OCKELBO Ockelbo 300 X "cafe racer"

Jeg skjønner hva du mener, men det vil jo bli en total ombygging av hele chassiet. Og ikke helt det jeg er ute etter med denne.
Hadde jeg nå bare kommet over et belte med riktig lenge og pitch brukt. Så blir det å handle med en gang! Enn så lenge blir det sånn.
På en anen side har jeg en 300 til stående som jeg allerede har begynt å leke med tanken på å bygge om til en værre maskin! da blir det en helt anna donorscooter, kanskje summit 800 zx chassiet?[emoji2] bare i tankeboksen enda, men det kommer en ny bygge periode til våren igjen [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Søndag med mer skruing er ikke feil heller!
3703969072d4e20924e6c95de1ed5063.jpg

I dag har jeg fått ut motoren, tilpasset motorfester og bolta den fast. Litt tilpassinger for å få motoren til å passe i, men med småe marginer går det akuratt!
e431dc226f4b0e935e375d95c0482f35.jpg

e472f478c0aa631b9446cf7a428f0ec9.jpg


Så da er det bare å få bestilt bensinslanger, luftfilter, eksosdeler og til andre småting. Hadde vært gøy å bygd om til oppsett med dobble gassere, bør bli noe mere drag av det.
Litt spent på variator oppsettet, blir sikkert å få i ei strammere fjør på primæren hvertfall. For den er veeeldig slapp!

d046d350c6a8d09e871547fc448eb6cd.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja den fungerer vel som varmeapparat også den [emoji6] ser luftehullene blåser en rett i trynet!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Snøen laver ned og på bakken ligger det alt 10 cm[emoji33]
Begge scooterne mine står enda i deler, så her blir det å prioritere! Summiten først. Men 300en litt på si.
Har fått bestilt en del deler, som forgasser flens, plugger, dyser og noen eksosdeler. Mangler enda bensinslanger og luftfilter. Noen som har tips på hvor jeg kan få tak i noe som er holdbart og ser bra ut av bensinslanger?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Da har jeg mottat noen deler i posten :) forgasser deler og noen dyser samt vindskjerm list.
44dcefc9a94396bf66f6425d7df4e16c.jpg

Fått montert forgasser med filter, grei klaring, men filteret skulle ikke vært mye lenger!

Venter på eksosanlegg som er på vei. Fra en Lynx gls 3300, skal være beste eksosen laget for 503, så gleder meg til å se hvor mye som må tilpasses og hvordan det blir :)

Tenker å begynne på ledningsnettet i helga, må vel rydde mest mulig i det, slik at det ser best mulig ut. Kjøpt inn og skal montere turteller også. Tenningslås og dødmanns snor hører med!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da kom postdama på døra med ei pakke ho trodde var en fisk! Måtte nok skuffe ho der, eksosanlegget er da mottat
c87381cb6a82c613adfe517bc2e07e5c.jpg

Ser greit ut, men må tilpasse vinkler å korte inn både ekspansjonskammeret og lyddemper! Håper bare det ikke påvirker mottrykket alt for mye! Uansett bedre en rette rør som er alternativet.
Kan legge til at plassen er liten, ser andre 300 bygg slipper pottene ut igjenom panseret, det blir ikke et alternativ her!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Fått gjort litt i dag også. Klargjort ledningsnettet for montering, tatt bort unødvendige ledninger og komponenter som starter relee, opplegg til tut, batteri og sigarettenner. Så nå er det bare å borre opp hull til tenningslås, målere og lysbryter på panseret :)

34cc9f90f0a69a699e0ac8c228db4da9.jpg

Gikk løs på eksosen med vinkelsliper og kappa det opp i småbiter, lyddemperen er skåret av, der var det helt tomt for dempervatt! Men ser at anlegget er bygget med motstand og mottrykk før lyddemper, så da kan jeg smi min egen lille sak tilslutt :) bilde viser delene som jeg sitter igjen med, dette skal bli sveist sammen i riktig bøy for å passe.
Ender opp med nesten akuratt samme volum og ellers samme dimensjoner som orginal eksosen, slik at mottrykk skal bli ganske så riktig :)
3baa75de19c6f97d39a94ba5d2193619.jpg

