Ski-Doo 2018

Vet du, den berømte gassresponsen til Polaris har jeg aldri lagt merke til. Motoren revver kanskje opp litt hurtigere men det skjer jo ingenting i starten likevel. Når jeg kjører Polaris 800 får jeg litt 600 følelse. Lite krefter i starten. Det er ikke noe drag i de synes jeg, lite trøkk rett og slett akkurat som når man sykler i et alt for lett gir.

Nå kjører jeg på en helt annen måte enn 99% av de jeg ser på fjellet. Jeg jukker ikke på gassen konstant men holder jevn gass og bruker momentet i motoren. 800 e-tec er veldig sterk i bunn og liker å jobbe litt tungt allerede fra innslaget. Motoren revver ikke opp like fort men det skjer i allefall noe når den gjør det. En slags sammenheng mellom det man hører motoren gjør og det man kjenner. De gamle trippel motoren var enda bedre på dette enn 800 e-tec. De var både rappere og kreftet veldig linear samtidig. Mitt store håp er at 850'en har klart å bli mer lik trippel motoren i motorkarakteristikk.
Hvis det er noe jeg skal kritisere 800 e-tec motoren for så er det mangel av linearitet i gassresponsen/effekt. Det er for stor forskjell før eksosventilene åpner til over 7200'ishrpm når de åpner. Ligger man å kjører i god marsjfart på harde løyper på 7000rpm i 7-80kmt og lar motoren gå over 7200rpm er det som fanden har fått jesus med en motorsag i hælene. 800 e-tec starter fra 37-3800rpm som en veldig sterk motor og drar godt opp til 5500-6000rpm så flater den litt ut før den når 7200rpm og da er festen i gang.
Her er Polaris 800 motoren bedre synes jeg. Motoren gir en mer forutsigbarhet i responsen. Den er på en måte den samme i hele området. På 800 e-tec må du passe deg litt for å komme over 7200rpm hvis du bare skal ta et lite fille hopp eller bare lette litt på skiene over en snøskavel ellers kan det hende at det lille fillehoppet plutselig ble et mega hopp med mageplask eller at det lille løftet på skiene plutselig ble til et kjempeløft. Satt på spissen men sånn føler jeg at motorene kan sammenlignes.
Det er sjelden jeg uttaler meg her, men dette kan ikke unnlates å få sagt. Av alle 2T 800 jeg har prøvd er 800 E-tec den klart tammeste å kjedeligste. Er den jeg får 600 følelse av.Den er etter min mening tidenes mest oppskrytte motor; å var en skuffelse i forhold til P-tek.Takk å lov at BRP har kommet med en ny motor som ser ut for å være en BETYDELIG forbedring. Takk for meg.
 
Det er sjelden jeg uttaler meg her, men dette kan ikke unnlates å få sagt. Av alle 2T 800 jeg har prøvd er 800 E-tec den klart tammeste å kjedeligste. Er den jeg får 600 følelse av.Den er etter min mening tidenes mest oppskrytte motor; å var en skuffelse i forhold til P-tek.Takk å lov at BRP har kommet med en ny motor som ser ut for å være en BETYDELIG forbedring. Takk for meg.

Hehe, nesten akkurat det jeg ville beskrevve om den nye Turbo motoren til Yamaha. Men nokk om det :hmm:
 
  • Haha!!!
Reaksjoner: Krom
Etter og ha kjørt 850 summit i noen dager er jeg ikke importert over effekten. Ræva variator oppsett, blir flere lengder bak stock apex, ellers vanvitig bra maskin og kjøre, men noe sjangs mot sidewinder er bare tull. Ekstremt høyt forbruk av olje etter att den var ferdig inkjørt og, tom olje tank etter 50-60 l bensin.
 
At variatoroppsettet er dårlig vet jo alle nå. Det er high altitude som er levert på de og det er rett og slett feil oppsett for oss i norden. MXZ 850 sies å ha et meget godt oppsett.
 
Etter og ha kjørt 850 summit i noen dager er jeg ikke importert over effekten. Ræva variator oppsett, blir flere lengder bak stock apex, ellers vanvitig bra maskin og kjøre, men noe sjangs mot sidewinder er bare tull. Ekstremt høyt forbruk av olje etter att den var ferdig inkjørt og, tom olje tank etter 50-60 l bensin.

Ingen sier at den tar en stock sidewinder. Men når vi først er inne på det så drog eg (850) i fra en AC high country med samme motor på flat mark. Opp til 100 med 30-40cm løssnø. Derifra og opp derimot.

Etter en del drag i løssnø opp div bakker mot masse 800 maskiner så vil jeg ikke si at 850 verken drar i fra eller blir etter. Er mere tilfeldig hvem som vinner. Men når en kjører scooteren kjennes den kvikkest ut. Morsomt iallefall
 
Ingen sier at den tar en stock sidewinder. Men når vi først er inne på det så drog eg (850) i fra en AC high country med samme motor på flat mark. Opp til 100 med 30-40cm løssnø. Derifra og opp derimot.

Etter en del drag i løssnø opp div bakker mot masse 800 maskiner så vil jeg ikke si at 850 verken drar i fra eller blir etter. Er mere tilfeldig hvem som vinner. Men når en kjører scooteren kjennes den kvikkest ut. Morsomt iallefall

Meeeeeen, etter at jeg fikk prøvd King Cat, så fant jeg ut at vi hadde rett i hva vi trodde....den er betydelig rappere enn XF. Så må nesten sammenligne de to.
Men igjen, Sidewinder motoren er ikke i nærheten av like responsvillig som 850 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ntm
Ja meget fin respons, slik som de gamle 800 pro klassen med varme twin pipes
Merker ved ved ca 7600 rpm åpner vingeportene og injektorene begynner og fungere og det blir som full gass uansett om man bare holder halv hehe
 
Her har man familieræser :p :D hehe
 

Vedlegg

  • IMG_0064.PNG
    IMG_0064.PNG
    900,8 KB · Sett: 174
Hva er forskjellen i Norge på Sp og X ? på 850. Ser beltet er 2,5" og der er dårligere demperene på SP, men er det noko anna på ramma feks? Prisen er nesten 10 tusen billigere for SP.
 
Hva er forskjellen i Norge på Sp og X ? på 850. Ser beltet er 2,5" og der er dårligere demperene på SP, men er det noko anna på ramma feks? Prisen er nesten 10 tusen billigere for SP.

Demperene er like god men ikke shims/overhalbare. Dårligere stigttinn ( mere lukka ). Farge. Bare mulighet for 2.5' belte?, ikke mulighet for shot start?
 
Demperene er like god men ikke shims/overhalbare. Dårligere stigttinn ( mere lukka ). Farge. Bare mulighet for 2.5' belte?, ikke mulighet for shot start?

Såg bare på skidoo si nett side: SP 850 koster 163 000, X uten SHOT 171 000 og X med SHOT 180 000.

Vist det er kun stigtrinna og beltet som er den "store" forskjellen, er SP veldig grei for de som ikke må ha det beste.
Får ikke mange skutere i 154" lengda til den prisen.
 
  • Liker
Reaksjoner: ntm
Såg bare på skidoo si nett side: SP 850 koster 163 000, X uten SHOT 171 000 og X med SHOT 180 000.

Vist det er kun stigtrinna og beltet som er den "store" forskjellen, er SP veldig grei for de som ikke må ha det beste.
Får ikke mange skutere i 154" lengda til den prisen.

Absolutt! Og det 2.5' beltet er mye stivere enn 3' beltet. Trur det vil fungere meget bra!

163 lappa - 6000kr i utstyr og 4 års garranti. Det e absolutt ikke ille :D
 
  • Liker
Reaksjoner: t76
Så om du skal ha 36" eller 163 må det bestilles på spring order? Det nederste valget er spring only
Regner med det, står i spring order kampanja at enkelte modeller må bestilles før nå i april og ikke slutten av mai som er ellers på de andre modellene.
Det er slik jeg tolker det da, men man vere jeg misforstår det. Står ingen plasser hvilke modeller som må velges i april og hvilkene i mai.
 
Absolutt! Og det 2.5' beltet er mye stivere enn 3' beltet. Trur det vil fungere meget bra!

163 lappa - 6000kr i utstyr og 4 års garranti. Det e absolutt ikke ille :D

Ja er nok en bedre skuter for de fleste som kjører i Norge. Her vil jeg tro det fleste trives bedre me 2,5" isteden for 3".
Blir vel og kjøpe en slik til dama
 
  • Liker
Reaksjoner: t76 og ntm
Ja er nok en bedre skuter for de fleste som kjører i Norge. Her vil jeg tro det fleste trives bedre me 2,5" isteden for 3".
Blir vel og kjøpe en slik til dama
Må nok innrømme at jeg denne vinteren slett ikke har hatt bruk for 3" lugs'n.. Og 2,5" er jo egentlig ganske bra med kammer det og. For mitt vedkommende, som kjører en del løype, så hadde SP klart seg lenge, og siden jeg har et sett med EXIT X1 dempere, så har jeg jo ikke noe behov for "bedre dempere" som på X utgaven sånn sett. Er det bekreftet at SP med 850 kommer da??
 
Må nok innrømme at jeg denne vinteren slett ikke har hatt bruk for 3" lugs'n.. Og 2,5" er jo egentlig ganske bra med kammer det og. For mitt vedkommende, som kjører en del løype, så hadde SP klart seg lenge, og siden jeg har et sett med EXIT X1 dempere, så har jeg jo ikke noe behov for "bedre dempere" som på X utgaven sånn sett. Er det bekreftet at SP med 850 kommer da??

Står på den norske nettsida at den skal komme, men er vel noen som kan bekrefte dette evt?
Er vel noen som har vert på road showet muligens som har fått noen pris lister og slikt?
Skjermbilde 2017-04-18 kl. 22.19.28.png
 
Va idag og kjeik på ski doo og lynx, må si æ va skuffa åver freeride sine stigtrinn..
Også bytta æ kontrakten fra freeride til en lynx boondocker RE med shoot
 
Va idag og kjeik på ski doo og lynx, må si æ va skuffa åver freeride sine stigtrinn..
Også bytta æ kontrakten fra freeride til en lynx boondocker RE med shoot

Er det ikke samme stigtrinn på freeride som summit?
Hva blei prisen på Boondockeren? Fikk du prøvd skuterene?
 
Freeride har vel bredere stigbrett enn Summit slik som årene før. På Lynx har alle modellene smalt stigbrett.
 
Va bare ds som kom med shoot ja, va ikje prøvekjøring.. va lite utskjært i stigtrinnan, mindre enn på arctic cat sine så dæffør valgte æ Re! Trur prisen va 171k, ekje heilt sikker:)
 
Va idag og kjeik på ski doo og lynx, må si æ va skuffa åver freeride sine stigtrinn..
Også bytta æ kontrakten fra freeride til en lynx boondocker RE med shoot
Er kun 146" som har brede stigttrinn ,154"-165" har samme stigtrinn som Summit , di får du også med shoot start .