GENERELT Hvor mange hk er det i scooter'n din??

I følge Mperformance er jo E-tecen strupet for å få ned utslippene og dermed møte kravene fra EPA i USA. Da er det vel ikke usannsynlig at Rotax tar ut større effekt i fabrikktester når motorene utprøves. Kravene er visstnok ikke like strenge her så tenkt kunne e-tecen hatt større effekt her enn over dammen.
Det samme så vi jo da E-tec800R kom i 201/11, da var det jo 155Hk + som var det annonserte, samt henviste man til en "uavhengig" test der man hadde benket 163,9Hk på denne motoren. Nå ser jeg at Rotax her har lagt seg på 108Kw/147Hk på sine hjemmesider for E-tec800R, og meget mulig at det kan være relatert til utslipp.
 
Om den er strupet ned, skulle det jo være enkelt å få "fjærna plomberinga". Har dere noen ide om hvor strupinga er da? Dratt av tenning? Map?
 
I følge Mperformance er jo E-tecen strupet for å få ned utslippene og dermed møte kravene fra EPA i USA. Da er det vel ikke usannsynlig at Rotax tar ut større effekt i fabrikktester når motorene utprøves. Kravene er visstnok ikke like strenge her så tenkt kunne e-tecen hatt større effekt her enn over dammen.
Så mye at norske benkekjøringer begynte å nærme seg amerikanske i hk? :cool2:
 
Om den er strupet ned, skulle det jo være enkelt å få "fjærna plomberinga". Har dere noen ide om hvor strupinga er da? Dratt av tenning? Map?
Det er vel I hovedsak hva alle trimlevrandører mer eller mindre har forsøkt de siste tiårene. "fjerne" miljøkompromissene som produsentene er nødt til for å få motorene godkjent. Bla topper som økter virkningsgraden på mellomregister men som ikke gir like mye på peak. Tenning som dras av for å øke temperature I pipa osv. Er vel langt inn mange små ting her og der som bidrar til å økte virkningsgraden på mellomregisteret som ofte har en negativ virkning på topp.
Når man ser gammel dyno av en AC Wildcat 700 EFI 91 modell som benker tett opp mot 139.5 (om jeg ikke husker helt feil) så kan man ikke si at utviklingen har vært veldig formidabel med tankte på effekt for en totakter på drøyt 25år..
 
Hørtes veldig mye ut, men skal vel ikke utelukke det, når de klarte å få 100 hk fra en 440 på slutten av 70 tallet eller noe i den duren. Race oppsett selvfølgelig. Når det er sagt, så syns jeg vagt å minnes at de der hadde 119 hk standard?
 
Hmm var det ikke polaris ultra 670 som ble oppmot 150hk bare man satte på trippel piper? Tror etec motoren har hk potensial.. men lurer litt på hvorfor ingen har utnyttet det enda om det bare var å fikle litt med en pc. Så hadde man 10hk mere? For det er jo nokk av firma som selger deg mere hk i div former
 
Hmm var det ikke polaris ultra 670 som ble oppmot 150hk bare man satte på trippel piper? Tror etec motoren har hk potensial.. men lurer litt på hvorfor ingen har utnyttet det enda om det bare var å fikle litt med en pc. Så hadde man 10hk mere? For det er jo nokk av firma som selger deg mere hk i div former

M-Performance tilbyr mod av ECU for en del Ski Doo motorer