SKI-DOO rotax 809

jeg skal blande sterkt for å prøva å ungå sjæring. å iværtfall under innkjøring.

anbefaler ikke alle å kjøre på 98okt?
har jo bare 95okt hjemme der jeg kjører jo
 
Jeg blandet 1:25 under innkjøringen, kunne sikkert begrenset meg litt... :)

Anbefales med 98 oktan, den tåler høyere kompresjon (mer bankefast). Dette finner du en mengde informasjon om på forumet. Amerikansk oktan er ikke det sammme som norsk, derfor skjer det en del missforståelser her.
Jeg har heller ikke 98 hjemme, men henter bensin til scooteren.

Rettet 95 til 98 :)
 
du mener 98 ja?

er langt for å hente så det lønner seg ikke uansett hvordan du ser det. må kjøre 2 timer for å få tak i 98okt. finnes det ikke noe oktan boost eller noe slik at det iværtfall blir bedre en 95okt da?
 
du mener 98 ja?

er langt for å hente så det lønner seg ikke uansett hvordan du ser det. må kjøre 2 timer for å få tak i 98okt. finnes det ikke noe oktan boost eller noe slik at det iværtfall blir bedre en 95okt da?

Jepp finnes tilsetningsstoffer som høyner oktantallet - dette er ikke mitt område, men flere her som tilsetter (100 LL).
Mener alkohol skal øke oktanen... ;) Ofte lettere å få tak i på bygdene enn bensin hehe

Kjenner til flere som kjører 95 og som ikke plages da...

Utklipp fra Wikipedia, som ser ut til å være riktig...:

Oktantall [rediger]
Hovedartikkel Oktantall.
Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95.
Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON.
Hvis en motor kjøres på bensin med for lavt oktantall, kan bensindampen i forbrenningskammeret selvantenne av komprimeringsvarmen istedenfor av gnisten fra tennpluggen. Dette kalles tenningsbank eller motorbank.
En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energimengden i drivstoffet eller at motoren leverer mer kraft jo høyere oktantall man benytter. Sannheten er at bensin har samme energimengde[trenger referanse] uansett oktantall (ca 9,1 kWh pr. liter).
Tilsetningsstoffer [rediger]

For at bensinen skal ha de karakteristikker som en motor behøver, må den som regel tilsettes en del kjemikalier.
Bly [rediger]

Bly, ofte i form av tetraetylbly (TEL), har blitt tilsatt bensinen siden 1920-tallet. Blyet ble tilsatt i bensinen for å motvirke motorbank. Samtidig sørget bly for smøring av ventilene og ventilsetene. Bly ble av miljømessige årsaker forbudt på 1980-tallet. Katalysatoren, som ble påbudt i 1989, tåler ikke bly. Samtidig er materialene i ventilsetene endret slik at de ikke lenger er avhengig av bly fra bensinen.
Oksygenater [rediger]

Flere stoffer som inneholder oksygen kan tilsettes bensinen for å høyne oktantallet. Dette kan være metanol, etanol og MTBE (metyl-tertiær-butyl-eter).
 
det har vell ikke så mye å si om man kjører 95okt er vell heller på nyere modeller å hvis det blir turbo å hard trimming ?
 
Med tanke på din motor. Vil jeg si at du beveger deg inn på hard trimming. Med big bore og porting. Kommer litt ann på kompforholdet du havner på etter maskinering av toppen. Om squish bandet bare blir dratt ut for å matche borringa, blir det veldig høy komp.
Vil anbefale å måle før du starter på tur :)
 
Er samme. Men din har større stempel. Crank shop og Jaws har og piper som fungerer bra på 809 motoren.
 
japp blir vell det da (A)

men er vanskerlig å skaffe slik bensin hjemme så da er det vell bare å lære seg å blande :D
http://www.dynoport.com/Tuning_The_Rotax_800_Triple.php
er dette snakk om samme motor. noen som kan si meg det?

trenger trim piper å di dynoport pipen ligger ikke så gærnt i pris heller

Jo, er 809 motoren de snakker om. Mye gode tips der og Rich Daly/Dynoport har gjort mye bra med den motoren.

Om oljeblanding og skjæring... Det er riktig at lite olje er skadelig og at motoren skjærer seg hvis det blir for lite/ingen smøring. Men skjæring på grunn av for lite olje er ikke så veldig vanlig, heller ikke på trimmede maskiner. 2,5% har likssom vært en tommelfingerregel. Prosent er jo hundredel så det blir 2,5 liter på 100 liter bensin, eller 0,5liter i en 20 liters kanne.

En slik motor som du bygger kan godt ha 3-4% men det blir neppe så MYE tryggere enn 2,5%. Jeg har kjørt rundt 3% på min trippel 1000 med 220Hp. Demonterte nylig og det så flott ut.
Det jeg ville gjort er å legge meg på en fast prosent som du har regnet om til desiliter for dine drivstoffkanner, så lurer du ikke deg sjøl en vakker dag...

Så skal du surfe litt plugg-lesing og lesing av stempelvask slik at du kan juster inn forgasserne riktig. Du har en tradisjonell 2-taktsmotor som får ca 70% av kjølinga fra bensinen som kommer kald inn i motoren og fordamper der, så korrekt dysing er nok det viktigste når du skal få din maskin til å holde fremover (og ingen luftlekkasjer selvsagt).

Om de toppene dine, det er ikke rakettforskning men burde gjøres av noen som vet hva de holder på med. Det er ikke løse forbrenningsrom/domer så det må enten gjøres på en STOR dreiebenk eller med en fres.
 
  • Liker
Reaksjoner: maruhus
ja blir en del lesing. så blir det vell variator kit åsså. må vell ha det når man øker verdiene så mye :D

varghaug as i bodø skulle ta motoren. tengte jeg skulle sende motor til turbokarlsen men han kunne bare porte den der å resten måtte jeg jøre en anen plass så jeg sender alt til bodø å heller prøve å ha god dialog med dem om hva di jør.

må vell starte tråd om denne scootern nå :confused:
begyner å bli mye som skal jøres nå :D:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway
da har jeg enderli fått et verksted til å ta imot motoren min til modifisering.

orginalt luftfilter kontra efekt filter?

kan jeg bruke orginal eksos på dette oppsettet bare i vinter eller bare i begynelsen?
kansje litt dårlig tid å trimme på nå :eek:
skifter jobb å greier :eek:
 
ville kjørt original luftfilterboks. Med effektfilter så vil motoren dra oppvarmet luft fra motorrommet, og dysinga blir mindre konsistent

En annen ting å være obs på er at hvis man blander olje i bensina så vil det i praksis føre til magrere blandingsforhold mellom luft/bensin.