YAMAHA Lysproblem med viking II 1995 mod.

EdMo

Medlem
25 Feb 2018
19
1
Rena
Har postet ett tidligere innlegg om dette problemet. Fant ut at ladespolen kunne være årsaken og den er byttet. Fortsatt ingen lys...bestilte lysspole hos motorspeed, men de ser ikke ut til å ha som passer. Vurderer å bytte hele statoren. Er det noen som har erfaring med andre årsaker? Har sjekket ledningsopplegg og pærer.
 
Kan være spennings regulatorn som kortslutter. Koble den fra å se om lysene blir sterkere, men ikkje øk turtallet for da ryker alle lyspærene.
 
Har desverre ikke lys i det hele tatt. Dvs. Kjørelys og lys bak. Bremselys er ok. Kan det være at regulatoren er gåen? Hvor sitter den?
Har lagt ved et bilde. Er det denne du mener?
 

Vedlegg

  • s-l300.jpg
    s-l300.jpg
    10,5 KB · Sett: 45
Synes dette virker som "kabelgniss" ! Hvis regulator eller lysspole har gått ad undas skal du vel heller ikke ha bremselys, eller? Hva med varmehåndtak og lys i speedometer da?. Med disse symptomene tror jeg at jeg hadde sjekket ut mulighetene for at det "tjuvjorder"
 
Har varme i varmehåndtak, men ikke lys i speedometer. Har sjekka ledninger, men greier ikke å finne noen brudd eller "tjuvjording". Har kikket litt på ett koblingsskjema, og det ser ut til at frontlys, baklys og speedometerlys er på samme krets. Kan det være bryter på styret for fjern og nærlys? Synes det er rart...da burde vel baklys ha fungert?
 
Mål motstand, specs står i servicemanual. Eller "bypass" bryteren. Holder fortsatt en knapp på kabelbrudd eller feil i bryter.
 
Ser denne tråden ikke er oppdatert med avdekket feilårsak...??!!
Stor mulighet for at pærene kan være gåen.
Pærer har en viss levetid og regnes som servicedeler.
 
Ser denne tråden ikke er oppdatert med avdekket feilårsak...??!!
Stor mulighet for at pærene kan være gåen.
Pærer har en viss levetid og regnes som servicedeler.
Har ikke prøvd å bytte de, men de ser hele ut. Tror det er en slags «ryggepipe» som skal lage lyd når den settes i revers. Denne er også «død»...
 
Fortsatt ikke funnet feilen. Har nå byttet regulator uten noen forandring. Noen som har erfart at tenningslåsen er problemet?
 
Fortsatt ikke funnet feilen. Har nå byttet regulator uten noen forandring. Noen som har erfart at tenningslåsen er problemet?
Ta i bruk ett multimeter og koblingsskjema. Mål om det finnes spenning til pærene. Se at pærene er for 12 volt og IKKE 24 volt.
Ved manglende spenning , koble ut alle forbrukere/ pærer for å måle motstand (ohm) i ledningsnettet for kortslutning eller brudd.
Pærene kan også motstandsmåles.
Sjekk også kontaktene for irr og dårlig forbindelse. Motstanden i lysspolen (ladepolen) gul og svart ledning er oppgitt i verkstedmanualen til 0,3 ohm +/- 20% ved 20 grader C.
Som nevnt tidligere, har du bremselys så er lysspolen i orden.
Hovedlys, baklys, innstrumentlys skal komme på automatisk når motoren er startet.
Kan ikke se at tenningslåsen skal forårsake lysproblemet hvis el.start og stans virker som den skal.
 
Ta i bruk ett multimeter og koblingsskjema. Mål om det finnes spenning til pærene. Se at pærene er for 12 volt og IKKE 24 volt.
Ved manglende spenning , koble ut alle forbrukere/ pærer for å måle motstand (ohm) i ledningsnettet for kortslutning eller brudd.
Pærene kan også motstandsmåles.
Sjekk også kontaktene for irr og dårlig forbindelse. Motstanden i lysspolen (ladepolen) gul og svart ledning er oppgitt i verkstedmanualen til 0,3 ohm +/- 20% ved 20 grader C.
Som nevnt tidligere, har du bremselys så er lysspolen i orden.
Hovedlys, baklys, innstrumentlys skal komme på automatisk når motoren er startet.
Kan ikke se at tenningslåsen skal forårsake lysproblemet hvis el.start og stans virker som den skal.
Takk for svar og gode tips. Har byttet ladespolen, så regner med den er i orden. Skal sjekke ut litt mer av ledningsnettet. Ett annet spørsmål som du muligens kan svare på, i det siste har jeg opplevd at den plutselig stopper etter å ha kjørt en stund. Dvs. Den er forholdsvis varm, er det en form for sikkerhet for overoppheting? Lar den da stå ett minutts tid også starter den igjen. Eller Kan det være ett forgasser- problem?
 
Takk for svar og gode tips. Har byttet ladespolen, så regner med den er i orden. Skal sjekke ut litt mer av ledningsnettet. Ett annet spørsmål som du muligens kan svare på, i det siste har jeg opplevd at den plutselig stopper etter å ha kjørt en stund. Dvs. Den er forholdsvis varm, er det en form for sikkerhet for overoppheting? Lar den da stå ett minutts tid også starter den igjen. Eller Kan det være ett forgasser- problem?
Høres ut som det kan være sammenheng med lysproblemet, jordingspunkt i ledningsnett og stator bør sjekkes/ måles for brudd.
NB....Som nevnt tidligere er motstand måling av ledningsnettet en første prioritering/ nødvendighet.
Muligheten for periodisk elektrisk feil i coil eller CDI enhet er også tilstede men ut i fra den korte ventetiden avskriver jeg disse.
 
Sist redigert: