Polaris 2019

Det kalles evolusjon,en naturlig utvikling for polaris å ta, jeg liker at de ikke blir late men stadig søker forbedringer..nå har de forankret en skikkelig motor som er bunnsolid og som rister av seg tidligere dårlige rykter,som de kan satse friskt på videre..hvermannsen er ikke interessert i 2-t turbo,men noe trygt og sikkert noe som gjerne yter å da plinger 850 godt i øret..


Hvorfor?
Er det evolusjon at pusekatt lager alpha?
NEI, det er tøff satsning.

Ski doo laget 850....som JA blir kjørt fra av en Stock Assault og pro axys. Sett det flere ganger.
Om du benker 10stk 800 ho motorer fra polaris så får du mest sannsynlig 10 forskjellige hk-tall da de stort sett er håndprodusert og det vil være variasjoner.

Evolusjon ville vært å gjøre noe andre IKKE har gjort i scooterverden...en bare velge en "safe bet".
Og polaris har laget 2t turbo før de, gikk ikke så bra da...Men antar de har lært en del siden det.Kan Yamaha selge sine scootere med turbo og garanti så kan andre det også selv om det IKKE er familierscooter.
 
Hvorfor?
Er det evolusjon at pusekatt lager alpha?
NEI, det er tøff satsning.

Ski doo laget 850....som JA blir kjørt fra av en Stock Assault og pro axys. Sett det flere ganger.
Om du benker 10stk 800 ho motorer fra polaris så får du mest sannsynlig 10 forskjellige hk-tall da de stort sett er håndprodusert og det vil være variasjoner.

Evolusjon ville vært å gjøre noe andre IKKE har gjort i scooterverden...en bare velge en "safe bet".
Og polaris har laget 2t turbo før de, gikk ikke så bra da...Men antar de har lært en del siden det.Kan Yamaha selge sine scootere med turbo og garanti så kan andre det også selv om det IKKE er familierscooter.

Evolusjon skapes av tøffe satsinger innen bransjen. Hvis ikke blir alt stillestående. Monorail er en av de. Men bare fordi AC kommer med monorail nå, så betyr ikke det at om 10 år så har alle maskiner monorail. Kan godt hende vi bare får se monorail i en begrenset del av bransjen.
 
Hvorfor?
Er det evolusjon at pusekatt lager alpha?
NEI, det er tøff satsning.

Ski doo laget 850....som JA blir kjørt fra av en Stock Assault og pro axys. Sett det flere ganger.
Om du benker 10stk 800 ho motorer fra polaris så får du mest sannsynlig 10 forskjellige hk-tall da de stort sett er håndprodusert og det vil være variasjoner.

Evolusjon ville vært å gjøre noe andre IKKE har gjort i scooterverden...en bare velge en "safe bet".
Og polaris har laget 2t turbo før de, gikk ikke så bra da...Men antar de har lært en del siden det.Kan Yamaha selge sine scootere med turbo og garanti så kan andre det også selv om det IKKE er familierscooter.
Tror du blander evolusjon og revolusjon.
 
All ære å kred til den produsenten som smekker en turbo på å 2t motor og gir greia 4år garranti. Da med litt turbotrykk seff :)
 
Men hvor blir den frakjørt? På et vann? På en vei? Opp en lang bratt bakke? Min 2018 850 har null sjans i et drag på flat mark. Den et giret 2.52.. og har oppnådd topspeed etter bare noen sek.. samt den går på 7900-8000 rpm. Hvordan er reaksjonstid på fører? Er det utført flere kontrolltester det man regnet et gjennomsnitt? Er alle testene gjort av de samme for og få minst mulig avvik? Hva veier førerne.. jeg er ca 100kg... har jo ikke sjans mot en som er 60kg på samme scooter.. sett dette i system. Kjør kontrolltester. Gjør dette på di bruksområder som maskinene er laget for. Da har man litt mere kjøtt på beinet:)
 
Veit di reklamerer med det når det gjelder roterende masse i drivlinje, men motor? Det hadde vært imponerende isåfall med 40cc mere.

Tipper det faktisk er mer enn i 800 H.O. motoren. Økt slaglengde krever veiv med større omkrets. De har vel gjort tiltak for å motvirke det med å prøve å fjerne mer vekt fra veiv og hente litt fra svinghjul også så responsen er vel ca den samme som før. Men det som ble sagt er vel 13% mindre roterende masse enn konkurrenten i klassen som da vil være summit 850, men da er vel hele drivlinja med drivaksler, reimdrift og belte regnet med. Ski Doo bruker jo 40 cm belte mens Polaris bruker 38 cm så utenom akkurat primærvariator så er vel polaris ledende på alle punkter. Derfor polaris får mest % av effekten ned i belte ;)
 
Man får vel både 155" og 163" med reimdrift, men da med 2.6" belte og ikke 3" belte dessverre, noe jeg synes polaris skulle ha kommet med som standard, ihvertfall ha mulighet til å velge mellom kjedekasse/reimdrift på di scooterne med 3" kammhøyde
 
Var på testkjøring her på Oppdal:)
850'n var mye kvikkere enn min Sks 800..
Ble vel kanskje mest imponert over hvor lettkjørt Titan var, for en skuter!
 

Vedlegg

  • 20180313_165846.jpg
    20180313_165846.jpg
    433,8 KB · Sett: 136
  • IMG_20180313_213129_937.jpg
    IMG_20180313_213129_937.jpg
    184,9 KB · Sett: 137
  • 20180313_172612.jpg
    20180313_172612.jpg
    293,4 KB · Sett: 136
  • IMG_20180313_213129_945.jpg
    IMG_20180313_213129_945.jpg
    229,5 KB · Sett: 133
  • Liker
Reaksjoner: Steinegal
Den var så morsom at jeg måtte poste den i disse 850/840 tider :gapskratt2:
 

Vedlegg

  • received_10156070894450353.mp4
    428,5 KB · Sett: 223
Det er nok mange som har glemt hvor morro det er å kjøre 129" i disse mountaintider. Med 25:45 giring, løypebelte og sprek motor kan det bli mye underholdning på harde løyper også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Powderfreak
Det er nok mange som har glemt hvor morro det er å kjøre 129" i disse mountaintider. Med 25:45 giring, løypebelte og sprek motor kan det bli mye underholdning på harde løyper også.

Kunne godt tenkt meg en Indy 850, men ville personlig forlenga den til 136" da. Men uansett, kort scooter som går godt. Kjørte FST som er chippa til 200 hk igår og er meget gøy når man kjenner det drar skikkelig og det fortsetter etter 120 kmh også :D Gleder meg til å teste nye indyen ihvertfall. ;)

Eneste bakdel me løyperæser er at de fleste jeg kjører med har ikke scooter for å ræse i løypa, og trur også det er mye av grunnen til at løypemodeller blir valgt bort av mange. Når jeg kjører alene ligger farta som regel mellom 80-100 og full gass der man kan mens når jeg kjører med andre lar jeg de som regel kjøre først for å ikke kjøre for langt ifra, farta ligger som regel i 50-70 frem til lekeplassene.