Overgang fra Axys til G4

WOT

Medlem
21 Jul 2011
371
166
Nord-Troms
kjørte axys Pro rmk 155" forje sesong og trivdes meget godt på den. Men som tidligere die hard Doo mann så valgte jeg å gå tilbake til den gule sida og handla meg en 2018 Summit 850 154". Etter 10 mil på 850, så klarer jeg ikke helt overgangen til styringa på G4 kontra Axysen, blir ikke helt "venn" med skutern.

Har senka styre til 4" uten særlig hell. Noen andre modifikasjoner man kan gjøre på G4’a?
 
Prøvde raskt en 850 i helga nå, og merket ufattelig godt forskjellen på styringen. Hadde nok blitt vant til den over tid, men kan aldri tenke meg att jeg hadde blitt fornøgd med det. Liker ikke styregeometrien til BRP. :confused:
 
Synes man må stå så langt bakpå skutern. Var vant til den aggressive kjørestilen på Axys, hvor man står litt bøyd over styre og kommer nærmere tyngdepunktet på skutern.

Har sett litt på den post forward modden, men blir det nok forward?:p

Helt ærlig, så er jeg i tenkeboksen på å gå tilbake til Axys igjen..
 
  • Haha!!!
Reaksjoner: mr.Jensen
På bunn og midt register, overraskende likt. Men på topp skyver nok 850’n mere, og man får ikke den følelsen av at det er tomt for krefter, slik som Axysen kan oppfattes. Skal sies at Axysen jeg hadde var dønn stock. Mulig Axysen kunne blitt bedre på topp med et annet variatoroppsett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang og MHP
Hadde en kjapp prøvetur på en Summit 850 på vårføre og syns ikke styreposisjon var plagsom. Derimot kjentes det ut som om skiene ville forsvinne ned i snøen og under meg når man la den på ei ski. Virket som dårlig flyt i skia. Virket ellers "vinglete" og ustabil men vil tro det er en vanesak..

Hoppet rett fra min 14 pro rmk over på denne og synes ikke den virket voldsomt kvikk.. ihvertfall ikke +25hk..
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Hadde en kjapp prøvetur på en Summit 850 på vårføre og syns ikke styreposisjon var plagsom. Derimot kjentes det ut som om skiene ville forsvinne ned i snøen og under meg når man la den på ei ski. Virket som dårlig flyt i skia. Virket ellers "vinglete" og ustabil men vil tro det er en vanesak..

Hoppet rett fra min 14 pro rmk over på denne og synes ikke den virket voldsomt kvikk.. ihvertfall ikke +25hk..

Syntes også den skjærte mye ned, bytta ut skiene og det ble bedre. T-motion funker kun på dager med skikkelig dyp snø, blir bare vinglete og uforutsigbar på det føret vi har 90% av sesongen. Axysen oppfattes som et mer rigid og forutsigbart chassis, den gjør liksom ikke noe galt.
 
Sist redigert:
Er bare en vanesak. Låse av t-motion gjør underverker. Kjennes mere stabil ut. Samme med å stive opp framdemperene! ( bytte ut til fks fox ) Axys kjennes veldig planta i marka ut og derav stabil. 850 er mere lett i front og veldig leken! ( noen ganger i det meste laget :D) Men hærregud hvor gøy den e! Som alltid på brp, kjennes di kortere ut vs konkurrentene. Man må ofte opp ett hakk i lengde for å få samme planta følelse.
 
Kjører med fox float evol-r qs3 i front og understell. Leken ja, men til hvilken pris? 2300kr pr 100km. Ikke akkurat råimponert over brp der sjøl om man hele tia var klar over at brp ikke har klart å lage et eneste velfungerende variatoroppsett. Høres sikkert jævla sur og bitter ut for at jeg droppa axysen, men det ble veldig mange kameler å svelge på en og samma gang med reimproblemene.
 
Akkurat bikka 100km, har enda ikke tatt reim, men det er mye på grunn av at jeg har vært nazi med å holde variatorene rene samt å justere reimhøyda etterhvert. Og ikke minst at jeg har stoppa ofte for å lufte ut varmen med åpne deksler. Nå er det så ille at det stinker svidd reim etter meg når jeg kjører, og klærne stinker faktisk også svidd reim etter kjøring. Den reima jeg har på nå har blitt så slitt at det er minimalt med justering igjen på sekunder. Værtfall om man skal justere etter brp’s specs.
 
Høres jo veldig rart ut, har kjørt ca 250km. Ingen varme lukt, ser helt fin ut. Justerte den 1 gang etter 50km. Står enda perfekt etter spec.
 
Kommer vel an på bruken tenker jeg. De første 50 tok jeg det helt piano med rolig skogskjøring. De neste 50 var full pupp og lange gasspådrag. Reima var så varm at den var litt sticky når man prøvde å ta på den.
 
Største minuset med Summit G4 er at man må jobbe ganske mye med og holde fronten nede ved skråkjøring....
Min mening da.

Hadde en 2013 proclimb, og den var likens i begynnelsen. Så skifta jeg til full Kmod understell, og det ble en helt annen vedteken.
Har sykt lyst til og prøve Kmod understell på g4’n.
 
En annen ting jeg la merke til ang skråkjøring var hvor lett det var å holde axysen kontra g4’a. G4 måtte kontinuelig jobbes med og justere inn, axysen var bare å kaste over for så bestemme seg hvor man skulle hen, bruke energien til å bestemme hvor skutern skulle hen. Istedenfor å kjempe for å i heletatt holde den på skråplan slik som g4’a er nå. Mulig t-motion som gjør at den oppleves slik.
 
Føler ikke at jeg bruker noe som helst krefter på og holde G4’n i skråkjøring. Latterlig lett og holde på siden synes jeg.
Men jeg merker derimot at jeg må jobbe mye for og holde fronten nede...vist ikke vil den bare opp....og da står man der da...
 
Har et Dynamo joe oppsett på tur over dammen, men føler det blir bare et band-aid på et mye større problem. Blowhole og post fwd neste på lista da:penger:
 
Nja, holdt vel litt lengre på innkjøringa enn deg. Men ferdig innkjørt for noen turer siden nå :engel:.

Syns skiene ødelegger litt, litt lite bite av di. Gripperskiene får mye skryt uansett merke. Men ingenting e bedre enn goe gamle slp pp trur nå eg. Så blir nokk neste mod. Litt bedre bite fra skiene i sidehill blir nokk en vinner :D
 
  • Liker
Reaksjoner: WOT
Og det er sinnsykt godt grep i 3' belte! Er nokk også en medvirkende faktor. 2.5' utgaven er mye snillere og holder fronten mere nede. Spøler litt mere og er litt rundere i responsen. Spretter ikke like fort opp ved pådrag i fks. Sidehill. Men smaken som baken.
 
Er det kanskje meningen at man ikke skal stå for langt framme på G4? Axysen var svært følsom på plassering iforhold til tyngdepunktet på maskinen.
 
Syns selv den oppfører seg best midt på (naturlig posisjon). Så litt fram og litt bak etter som. Ikke helt fram eller bak. Står man for mye fram, mister man feste på belte og sklir ned bak fks. Men står man framme og sparker i fra vil det hjelpe best om fronten skal ned fks. Mange muligheter ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: WOT
Ser det er mange gode punkter i tråden her. Min opplevelse av axys er at ja, som dere sier, den er svært følsom for plassering av deg selv for maskin. Men det er jo akkurat det polaris har prøvd å oppnå med axys chassiet. Når du blir vant til den og får klikken med scootern er det bare å vri på styre, bruke deg selv som ballast og klemme klipa så gjør scootern resten.

Ser flere her har samme synspunkt som meg på G4 summit. Ingen tvil som at det er en morsom maskin, men hvis jeg skulle vurdert å hatt en måtte jeg gjort noen forandringer for at den skal passe til meg som fører. Post forward mod, t-motion delete, myyye lavere styre, annet belte uten flex edge og et skikkelig variatoroppsett.
 
Flex egde belte er bare gimmick, det e så stive kammer at det bøyer seg ikke nevneverdig. 18' summit har forresten 165 forhøyer mot 190 i 17'. Justerbart fra 165 til 120 hadde vært perfekt. Finnes også i orginal katalog. Mange snakker om post forward kitt. Tror ikke det er løsningen. Se på bildet her. Geometrien e så å si lik, det er bare mulig å stå mye lengre fram på summiten vs poo og cat. Derav det man føler også at det å stå litt lengre bak på summiten fungerer bedre. Eller i utgangspunktet stå likt som på di andre modellene. Forskjellen er bare at det ER mulig å stå lengre fram på summiten.
 

Vedlegg

  • g4vsresten.png
    g4vsresten.png
    550,6 KB · Sett: 179
Men hvor står man i forhold til tyngdepunktet på maskinen? Og vinkel på rattstammen påvirker evnen til hvordan den kjennes å legge over på siden.
 
Men hvor står man i forhold til tyngdepunktet på maskinen? Og vinkel på rattstammen påvirker evnen til hvordan den kjennes å legge over på siden.

Styre/forhøyer må stå i samme retning som styrestammen. Ellers blir det mye svai på styringa som ikke er lett å forstå seg på, samt du blir trokket frem på maskina. Ellers må du bare stå hvor det erfaringsmessig for deg fungerer best. Test det ut neste gang du kjører, stå litt lengre bak enn vanlig. Kom med tilbakemelding :)