Livsfarlig helikopterflyging av Politet skaper storm.

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
11 Feb 2015
1.640
956
Sørreisa
God dag, dere på forumet som bor lengre nord i landet har sikkert fått dette med dere, men dere som bor lengre sør har nok ikke sett det her.

En gjeng på scooter ble lørdag kontrollert av politiet i helikopter. De landet bare et noen få meter unna de når de sto stille, og det skaper storm blant både innbyggere, scooterentusiaster og i media, da det kunne endt fatalt hvis noe skulle gå galt under landing, og det er mye som kan gå galt når et helikopter skal lande på løs snøbunn.

Jeg legger ved endel linker til forskjellige aviser, samt videoen som ble publisert først på ei varslingsgruppe for scooterfolk på facebook.

Originalvideo på facebook:
https://www.facebook.com/groups/1563931367231055/permalink/1738335096457347/

Artikkel i Nordlys:
https://www.nordlys.no/reagerer-pa-...synes-det-er-totalt-uforsvarlig/s/5-34-609831

Artikkel i iTromsø:
http://www.itromso.no/nyheter/2017/04/08/Her-snurrer-politiets-rotorblader-noen-meter-unna-hodet-til-Håkon-23-14574416.ece

Artikkel i iFinnmark:
https://www.ifinnmark.no/nyheter/tr...synes-det-er-totalt-uforsvarlig/s/5-81-475203

Artikkel nr. 2 i iFinnmark (Mye bra lesestoff)
https://www.ifinnmark.no/debatt/scooter/trafikkontroll/norges-verste-forbrytere/o/5-81-475206

Edit:

Nordlys på nytt:
https://www.nordlys.no/massiv-mobil...-planlegger-demonstrasjon-pa-e8/s/5-34-611217

iFinnmark på nytt:
https://www.ifinnmark.no/finnmark/n...-her-er-lovverket-helt-idiotisk/s/5-81-475401

Dagbladet!
http://www.dagbladet.no/nyheter/sco...en-ble-gjort-i-henhold-til-prosedyre/67482152
 
Sist redigert:
Legger merke til at noen få med helikopterbakgrunn forsvarer landingen mtp referansepunkt på bakken. Og ja, det er helt riktig at det er en fordel å lande med referansepunkter, spesiellt ved fare for whiteout. Men det jeg lurer på, er hvor i instruksen det står at det er greit å bruke uvitende sivilpersoner som landingsmarkører? Det er jo galskap! Hvis piloten vurderer det slik, at han ikke kan lande jernkråka si 10 meter lenger unna, så får han til helvete la være å lande da! Jeg er ingen pilot, men selv jeg vet at første bud før en landing, er å vurdere om det faktisk kan landes trygt. Og det gjelder like mye for de på bakken som de i helikopteret. Hvis ikke, skal man finne en annen plass å lande. Den delen er faktisk ganske logisk! Jeg lurer på hvem som ga disse cowboypilotene retten til å sette flere menneskeliv i fare for ingenting? Vi snakker trossalt ulovlig snøscooterkjøring her, ikke avverging av terrorangrep. Skjønt, der bruker de ikke helikopter har jeg hørt...
 
Ligger å en video på Facebook hvor politi er på vei inn for å lande i en liten bygd nedi Troms for å ta en enslig fører av scooter..
 
IMG_20170409_160950.jpg

Jeg begynner så smått å bli klar for påsken
 
  • Liker
Reaksjoner: 17 brukere
Ja, jeg er ikke noe ekspert og har ingen grunnlag til å komme med noe risikoanalyse for det her, men det handler mye om sunn fornuft.

Jeg har jobbet på oljerigg tidligere, og har da gått gjennom endel sikkerhetsinstrukser rundt det med helikopter. Det er sikkert flere her på forumet som også har det. Og man lærer at man skal holde seg unna faresonen når helikopteret lander på helidekk, og faresonen er større enn bare noen få meter. Både de som tar i mot helikopter på dekk, og brannmenn må søke ly utenfor helidekk når de skal lande, i tilfelle noe går galt. Uansett hvor fint vær det måtte være.

Hvorfor skulle det være annerledes på fjellet blant sivile folk? Greit at han nevner at man må bruke markører på bakken for å kunne ha en referanse ang. hvor langt unna man er, spesielt når det er vinter og man lander på snø, men at sivile folk som ikke sitter på denne kunnskapen skal være de markørene og utsettes for stor risiko, høres for meg helt sykt ut.

Jeg synes det er komisk at luftfartstilsynet mener det er helt trygt det de har gjort, samt masse folk som mener scooterfolkene surker. Hvis de hadde kommet inn for landing og bunnen hadde gitt etter / vindrosse hadde tatt tak i heliet og det hadde blitt dødsfall på en av de som var på bakken, så hadde alle ropt ut, ink. luftfartstilsynet, hvor farlig og uprofesjonell den landingen var.

Når man skal gjøre en sånn manøver, så burde risikoen for at det går ut over de på bakken hvis noe går galt, være null. Og det var den ikke der.

Just my 2 cents.
 
Sist redigert:
De fleste her fikk vel med seg helikopterulykken i bergen, hvor en løs presenning fløy i rotoren, og bare flaks og kunnskap fra den svært erfarne piloten gjorde at det ikke gikk liv. Piloten hadde vunnet flere konkurranser i akrobatflygning, vært først på nordpolen og sydpolen med helikopter osv. Forsiktig sagt, langt mer erfaring og kunnskap enn disse 20-30 åringene i helitrans noensinne vil få (No offence...) Så tilbake til landingen så nært uforberedte sivilpersoner. Hva om en scooterfører hadde tatt av seg jakken i solskinnet, før helikopteret kom? Selvfølgelig ikke med onde hensikter, men rett og slett ikke tenkt på det i oppstyret? :tdown:
 
Hvem tenker vel på løse gjenstander om man finner seg i en slik situasjon? Alle som ikke jobber rundt helikopter til vanlig vil jo være uforberedt på alt som måtte kunne oppstå i en slik situasjon, enkelt og greit. Må bli slutt på galskapen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsinist
Hvem tenker vel på løse gjenstander om man finner seg i en slik situasjon? Alle som ikke jobber rundt helikopter til vanlig vil jo være uforberedt på alt som måtte kunne oppstå i en slik situasjon, enkelt og greit. Må bli slutt på galskapen.
Tror dette er det innlegget jeg har vært mest enig i, i min tid her på forumet.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Noen som vet om Politi/pilot er blitt anmeldt i denne saken? Hadde jeg blitt brukt som ufrivillig markør og noen satt livet mitt på spill ville jeg definitivt anmeldt saken til politi/luftfartsmyndighetene. Med helikopterulykken i Bergen forrige uke kan man selv tenke på hvor små marginer som gjorde at den denne gangen gikk bra...
 
@Ken , du kan banne og steike du, men reglar og forskrifter er vedtekne av Stortinget, og politikonstablane prøver berre å gjere jobben sin. Dei har sikkert ikkje bruk for dine "2 cents".
 
  • Liker ikke
Reaksjoner: johnnyo
Denne saken minner litt om den med ungdommen som politiet jaget for å få stoppet. Dette var vel for et par år siden. Vitner så gutten med politiet i hælene og de beskrev farten som meget stor selv om politiet selv sa at de ikke tok noen sjanser og at det ikke var farlig. Tror dette var under påskeutfarten. Denne saken var oppe her på forumet. Samme historia nå og politiet blir aldri dømt om de gjør feil vurdering og setter andre i fare.
 
@Ken , du kan banne og steike du, men reglar og forskrifter er vedtekne av Stortinget, og politikonstablane prøver berre å gjere jobben sin. Dei har sikkert ikkje bruk for dine "2 cents".

Har ikke sagt et ord om at politiet ikke skal gjøre jobben sin, utover at de skal gjøre den sikkert. Fra min side er dette kun en diskusjon om uforsvarlig helikopter flygning, intet mer. Som jeg sa over her, hva hadde skjedd om en scooterfører ikke hadde jakken på, og den hadde blåst i rotoren? Vi så hva som skjedde med helikopteret i Bergen. Hva om det hadde ligget 4-5 "ulovlige" vannscootere bak yachten, når helikoteret kom deisene ned fra 20 meter? Lurer på hvem sine "cents" som skulle betalt for begravelsene :hmm:
 
Jeg spinner glatt videre på @Ken sin post å sier han kanskje litt imot men det står nok sin prøve. Jeg vil tro at når en pilot sitter med " lovens lange arm" ved siden, som oppdragsgiver, så er det lett å sette egne meninger til side og gjøre som man får beskjed om. Om da politiet sier :" land ver de skuterne", så er det kanskje vanskelig å si imot? Kanskje vanskeligere enn mot" vanlige dødelige" skulle kommet med " orderen"? Nå ser jeg jo vår lensmann på forumet tilhører en ytterkant om jeg kan si det slik, velger å tolke det som at egen yrkedsstolthet kanskje gjør litt blind for yrkets representanter fra " virkeligheten", en så godt som feilfri gjeng. Gjentar meg selv å vet det er veldig mange flotte folk i yrket, for det er viktig å ha med. Men på lik linje med at det finnes brukere som ikke tror det finnes en ok person i politiet så finnes det ytterpunkter på begge sider. Nå blir det jo litt underholdning av dette, kanskje det som er meningen til enkelte?
Tilbake til mitt poeng; jeg tror det er mange som har lettere for å gjøre som dem får beskjed om når det er politiet som gir beskjeden, jeg er redd at i dette tilfelle kan det være en medvirkende årsak til at piloten tok et kritikkverdig valg. Mulig det blir feil å se det slik? Er vel uansett piloten som blir stilt ansvarlig?
 
Har bare lest om det, men antar det har noe med vind å gjøre. Vet selvfølgelig ikke noe om hendelsesforløpet, men det jeg vet er at det kan blåse friskt på Laksefjordvidda.
 
Uansett. Tenk om det hadde vært noen i nærheten?! Kunne sikkert også blåst noe jævlig hvor scootergutta ble "stoppet".
 
Har kommet meg for øret at det blir STORE endringer i bruk av helikopter mot snøscooter kommende sesong i Finnmark vertfall (og kanskje lenger frem i tid også), vil tro dette vil gjelde andre fylker også. Stay tuned..