SKI-DOO rotax 809

maruhus

Medlem
6 Jan 2011
277
30
nordvernes
Nå har jeg skaffet bigborekit til min motor. Så blir den portet. Så lurer jeg på hvilke dyser jeg burde velge å hva annet kan hjøres for å få en bedre motor?
 
Har du fådt skjeket/kontolert veiva mens du er i gang med
å ha motoren i deler det ville jeg gjørt som en selfølge.
 
-Vet ikke angående dyser, men dem må vel velges etter hvordan den går?!?

Andre ting for å få bedre motor:
Få veiva sjekket og balansert.
Vurder å få laget oljekanaler til veivlagrene og fjerne tetteringene.
Skifte veivhustetninger.
Måle squisch og justere.
Skifte topp (hvis det ikke fulgte med kittet).
Bygge om og fjerne oljepumpa, skifte lager og tetinger på det som er/blir igjen (vannpumpa).

Har du vurdert Boyesen RAD -ventiler i stedet for V-force?
 
Du bør vurdere variator kit og gire den opp,
vis du ikke har ett høvelig grovt belte ville jeg vurdert det også.
Da burde du ivertfall kjenne at det er forskjel på maskina, jeg ville had minst 44mm kammer
på den
Angående dysing hva fulte med kittet og hva anbefaler dem som har solgt deg kitet ??
 
er et 890 kit jeg har fått kjøpt fra cylmo i trondheim.
skal sende topp til et firma i tromsø slik at forbreningskammrene blir tilpasset selyndrene.
oljepumpe tengte jeg at jeg skulle fjerne, men noen som vet landingsforhold for olje da?

er på jakt etter trimpiper. men ikke fått noe respons enda :confused:

den er giret ned å satt på 44kam :D
har orginal drev å kjede så om det blir for dårlig med fart så er det jo bare å sette på orginalt igjenn :D

vurderte boysen reed. men turbokarlsen anbefalte meg å få vforce3 reed ventiler så jeg prøver dem :D

variator kit har jeg vurdert men kan ikke noe med variator så koster det mye jo 3000 for et kitt. så jeg venter litt med det :p
tengte jeg skulle koste på denne motoren å beholde den. hører det er en veldig sterk motor.
tengte å kjøpe ny scooter ramme å sette denne motoren i. da blir det kit å diverse :D
 
En av de hyppigste årasakene til stempelhavari på disse er sprukne innsugsgummier og falskluft...
Boyesen har ventiler med "aluminiumskasse" (boots) som tåler varme og til nå er det vel ikke funnet og målt effekt-forskjell på V-force og Boyesen.

Blandingsforholdet er anbefalt til 1:40 fra Rotax, men her er det store variasjoner. Enkelte kjører ned mot 1:60, andre velger fetere blanding mot 1:30.

Variatorkit fra Diablo hadde sannsynligvis gitt deg mer effekt på beltet enn 890 kittet fra Cylmo ;)
Om du har de gamle cylindrene, får du dem solgt "på timen".

Hvis du skal maskinere om toppen, har jeg en som har skadde forbrenningskamre, men er bein og fin ellers, om du er interesert i å spare den originale (sikkert noen som har bruk for den).
 
er nye insugsflenser så når dem blir dårlige så blir det boyesen vettu :D

okei :D takk for informasjon :D
må jo bare teste meg fram. er helt blank når det jelder trimming å slikt.
men nå er dem no på vei så da blir det å teste dem vettu :D

er det mye skade da?
er det så pass at det går ant å bruke til mitt prosjekt da?
hadde vært fint å fått solgt dem jeg har. stempler å ringer er helt ok. er jo selvfølgerlig gådd noen timer.

er det normalt at kryddbolt lagret skal ry i biter når man tar av stemplet?
 
Her er bilder av toppen (i begynnelsen av tråden)
Rotax 2T

Kryssboltlageret er originalt med løse nåler. :) mao helt normalt.

Jeg har muligens kjøper til sylindrene hvis de er fra en HO-motor.
 
Boyesen har ventiler med "aluminiumskasse" (boots) som tåler varme og til nå er det vel ikke funnet og målt effekt-forskjell på V-force og Boyesen.

Om du bare har borret opp motoren til overdim for å reparere og porting/piper ikke er tunet for veldig høyt turtall er det vell Boyesen som er best. Over 9000rpm så fungerer visstnok V-force bedre. Har også vært mindre klage på kvalitet opp gjennom årene på Boyesen. Ikke stor forskjell altså.

Men angående variatorkit så burde du tenke deg litt om. Med mere kubikk, porting og piper så vil du få en helt annen motor og std oppsett vil fungere dårlig og ikke utnytte effekten. Du kan starte med vektpinner alene, men burde surfe litt forum og finne et godt oppsett til din maskin.

809 er en god-gammel sak, så det burde være masse brukt å finne uansett hva du ønsker deg. Jeg har forresten en liten dunge med justerbare vektpinner på hylla.

Lykke til.
 
  • Liker
Reaksjoner: N.A84
vanskerlig å dele variator?
synes det er en bra maskin. men litt dau. eller er det bare sånn at det aldri blir nokO:)

skal du ha mye for disse?
 
der var selyndrene, stemplene og vforce3 reed ventiller kåmmet :D
selyndrene og topp blir sendt til bodø på varghaugen motor for maskinering( topp skal tilpasses selyndrene)
noe mere dere anbefaler eller?
ellers så skal jeg vaske motor rommet å lakere motor å rydde litt i elektronik :D
 

Vedlegg

  • 20120731_164558.jpg
    20120731_164558.jpg
    321 KB · Sett: 38
Dette blandingsforholdet, 1:30, 1:40 og 1:60 - kan du si meg hvor mange dl det blir på 1l ?

1 liter olje på 30 liter bensin...
Det er det samme som 1 dl olje på 30 dl bensin, eller 1 dl olje på 3 liter bensin, om du vil.

For å få dette ned til antall dl på 1 liter bensin, må du dele på 3, altså 1/3 dl (0,33 dl, 3,3 cl, eller 33 ml) olje på 1 liter (10 dl) bensin... ;)

Deci betyr en tiendedel (1/10) og centi betyr en hundredel (1/100).
Som en bonus slenger vi på milli, som betyr en tusendel (1/1000).
 
  • Liker
Reaksjoner: maruhus og KON
1:50 er vel OK?
Finnes eksempel på 1:20 og 1:60 som visstnok går bra.
Rotax, mener jeg anbefaler 1:40
 
Tror jeg må ha litt fetere blanding i framtiden bare for å være på den sikre siden :)
Hadde vært kjedeligt med skjæring , heller for mye enn for lite?
 
  • Liker
Reaksjoner: Krom