Fikk også fullførst forstillingen med tilpassing av summit ski, de fikk en ala carls cut[emoji106] mest fordi tuppene ble for lange å tok inn i belte. Måtte også dreie ei alu hyles som ligger inne i spinndlene som en foring for bolten. Så får man se om man skal legge på mere skipress etter hvert, er jo nesten ikke noe orginalt :p
Tenkte å få tak i noe orange plastdipp for håndtakene på skia! [emoji2]
Sveisinga skjer litt og litt ettersom tiden strekker til, litt tidkrevende arbeid det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
6d68ea7ea4500ba5a2363c37dd9c43c2.jpg
89d9ad8232b014bc27a76b38e8509df4.jpg

Fikk brukt hele kvelden på verkstedet ved sveiseapparatet, desverre ikke det mest egna apparatet for å sveise på dette stålet, men de får duge! Det tok hele kvelden med kapping, tilpassing og sveisving. Men etter noen timer var det ferdig Sveiset!
f59d49828c546e2d5362d1cfe0735542.jpg
1f37f3ff3c8c29fa0e8689e55f3fb0d7.jpg

Å lakkere eksosen og trekke den opp med eksos bandasje blir neste steg, skal også finne meg 90 graders bøy i chrom som skal være i enden av eksosen for å føre den vekk fra sjåføren.
Mangler et bakre feste, men det blir en gummi patent som sitter fast skrudd på undersiden.
Noen lyddemper ser det rett og slett ikke ut som om det blir plass til [emoji87] blir det for mye lyd skal man vel klare å få plassert en kanskje :)
e2120130f0b8380ee070743646916e1b.jpg

Klistremerker til panseret er bestilt fra Sverige og på vei hjem i postkassa, begynner å se bra ut nå.
e4935040efea38dd39b32bf311936a85.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva med å vende utblåsning ned gjennom fotbrett mnd den vinkelen om ikke annet? Uten demper vil den neppe yte maks. Ellers meget gøy å lese :)
 
Hva med å vende utblåsning ned gjennom fotbrett mnd den vinkelen om ikke annet? Uten demper vil den neppe yte maks. Ellers meget gøy å lese :)
Du sier noe der EJ, har ikke tenkt på det en gang. Da vil jo støy nivået gå ned noe også. Effekten på potta har nok blitt endret noe etter omsveising uansett, men som du ser stopper potta der beina begynner alt, så skulle det bli en lyddemper blir den så liten at den har veldig liten funksjon. Men er fortsatt i tankeboksen, om jeg kan få til en liten en med 90 grader inni. Da vil den bremse bra! Uansett, dette ble det beste alternativet :) takk for det, gøy å høre!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340
Bare hyggelig :) ser ut som tuten på dagens eksos er meget tynn? Om du korter den litt og vinkler 75 eller 90 grader ned så kan du perforere vinkelen og legge en ny og større vinkel utenpå med dempematte mellom. Da har du verdens minste demper på en slik maskin samt at du ikke like lett ødelegge sko :) tror det vil dempe mye når det er litt snø. Er det forståelig det jeg prøver å forklare? :)
 
Husk å lage snø skjold foran utblåsning slik at den ikke kveles :)
 
Ja er noe sånt som er alternativet. Korte den inn mest mulig og inn i en lite boks med dempervatt inni. Så vinkel det ned og ut gjenom stigtetrinnet. Demper nok noe det, ikke på full gass men, det gjør ikke noe[emoji6]
Har ikke hatt noe tid til å se på det enda, håper på å få sett litt på det på onsdag [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skjer litt lite om dagen med scooteren, da vi er i full gang med snøproduksjon i alpinanlegget. Da er det 12 timers skift som gjelder!

Men fikk i dag to pakker i posten,
Litt godsaker som dette er god motivasjon til å finne tid til å drive på mere![emoji2]
d8028ffcfbad68e0c7e140473dcdb15f.jpg

Neon orange bensinslange på noen meter og Dekaler til panseret. Da har jeg vel siste ting for å få fyre doningen hvertfall!
Gleder meg til å få gjort litt igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340 og crazymm
Er den røde slangen til / laget for bensin?
 
Jepp looken hører med, må ha orange bensinslange når de er så synlige som her! Tenkt litt på orange passende holker også, eller bare orange bremse hendel, som jeg har alt, vet ikke hva dere tenker om det?

Ja slangen er beregnet for høy octan suppe også. Ikke at den skal brukes til det. Fleksibel til -50, Kjøpt på www.fuel-line.com

Er ikke rød, men neon-orange og gjennomsiktig by the way.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: EJ og larris340
Har og lest litt om variatorene på ockelbo og siden jeg har to fra forskjellige scootere har jeg litt forskjellige valgmuligheter, med tanke på ramper, vekter og fjør. Går ann å bare chimse opp fjæra for å øke innslaget, det er jo et must!

Har fått en sekundær fra en eller anna scooter med 503. Den er en del strammere og bedre enn den som sitter i scooteren nå. Så tenker å tilpasse og montere den.

Variatoroppsett er viktig, uansett!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: crazymm og larris340
Meget tøft prosjekt, har ikke tenkt på en tri variator på motoren da?, eller har du så skal reim att den bli for brei?:), en 670 mottor på denne med 57 kam hadde jo vært helt rått!
 
Meget tøft prosjekt, har ikke tenkt på en tri variator på motoren da?, eller har du så skal reim att den bli for brei?:), en 670 mottor på denne med 57 kam hadde jo vært helt rått!
Joda det blir annen variator etterhvert, ser det er vanlig å sette på 90 talls polaris variatorene, da de passer rett over. Men må bruke tid på å få den i gang og alt fungere før jeg tenker for mye på det.

Skal også bygge om drivhjul for å montere belte med større kammer, er i dialog med noen ockelbo guruer på hvordan dette gjøres enklest.
Må vel og lette belte for å øke track speeden mest mulig [emoji6] først da kan man legge mye tid i variator oppsett! Blir en gøy vinter det[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: larris340 og crazymm
Litt å litt
9ec7cb10a1ea5d6897b5994430c46aa5.jpg

Gjort litt i dag, fått tatt av bensinpumpe og hydraulisk brems fra donor scooter. Orginalt er det bare en wire løsning. Så dette blir en stor forbedring
746ae1a3ccaaacc822c96fd6f01bf1f1.jpg
demonterte alt for å rengjøre det skikelig og skifte o-ringer, ikke helt go bremsevæske som er flere 10år gammel!

Bremsekaliperen passet utrolig bra, med bare små justeringer og litt kapping av orginal brakett! Fikk montert pumpa og luftet systemet, merker allerede at bremsen er mye mer konstant og presis!

Hadde en tre fingra powerpart hendel fra en ktm liggende, den ble montert lett med litt kapping, satte virkelig hånden på verket![emoji2]
7613e670d679dfed0ce7b614235ab330.jpg


dd2f1094db2f275b1359755dcfba5226.jpg

Gikk i gang på bensin systemet, pumpa blei åpna, renska og montert.
Samt slanger primer og filter, alt gikk egentlig Isammen på kort tid, fint å skru gamle scootere der alt er så greit og lettskrudd!
Burde vel egentlig få tak i grovfilter som går på enden av slangen for å stoppe større partikler!
674f134c4089d76e7fb3062af4b53400.jpg

a74448252b27789acf4aff9d4a982374.jpg
84449f615fa77fa500edf5dc10246229.jpg
e065ce25111c426260299cf2930f4bdb.jpg


Mye bilder, men det er vel det folk vil se :)
Neste steg blir nå å koble opp det elektriske anlegget og gjøre ferdig eksos med bandasje og 90 graders vinkel gjenom Stigtrinnet, da er den klar til start[emoji2] tenker å vente med målere og den biten til jeg får starta den.
Tenke å få tak i ei rund ledd baklykt som er ganske diskré og ser orginal ut når scooteren er parkert, fant også deler til å sette sammen et xenon kit i garasjen, det går litt å litt og testsnøen ligger på bakken allerede [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert: