POLARIS Stempel Tråden / Skjæringer på Wössner etter få kilometer

En ting er ihvertfall helt sikkert, det gjelder bare noen få polariser. Vi har montert wøssner på 2015 polaris som har blidd kjørt rimelig hardt med, og den går enda.
Og når det bare gjelder noen få så bør man lete etter feil andre plasser enn hos stemplene først.

Det stempelet på bildet ser mer ut som den har gått magert enn at stempelet har vært blitt for stort.

Er det en stor bunnpakning eller en bunnpakning pr sylinder på den?

Ble stempel og sylinder godt innsmurt i olje før montering? Ble det blandet inn godt med olje i bensin før oppstart? Ca 2-3% ekstra? Fikk motoren gå sine første 10 min kun på tomgang? Rolig innkjøring?
Jeg sier ikke at noen har gjort feil, men det er helt klart ting man kan gjøre feil.
Er en stor bunn pakning på disse.
Ble blandet inn olje ja.
Ble smurt godt inn med olje både stempel og syl.
Motoren fikk 5 sykluser der den bakket seg varm og fikk avkjølt seg.

Hadde 1 tur på lørdag med rolig fin kjøring; ingen indikasjoner på kommende havari da.

Sjeket pluggene på lørdag, sjokoladebrun. Starter på søndag, tar en plugg så bytter til 2 nye

Kjører rolig opp ettee løypen, kommer til en åpen plass, legger meg utfor sporet og fir litt gass. Bom stopp.
 
Først og fremst så skal jeg innrømme at jeg har skummet gjennom denne tråden etter ca midten på første siden, men vil kommentere en sak: Jeg byttet til Wøssner på min og kjørte denne varm 5-6 ganger på tomgang før jeg kjørte med den, men la da merke til at det blir stående en luftlomme i nippelen ut fra oljeslangen, kan dette være en medvirkende årsak til at denne maskinen har skjært? (at den ikke har fått nok olje?)
Ifølge de lærde så skal det jo i utgangspunktet kun være behov for å få herdet stempel ringene på de nye stemplene da disse i en ideel verden ikke skal ligge borti sylinderveggene(korriger meg om jeg tar feil her)
Det er svært synd i dem som dette skjer for, men jeg håper inderlig at det ikke er et produkt feil som gjør dette, for da blir jeg nervøs....
Har for øvrig kjørt 1 1/2 sesong på mine Wøssner til nå
 
Ifølge de lærde så skal det jo i utgangspunktet kun være behov for å få herdet stempel ringene på de nye stemplene da disse i en ideel verden ikke skal ligge borti sylinderveggene(korriger meg om jeg tar feil her)

er jo stempelringene som skal være i kontakt, bla for å tette mot sylinderveggene, men også for å lede bort varmen fra stempelet

her er hva RKT skriver om emnet:
http://www.2strokeheads.com/tech4.htm
 
Sist redigert:
Først og fremst så skal jeg innrømme at jeg har skummet gjennom denne tråden etter ca midten på første siden, men vil kommentere en sak: Jeg byttet til Wøssner på min og kjørte denne varm 5-6 ganger på tomgang før jeg kjørte med den, men la da merke til at det blir stående en luftlomme i nippelen ut fra oljeslangen, kan dette være en medvirkende årsak til at denne maskinen har skjært? (at den ikke har fått nok olje?)
Ifølge de lærde så skal det jo i utgangspunktet kun være behov for å få herdet stempel ringene på de nye stemplene da disse i en ideel verden ikke skal ligge borti sylinderveggene(korriger meg om jeg tar feil her)
Det er svært synd i dem som dette skjer for, men jeg håper inderlig at det ikke er et produkt feil som gjør dette, for da blir jeg nervøs....
Har for øvrig kjørt 1 1/2 sesong på mine Wøssner til nå
Man skal da strengt talt lufte oljepumpa etter motoren er satt inn. Da unngår man luft I oljetilførselen.
 
