SKI-DOO Ski doo 600RS 11mod

RS står for Race Sled som kort og godt betyr at den er tiltenkt cross uten alt for mye modifikasjoner. Understell er anderledes vanlig R-motion og kalles gjerne for PCX selv om den i dag heter r-motion racing. Er mye tyngre enn vanlig r-motion, sterkere og annen kalibrering. Motoren har ikke revers, har forgassere, mindre bensintank, kvassere clutching ++. Forsterket ramme hører også med.
 
Supert supert .. Takk for det , jeg er helt fersk med så ny scooter så lurer på hva/hvilke/hvor man skifter oljer og smør på service .. Er det egen oljetank til bensin , om ikke hvilke bladingsforhold er og anbefalle og hvilke olje på div ..
Vet jeg høres litt grønn ut men vil ha det riktig .. Er mekanikker så trenger ilke ned til minste detalj.. ☺☺
 
En RS er hakket mer komplisert å holde i gang av en fersking. Jeg hadde valgt en tradisjonell MXZ X eller XRS(konsument varianten av en RS) med 600 e-tec motor. De tenker selv og gjør det mye enklere å forholde seg til. Trykk på knappen og den starter og du trenger ikke å tenke på noe annet enn å fylle olje på oljetanken og bensin i bensintanken.
En RS er helt forskjellig her. Du må selv blande olje i bensinen i et bestemt blandingsforhold. 1:40 - 1:50 er vanlig, du må tenke på dysingen selv, er det veldig kaldt må du feite opp motoren og kjører du i høyden og/eller det er varmt må du magre den ut. Du har ikke revers noe som i dag er en selvfølge ellers og en RS er stivt satt opp og må virkelig kjøres for å komme til rette.
Må du ha en RS?
 
Vil også anbefale en xrs med etec motor, MEN eg hadde en lynx rs 600 2009 mod når eg var 16år og den fungerte problemfritt med unntak av at coilen røyk på den. blanda 3%olje i bensinen og kjørte på 98oktan. Var en konge scooter, med litt vell høyt bensinforbruk.
 
Takk for tips og råd ..:) Supert noen tar bryet med og svare en stakkar:p
Jeg har em RS på hånda så blir nok den .. Her jeg er så er det ikke lov med scooter så blir kjøring på jordet så da trengs ikke omdysing osv om den går fint her ..
Men er det noen som har tips om oljer og hva som bør skiftes os smøres ?
 
2-taktsolje av god kvalitet er et must. IKKE bruk olje til utenbordsmotor! BRP XPS syntetisk olje er et sikkert valg men annen olje kan også brukes som holder JASO FD eller ISO-L-EGD standard.
Kjedeolje er også fornuftig å bytte før sesongen begynner. XPS syntetisk kjedeolje er anbefalt men annen god girolje med høy viskositet fungerer helt fint feks Castrol Syntrax 80w-140. Går ca 400ml på de.
Alt annet smører du med vanlig universal fett og en fettpresse du kan kjøpe over alt.
 
Husk å sjekke den lille oljebeholderen som ligger rett fremforbi lyddemperen på høyre side. Denne har den vanlige fullsyntetiske xps 2takts olja i seg og smører veivlager. Det skal vel i utgangpunktet ikkje minke på olja på denne tanken, men på min måtte eg etterfylle ett par ganger.
Mange som ikkje er klar over den tanken på rs...
 
XP er bare merkevarenavnet til Ski-Doo på 2. generasjon REV chassis. REV står for revolution og gjenspeiler den revolusjonen REV utgjorde når den kom i 2003. XP var en videre utvikling av tankegangen bak REV, XS som kom i 2013 er da 3. gen og det nye REV er 4. gen, også populært galt gen4.
 
Takk . Nok ett spm er hvor finner id m/vin plate/nr på denne ? Lest om en klistre lapp på høyre side ved benet , dette er borte .. men må da stå noe innslått ?
Aner ikke engang hvor lang den er eller hvor mange hk den har .. kjedelig og gå i uvitenhet om en scooter man kanskje skal kjøpe .. sto noe i annonse men ville ha sett det selv
 
Takk . Nok ett spm er hvor finner id m/vin plate/nr på denne ? Lest om en klistre lapp på høyre side ved benet , dette er borte .. men må da stå noe innslått ?
Aner ikke engang hvor lang den er eller hvor mange hk den har .. kjedelig og gå i uvitenhet om en scooter man kanskje skal kjøpe .. sto noe i annonse men ville ha sett det selv
Det er en preget inn VIN på høyre side på tunnellen. Det sorte klistremerke som kan slites bort inneholder produksjons dato, serienr, vekt og kW motorstørrelse.
De har vel ca 135hk iflg DTR.
 
Hjelper litt å ha holdt på med snøscooter og Ski-Doo i 30 av 40 år man har holdt til på denne planeten. Medlemskap hos DTR(dynotechresearch.com) er å anbefale.
 
Bare ett siste spm for denne gang , syntes den er litt lav bak , er jo justeringer på dempera under .. Hvilken fremgangsmåte justerer jeg høyden bak , så også at det var slik stoppe reim som sikkert må justeres da ???
 
ALLE scootere må få dempere overhalt jevnlig, dvs oljebytte og inspeksjon inn og utvendig. RS har noen jævla kostbare dempere som varer evig hvis de blir vedlikeholdt. Det koster noe sånt som 750 spenn pr demper og er en god investering.
Fjærene er de som hovedsakelig bestemmer høyden på scooteren ikke demperene. Hvis alt står på full pupp og høyden fortsatt er lav må fjærer byttes. Bak er det en plastkam med 5 posisjoner man vrir på for å justere fjær spenn, på senterdemper er det en mutter på demperkroppen du vrir på. Samme på skiene. Det er superviktig at scooteren står helt flatt type verkstedgulv når man måler høyden. Trekk opp scooteren foran og bak og mål med tommestokk så setter du deg på scooteren med utstyr og mål igjen. Den burde ikke sige ned noe særlig mer enn 35-50mm.
 
Deler kjøper jeg hos forhandler evt på ebay hvis ikke forhandler kan skaffe helt det jeg ønsker.
 
Det er jo det som er tingen med rs, men kanskje du får det vekk med variatorkitt men da vil skuteren føles slapp da den er beregnet for høyt turtall.
Jeg vil nesten kunne påstå at rs ikke funker til vanlig bruk på fjellet om du ikke elsker å dyse og stille med variatorene.
 
Det er jo det som er tingen med rs, men kanskje du får det vekk med variatorkitt men da vil skuteren føles slapp da den er beregnet for høyt turtall.
Jeg vil nesten kunne påstå at rs ikke funker til vanlig bruk på fjellet om du ikke elsker å dyse og stille med variatorene.
Eg kjørte over 1500km på fjellet 1 sesong med en 09mod rs og den bytta eg ikkje dyser på 1gang.. fuska aldri, eneste problemet var høyt bensinforbruk
 
Eg kjørte over 1500km på fjellet 1 sesong med en 09mod rs og den bytta eg ikkje dyser på 1gang.. fuska aldri, eneste problemet var høyt bensinforbruk

Hehe men er vel en grunn til at du ikkje kjører rs’en lenger, men ja for all del skal ikke si at den er umulig ,men alt til hvert bruk
 
Mja. Grunnen var at eg ville ha en som brukte mindre bensin og hadde revers, men bortsett fra det er den beste korte "xp'en" eg har hatt :)