POLARIS Polaris Rush600 sylinderrekke

ynknutse

Medlem
26 Okt 2018
7
0
Berlevåg
Heisann.
Kjærsten kjøpte seg en 2010 Rush 600 her om dagen som funker fint.
Siden den er gått 5800 km tenkte jeg på stempelbytte til våren/høsten 2019 (kan hende før), men planleggingen er igang hvertfall.
Åssen er det med disse sylinderrekkene, kan de borres som vanlig, eller er det nikasil sylindre og en masse styr
 
Er nikasil sylindre, så om du skal borre dem opp må dem få ny nikasil, men tviler på at det er behov for å borre dem (så fremst du ikke skjærer den) er nok bare å montere nye stempel
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Takker ☺
Er det no stempel bytte interval km/timer/år som anbefales på disse motorene?
Vet at ski-doo sleit med stempel kvaliteten i 2010 og 2011 er det no sånt hos Polaris modellene i 2010/2011 ?
Er det noen merke navn innen aftermarket parts man bør styre unna pga dårlig kvalitet
 
600 er vel omtalt som driftssikker og solid. Jeg ville målt kompresjon og om den var bra å skutern fungerte som normalt ville brukt den som den er. Du finner mye negativt lesestoff om alle produsenter av stempel, mye tror jeg er pga feil montering.
 
600 er vel omtalt som driftssikker og solid. Jeg ville målt kompresjon og om den var bra å skutern fungerte som normalt ville brukt den som den er. Du finner mye negativt lesestoff om alle produsenter av stempel, mye tror jeg er pga feil montering.

Kjøper nok orginale Polaris stempel i så fall, stemplel for stempel og pakninger. Da blir det små utgifter over tid
Det med dårlig stempel og Ski-doo i 2010, var vel feil i produksjons linja/legering, og i 2011 var det vel låsen til kryssbolten, eller noe i den duren der.
Derfor lurte jeg på om Polaris hadde no dårlige stempel i sving i 2010
 
Har hørt mye forskjellig ang stempel til laris men det negative har vært i hovedsak mot 800 motorene. Det samme var der vel med rotax? Det er nå skvisa over 100 hk av en liten motor med volum på størrelse med 2 små brus bokser, og denne nærmer seg 8 år, er en risiko uansett hvordan man ser det men som oftest går det vel bra. Var diskutert tidligere hvor utrolig mange km flere 600 og 800 cc maskiner hadde kjørt i næring, dine 5800 blir bare småtterier :) på en slik 8 år gammel maskin har bruk og vedlikehold fra tidligere eiere mest å si tenker jeg å då er det mye mer en bare stempler å se på . Jeg hadde ikke vært veldig bekymret ettersom det har holdt til nå og fulgt med på forandringer i motor karakter under bruk, kontrollert kompresjon, fulgt oljeforbruk, sett over innsug og andre service punkt først og fremst. Men om du har lyst å bytte stempler for god nattesøvn så kjør på, viktig å føle man stoler på redskapen :)
 
600 motorene går laaaangt. 15-20000km er helt vanlig på alle merker meg bekjent. Ta en kikk på den, sjekk at det ikke er noe søl eller sprekker i slanger og innsug og følg litt med på oljeforbruket sånn at du vet at den faktisk får den oljen den skal ha og bruk god olje, gjerne den som alltid er blitt brukt. De forskjellige oljene har forskjellig viskositet som påvirker oljeflyten gjennom oljepumpen, særlig før alt er blitt temperert.
Ellers ville jeg ha sjekket lager på vende og løpehjul, skifte olje i kjedekassen så er det bare tur og kjør egentlig.