Man skal da strengt talt lufte oljepumpa etter motoren er satt inn. Da unngår man luft I oljetilførselen.
Ja det skal man, og det gjorde jeg og. Men likevel så var ikke det nok.
Jeg måtte hekte opp oljepumpa på maks, starte scooteren og tippe den over på siden slik at oljetanken ble høyeste punkt. Lot den stå slik i 5-6min før lufta forsvant
 
Cfi motorene får jo strengt tatt ikke noe olje under tomgang heller hvis ikke oljepompa er kraftig oppjustert. Så luftbobla blir i slangen hvis ikke dem blir luftet vekk.
 
Fikk en polaris mekkaniker til å montere wøssner å det til mæ, va kun innom på første oppstart å da blanda vi olje i bensin plusd at æ satt å holdt på den som åpne før oljepompa på full, så den fikk så og si maks olje i over 10 min mens den bakka sæ varm :) ( det hær gjor vi i sommer ) har litt trim på min æ den har vært i dyno flere gang pluss fjell kjøring nu, har ikke hadd et problem me dem, kunn possitivitet! ( roligere bakking, mindre vibrasjona) :thumb::thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: Hsk racing
Det kan være verdt å nevne hvilke Wössner stempler man har satt i motoren. F.eks standard stempler slik Wössner mener de skal være, eller noe specs en forhandler har kokt sammen..
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway
Har vel i grunn funnet ut årsaken til havariet.

Kan noen bekrefte at dette er årsaken slik at jeg ikke trenger og feilsøke mer?

I fra oljetanken går det en slange ned til oljefilteret.

Fra olje tanken og ca 7-8cm er det ingen olje i slangen, mens resten av slangen ned til filteret + ettrr filteret har olje.

Kan det være at det har vært luft i systemet?

Har ikke luftet oljepumpen.

@Turbokarlsen
 
Sist redigert:
monterte wøssner i en xp, kjenner jeg angrer allerede.

Etter min mening så har du ingen grunn til det. Jeg holder en god knapp på at havariene har andre årsaker enn stemplene. Det virker som det er gådd sport i å legge all skyld på wøssner. Det er nå slik at det ofte er stemplene som får smellen om en motor går magert, går for varmt, kjøres hardt med lav temp osv osv.

Jeg kunne skrevet en lang bok om havarier med std stempel og wiseco. Alle motorer med alle typer stempel kan havarere. Tenk på hvor mange motorer det er der ute.... Og på hvor mange motorer som skrues sammen i en garage uten rett kompetanse til en slik jobb. Og når det havareres så skal det publiseres Og alle sitter på hver sin kant av landet og danner seg meninger ut fra hva andre skriver på et forum.

For all del, det er mange flinke mekanikere, men vi har sett så uendelig mye rart når vi får inn havarerte scootere her.

Vi har faktisk ikke snøring på historiene bak montering og bruk etterpå. Tenk litt på det før man danner seg meninger.
 
Etter min mening så har du ingen grunn til det. Jeg holder en god knapp på at havariene har andre årsaker enn stemplene. Det virker som det er gådd sport i å legge all skyld på wøssner. Det er nå slik at det ofte er stemplene som får smellen om en motor går magert, går for varmt, kjøres hardt med lav temp osv osv.

Jeg kunne skrevet en lang bok om havarier med std stempel og wiseco. Alle motorer med alle typer stempel kan havarere. Tenk på hvor mange motorer det er der ute.... Og på hvor mange motorer som skrues sammen i en garage uten rett kompetanse til en slik jobb. Og når det havareres så skal det publiseres Og alle sitter på hver sin kant av landet og danner seg meninger ut fra hva andre skriver på et forum.

For all del, det er mange flinke mekanikere, men vi har sett så uendelig mye rart når vi får inn havarerte scootere her.

Vi har faktisk ikke snøring på historiene bak montering og bruk etterpå. Tenk litt på det før man danner seg meninger.
Men synes ikke du det er rart at de fleste havariene med wössner er kun kort tid etter montering?

Skal helt fint kjøre med wössner denne gangen også, men har du tid å montere det? Maskin er plukket ned, så er klart for montering. Da har jeg iallefall en fagmann som har montert det.

Samtidig ønsker jeg å få justert oljepumpen, justert tps etter spec fra geir, gappet pluggene slik de må være til wössner, blandet inn riktig mengde olje i bensinen og justert ringgapet.

Du får regne på det å sende ett tilbud på arbeidet.

Er vel 99% sikret at jeg ikke får havari iallefall da :thumb:
 
Ble stempel og sylinder godt innsmurt i olje før montering? Ble det blandet inn godt med olje i bensin før oppstart? Ca 2-3% ekstra? Fikk motoren gå sine første 10 min kun på tomgang? Rolig innkjøring?
Ble stempel og sylinder godt innsmurt i olje før montering? Ble det blandet inn godt med olje i bensin før oppstart? Ca 2-3% ekstra? Fikk motoren gå sine første 10 min kun på tomgang? Rolig innkjøring?
Med å utelate å gjøre alle de tingene du nevner her, så vil det ikke føre til en slik skjæring.I allfall ikke med orginal stempler, vet ikke om det samme gjelder for Wössner.
 
  • Liker
Reaksjoner: KON
ikke innom veiva, men olja kommer jo til nytte på sylinderveggene - er jo tilpasningen sylinder/ring/stempel som krever innkjøring her
Med å blande olje i bensin så vil dysene levere mindre bensin fordi at oljen tar opp en del av plassen og motoren vil gå magrere. Samtidig vil en innkjøring bli dårligere med for mye olje. Dette fordi oljen vil hindre stempelringene å tilpasse seg sylinderveggen
 
Men synes ikke du det er rart at de fleste havariene med wössner er kun kort tid etter montering?

om jeg ikke husker feil, iflg. flere kilder så er jo et av problemene med originalsemplene at de har litt i overkant mye klaring i utgangspunktet, de vil da være mer tolerante overfor problemer i innkjøringsperioden ...?
 
Må følge med her. Har selv kjøpt Wøssner stempler til min 13 Pro RMK som skal monteres i sommer. Er ikke særlig bekymret tross disse trådene.

Såklart, en begynner jo å tenke, men liker å tro at når noen får havari så skyldes det menneskelig feil, ikke stempelfeil. Min mening hvertfall. Hvis man skal se prosentvis på det, så må det være mange, mange fler som ikke har hatt noen problemer, kontra de som har hatt problemer?

Har ingen tro for at 1% olje i bensintanken gjør sånn at motoren får mager blanding som en nevner over her. Da må man blande vesentlig mer olje i tanken. Hvis jeg ikke tar HELT feil, så har vel Polaris oppgitt å ha 1% olje i første tanken på nye originale scootere som blir levert til kunde, og dette er noe forhandlere gir beskjed om (?).

Har lest på SnoWest at noen gutter der opplevde å få luft i oljeslanger etter å ha bytta stempler, og det i seg selv er vel oppskrift på det trådstarter legger ut bilder av.
 
Sist redigert:
Må følge med her. Har selv kjøpt Wøssner stempler til min 13 Pro RMK som skal monteres i sommer. Er ikke særlig bekymret tross disse trådene.

Såklart, en begynner jo å tenke, men liker å tro at når noen får havari så skyldes det menneskelig feil, ikke stempelfeil. Min mening hvertfall. Hvis man skal se prosentvis på det, så må det være mange, mange fler som ikke har hatt noen problemer, kontra de som har hatt problemer?

Har ingen tro for at 1% olje i bensintanken gjør sånn at motoren får mager blanding som en nevner over her. Da må man blande vesentlig mer olje i tanken. Hvis jeg ikke tar HELT feil, så har vel Polaris oppgitt å ha 1% olje i første tanken på nye originale scootere som blir levert til kunde, og dette er noe forhandlere gir beskjed om (?).

Har lest på SnoWest at noen gutter der opplevde å få luft i oljeslanger etter å ha bytta stempler, og det i seg selv er vel oppskrift på det trådstarter legger ut bilder av.

Nå har det seg slik at tråder som inneholder havari eller bilder av skjærte wøssner har blitt slettet etter kort tid pluss at de jeg vet om som har skjært orket ikke poste det inne på forumet engang.
Alt som går rundt går sundt, men virker som at i reklamen til wøssner så kommer ting aldri til å gå sund, du får 10hk, mindre vibrasjon, bedre holdbarhet, hvitere tenner osv osv..

Det som er ment er at med for mye olje blandet i bensinen så vil den gå magert. For mye olje i bensinen og du reduserer faktisk kjøleegenskapen til bensinen veldig mye.

