POLARIS MHPs Pro RMK

Som vanlig har man ekstremt flaks og dagen før man skal kjøre drag oppdager man at primærfjæra er knekt :( Men fikk heldigvis tak i ny fra @Diablo på kort varsel, uheldigvis ikke med samme spend som den gamle. Men har tunet inn et oppsett jeg vet funker bra med en fjær jeg hadde tilgjengelig, så skal jeg teste med den nye fjæra og se om det går bedre med den før løpstart imorn. :)
20170331_123802.jpg
 
Da var første løpet overstått og endte med 2. plass i stock-klassen og 5. plass i mod. :) Kjørte første heat med variatoroppsette jeg justerte i går, men bytta i pausen til den nye fjæra fra @diabo. Da gikk den akkurat som jeg ønsket uten å justere vektene. :D Fikk førsteplass i alle heat i stock og B-finalen. A-finalen tapte jeg nok for at hun som vant veier 50 kg mindre enn meg, men var ikke langt unna. ;)

Det som var litt ekstra morro var at ingen ski-doo 850 kjørte ifra meg og låg rett i bakfangern til HSK sin Gen. 4 big bore SKS. Variatoroppsett har mye å si :) Eneste problemet nå er at man har fått blod på tann så blir nok å delta på det jeg kan av løp fremover. :D

https://www.instagram.com/p/BSWaaLVjHYK/ video av 2. heat i stock

20170401_173157.jpg
20170401_163842.jpg
 
Angående DET..

Jeg har kjørt min pro i 6 år på kun 95 oktan og med trimtopp fra år 2 (12,5:2). DET har jeg hatt nå og da, men det har med variator og hastighetsøkning å gjøre. Jo da, du vil få DET hvis det blir for hett inni der (original detonasjon), men pro har noe annet programmert inn i hønsehjernen.

Går turtallet på motor for fort opp, så tolkes det som en feil (sprengt reim eller nåkka) og turtall over 8500 eller 8550 er "ikke lov". Da kutter den tenning og blinker DET.

Mange som har fikset dette med variator oppsett og kun sett DET over bakketopper osv når bare vendehjul er nedi og ting går lett.

Dette stemmer vel ikke helt? Har du kilder på at hastighet på turtallsøkning trigger en feilkode? :p Turtall over 8500 RPM resulterer i tenningskutt uansett hvor fort turtallet øker, da dette er turtallssperra på motor. Hvis jeg har for lette vekter i variator, som kan resultere i at motor er borti 8500 rpm så får jeg tenningskutt.

Gratulerer MHP med bra plassering! Jeg hadde hvertfall vært fornøyd :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
E-tec motorene kutter ved for hurtig turtallsøkning i allefall. Er vel ikke umulig at det er sånn på Polaris også? Beskytter motor ved reimspreng.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Polaris motoren gjør det samme som E-Tec motoren, har erfart det mange ganger no når jeg har holdt på med å justere variator på min pro rmk
 
Beklager dialekt. E jævli imponert over dæ Mathias :D Likte godt at du holdt HSK Gen 4 veldig godt!
Likte enda bedre HSK og Diablo klistremerket rett ved siden av hverandre :D
 
Gratulerer MHP med bra plassering! Jeg hadde hvertfall vært fornøyd :D
Takktakk :D Må jo være fornøyd når man kun tapte en halv skilengde for langt bak mot ei jente som veier 40 kg mindre enn meg og kjører for Nordkapp Racing. Jeg knakk primærfjæra mi og kjørte med det beste jeg fant og lekte litt med vektene dagen før. Sku jo bare kjøre for gøy. :)

Beklager dialekt. E jævli imponert over dæ Mathias :D Likte godt at du holdt HSK Gen 4 veldig godt!
Likte enda bedre HSK og Diablo klistremerket rett ved siden av hverandre :D

Takk :) Ble litt imponert sjøl da det gikk så bra. :p Hverken HSK sin gen 4 eller 3,5 var mer enn en skilengde unna seiern i den klassen for meg. Litt surt og da med tanke på at jeg visste hva jeg måtte endre på i variatorene for å vinne, og hadde alt utstyr tilgjengelig, men ble å kjøre så mye etter det krasjet at det ble ikke tid til endringer. Men jaja, er fornøyd forde. Trudde ikke jeg sku komme til finale en gang :) Ble ikke sist i mod. heller selv om jeg ikke hadde trim.

Wøssner-klistremerket var så stort at det var bare plass til dem ved siden av hverandre :p Og litt på trass :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway og Nyheim
Fikk 12 av 20 poeng så jeg er veldig fornøyd med tanke på at jeg kjøre mot 850 først og så 2 kvikkere maskiner i heat 2 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Dette stemmer vel ikke helt? Har du kilder på at hastighet på turtallsøkning trigger en feilkode? :p Turtall over 8500 RPM resulterer i tenningskutt uansett hvor fort turtallet øker, da dette er turtallssperra på motor. Hvis jeg har for lette vekter i variator, som kan resultere i at motor er borti 8500 rpm så får jeg tenningskutt.

Gratulerer MHP med bra plassering! Jeg hadde hvertfall vært fornøyd :D

Feilkode; nei, jeg har ikke sett det. Mulig jeg kan hente de frem, har bare ikke vært aktuellt for meg. Men tenningskutt og DET blinkende i panelet, det har jeg hatt mange ganger. Kilden er snowest forumet og mine egne erfaringer som bekrefter det, ikke noe mere offisielt.

Tro det eller la være.

RS
 
Men hvis for rask rpm-økning gir dET burde det gi dET med 98 på tanken også, og har ikke hatt en eneste dET etter jeg begynte å kjøre på 98 okt.
 
Feilkode; nei, jeg har ikke sett det. Mulig jeg kan hente de frem, har bare ikke vært aktuellt for meg. Men tenningskutt og DET blinkende i panelet, det har jeg hatt mange ganger. Kilden er snowest forumet og mine egne erfaringer som bekrefter det, ikke noe mere offisielt.

Tro det eller la være.

RS

Så, så :p Jeg har bare aldri hørt at den merker hvis turtallet går for fort opp. Jeg har alltid visst at turtallssperre er på 8500-8600, uansett hvor fort rpm måtte stige ;) Man lærer noe nytt hver dag
 
FYI: e-tec gir ingen feilkode ved for rask turtallsøkning, den kutter bare motoreffekten slik at du må slippe opp gassen før du får full effekt igjen. Merket dette spesielt under innkjøring når jeg kjørte på islagte vann med lite snø på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Men hvis for rask rpm-økning gir dET burde det gi dET med 98 på tanken også, og har ikke hatt en eneste dET etter jeg begynte å kjøre på 98 okt.

Det gir forsåvidt ikke detonasjon, som er en forbrennings greie, men de bruker samme "det" blinken i displayet og kutter tenning. Og husk nå at selv om de har denne turtallsgreia, så kan de jo fortsatt fått normal DET, så da vil 98 oktan være bedre enn 95.

Angående 95 vs 98, så er det også greit å huske at selve oktanen gjør at bensinen tåler mere energi tilført før den antenner. Den brenner tregere på en måte. Det betyr at oktan forhøyelse på en motor som går korrekt/med nok oktan, faktisk vil gi MINDRE effekt.
Tenk på sammenhengen at en motor med 14:1 i komp må ha racefuel med over 100 oktan, det fordi f.eks 95 oktan ville antent av kompresjonen før tenningstidspunktet og gitt havari.

Det har vært hevdet av mange at 98 er en bedre bensin på alle måter og at maskiner "liker" den bedre. Jeg vet ikke, men det er andre ting enn bare oktan som får en vanlig maskin til å gå bedre.

http://www.hotrod.com/articles/0901phr-difference-between-pump-race-gas/
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
Da var det påske igjen og måtte da en tur i nydelig vær i ettermiddag. :D Ganske hardt føre nu men det gjør meg ingenting, går mest i løypekjøring, isfiske og pølsegrilling i påska uansett. Er 10 cm kjølesne uansett så. :) Føre på fjeller er så og si helt slett og fint. Har truffet blink med variatoroppsett nå også og godt grep med Assault-belte gjør scootern ekstremt steilevillig, selv på helt flat mark. :D God påske alle sammen :)
received_1675654415782236.jpeg
 
God påske Mathias :D Håpe vi får litt mer påskesne :)
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Steileføre og vannkjøring er å gøy :D Nå har vi vært heldig med unormalt mye løssnø denne vinteren vell og merke :)
 
Steileføre og vannkjøring er å gøy :D Nå har vi vært heldig med unormalt mye løssnø denne vinteren vell og merke :)

Ja kan ikke klage på forholdan vi har hadd iår :) Liker vårkjøring men ikke vannkjøring. Sist var det like før jeg ble stående aleina i ei elv full av sørpe. Kjører kun på vann når det er nødvendig. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
Noen som vet hvor jeg får tak i ekstrasete som det på bilde under? Har letet men finner ikke hvem som har laget det. Fant et svensk selskap som lager ekstrasete med hurtigkobling men det kostet 6000 kr. Hanngrens elns hetet det. Men er intr i å finne ut hvem som lager likens som det på bilde.
2.PNG
 
Ble en kveldstur i nydelig kveldssol idag :cool: Utrulig at jeg har bodd rett ved denne løypa i et år uten å kjøre den. :confused:
20170425_211132.jpg
 
Måle oljeforbruket da jeg fyllte tanken nu. Forbruket ligger på ca 1:30. Er en god forbedring fra 1:80 som den bruker orginalt. Er veldig trygg på at denne motoren kommer til å holde lenge. :) Bare synd det er med ny eier da denne blir solgt før neste sesong. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet medlem 1398
Ble en helt super dag på fjelle idag. Sol og isfisking og masse sne. Irriterer meg grønn på at ikke GoProen i det minste var på hjelmen. Presterte å utføre en perfekt Burandt-style hop over. :D Men det ble desverre ikke fanget med kameralinse. :( Jaja, har to vitner på det ihvertfall.

Fortsetter også å perfeksjonere parkeringskunstene mine :p
20170427_150503.jpg