POLARIS MHP sin IQ ex-turbo

Jada jada @Steile Cato. Scootern har fådd sne under belte igjen :D Viste seg at problemet fra igår var dårlig jording. Fikk utbedret det så starta scootern helt fint og funkerer tilsynelatende feilfritt nu. Bytta olje på girkassa, friska opp kon i primærvariatorn og monterte DRT helix i sekundærn sidn jeg bruker helixen fra denne scootern i SKSn. Nu skal jeg bare kjøre scootern litt så jeg ser at alt funker før det blir turbobygging ;) Trur tett oljelokk har bidratt til at denne har havarert flere ganger tidligere, så MHP oljelokkmod ble utført. ;) Vurderer å bestille et par oljelokk fra passoracing.

Når man endelig fikk start så fant jeg også km standen, 6515 km fra tidligere eier. Så virker som han har tatt godt vare på den tross problemene han hadde for eneste skade på scootern er en halv kam som har løsna. :)
20180313_160153.jpg
 

Vedlegg

  • Snapchat-2071319903.mp4
    4,9 MB · Sett: 132
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JER og AC M8 Tom
The break-in continues! :D Fådd masse puddersne de siste dagan og endelig blidd vant til ballansen i scootern så nu går burandt-kjøringa som en lek. Igrunn veldig lik som Pro Ride, men ikke riktig helt det samme. Glede meg til det står en turbo i den ihvertfall. :)

Mulig det må noen andre stigbrett på etterhvert, de orginale samle ekstremt mye sne, men det vet væl de som har kjørt dragon før. Er litt bortskjemt med powdertrack stigbrettene på axysen :p

Selvfølgelig så "sku æ bare kvæsse litt" som en pause i brøytinga så hadde ikke GoProen på og fikk ingen av manøveran på film :(
20180318_143630.jpg
20180318_153322.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Stigtrinn fra pro rmk fungere godt på di her scootran, er litt jobb og tilpasse dem, men det er jo som dag og natt og kjøre med
 
Godt å se at alt funker ;) Kjørt med BRP oljelokk på min Pro nå i et par år. Passer rett over uten noe modifisering :) Koster vel 150 kr hos en forhandler.

De har duckbill valve stedet for det rare systemet til Polaris :p Funker fett, så kan anbefale deg det istedet for å bestille noe dyrt paaso oljelokk. Mange som monterer de på polariser
 
Da va turboen kommet i scootern og har sånn smått hadd start. Enda litt igjæn da, må sveise om æksosn, få tak i mer vakumslange, og litt sånn smått. Aerocommandern ble ganske fort kasta i en krok og kobla opp BD boksn istednfor. Men hakke den fjerneste anelse om kor mye fuel æ ska lægge til på de forskjellige turtallan og sånnt. Hvis nån har et "base map" fra dragon turbo for 7-8 psi som jeg kan starte med så hadde det vært flott! Har ikke a/f måler og har ikke fått tak i nye fittings til koso egt målern så tuning blir mest etter pluggfarge :confused: Har heller ikke laga kjøler til intercooler men det får bli ila sommern.
20180419_135540.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Da va turboen kommet i scootern og har sånn smått hadd start. Enda litt igjæn da, må sveise om æksosn, få tak i mer vakumslange, og litt sånn smått. Aerocommandern ble ganske fort kasta i en krok og kobla opp BD boksn istednfor. Men hakke den fjerneste anelse om kor mye fuel æ ska lægge til på de forskjellige turtallan og sånnt. Hvis nån har et "base map" fra dragon turbo for 7-8 psi som jeg kan starte med så hadde det vært flott! Har ikke a/f måler og har ikke fått tak i nye fittings til koso egt målern så tuning blir mest etter pluggfarge :confused: Har heller ikke laga kjøler til intercooler men det får bli ila sommern. Vis vedlegget 69966

Trur du kan bli plaga uten af instrument, blir fort dyrere å kjøre uten!!
 
Trur du kan bli plaga uten af instrument, blir fort dyrere å kjøre uten!!