Jeg er veldig for at folk kjøper de stemplene de ønsker og at de da kan poste inne på forumet om de er bra eller dårlig, hvilken eraringer de har oppnådd med produktet osv. Er det ikke derfor vi har et forum, for og dele erfaringer? Forumet er jo ikke kun for at forhandlere skal selge deler og love hk i øst og vest? Hvis vi brukerne gir tilbakemelding så kan man spare andre for å gå i samme fella.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bompi og Karlstrøm
Med å blande olje i bensin så vil dysene levere mindre bensin fordi at oljen tar opp en del av plassen og motoren vil gå magrere. Samtidig vil en innkjøring bli dårligere med for mye olje. Dette fordi oljen vil hindre stempelringene å tilpasse seg sylinderveggen

Kan du vise oss kilden til din informasjon? Når du skriver magrere så snakker vi om rolig kjøring (innkjøring) Og da går det helt fint med ekstra olje i bensinen. At man får dårligere innkjøring er faktisk bare tull! Man kan bruke en "ikke syntestisk" olje for bedre tilpassing av ringer, men man bør så absolutt ha i mer olje!

Når jeg skriver det jeg skriver med olje på stempel, ringer og sylindervegger etc, så gjør vi det på alle motorer. Uansett type stempel.

JA, det er merkelig at de havarerer rett etter montering. Jeg vet ikke om stemplene trenger mere innkjøring enn andre. Vi kjører alle likt inn. Vi setter av god tid til innkjøring. Ihvertfall 3-4 ganger fra iskaldt til drifts temp, og så rolig rolig kjøring i noen km. Etter det variert kjøring 1 tank bensin med godt innblandet olje.
 
Nå har det seg slik at tråder som inneholder havari eller bilder av skjærte wøssner har blitt slettet etter kort tid pluss at de jeg vet om som har skjært orket ikke poste det inne på forumet engang.
Alt som går rundt går sundt, men virker som at i reklamen til wøssner så kommer ting aldri til å gå sund, du får 10hk, mindre vibrasjon, bedre holdbarhet, hvitere tenner osv osv..

Det som er ment er at med for mye olje blandet i bensinen så vil den gå magert. For mye olje i bensinen og du reduserer faktisk kjøleegenskapen til bensinen veldig mye.

Jeg er veldig for at folk kjøper de stemplene de ønsker og at de da kan poste inne på forumet om de er bra eller dårlig, hvilken eraringer de har oppnådd med produktet osv. Er det ikke derfor vi har et forum, for og dele erfaringer? Forumet er jo ikke kun for at forhandlere skal selge deler og love hk i øst og vest? Hvis vi brukerne gir tilbakemelding så kan man spare andre for å gå i samme fella.


Slik jeg tolker innlegget ditt og Crome crank så har dere ikke ekstra olje i bensinen. Da har dere en mulig årsak når dere har problemer.
For å gjenta det jeg skrev over: Under innkjøring så har det dere kaller "magrere blandinge" og "dårligere kjøling" null å si, for scooteren skal ikke belastes eller kjøres hardt! Jeg mistenker at mange har så dårlig tålmodighet at innkjøringen mange ganger bare er en vits.....
 
Denne stussa jeg og litt på... Hvorfor må tps og plugg gap 'justeres' ved bruk av wøssner?? Hadde det vært 'kontrolleres' hadde jeg skjønt det..?
Tror nok Stephan har misforstått litt, uten at jeg skal si det sikkert. Da jeg monterte wøssner (og rk topp, sporkile og litt friere luftveier) fikk jeg tips av Geir om å få pluggåpningen bakover, altså mot innsuget. På rk kan man vri domene 90 grader, på org må man vel evt shimse pluggene med skiver. Ang TPS så vet vi jo at den er ganske dårlig justert på pro originalt. Det nevnte Geir også til meg at kunne vise seg lettere med mine mods (uten at jeg vet hvorfor), og derfor kunne det være lurt å få justert den skikkelig. Har imidlertid ikke opplevd noen problemer hverken på min eller kompisen sin assault som fikk samme behandling, så vi har latt tps være. Er på 4-5 tanken nå og i helgen fant vi endelig løssnø så min har fått seg noen 10-20 sek fullgassreper som har gått helt fint (bank i bordet).
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim