SKI-DOO Reimkillern's ski-doo XP/XM/G4/G5 pimping.

Ja da har man fått kjørt et par små mil rundt omkring med porta syl og pcv... Har forsøkt litt forskjellig map for å se hva som fungerer, og hva som ikke fungerer.. Noen som har god greie på pcv her som kan komme med gode tips på hvordan man skal få laget et "optimalt" map? Har jo tenkt å få dette justert i dyno etterhvert, men det blir ikke før jeg er ferdig innkjørt på ny året en gang.. Så, hvordan skal man angripe pcv'n for å få til et bra map??
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang og Garamond
Ja, sist helg fikk jeg montert kid-case'n på sleden.. Så det er da kun snø som er mangelvare her nå, ser det er 30cm på Storlien å håper det er minst like mye på stugan..!
 

Vedlegg

  • WP_20141213_011.jpg
    WP_20141213_011.jpg
    280,7 KB · Sett: 243
  • WP_20141213_009.jpg
    WP_20141213_009.jpg
    233,8 KB · Sett: 238
  • Liker
Reaksjoner: Garamond
Merket noe pluss/minus med å gå fra kortere/bredere til lengre/smalere da? Har vel ikke fått testet så mye enda men..
 
Etter en del knoting å prøving av forskjellige map i PCV'n uten full suksess, har jeg etter råd i fra folk med peiling på seiling her inne bestillt meg en tileggssak til PCV'n som automapper PCV'n etter AF verdier slik jeg har forstått det. Saken heter Auto tuner AT-200.. :) Denne kan slik jeg forstår det brukes både live i marka, og i dyno for å få et optimalt map.
http://www.ebay.com/itm/171535264403?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Status er "shipped" i fra selger, håper den kommer kjapt over fjorden...
 
Ligger flere how-to på youtube. Når aktiverer autotune i Power commandern, lager han ett forslag til map. Så kan du velge om du vil bruke det i sin helhet eller bare finjustere det du allerede har laget :)
 
Et dumt spørsmål fra litt pimping du har gjort noen sider tilbake. Jeg skal montere qrs på min nye BD men hvor stramt skrudde du til? Jo mer du strammer så drar du vell med variatoren også? Sorry for mitt dumme spørsmål:)
Hei Stram vaier, Det virker litt som om du mener at du skal "stramme" QRS Tech Linken, det er ikke rett!
Virker litt som om det er litt forvirring rundt dette med QRS Tech Linken, noen tror den kun er der for å hindre at variatorene ikke skal trekke seg sammen (imot hverandre) ved pådrag, og sier derfor at den har litt underlig vinkel, også at den burde stå i samme retning som variatorreima ideelt sett.

Men dette er ikke hovedoppgaven til QRS Tech link!
Hovedoppgaven er en rammeforsterkning til braketten til sekundærvariatoren, denne står montert med usle 3 bolter i tunellen og en bolt i toppen til et spinkelt rør. Problemet har vært at braketten har blitt revet løs fra tunellen eller rett og slett knekt i festene på grunn av påkjenningen ved hard belastning, QRS Tech link er derfor ment som en toppstøtte til lagerbraketten. Altså skal ikke Tech linken kun hindre at sekundærvariator dras ned mot primeren, men den skal også hindre at sekundærvariator ikke blir dratt fremover på grunn av en dårlig forankret brakett.

Derfor Stram vaier skal den ikke "strammes" men skrus utover som en støtte. Men ikke så langt at variator flytter seg.

Her er en tegning for å forsøke å illustrere
TOWER.png
 
Sist redigert:
Tenkte ikke på det på den måten mrDalbu beskriver her jeg i farten, men jeg har som han sier her montert med "forspenning" på link'en, altså slik at en spenner i mot frontramme og variator tårn, og ikke drar det mot hverandre.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Dalbu
Tenkte ikke på det på den måten mrDalbu beskriver her jeg i farten, men jeg har som han sier her montert med "forspenning" på link'en, altså slik at en spenner i mot frontramme og variator tårn, og ikke drar det mot hverandre.
Bra da har du i alle fall ikke gjort noe galt. :)

Til de som lurer på om QRS Tech Link er verdt pengene, så er svaret ja.
Kjører man hardt, hopp osv så kan dere jo bare tenke dere for en belastning den braketten utsettes for.

En del hjemmemekkere og mekkemikkeler som meg selv, kan finne på å lage eget stag, det er ikke å anbefale da QRS Tech link er produsert for å "flekse" litt. Det finnes eksempler på folk som har kappet, bøyd å sveiset egne patenter på denne saken som rett og slett har blitt for stive og knekt rett av, som igjen har resultert i at staget har gått i variatoren og dermed skapt det komplette havari.

Så mitt tips til alle som kjører Ski doo og Lynx i aktuelle årsmodeller, er å få montert QRS Tech Link før uhellet er ute, spesielt hvis du kjører hardt eller har økt effekten på scooteren.
 
Bruk kun autotune på mellomreg helst og ikke legg inn AF verdier på 0% tp.
Og HUSK å kalibrer tps mot pcv før bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Dalbu
Bruk kun autotune på mellomreg helst og ikke legg inn AF verdier på 0% tp.
Og HUSK å kalibrer tps mot pcv før bruk.
Hvordan kalibrerer du det da? Skal man mappe manuelt da mener du på bunn og topp? Tenkte kun å glatte ut pussige utslag i map'en opp i gjennom registeret.
 
Hele "showet" styres jo av tps. Er ikke den kalibreret,får man det aldri 100%.
F.eks når du har 100% gass så tror PCV at du har 80% og legger inn fuel deretter. (det som står i 80% kolonna. Hele mappet for følgefeil og ingenting stemmer)
 

Vedlegg

  • 20150122_215502.jpg
    20150122_215502.jpg
    170,8 KB · Sett: 129
Sist redigert:
Jepp! Holder med et kort brappp,den trenger ikke nå max rpm/trackspeed
(Finnes metoder å få strøm til PCV uten å ha motor i gang,da slipper man å heise/gasse,men kjenner ikke til de på din)
 
Sist redigert:
Jepp! Holder med et kort brappp,den trenger ikke nå max rpm/trackspeed
(Finnes metoder å få strøm til PCV uten å ha motor i gang,da slipper man å heise/gasse,men kjenner ikke til de på din)
Ok.. På med PC'n, koble til PCV, calibrate, reset, WOT, ok, good to go antar jeg..? Gjorde det to ganger, bare for å trene litt... :engel:

Man må ha strøm, 12v å koble til via en kontakt, som f.ex med en BRP pc, da får man tps etc opp på skjermen uten at scooter går.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nortech
Good to go ja!
På min gikk jeg fra 11.7 i AF til 12.6 i AF på wot etter calibrering av tps,man kan si det var litt forskjell på hvordan scooteren gikk... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Okey... Var akkurat på posten å hentet AT-200'n med AF måler.. Så nå må jeg bare få montert AF måler'n i eksosen, så blir vel ting bedre etterhvert.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Krom og Nortech
Må vel være såpass ærlig at jeg ikke kan si bestemt at den går bedre... Men det kan jo være at det er et godt map for min scooter som skal til, og det finner man forhåpentligvis i dyno.. Scooter'n funka godt i dag, til tross for litt snedig føre med en 10-20cm hard hinne midt inne i snøen, løst oppå og under.
 
En liten avsporing fra E-tec og ski-doo... Men hadde en runde med rep og fiks på sixpack'en sist uke. Monterte forsterkninger bak på tunnelen, og hand guards så frua ikke skal fryse på fingrene.. :engel:
 

Vedlegg

  • WP_20150121_002.jpg
    WP_20150121_002.jpg
    171,8 KB · Sett: 180
  • WP_20150121_003.jpg
    WP_20150121_003.jpg
    140,6 KB · Sett: 172
  • WP_20150125_001.jpg
    WP_20150125_001.jpg
    159,7 KB · Sett: 170
  • WP_20150125_003.jpg
    WP_20150125_003.jpg
    172,1 KB · Sett: 175
Broder'n fikk lånt en ny-kalibrert vektcelle i dag, og vi gjorde en runde på veiing av scootere.. Og vi snakker da om full-tur klare scootere med proppfull oljetank, bensintank, reservereim, verktøykit.

2006 Polaris switchback 600ho 38X38-144" 275kg
2013 Summit XM E-tec800R 40,6X63,5-154" 266kg
2015 Yamaha viper 130EFI 38X66-162" 278kg SLP sluttpotte, lettvekts batteri, C&A ski.

Veide min summit her for to år siden også, og da veide den inn på 252kg... Det er i etterkant av første runde med veiing montert EXIT dempere rundt om, det er montert isrivere, den er forlenget fra 146" til 154", det er montert forsterket bakfanger, og en PCV.. Må si jeg ble litt overrasket over at det var hele 14kg forskjell, tippet 260kg før veiing. Nå hører det med til storyen at det ikke var samme vektcelle da.. :sneaky: Må legge til at det var en kvikklunsj, en twix og en flaske med 0,5l vann ombord under testen også. :engel:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 3 brukere
Viser vel bare at forskjellene er mindre enn vi liker å tro. Veide min Renegade 1200 i fjor til 265kg(står her på forumet en plass), husker jeg ikke feil. Klin original med ekstra bukplate og kjedekassebeskyttelse.
 
Viser vel bare at forskjellene er mindre enn vi liker å tro. Veide min Renegade 1200 i fjor til 265kg(står her på forumet en plass), husker jeg ikke feil. Klin original med ekstra bukplate og kjedekassebeskyttelse.
Det er nok ganske mange som ville ha fått seg en overraskelse om de hadde veid sine maskiner på like premisser.. Skal man få fasit på dette må man ha de samme forutsetningene, samme vektcelle uansett hvilken scooter du henger opp der. Det nytter ikke å "mangle bare 3-4l bensin", veie uten ekstra reim på noen etc.. Da får man misvisende avvik. Som sagt, jeg ble overrasket over at det ble 14kg mer enn sist, men det kan være så enkelt som at man har benyttet 2 forskjellige vektceller, og at differansen faktisk ikke er mer enn 11kg.. Det får vi aldri vite.. ;)