene (tror jeg) Virka ikke så frisk ut. Kan noen fortelle meg om dette er stemplene og om det er garantisak eller må jeg selv bytte de og evt om de må byttes ?


23113297_1621993637864969_865624925_o.jpg
 
Funker fint enda. Ikke merka noe forskjell fra da jeg kjøpte til nå. Motorn er bare gått 2000km eller noe. Er det vanskelig å få åpna opp for å se på stemplan? Må jeg begynne å tukle med de skumle stempelringan begynne å måle og lufting av oljepumpa og sånt hvis jeg åpner og tar en kikk? (Minimal motorerfaring)...
 
Er vell garanti på denne? Isåfall er det garanti sak. Si til forhandler at du oppdaget masse riper i stemplene da du rengjorde ventilene. Mine var ripe fri etter 315mil.
 
Er vell garanti på denne? Isåfall er det garanti sak. Si til forhandler at du oppdaget masse riper i stemplene da du rengjorde ventilene. Mine var ripe fri etter 315mil.
Tro om ventilrengjøringa har brutt garanti? Jeg har ikke kjørt en meter siden jeg rørte ventilan og aldri rørt motor eller noe før dette bildet her. Det er helt 100% stock kjørt.
 
I og med at du ikke har kjørt med scooteren etter du rørte ventilene burde jo fortelle forhandleren at det der har skjedd før du rørte de. Skal ikke være sånn :p Ville og gått til forhandleren med et erstatningskrav.
 
Faen så rart da at dem er sånn. Har ikke kaldkjørt med skuteren, nok olje hele tiden (sjekker etter hver eneste tur!) perfekt innkjøring etter instruksjoner :p Hva i alle dager er det som har skjedd. nesten sjokk når skutern er såpass ny.
 
Ikke glemt å fylt på olje noen ganger? Eller vært nærme tom? Da kan det vel bli luftbobler i oljelinjer hvis du har max uflaks. Skal ikke mere til. Kan det ha vært en plugg i ei oljelinje? Kjørt maskinen veldig varm noen ganger?

Skal ikke skje selv om den blir kaldkjørt
 
Ikke glemt å fylt på olje noen ganger? Eller vært nærme tom? Da kan det vel bli luftbobler i oljelinjer hvis du har max uflaks. Skal ikke mere til. Kan det ha vært en plugg i ei oljelinje? Kjørt maskinen veldig varm noen ganger?

Skal ikke skje selv om den blir kaldkjørt
Jeg er usikker på om jeg har vært nær tom. Tror ikke jeg har noen gang fått oljelampa opp bare når jeg er i skogen med oppned kjøring og sånt. Aldri fått over 65-75 grader på maskinen da det har vært veldig fine snøforhold om våren i det siste. Aldri fått opp lampa at motorn er varm heller.
 
det er planen i morra :) Faen altså jeg som hadde gleda meg til å gasse på når snøen komme. Nå må den innkjøres hvis det må byttes.
 
Innkjøring går fort. En liten helg så er jo det i boks. Lite olje i tanken er ikke noe problem. Det er ikke værre enn nå vi ruller scooteren rundt for å få den løs. Disse motorene har vel elektronisk oljepumpe som tar en sjekk av funksjon og viskositet av oljen ved kald motor? Jeg har hatt oljelampe oppe mange ganger på min. E-tec har riktignok to nivåer på oljelampen. En lavt nivå og en tom. Polaris har sikkert noe av det samme.
 
Innkjøring går fort. En liten helg så er jo det i boks. Lite olje i tanken er ikke noe problem. Det er ikke værre enn nå vi ruller scooteren rundt for å få den løs. Disse motorene har vel elektronisk oljepumpe som tar en sjekk av funksjon og viskositet av oljen ved kald motor? Jeg har hatt oljelampe oppe mange ganger på min. E-tec har riktignok to nivåer på oljelampen. En lavt nivå og en tom. Polaris har sikkert noe av det samme.
kjørt akkurat likt med min andre skuter 800 etec som jeg fortsatt har som reserveskuter. Gått over 8000. Motorn er som ny aldri bytta noe. etecene er noe til å stole på..
 
kjørt akkurat likt med min andre skuter 800 etec som jeg fortsatt har som reserveskuter. Gått over 8000. Motorn er som ny aldri bytta noe. etecene er noe til å stole på..
Det kan vi være enig i men her velger jeg likevel å tro at du har hatt uflaks rett og slett. Det du selv kan gjøre uten å bryte noen garantivilkår er jo å måle kompresjonen på den.
 
det er planen i morra :) Faen altså jeg som hadde gleda meg til å gasse på når snøen komme. Nå må den innkjøres hvis det må byttes.
Er nå ikke rare innkjøringa :p Kjører 1 tank rolig så gir jeg på. Er jo såpass med ekstra olje under innkjøring.
 
Kjenner du noen som driver verksted?

De aller fleste har jo små boroskoper med mulighet for å ta bilde, lettvint, slipp ned gjennom plugghull og inn ypipe på eksos og ta bilder .

Får bra oversikt over hvordan cylinder ser ut, ta også en kompresjonstest.

Men som nevnt, ta skutern inn til forhandler, det der må utbedres uansett.
 
Skal ta med til forhandleren neste uke. Ringte i sted. Mente det var rart og mest sannsynlig garantisak med mindre dataen demmes sier at jeg har konstant varmkjørt :) Noe jeg ikke har gjort en eneste gang :p
 
Skal ta med til forhandleren neste uke. Ringte i sted. Mente det var rart og mest sannsynlig garantisak med mindre dataen demmes sier at jeg har konstant varmkjørt :) Noe jeg ikke har gjort en eneste gang :p
Vis di skal bytte stempler. Hør om di kan sette imn wøssner stempler. Fås kjøpt hos hsk racing. Billigere en orginale men my sterkere.
 
Vis di skal bytte stempler. Hør om di kan sette imn wøssner stempler. Fås kjøpt hos hsk racing. Billigere en orginale men my sterkere.
Men, husk att smidde stempler trenger mere omtanke når det kommer til varm kjøring osv. Fortere og kaldskjære disse om en er utålmodig med å varme opp nok.
 
Vis di skal bytte stempler. Hør om di kan sette imn wøssner stempler. Fås kjøpt hos hsk racing. Billigere en orginale men my sterkere.
Er ganske fornøyd med original stemplan akkurat nå og vil helst ikke sette på noe annet mens jeg enda har garanti. Det er noe dem sikkert ikke går med på og det er mye usikkerhet rundt wøssner. Tviler at de kjøper ny wøssner til meg hvis de skjærer etter 10 km. Kan sette på wøssner neste år. Tror dem har bare lov å sette på originaldeler i garantisak. Sånn var det når jeg fikk ny belte på garanti. Fikk bare velge mellom polaris belter.
 
Sist redigert:
Vis di skal bytte stempler. Hør om di kan sette imn wøssner stempler. Fås kjøpt hos hsk racing. Billigere en orginale men my sterkere.
Vel dette er det såpass mye uenighet om at jeg vil fraråde trådstarter å følge dette rådet. For meg er wøssner kun et alternativ hvis det ikke er garanti.
 
Har Wössner selv, men er helt enig i at du bør holde deg til OEM stempler under garantien.
Slik jeg forstår det er det uansett ikke noe galt med de nye H.O stemplene til Axys motoren, slik det var mellom 2008-2012
 
Dette er stempelen til høyre(når man ser forfra.) Ser ikke bra ut :D Virker ikke som om det er smurt av oljen. Den andre stempelen hadde et fint lag med olje (bilde nederst) Blir verksted på mandag hos forhandleren!

Det er ikke video! ikke prøv å trykke :D Screenshots
23201940_10154783001541193_1614256832_n.png
23140446_10154783001546193_1354462642_n.png
23163564_10154783001241193_1679925942_n.png



Litt vanskelig å se men på dette bildet under virker det som det er smurt med oljen der! Dette er den venstre stempelen og så ganske bra ut.

--
19d04b544353ae242a924f23ba904b29.png
 
Hvordan har oljeforbruket vært? Å følge med oljeforbruket er veldig viktig mener jeg. Motoren skal og må bruke olje ved høy belastning. Det er velkjent at e-tec bruker lite olje men de bruker bare lite olje når man kjører pent. Med mye belastning så er de ganske glad i olje som nok bidrar til at de holder så godt som de gjør.
Dette med Wössner vs OEM så tror jeg det er noe med Polaris sine toleranser på sylindrer som er litt vel vide og som gjør at noen motorer går kjempefint med Wössner mens andre raser etter en dag.
Kan ikke tenke meg at en autorisert forhandler bruker noe annet enn OEM ved garantisaker.
 
Ser ut som du også trenger nytt sylinder...
23201940_10154783001541193_1614256832_n.png
23140446_10154783001546193_1354462642_n.png
23163564_10154783001241193_1679925942_n.png



Litt vanskelig å se men på dette bildet under virker det som det er smurt med oljen der! Dette er den venstre stempelen og så ganske bra ut.

--
19d04b544353ae242a924f23ba904b29.png
[/QUOTE]
 
Ja da håper jeg virkelig at det er garantisak :) Mye skal dere ha for sylinder og stempel kit er det ca 7k? (hvis ikke det blir garantisak, kjekt å vite ;) )
 
Hvordan har oljeforbruket vært? Å følge med oljeforbruket er veldig viktig mener jeg. Motoren skal og må bruke olje ved høy belastning. Det er velkjent at e-tec bruker lite olje men de bruker bare lite olje når man kjører pent. Med mye belastning så er de ganske glad i olje som nok bidrar til at de holder så godt som de gjør.
Dette med Wössner vs OEM så tror jeg det er noe med Polaris sine toleranser på sylindrer som er litt vel vide og som gjør at noen motorer går kjempefint med Wössner mens andre raser etter en dag.
Kan ikke tenke meg at en autorisert forhandler bruker noe annet enn OEM ved garantisaker.
Oljeforbruket har vært veldig høy i forhold til den tidligere axysen jeg hadde SKS. Brukt utrolig mye olje.