Ski-Doo 2018

Vurderer en Freeride 154". Men den eneste jeg klarer å finne hos forhandler i Finnmark er den versjonen med 38 forstilling. Hvordan er denne i forhold til standard 36? Jeg mener, merkes dette så forferdelig mye? Ville jo egentlig ha 36 forstillingen. 2019 modellene av Freeride neste år likte jeg ikke fargen på. Derfor jeg leter etter en ny 2018 (hvit).
 
Vurderer en Freeride 154". Men den eneste jeg klarer å finne hos forhandler i Finnmark er den versjonen med 38 forstilling. Hvordan er denne i forhold til standard 36? Jeg mener, merkes dette så forferdelig mye? Ville jo egentlig ha 36 forstillingen. 2019 modellene av Freeride neste år likte jeg ikke fargen på. Derfor jeg leter etter en ny 2018 (hvit).
Gå inn på konfiguratoren til ski-doo, eller last ned/se på spec sheets der, så ser du forskjellen på ski bredde på både smal og bred montering av ski. Tror ikke det skiller veldig mye i fra bred på 36" til smal på 38".

BTW, så trodde jeg at Nordmøre scooter og atv hadde en freeride igjen, men mulig det var en 165" og at den nå er solgt..
 
Joda jeg vet man ser littegrann forskjell. Men jeg mener om det virkelig er såpass merkbart under kjøring? La si hvis du skal hive den opp på siden eller kjøre i en skråning. Merkes virkelig disse 2 tommene såpass mye? Tenker da på det smaleste på 38" kontra det smaleste på 36".
 
Joda jeg vet man ser littegrann forskjell. Men jeg mener om det virkelig er såpass merkbart under kjøring? La si hvis du skal hive den opp på siden eller kjøre i en skråning. Merkes virkelig disse 2 tommene såpass mye? Tenker da på det smaleste på 38" kontra det smaleste på 36".
Det er marginalt! Jeg kjører med min summit på den bredeste skiinstillingen, blir litt bedre å kjøre på løype, og det skal litt mere til for at du får "panel out" ved sidehilling. Det siste er vel uansett et sjeldent fenomen for de fleste av oss vanlige dødlige da.. Bret Rasmussen kjører, eller i vertfall kjørte med 38" eller 39" forstilling på sin summit XM i 2013 bl.a. Personlig kunne jeg godt ha hatt 38" forstilling på min summit, den er uansett veldig lett å legge over på siden.
 
Vurderer en Freeride 154". Men den eneste jeg klarer å finne hos forhandler i Finnmark er den versjonen med 38 forstilling. Hvordan er denne i forhold til standard 36? Jeg mener, merkes dette så forferdelig mye? Ville jo egentlig ha 36 forstillingen. 2019 modellene av Freeride neste år likte jeg ikke fargen på. Derfor jeg leter etter en ny 2018 (hvit).
Tromsø motor har 1 stk freeride igjen:) vær rask
 
Aner ikke hvor du bor, men sjekka med nordmøre scooter og atv i dag, de har en demokjørt 165" med shot start og 36" forstilling.
28870309_10210803476745215_5433155061326807040_n.jpg

29025810_10210803477185226_170781531915157504_n.jpg

28871965_10210803477665238_7194273870969307136_o.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: RS og TRS
Ja men 165" blir dessverre for langt for meg. Men ting ordnet seg, jeg sporet litt av å hentet meg en Boondocker DS isteden i dag! :):cool2::cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1
Altså, bare så det er sagt, jeg er ingen lur smarting når det gjelder variatorer, men jeg la merke til (hvis jeg har forstått det rett), at primæren ikke er satt opp til å stå 100% i linje i forhold til sekundær (hensyntatt offset) (850 modeller). Fremsiden peker innover mot motoren faktisk, det er ikke mye men likevel, den står skjevt. Den har altså ikke bare to verdier (offset og center til center) men en tredje verdi også. I tillegg, i stedet for å legge inn en "counterbalancing shaft" i motoren for å motvirke vibrasjoner, gjør de noe med primæren som skal få motoren til å harmonere. De kan ikke ha tenkt mye på reimholdbarhet der i gården..
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Det er vanlig at motoren står bittelitt vridd i motorrommet slik at når den krefter står den rett.
 
Er det? Må være på ski doo i så fall? Har de andre merkene dette? Ac og polaris? På mine (gamle), kan du sette et verktøy rett i midten av primæren og bakenden på akselen til sekundæren, da vet du at motoren står rett.
 
Arctic Cat har ikke det. De har jo plate som går fra motoren og bak til tårnet sekundær er skrudd i, slik att de alltid står rett iforhold til hverandre.

Syns også det er rart att Brp velger og vri motoren slik. Vanskelig og nøyaktig få kompansert for vridingen etter draget i motoren. Om de velger og vinkle slik att primær og sekundær står rett med hverandre på full gass, så vil de jo ikke gjøre det på fks mellomregister, og det vil jo øke varmegang i variatorene.
 
Har vært sånn siden tidenes morgen. På gammel Z'en mener jeg å huske at det spesifisert 3mm forskjell i avstand foran og bak på primæren selv om det var en helt utmerket støttestag mellom motor og sekundær.
 
Arctic Cat har ikke det. De har jo plate som går fra motoren og bak til tårnet sekundær er skrudd i, slik att de alltid står rett iforhold til hverandre.

Syns også det er rart att Brp velger og vri motoren slik. Vanskelig og nøyaktig få kompansert for vridingen etter draget i motoren. Om de velger og vinkle slik att primær og sekundær står rett med hverandre på full gass, så vil de jo ikke gjøre det på fks mellomregister, og det vil jo øke varmegang i variatorene.
Enig, få heller på plass bedre motorfester og eventuelle støttestag.
 
Høres likevel ut til at det bare er på ski doo det her. Tok z en reimer?
Hehe i de tidene var reimvarighet på 1200-1500km superbra så jeg brukte vel to reimer i sesongen som var helt normalt og noe av det bedre man kunne håpe på. Sprengte sjelden reimer(en gang faktisk bare på 15000km), som oftest så delaminerte reimene til slutt.
Er nok ikke så unikt med slik vridning. På Polaris oppgir de riktignok denne vridningen på en helt annen måte med det verktøyet man skal bruke og i tillegg så er verktøyet ferdig kalibrert uten at de oppgir hvor mye vridning det skal være.
Det står:
"NOTE: The PS-47477 offset tool is calibrated with the
correct alignment angle for the respective driven
clutch."
BRP bruker ikke et slikt verktøy men en rett pinne med målene oppgitt hvor mye vridning det skal være.
 
Sist redigert: