OCKELBO Ockelbo 300 X "cafe racer"

Kjempetøft, men trur at kanskje du må ta 4mm? Synest uansett at d er høykambelte på en slik maskin ;)
[emoji106] skal måle eksakt på det når jeg kommer igang på kappinga, ikke værre enn å kappe mere om jeg ikke blir fornøyd.
Flytte seg bra kommer det uansett til å gjøre[emoji6] belte er jo bare halve vekta av det gamle [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: SupraJensen
ca0105ba91d2d85cf32df001b7923ba4.jpg

Da var beltet ferdig kappa, e skikelig drittjobb, men nå er det gjort.
Havna på 4,5 mm i gjennomsnitt på kappinga, da går belte fint rundt, med litt klaring.

Også montert nesten hele hjulgange, måtte schimse ut ytterhjuene 1 cm, da de gikk midt oppo internaltaggene på beltet! Mangler enda vendehjulene bak, men de ligger på posten, så får se hva jeg får tid til i mårra [emoji6]

Snart testklar igjen, å puddern er dyyp[emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340 og crazymm
Rått :D film må til :p

Edit. Har helt glemt belte. Men skal se om jeg får overført penger i morgen eller noe :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Askeladden
e89a44c392583aefa351f209b3472fb3.jpg

Da var den svenske leveranse mottatt! 2stk bakre vendehjul med 2,54 deling, tiltenkt ombygging av gammel 59, men skal vel passe like bra på denne! Også bestilt noen nye spreke fjærstrilkker(ikke fox eller lignende[emoji12]) samt pickup filer med tilbskeslagsventil[emoji106] bra fornøyd
Må finne tid til skruing nå!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
12b1f055b8f1f7bbb1143c12ce69aea8.jpg

Ny dag med litt skruing, ikke mye tid jeg fikk til overs, men fikk gjort litt! Vendehjulene presset på å montert i bakstussen
7b1242da7b97a4f0e2a9215b4df0e9e8.jpg
litt større dim på de nye hjulene, mulig jeg må senke siste hjulgangen for at dem skal ta nedi beltet hele tiden, er vel bare å senke den med braketter.
fda9979516dfc43199c5b031e96939cc.jpg
blir å lage en ny tunellende i riktig lengde også, måtte korte inn lengden med ca 8 cm, men tror ikle det blir noe problem med tanke på kamhøyden kontra lengde.

dbabdf643dc74b1d793e343371590b94.jpg
cfdf98db328157dd02884e60fd709ef9.jpg

Belte er ikke spent opp på bildet, så får den litt lengere. Må si jeg er gira på å få testa dette skikelig! Står igjen en del arbeid før den er testklar. En skikelig film kommer da [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen timer jobbing igjen i dag, tok ut igjen bakdelen for å gjøre den ferdig.
Kappe vekk unødvendige biter og den ekstra lengde jeg ikke trengte lengere!
fe66dca86b9bc038f0569c989dddbbf6.jpg

Så fjerna jeg bakerste hjulgangen, tenkte å prøve det, fordi avstanden til neste hjulgangen blir så mye kortet, og vendehjulet er såppas mye større, det ser egentlig ikke så værst ut, og tror ikke det skal gji noe problemer[emoji4] så sparer jeg jo flere kilo på det[emoji6]

Mangler bare montering av den, girkasse å eksos så er scooteren klar for prøvekjøring, å med all vinden å snøen som fyker forbi i kveld hadde det passa bra å utforska pudderen i mårra [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
29e6a96ff9dda7edf265c1eb81fde616.jpg
8e3b307a80f78ae444f113218a3e37a4.jpg

Noen timer til å scootern var montert å klar til prøvetur! Snøen var våt å tung, ikke særlig dyp, men fungerte.

Tok noen rolige runder på et jorde, å alt fungerte greit, ingen lyder og man merker godt at scootern har godt feste i bakken!

Sliter litt med gassresponsen, men begynner å komme i mål med forgasserinstillingene. hvertfall, denne belte modden var virkelg vært jobben! Slik som det river å spenner i nå, hadde jeg virkelig ikke sett for meg, den klatrer å flytter seg oppover bratte bakker i en veldig grei fart, tross dårlig føre! Og akser virkelig som den skal, skiene tar ikke nedi ved fult pådrag oppover.
d49190a45e12b2a753eb5c1bc0959676.jpg

Litt dårlig bilde, men opp bakken uten særlig fart i bunn var ikke noen sak! Nå blir det litt filming ved neste anledning[emoji4]

Girkassa må forsterkes nå, som beltet har såppas godt tak i snøen, ser girkassa rister
Å vil vri seg ved kraftig bremsing, det er ikke så bra! Får kjøre fint så lenge [emoji87]
e9c39ee8c775de64a47ecf7792a0a2cb.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Skjer lite her om dagen, hvertfall lite som er noe å skrive om, sikkert litt kjedelig for følgere!

Men nå har jeg fått gjort småe forbedringer i forstilling, samt nye strikker i fjæringa, å vært ute på en aldri så lite. Kjøretur [emoji16] i mørket vell å merke, men man får jo altids testa litt da også. Merker fort i puddern at det naturligvis spinner mye, men den kommer fram, både i pudder, skråkjøring og i bratta heng.
Sliter fortsatt med at den drar i seg vann, snøen fikk jeg stoppa med filterposen, men ser ut som om jeg må få plasser filtere høyere å på en tørrere plass!
Oppover i skogen på ei ski spruter det snø over alt av "høykam" beltet, så virker som det er hovedgrunnen.

En Snorkelannordning blir nok alternativet, prøve først med 90 grader bøy opp og en heving på 10-15 cm, mulig det bare er akuratt så milt at snøen gir fra seg vann når det passerer filteret [emoji4] regner jo litt og[emoji107]
1060249bf502560928a6cca9fead5bc0.jpg


Filming kommer ved neste fridag! Uansett vær [emoji6]

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Kult! :) Driver selv og modder en gammel Indy Sport 340 GT. Det gjøres etter mantraet at den skal være luftavkjølt, og alle deler som monteres skal være godt brukte, og/eller billige
 
Kult! :) Driver selv og modder en gammel Indy Sport 340 GT. Det gjøres etter mantraet at den skal være luftavkjølt, og alle deler som monteres skal være godt brukte, og/eller billige
Gjenbruk og funksjonalitet[emoji106] slike prosjekt er ufattelig gøy og billig! Få det til å funke best mest mulig orginalt utsende, lyst å starte ratlook prosjekt av min andre 300 i sommer [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Helt enig. Jeg beholder min luftavkjølt for å kunne bruke den når det er lite snø, og til å trekke skigåere med. Dessuten, om jeg gikk for en vannavkjølt motor ville nok prosjektet ha kommet ut av kontroll, og blitt både dyrere og mindre funksjonelt.

Så langt er den kun modifisert med Gripper ski, 365 belte med 32 kam, og forgasserene er byttet ut fra 2x30mm til 2x34mm

Planen videre er å montere motoren fra en Trail som jeg har, samt enda litt grovere belte og gjerne Xtra10 fjæring. Men dette er et livslangt prosjekt, så det er ingen hast :)

Utrolig morsomt med klatrescooter med lite motor. Man blir tvunget til å tenke linjer og teknikk hele tiden :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Askeladden
Helt enig. Jeg beholder min luftavkjølt for å kunne bruke den når det er lite snø, og til å trekke skigåere med. Dessuten, om jeg gikk for en vannavkjølt motor ville nok prosjektet ha kommet ut av kontroll, og blitt både dyrere og mindre funksjonelt.

Så langt er den kun modifisert med Gripper ski, 365 belte med 32 kam, og forgasserene er byttet ut fra 2x30mm til 2x34mm

Planen videre er å montere motoren fra en Trail som jeg har, samt enda litt grovere belte og gjerne Xtra10 fjæring. Men dette er et livslangt prosjekt, så det er ingen hast :)

Utrolig morsomt med klatrescooter med lite motor. Man blir tvunget til å tenke linjer og teknikk hele tiden :)
Har noe veeeldig lignende proskjekt som deg, max-nut ;) Ser veldig bra ut den ockelboen din Tyin* ! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Askeladden
Helt enig. Jeg beholder min luftavkjølt for å kunne bruke den når det er lite snø, og til å trekke skigåere med. Dessuten, om jeg gikk for en vannavkjølt motor ville nok prosjektet ha kommet ut av kontroll, og blitt både dyrere og mindre funksjonelt.

Så langt er den kun modifisert med Gripper ski, 365 belte med 32 kam, og forgasserene er byttet ut fra 2x30mm til 2x34mm

Planen videre er å montere motoren fra en Trail som jeg har, samt enda litt grovere belte og gjerne Xtra10 fjæring. Men dette er et livslangt prosjekt, så det er ingen hast :)

Utrolig morsomt med klatrescooter med lite motor. Man blir tvunget til å tenke linjer og teknikk hele tiden :)
Skjønner, den vil jo fungere bedre en mange nye maskiner med lite motor da!

Ja det er veldig morsomt, den fungerer så bra og er så lettkjørt rundt i bratteskogen, at en moderen smalbelta å tung scooter vil ha problem å følge sporet[emoji2] gleder meg til å få lastet opp noen filmer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: crazymm
Å anledningen kom!


Onboard gopro er ikke altid like lett, dårlig lys å alt ser flatt ut, men kjører på slutten opp bakkene som blei sidehillet i, null stress, scooteren har funfact til 1000!!

Mer filming kommer, med gopro på annen person senere[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: 5 brukere
En ettermiddagstur i kveldssola, slusjete og råtten snø, å så forferdelig morsomt!
Den er nok enda mer lettkjørt enn den ser ut til.
Ikke helt i boks med dysinga for å få potta til å jobbe optimalt, men dette fungerer utrolig bra!
Må prøve å få opp toppfarten litt bare.



Sent from my iPhone using Tapatalk