Lynx Commander 600 vs 800

12 Apr 2017
3
0
Skien
Hei,

Skal kjøpe meg en scooter primært for bruk til og fra hytta. Blir da mye kjøring med slede.
Men vil gjerne ha noe som har litt lekefaktor også.

Ser ut til at Commander fungerer til det meste.

Tanken er å kjøpe en 2-3 år gammel scooter, men kjøper jeg 600 eller 800?
Hat skjønt at 600 holder lenge til vanlig bruk, men er det problematisk å kontrollere 800'n i rolig fart med last!? Eller er det like greit å velge en 800?

Og noe spesielt en bør se etter med tanke på bruk/slitasje? Tenkte jeg skulle kikke på en 800 som har gått 2000.

/Stefan
 
Tja, folk er forskjellig. Hva som er nok kan være så mangt men du kan helt fint kjøre på tur med 800 e-tec. Tror jeg hadde valgt 900 ACE. Den kan helt fint brukes til moderat morrokjøring men går utrolig stille og rolig i tillegg. Perfekt til hyttebruk. Commander 800 e-tec er en ganske ekstrem "hyttemaskin".
 
Kjenner 2 stk som nylig har kjøpt seg Commander/Adventure i 900 ACE, de gikk begge fra 600 e-tec i tilsvarende maskiner. De sier at den er fin til touring og trekking, men når det blir mye snø så har 600 e-tec litt mer trøkk under panseret. Samtidig er det mindre støy og eksoslukt fra 900 ACE.
 
Okei. Jeg kjørte forbi en som hadde en Commander 800 e-tec til salgs på vei hjem fra påskefjellet i går, og må si jeg fikk veldig lyst på den. Det er jo fristende med mindre støy og eksos, men den hytta jeg primært skal kjøre til har noen bratte kneiker opp og det er nok få andre som kjører der. Så kanskje det er like greit å ha litt ekstra guff som det er i den 800'n. Hmm.... Det skal ikke være lett
 
... Hva som er nok kan være så mangt men du kan helt fint kjøre på tur med 800 e-tec.
Spør litt av egen nysgjerrighet men også veldig aktuelt for TS. Hvordan takler en 800 e-tec kjøring på lav hastighet over litt tid? Soter den ned og må kjøres litt hardt før den stoppes eller er det unødvendig?
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Stefan V. Pettersen
Spør litt av egen nysgjerrighet men også veldig aktuelt for TS. Hvordan takler en 800 e-tec kjøring på lav hastighet over litt tid? Soter den ned og må kjøres litt hardt før den stoppes eller er det unødvendig?
e-tec soter ikke og trenger ikke noe som helst før stopp. Du kan kjøre den en hel dag å bare dasse i skogen og straks du gir på våkner den til liv som normalt foruten at pipa er litt kaldere enn optimalt merker du ikke noe forskjell.
 
ser ut til at det ultimate til kombinasjonen over for øyeblikket vil være Polaris Titan..: har lyst på en selv...


Hvorfor? Det er jo bare en kopi av et konsept Lynx/Ski-Doo har hatt i mange år nå. Commander 800R eller Expedition Extreme er brutale maskiner men skal man være litt ærlig med seg selv vil nok en 900 ACE motor være langt mer behagelig og riktig for chassitypen. Det er meget behagelig å cruise med en 900 ACE.
 
enig i at det er en kopi av commander-konseptet. Nå har ikke jeg kjørt commander, men for meg så ser titan chassiset ut til å ha brukbart med morrofaktor
Og helt klart at 900ace er komfortabel til cruising og heller ikke går av veien for å måtte jobbe, men jeg syns nå engang at 2t 800 er artigere enn 900 4t :)
 
Ja det synes jeg også men hvor morro er det egentlig å kjøre en Commander/Expedition/Titan slik at det begynner å pirre i pungen med en 800 motor? Tørrvekta på en Titan er 274kg mens en Expedition veier 284kg. Du husker nok godt når du har plassert disse maskinene der bare en 800 motor kan :confused:
 
Ja det synes jeg også men hvor morro er det egentlig å kjøre en Commander/Expedition/Titan slik at det begynner å pirre i pungen med en 800 motor?

vanskelig å si uten at jeg har prøvd, håper de rekker å få den hit på demo før snøen forsvinner.

Tørrvekta på en Titan er 274kg mens en Expedition veier 284kg. Du husker nok godt når du har plassert disse maskinene der bare en 800 motor kan :confused:

utvilsomt , men da kan man jo feks glede seg over at det ikke er feks en rsviking man har kjørt fast nedi sørpa :D
 
Kjørte Titan XC på torsdag og for en maskin! Hadde jeg ikke vist at det var en bredbeltet maskin hadde jeg overhodet ikke trudd det ved kjøring.
136 kmt på teller over en kort slette :D
Veldig enkel å legger over på siden og den har en meget smoth girkasse.
At den i tillegg har konstant høy spenning på tomgang til å drive vinsj osv er også en stor bonus. God plass på setet til 2, meget god plass på tunell, 44 mm beltet gir mer enn nok grep til det meste ikke minst :D
 
e-tec soter ikke og trenger ikke noe som helst før stopp. Du kan kjøre den en hel dag å bare dasse i skogen og straks du gir på våkner den til liv som normalt foruten at pipa er litt kaldere enn optimalt merker du ikke noe forskjell.
Det er jo good news. Ser jo at den bruker lite olje. Er jo heller ikke noe blårøyk og klærne lukter ikke lengre som de gjorde med forgasser 2t. :)