Polaris Pro Rmk 600 vs 800

sonnyh

Medlem
21 Feb 2010
475
10
en plass i skogen nært tromsø
Hei vurderer og kjøpe ny brukt scooter til vinteren og har veldig lyst å prøve Polaris Pro rmk 2011-2014 model men er veldig usikker om jeg skal velge 600 eller 800 noen som har prøvd begge? i vinter har jeg kjørt Arctic Cat M6000 sno pro 2015 og veldig fornøyd med scootern likte 600 motorn bedre en orginal 800 men scooteren blir for tung og håndtere for min del så derfor har jeg lyst prøve Polaris men er litt redd for at vist jeg velger 600 så blir jeg skuffet i forhold til Arctic cat sin 600

liker best å kjøre i skog å i dyp snø og litt steiling. like ikke å klatre rett opp bakker. jeg er ca 1.70 høy å verier 55kg så vil tru polaris passer meg best
 
Har eid begge deler. 600 er en mer smooth motor, 800 går litt bedre. Ikke mye bedre, men den gjør en forskjell i det dype og løse.

Min påstand er at vil du komme deg lengst mulig før det stopper, så velger du en 800 i 155 eller 163. Vil du ha det mest moro, en 600 i 144.
 
Pro er lettere, men om du legger noe særlig merke til den forskjellen andre steder enn på garasjegulvet, det er jeg usikker på. Du merker derimot godt at Pro mangler den ekstra kjøleren.

Lettest å håndtere er 800, rett og slett fordi den har mer motor og klatrer hurtigere opp på snøen.
 
vet du va som utgjør vekt forskjellen på de forskjellige polaris modellene? har bestandig vert sterk motstander mot polaris men siden dem har de letteste scooteren vurdere jeg og prøve polaris men har overhode ikke peiling på polaris :p
 
From the top of my head.

Standard RMK har en tyngre bremseskive, en ekstra kjøler, ekstra hjul i understell og fra 2013 og fremover får Pro reimdrift istedet for kjede
 
Har kjørt både 600 og 800 og har en god del timer på begge. Liker begge men har du litt tid på scootersete fra før ville jeg gått for 800. En 600 går jo godt nok, men for kjøring i skog og dyp snø mangler den det lille ekstra man skulle ønske man hadde når man ser for seg enkelte til man skal gjøre. Skal du kjøre mye i dyp snø og tett skog ville jeg ikke godt for 144". Den har bare 51mm belte og større stigtrinn som vil gjøre at du står en del mer fast. Isåfall bytt til 64mm belte (ja 600 klarer å dra det) og kanskje stigtrinn fra pro. Pro rmk 800 fra 2013 og ut (de har reimdrift) vil jeg anbefale deg. Eventuelt om du vil ha 600 kan du kanskje se litt på axys pro rmk 600, de er ikke så dyr og har mye bedre kjøreegenskaper enn pro ride chassiet. ;)
 
axys pro rmk hadde vert det beste men må selge Arctic caten og gå over til en billiger scooter samt vekta passer ikke for min type kjøring så da blir ikke axys vurdert når jeg må ha billiger scooter. den typen kjøring jeg driver mest med er i tett og sån høvelig bratt bjørke skog og litt små hopping og ellers bare lek. liker over hode ikke å klatre rettopp i brattebakker. når det gjelder pris kan jeg ikke gå over 70000 det er max.
 
axys pro rmk hadde vert det beste men må selge Arctic caten og gå over til en billiger scooter samt vekta passer ikke for min type kjøring så da blir ikke axys vurdert når jeg må ha billiger scooter. den typen kjøring jeg driver mest med er i tett og sån høvelig bratt bjørke skog og litt små hopping og ellers bare lek. liker over hode ikke å klatre rettopp i brattebakker. når det gjelder pris kan jeg ikke gå over 70000 det er max.

Pro rmk med reimdrift. så går du for 800 om du har råd ;)
 
Ville tro en 144polaris rmk er en nedgradering når det kommer til fremkommelighet kontra den m6000 du har hatt.
Har prøvd en rmk600144 i vinter med 51kam belte. Den er nokså sløv i responsen etter min erfaring kontra en 800, kommer ikkje bedre frem en den må..
 
da regne æ med det blir 800 sia m6000'a går utrolig godt tel å være 600 å bedre i bunnen av registre enn m8000 orginalt. e det mulig å montere 2.8 eller 3 toms belte på polaris?

Det kan du, men du må nok bytte til andre drivhjul med 3" pitch da ;)
 
Noen laris modeller har karbon deler, noen ikke. Husker ikke om vanlig rmk og assault har metall og pro har karbon.
 
Assault tilsvarer hcr ja. 42" forstilling, stivere belte med 54mm kammer. Stivere demperoppsett og kjededrift. Ellers er den lik proen. Snakker nå om proride chassiet. Usikker på specsene til axys assaulten :)
 
Noen vet hvordan ski doo freeride 800 146 er eller summit 146 2012 er i forhold til polaris pro rmk 800 155? Har også litt løst å kjøpe snowbike noen som har noe å meddele når det gjelder det?

