SKI-DOO Reimsliting ski doo 850 154’

Må jo være reima i seg selv som er årssak, oppsettet for lynx bd er lik 2017 summit sealevel forutenom primærfjera. 18' summit har også likt 17' forrutenom nye vekter. Og 17' hadde jo ikke dette 'problemet' (tar borti brakett). Eller misser jeg noe?



Jo di 2017 som jeg har sett på har Akkurat
samme problemene og d med og uten sealevel .
 
Reima på min 154 17mod gikk nok i feste på variatordekselet fordi den eksploderte..

Trenger jo ikke bety at den gikk i feste bare fordi den exploderte. Så aldri noe i fjor som skulle tilsi at den tok i festet. Uansett scooter i gruppa. Dette ser jo ut til å være årets (oppdatert17?) maskiner som det går ut over. Og spesiellt Lynx kanskje.
 
Hva er en eventuell fiks på problemet? Kan vi forvente å få en tlf fra forhandler, eller må jeg ringe selv for å høre om dette?

Er ikke kommet noe til Ski-Doo. Lynx har derimot. Men så er det Lynxene det virkelig går utover ser det ut til.
 
At den tar i variatodeksel brakett i forkant med gammel type 391 reim ? At di spiser reimer av andre grunner vet vi jo.

Dem har tatt i braketten og motorfeste framme, og brakett bak for variator deksel. Med ny og gammel reim . Vi tursjet rundt med hvit turs .
 
Når eg tok første reima så var det med high altitude variatorkitt..
Har en kamerat som har tatt 7 reimer på 66mil nå på sin lynx ds 3900 850... knust buken 2 ganger og variatordekselet passer såvidt lengere
 
Når eg tok første reima så var det med high altitude variatorkitt..
Har en kamerat som har tatt 7 reimer på 66mil nå på sin lynx ds 3900 850... knust buken 2 ganger og variatordekselet passer såvidt lengere

Men pga den tar i deksel festet mener du?
 
Men pga den tar i deksel festet mener du?
Det er eg ikkje heilt sikker på..
Er bare fremme på motorfeste man tydelig kan se at reima har vert borti, men usikker på om det skjedde etter at den røyk..
Var hvertfall ingen forvarsel med noe risting eller noen ting, bare plutselig eksploderte..
 
Det må jo være "noe" som ikke er som det skal, og man kan jo lese om mye og mangt her av forskjellige teorier... Det med reim som "wobbler" over variatorene pga av at variatorene ikke henger med på ned gearingen når man går av gassen er kanskje den mest interessante teorien. Det kan jo forklare at reima tar borti steder den strengt tatt ikke skulle ha tatt borti. Dette kan kanskje fixes elektronisk slik at motoren ikke går av turtall så raskt som den gjør..?

Velvel, selv kjørte jeg 1950km med min 165" med 22t på øvre drev(21org) fordelt på to sesonger før jeg tok min første reim, og med den kjøringen jeg da har drevet med, så er det i alle fall langt innafor av hva jeg forventer av en variatorreim. Det kjentes forøvrig godt at den "takket" for laget da den tok kvelden også, uten at den av den grunn ble sprengt i fillebiter slik en del gjør gang på gang her.
 

Vedlegg

  • Ånn uke 2 2018 042.jpg
    Ånn uke 2 2018 042.jpg
    180,6 KB · Sett: 136
  • Ånn uke 2 2018 041.jpg
    Ånn uke 2 2018 041.jpg
    156,4 KB · Sett: 128
  • Ånn uke 2 2018 040.jpg
    Ånn uke 2 2018 040.jpg
    354,3 KB · Sett: 125
  • Liker
Reaksjoner: Apex xtx
Sliter med reimsliting på min 850 2018.
Hva hat folk gjort for å få bort dette?
Min har gått 28 mil nå, å tatt 2 reimer.
Snakket med forhandler som sier jeg må prøve mer å se om det blir!
Hvordan kjørestil har du? Hvordan bruker du gass etter oppstart fra kald?
Har en 2017 850 summit med fullt sea level kit med kraftigere fjær i bakvariator så reim sitter bedre fast. Temp på reim og variatorer gikk kraftig ned. I tillegg ved bruk av 2018 reim så er temp enda lavere og på nivå med polaris.
 
Hvordan kjørestil har du? Hvordan bruker du gass etter oppstart fra kald?
Har en 2017 850 summit med fullt sea level kit med kraftigere fjær i bakvariator så reim sitter bedre fast. Temp på reim og variatorer gikk kraftig ned. I tillegg ved bruk av 2018 reim så er temp enda lavere og på nivå med polaris.
Er fjærpress større i primær også med sea level, eller er det andre faktorer som påvirker grepet på reima der? Plages ikke av særlig slitasje selv, men har for høyt og masete innslag, samt at scooter'n går ALT for lett i turtallsperre. Skal montere sealevel vekter på tirsdag..
 
Er fjærpress større i primær også med sea level, eller er det andre faktorer som påvirker grepet på reima der? Plages ikke av særlig slitasje selv, men har for høyt og masete innslag, samt at scooter'n går ALT for lett i turtallsperre. Skal montere sealevel vekter på tirsdag..
Fjær press er lavere, i primær. Og innslag går ned så den ikke blir så masete og topp rpm går ned. Jeg har bestillt 2018 vekter/ramper som skal gjøre den enda mindre masete. Motoren er extremt kraftig på lave rpm så motoren kan loades mye mere på lavt/ mellomregister.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Vektet på 4gr ekstra på pinnen til kompisen her på torsdag, 2016 T3, innslag ned i fra 4400omin og ned på 3600omin. 8100omin på fullgass i lett snø på klicker 3. Mulig en må ned på klicker 2 i dyp tung snø. Tenkte å vekte på 2gr, men hadde kun massive pinner liggende å ingen løse vekter. Han ble godt fornøyd, og den gikk ikke i turtallsperra en eneste gang. Håper på det samme resultatet selv på G4'n, men kan jo ikke en dritt om P-drive ennå... TRA derimot.. ;)
 
Vektet på 4gr ekstra på pinnen til kompisen her på torsdag, 2016 T3, innslag ned i fra 4400omin og ned på 3600omin. 8100omin på fullgass i lett snø på klicker 3. Mulig en må ned på klicker 2 i dyp tung snø. Tenkte å vekte på 2gr, men hadde kun massive pinner liggende å ingen løse vekter. Han ble godt fornøyd, og den gikk ikke i turtallsperra en eneste gang. Håper på det samme resultatet selv på G4'n, men kan jo ikke en dritt om P-drive ennå... TRA derimot.. ;)
P-drive er som en superavansert polaris/ ac variator. Fantastiske justerings muligheter. Får bare vente til man får mere aftermaked deler til denne. Det viktigste er å bruke 2018 reim + evt sea level kit, da går temp ned til Polaris nivå :) 2018 reim har annen gummiblanding med mye bedre grep enn den gamle reima og rpm går ned ca 200-300rpm.
 
P-drive er som en superavansert polaris/ ac variator. Fantastiske justerings muligheter. Får bare vente til man får mere aftermaked deler til denne. Det viktigste er å bruke 2018 reim + evt sea level kit, da går temp ned til Polaris nivå :) 2018 reim har annen gummiblanding med mye bedre grep enn den gamle reima.
Har en ny reim, men ikke montert.. Hva gjør at den er bedre mener du? Kjørte 1950km på min første 391 reim med min165" før den tok kveld.. Blir å montere 951 vekter(2017 sea level), men de nyeste 2018 heter vel 990. Ja, får vel bare starte med å sette seg litt inn i P-drive først som sist. ;) Den blir vel med i noen år....
 
Har en ny reim, men ikke montert.. Hva gjør at den er bedre mener du? Kjørte 1950km på min første 391 reim med min165" før den tok kveld.. Blir å montere 951 vekter(2017 sea level), men de nyeste 2018 heter vel 990. Ja, får vel bare starte med å sette seg litt inn i P-drive først som sist. ;) Den blir vel med i noen år....
For de med slitasje/ temp reimproblemer på 2017 så er det enkleste å bare putte inn 2018 reima som vil sitte mye bedre fast og slure mindre, neste er å putte inn ny kraftigere fjær i bakvariator som den som følger med i sea level kittet. Ser at flere som selger oppgraderingskit til 850 bruker bakfjær som er enda kraftigere enn sea level kittet, som gjør at reim vil sitte enda bedre fast, bedre backshift og bedre varighet på reim. Synes det er rart om noen med 2018 850 har reim problem, vil tro det er annen årsak enn variatoroppsett til dette.
 
For de med slitasje/ temp reimproblemer på 2017 så er det enkleste å bare putte inn 2018 reima som vil sitte mye bedre fast og slure mindre, neste er å putte inn ny kraftigere fjær i bakvariator som den som følger med i sea level kittet. Ser at flere som selger oppgraderingskit til 850 bruker bakfjær som er enda kraftigere enn sea level kittet, som gjør at reim vil sitte enda bedre fast, bedre backshift og bedre varighet på reim. Synes det er rart om noen med 2018 850 har reim problem, vil tro det er annen årsak enn variatoroppsett til dette.
Får prøve sea level fjæra i sekundæren også da, den er jo kurrant å bytte, har utstyr for det. ;) Har hørt at en del med 850 SP 146" sliter med reimer, men som sagt bare noe jeg har hørt om..
 
Får prøve sea level fjæra i sekundæren også da, den er jo kurrant å bytte, har utstyr for det. ;) Har hørt at en del med 850 SP 146" sliter med reimer, men som sagt bare noe jeg har hørt om..
Har endel kontakt med Ski doo mekaniker. Er enkelte som sliter med 2017 modellene. Få disse oppgradert og vil tro 99% blir fornøyd. Vil jo alltids være enkelte som ikke får reim eller andre ting til å holde uansett. Og da bruker årsak være andre ting enn oppsettet på skuteren.

Ting som gjør at reim aldri vil holde, har første hånds erfaring på dette for 10-15 år siden ;) :
Mye pådrag med kalde variatorer...
Mye brå bruk av gass, konstant on/off
Deksler som ikke er tett nok og slipper inn snø på variator.
Skit +oljerester i variator rom/ dårlig rengjorte variatorer.
Variatorer ikke er i linje.
Mye hopping med klatreskuter som vil bøye chassi...
+andre bruksrelaterte årsaker...

Har en 2014 Pro rmk 800 som reimene holdt 2000 km, og ble byttet før de røyk.
Etterhvert som man lærer (på den dyre måten) så får man ting til å holde godt ;)

Kunne jo ha laget en egen tråd om 2017 summit 850.
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
Da har jeg vært hos forhandler å fått montert inn 951 vekter i P-drive på scooter'n. Innslag gikk ned i fra 4400om til 3600omin, MYE mykere og mer behagelig innslag på P-drive, og toppturtallet la seg på 8100omin. Ingen tegn til turtallsperre, skal bli interessant å få testa mer i løpet av vinterferien. :thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: ntm og Rukus
Da har jeg vært hos forhandler å fått montert inn 951 vekter i P-drive på scooter'n. Innslag gikk ned i fra 4400om til 3600omin, MYE mykere og mer behagelig innslag på P-drive, og toppturtallet la seg på 8100omin. Ingen tegn til turtallsperre, skal bli interessant å få testa mer i løpet av vinterferien. :thumb:
Tror du kommer til å bli kanonførnøyd. Eg har bestilt 2018 vekter for å prøve å få enda lavere rpm på mellomregisteret.
Denna motoren er jo extremt sterk på lavere rpm.