POLARIS peak belte axys pro rmk

Eskimo

Medlem
FORUMSUPPORTER
27 Mar 2016
186
Finnmark
Kjøretøy
Polaris Axys Pro Rmk 800 2018
Annet
Datamaskin
#1
Hei! Har noen spørsmål ang Peak belte
det er en peak 63,5mm belte som er ettermontert på axys pro rmk.
Beltet har gått fint rundt omkring 3k km og begynte for par dager siden å miste kammer, mister en og en.
Mista tilsammen 8 kammer de siste 4 turene. Har mista bare på venstre side (ingen på høyre side)

Noen som har ideer hva som har skjedd? Hørt at de beltan ska tåle rundt 100 kmt, kjører nesten aldri over 80-90 kmt for å spare bensin. Spinner aldri i 5 minutter på en stein jeg har satt meg fast på som de fleste gjør. Kan innrømme at jeg har kjørt over 100 kmt men aldri over lenger tid. Mista en kamme i går når jeg kjørte i myksnø 50 km/t.
Eneste teorien min er slitasje ? Noe galt med beltet kanskje, eller bare tommelen min som det er noe galt med? :cool:



 

rydningen

Medlem
FORUMSUPPORTER
14 Mai 2008
1.087
Troms
Kjøretøy
Polaris.
#4
En ting er å kjøre motoren varm, noe helt anna å kjøre varmt beltet. Opplvede på en maskin at skutern ble kjørt så varm at beltemaljene freste i snøen når den ble parkert, det beltet mistet kammer unna for unna rett etter det, og var bare å kaste.

Løsner rett og slett i liminga, så akkurat ut som det der, gummien løsner fra den vevde delen inni.

Har det vært varmkjørt mest på den siden, altså at sleiden på den sia har hatt høyest friksjon/temp så kan det forklare det som skjer.

Kjipt, men lite å gjøre med det, hadde det vært produksjonsfeil så hadde det nok gitt etter for lenge siden.
 

Sunvang

Administrator
Medlem av ledelsen
1 Feb 2009
7.694
Telemark
Kjøretøy
Alltid en med turbo
#6
Ikke ukjent att Peak ikke er et holdbart belte over lang tid. Nesten imponert att det holdt 3000km før noen løsna :)

Tror ikke det er noe spesielt som har skjedd, men grunnen til att det skjer på venstre side er nok kjørestil. Liker du best og sidehille på venstresiden?
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
4.143
Kunes/Hammerfest
Kjøretøy
2018 Lynx Xtrim 850RE 59ES
Annet
'12 Nissan Qashqai 1.6 dCI Tekna 4x4
#7
Er det så sinnsykt lite holdbart da? Måtte jo ha byttet belte en gang i sesongen om jeg hadde hatt peak. Er det kanskje liten diameter på drivhjulene som tar livet av belte?
 
26 Okt 2011
299
Kjøretøy
Ski-Doo Summit 800 xm 2013 turbo
Ski-DOo Freeride 800 2014
#8
Er det så sinnsykt lite holdbart da? Måtte jo ha byttet belte en gang i sesongen om jeg hadde hatt peak. Er det kanskje liten diameter på drivhjulene som tar livet av belte?
Ja det er så dårlig... spessielt de gamle beltene før multi duro kom
 

Sunvang

Administrator
Medlem av ledelsen
1 Feb 2009
7.694
Telemark
Kjøretøy
Alltid en med turbo
#9
Er det så sinnsykt lite holdbart da? Måtte jo ha byttet belte en gang i sesongen om jeg hadde hatt peak. Er det kanskje liten diameter på drivhjulene som tar livet av belte?
3000km ved rein hard kjøring er akseptabelt for min del, når jeg ser på mitt egett missbruk ivertfall. Ved løypekjøring holder det nok lengre.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
4.143
Kunes/Hammerfest
Kjøretøy
2018 Lynx Xtrim 850RE 59ES
Annet
'12 Nissan Qashqai 1.6 dCI Tekna 4x4
#10
3000km ved rein hard kjøring er akseptabelt for min del, når jeg ser på mitt egett missbruk ivertfall. Ved løypekjøring holder det nok lengre.
Nå høres det ikke ut som TS har kjørt spesielt hardt. Jeg står heller ikke å spinner ned til torva og litt til men uflaks kan man jo ha. Hvis beltet er forventet å ryke etter 3000km med normal bruk(altså det beltet er laget for å brukes til) synes jeg det høres merkelig ut. At knastene ryker av å spinne på steiner skjønner jo alle men ryker beltet av å spinne mye på snø og generelt bare bruker scooteren hardt?
 

Eskimo

Medlem
FORUMSUPPORTER
27 Mar 2016
186
Finnmark
Kjøretøy
Polaris Axys Pro Rmk 800 2018
Annet
Datamaskin
#11
En ting er å kjøre motoren varm, noe helt anna å kjøre varmt beltet. Opplvede på en maskin at skutern ble kjørt så varm at beltemaljene freste i snøen når den ble parkert, det beltet mistet kammer unna for unna rett etter det, og var bare å kaste.

Løsner rett og slett i liminga, så akkurat ut som det der, gummien løsner fra den vevde delen inni.

Har det vært varmkjørt mest på den siden, altså at sleiden på den sia har hatt høyest friksjon/temp så kan det forklare det som skjer.

Kjipt, men lite å gjøre med det, hadde det vært produksjonsfeil så hadde det nok gitt etter for lenge siden.
Det ser nesten ut som om det er "liminga" som du sier som har gitt seg. Nesten alle kammene har løsna på akkurat samme måte.
Men synes det hørtes litt rart ut at beltet skal bli varmt når jeg har hatt isskrapere hele tiden. Har heller ikke kjørt skutern på hardføre nå i vår.

Ikke ukjent att Peak ikke er et holdbart belte over lang tid. Nesten imponert att det holdt 3000km før noen løsna :)

Tror ikke det er noe spesielt som har skjedd, men grunnen til att det skjer på venstre side er nok kjørestil. Liker du best og sidehille på venstresiden?
Sidehiller ikke mye. Kjører ikke så hardt. Når jeg sidehiller så sidehiller jeg på begge sider.

Nå høres det ikke ut som TS har kjørt spesielt hardt. Jeg står heller ikke å spinner ned til torva og litt til men uflaks kan man jo ha. Hvis beltet er forventet å ryke etter 3000km med normal bruk(altså det beltet er laget for å brukes til) synes jeg det høres merkelig ut. At knastene ryker av å spinne på steiner skjønner jo alle men ryker beltet av å spinne mye på snø og generelt bare bruker scooteren hardt?
Nei jeg mener det var rart at beltet ikke tålte mer enn 3000km med min type kjøring. Syns det va rart at en av kamman datt av når jeg kjørte i 50 kmt i myk snø. Men den va vel sikkert ganske falleferdig allerede regner jeg med.

Kan også nevne at det der peak beltet er en garantisak bytte på grunn av at noen skruer og ting i tunnelen hadde blitt feilmontert i fabrikken og ødelagt originalbeltet.