Sikkert mange om er uenig med meg, men virker som drivlinjen til polaris får formidlet kreftene bedre til bakken enn skidoo til tross for at 800 etec skal være oppgitt med mere hester. Polarisen er også rappere på lavere turtall enn etec. Når det kommer til holdbarhet så har jeg ikke grunnlag for å si noe om etec, men på pro'en er det bare å få justert oljepumpa til den leverer 2% minst så har du en scooter som holder i mange tusen km. Chassismessig så er det jo kjennt at frontramma på xm er ganske svak og bøyes lett, pro er mye stivere men har et lite svakt punkt om du er uheldig og treffer noe i rett vinkel. Men finnes hauevis av forsterkninger på markede. Handling, så er det mest smak og behag.
 
Tenke litt på ski doo eller lynx sia polaris bare har 155 belte i 800 vil tru en 146 e mer leken?
Polaris har jo kommet med sks i 146" og det er en av de artigste scooterne jeg har prøvd, men kan ikke uttale meg om ski doo eller lynx når det gjelder av nyere dato dessverre
 
Jeg synes Polarisene virker lat når man drar på. Tilsynelatende rapp fra start og er man en som ligger å jukker på gassen hele dagen er det sikkert gull men når bakken begynner å bli seig virker de lat i mine øyner. e-tec'en er litt motsatt. Den våkner voldsomt til liv over 7500rpm. e-tec 800 liker å bli belastet tidlig men det blir de ikke fra fabrikk og da blir det liksom enda større forskjell når de våkner til liv ved 7500ish. God clutching gjør de sterk og fin fra start som resulterer i at man ikke trenger å gi full pupp hele tiden. En kjempe driftsikker motor som er utrolig lettstartet og krever lite tenking generelt.
 
Pro-ride..du får en uhyre lett og kvikkstyrt scooter! Ergonomi er best i klassen,bare prøv den så får du se hva jeg mener:fuckoff:den har også en gassrespons som trekker på smilebåndet,når jeg er vant til min assault rmk å prøvde summit og freeride ble jeg forbauset over hvor stor forskjell det er på de motorene,det skjedde absolutt ingenting under panseret på ski-doo,den har en veldig tam karakter når det komme til lyd og gassrespons..det kommer an på smak og behag men jeg vet hvertfall hva jeg foretrekker:Dt-motion liker jeg ikke,scootern virker myk og gir ikke den kvikkstyrte og kontrollerte følelsen jeg har på pro-ride,det er mange som velger å kjøpe ett kit som stiver av t-motion.
 
Sist redigert:
800 all the way... Har liten tro for at en M6000 går bedre enn M8000 i det lavere registeret som du hinter litt til :)

Alle merker har sine fordeler og alle har sine ulemper. Har kjørt både M8000, Summit og Pro (Eier en 13 Pro 800). Og Polaris syns jeg er overlegen på ergonomi og hvor lettkjørt den er. Spesielt Axys, men Pro-Ride chassis er også utmerket på disse områdene. Motoren syns jeg er rapp på responsen med et godt drag, men de nye AC og Ski-Doo motorene skal visst være knallgode i respons og drag.

Men du sier du alltid har vært en motstander av Polaris. Hvis det betyr at så snart du får en feil på maskinen så er Polaris en klomp med dritt, så ville jeg heller vært merkelojal og kjøpt AC hvis det er det du brenner for ;)
 
Skulle jeg ha kjøpt litt nyere bruktscooter, ville jeg til tross for at scooterparken min overveiende består av Ski Doo, kanskje kjøpt en Polaris. Grunnen for det er enkel: Pris.

Du risikerer å betale ca 50% mer for en brukt Ski Doo, sammenlignet med en tilsvarende Polaris
 
Er også verdt å nevne at styrevinkel er veldig forskjellig på BRP og AC/Polaris. Jeg takler ikke vertikalstyre. Føler jeg må bruke armer og skuldrer på en måte som føles unaturlig men på BRP så bruker man bare kroppsvekten på en, for meg, intuitiv måte. Går rett på snørra med Polaris og AC hver gang jeg tester de på litt krevende manøver. Skjønner jo at det er bare jeg som er klønete med dette siden veldig mange som jeg har kjørt sammen med som kjører disse maskinene får det til helt utmerket. Er man derimot en som må ha vertikal styre kan jeg tenke meg at å kjøre en BRP maskin er helt håpløs.
Selv Synes jeg at Freeride/Summit er utrolig lettkjørt. T-motion gjør de veldig underholdene og morsom å ta helsprø vendinger, kjøre på stussen osv. Ufordelen er at de er grunnleggende ustabil. Du må ha en viss balanse i kroppen siden den ikke gir noe støtte. På løypa er de ikke noe særlig. Grei rett fram men i svinger er de bare kjipe.