Fullstendig klar over det. Hadde satsa på å finne en brukt en før jeg monterte men har ikke kommet over enda. Tenkte jeg skal dra innom maskinforetninga imorn og høre om de kan lage til noen fittings til EGT målern så jeg får brukt den i det minste. ;)
 
Fullstendig klar over det. Hadde satsa på å finne en brukt en før jeg monterte men har ikke kommet over enda. Tenkte jeg skal dra innom maskinforetninga imorn og høre om de kan lage til noen fittings til EGT målern så jeg får brukt den i det minste. ;)

Har liggende ypipe til en slik med fittings til koso egt allerede sveist i, om det er av interesse, hadde det på min 2009 turbo.

Har også komplett Koso dual EGT, samt en lite brukt Innovate AFR med ledningsnett og rele for kjøring på ekstrabatteri, send en PM om du ikke har fått tak på.

Vil ikke anbefale å kjøre uten på en slik maskin, med mindre du er ute etter askebeger i aluminium;)
 
Har sveis om eksos idag. Ikke beste sveisejobben jeg har gjort men er såpass at jeg kan leve med å ta det sånn. :)
20180420_122926.jpg
20180420_144213.jpg
received_1663094400448028.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Aanund
Burde kanskje vurdert å hatt den slik den var, er en grunn til at HMturbos(er vel et slikt kit?) kjørte den ut der, veldig lett å få mottrykk på turbo i litt tung snø med eksosen ned der. Tunnelldump er vel å foretrekke.

Vurderte det, men vil heller ha den ut der jeg har laga den til nu. Tar sjangsen på at det ikke blir nå særlig problem. ;)
 
Vurderte det, men vil heller ha den ut der jeg har laga den til nu. Tar sjangsen på at det ikke blir nå særlig problem. ;)
No går vel eksos ut der oem går ? Isåfall tror jeg ikke du blir noe spesielt plaget med mottrykk, da du har mulighet til å lage en litt lengre deflektorskjold foran utløp, men blir det et problem så er det jo bare å gjøre det om igjen
 
No går vel eksos ut der oem går ? Isåfall tror jeg ikke du blir noe spesielt plaget med mottrykk, da du har mulighet til å lage en litt lengre deflektorskjold foran utløp, men blir det et problem så er det jo bare å gjøre det om igjen

Jepp, må bare utvide hålle bittelitt fremover. Va ganske stor deflektor på den, stikk ca. 4 cm ned fra buken. ;)
 
Har fådd pjuska litt med scooter idag. Monterte først y-pipa og tempfølerne til egt målern.
20180426_211049.jpg
Også modifisert en buk fra en 550 shift. Denne hadde noen småsprekker fra før så gjør ikke noe å ødelegge den mer. Tar vare på den orginale i tilfelle scootern skal bygges orginal igjen. Her er før modifiseringer
20180426_211321.jpg
Reiv vekk skummen, rengjor, freste opp hullet til eksosen og la ny sølvteip. Måtte frese opp hullet for å få plass til eksosen da lyddemperen var for lang til å få plass i orginalt hull. Alternativet var rakrør og det trur jeg blir å bråke litt vel mye. Hadde freset for lite her på bilde, eksosen tok akkurat i på kanten.
20180426_220656.jpg

Her er bilde etter ferdig modifisering
20180426_224001.jpg

Må korte inn stussen på lyddempern og etterhvert lage noe for å blende av deler av hullet da det ble litt vell stort. Må også montere snøavviseren igjen.
20180426_224153.jpg
Det var så mye jeg rakk idag grunnet sult og at jeg ikke finner popper for å poppe buken på igjen. Vet jeg har, må bare finne ut hvor jeg la dem :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Karlstrøm og Nyheim
Se der ja, perfekt klaring for eksosprobene på den ypipa der, lurer på hvem som hat stått for de målene;)
 
Bare tenk om du faktisk hadde gidda å rydde/organisere verkstedet i tilegg :rolleyes: Bare tenk hvor mye lettere ting hadde vært når du vet hvor ting er og HVA du har :D:thumb::rolleyes::cool: