GENERELT Hvor mange hk er det i scooter'n din??

Reimkiller'n

Moderator. BRP G5 pilot
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
29 Jan 2008
5.734
4.124
Stor-Trøndelag
Mange som har forskjellige meninger om HVA som faktisk finnes av Kw/Hk i sine maskiner.. Dog har en del forhandlere også forskjellig oppfatning av HVOR mange Kw/Hk det er i de forskjellige maskinene, og annonserer scootere med helt feil opplysninger til min store irritasjon! Derfor har jeg "lekt" meg litt inne på kjøretøys opplysninger hos statens vegvesen idag for å finne det som er det nærmeste man kommer de faktiske fakta i så måte! Har da tatt for meg "800 klassen "Amen..

Polaris Aksys 800: 101,2Kw, 138Hk.
Rotax E-tec800R: 108Kw, 147Hk.
Artic Cat C-tec800: 109Kw, 148Hk.
Rotax E-tec850: 115Kw, 156Hk.
Yamaha sidewinder: 134Kw, 182Hk.
 

Vedlegg

  • 800 Polaris.PNG
    800 Polaris.PNG
    9,7 KB · Sett: 69
  • 800 ski-doo.PNG
    800 ski-doo.PNG
    9,4 KB · Sett: 78
  • 800 Artic Cat.PNG
    800 Artic Cat.PNG
    9,8 KB · Sett: 88
  • 850 ski-doo.PNG
    850 ski-doo.PNG
    9,6 KB · Sett: 64
  • Yamaha sidewinder.PNG
    Yamaha sidewinder.PNG
    9,7 KB · Sett: 69
  • Liker
Reaksjoner: Garamond
Kunne vært 80 hk i hvilken som helst scooter, så lenge de føles rett og leveres rett :)
 
Kunne vært 80 hk i hvilken som helst scooter, så lenge de føles rett og leveres rett :)
Helt sikkert.. Men en del diskusjoner her inne, og ikke minst annonsering på finn.no har trigget min irritasjon en smule... :sneaky: Derfor koker jeg inn en FAKTA basert tråd der opplysningene er hentet ut i fra de som typegodkjenner varene..
 
Tror aldri på hk som fabrikatene oppgir, baserer alltid effekt på hva som står merket på snøscooteren, altså samme som står i registreringen.
 
Da har de gått 3Hk ned på effekt da ift i 2014 da suzuki levrte motorene..
Det stemmer. Men ettersom eg har forstått har dreimoment gått opp, samt respons og effekt bygging.

Merker fysisk veldig forskjell på suzuki og arctic cat motoren ivertfall. Arctic cat motoren virker mykje friskere og kvikk.
 
Rotax er Rotax på E-tec800R i alle fall... Same same Lynx og ski-doo.
 

Vedlegg

  • 800 Lynx.PNG
    800 Lynx.PNG
    9,6 KB · Sett: 38
Står 800 med stort klistremerke på siden, så da er den vell 800 hester :D
Heldigvis for yamahaeiere så er dynoen kalibrert på samme plass som vekta ;) meeen skal ikke la det bli tema for denne tråden :) det som er "synd "er at nå som produsenter oppgir hk som stemmer noe med virkeligheten og ikke skryter på 10-20-30 hk som ikke finnes merkes det ikke på avgiftene slik som før. Bra vi ikke har like mye avgifter men staten har tjent mye på skryt,å slik skryter fortsatt enkelte selgere på finn. Kommer nok alltid å være slik. Så en skidoo med 800 og 160gamp, trimmet med Reed ventiler.... noen vet ikke bedre enn tror på det dem kjøper å selger videre i god tro, andre er bare luringer.
 
Står 800 med stort klistremerke på siden, så da er den vell 800 hester :D
Heldigvis for yamahaeiere så er dynoen kalibrert på samme plass som vekta ;) meeen skal ikke la det bli tema for denne tråden :) det som er "synd "er at nå som produsenter oppgir hk som stemmer noe med virkeligheten og ikke skryter på 10-20-30 hk som ikke finnes merkes det ikke på avgiftene slik som før. Bra vi ikke har like mye avgifter men staten har tjent mye på skryt,å slik skryter fortsatt enkelte selgere på finn. Kommer nok alltid å være slik. Så en skidoo med 800 og 160gamp, trimmet med Reed ventiler.... noen vet ikke bedre enn tror på det dem kjøper å selger videre i god tro, andre er bare luringer.
Får man ikke 15hk pluss av effektanlegget, 8-10 av ny topp, 8hk av reeds 30hk av pcv, 5hkav egt måler og 12 av variatorkit da? Nærmer seg fort 200 da. Også selvfølgelig 10hk pluss av å bytte fra støpte til smidde stempler med samme komp
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Får man ikke 15hk pluss av effektanlegget, 8-10 av ny topp, 8hk av reeds 30hk av pcv, 5hkav egt måler og 12 av variatorkit da? Nærmer seg fort 200 da. Også selvfølgelig 10hk pluss av å bytte fra støpte til smidde stempler med samme komp
KUN hvis du legger på fete dekaler (og da trenger du igrunn kun ei bråkepotte for å få 200hk med dekaltrim) ;)
 
KUN hvis du legger på fete dekaler (og da trenger du igrunn kun ei bråkepotte for å få 200hk med dekaltrim) ;)

Hvis det er sant som det sies at hvert klistremerke er +5hk så hadde en scooter med dekalkit hadd laaaangt over 200 hk :p
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Når det gjelder produsentenes tall, kontra det som måles her på berget, så tror jeg vi glemmer noe.
Produsentene tester motorene i ganske avanserte laboratorium. Bare se på Rotax....de står ikke akkurat i garasjeportåpningen og tester.
Så mulig at det er der forskjellen ligger.
Ikke vet jeg. Bare en tanke.
Sikkert noen kloke hoder som kan svare på dette her inne.
 
Når det gjelder produsentenes tall, kontra det som måles her på berget, så tror jeg vi glemmer noe.
Produsentene tester motorene i ganske avanserte laboratorium. Bare se på Rotax....de står ikke akkurat i garasjeportåpningen og tester.
Så mulig at det er der forskjellen ligger.
Ikke vet jeg. Bare en tanke.
Sikkert noen kloke hoder som kan svare på dette her inne.

Nå fyrer vel produsentene vel så mye opp rundt effekten. F.eks Doo som skrev tall i brosjyren sin og henviste til en "uavhenig" dyno.

Når det gjelder dynotall så kan man jo få hva man vil av resultater.. jeg tenker at hvordan maskinen fungerer på snøen får være viktigst.. og så får man gå ut ifra hva som står på tunnellen..
 
Min erfaring med dynotesting er at man under "normale" forutsetninger lander temmelig nært det som står oppgitt i vognkort og på tunellen(på de som har dette på tunellen)! Som oftest er det kun desimaler som skiller..

Og ja, under "laboratoriums forhold" kan man selvsagt hente ut en del mer enn hva maskinene blir levert med ut av eska! Rotax selv har jo oppgitt 121Kw/165Hk for sin E-tec850, men BRP velger tydeligvis, i alle fall her på sea level i Skandinavia å levere 850 med 115Kw/156Hk. Man kan jo tenke seg at det kan ha noe med holdbarhet og garanti å gjøre..
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore_TJ
Min erfaring med dynotesting er at man under "normale" forutsetninger lander temmelig nært det som står oppgitt i vognkort og på tunellen(på de som har dette på tunellen)! Som oftest er det kun desimaler som skiller..

Og ja, under "laboratoriums forhold" kan man selvsagt hente ut en del mer enn hva maskinene blir levert med ut av eska! Rotax selv har jo oppgitt 121Kw/165Hk for sin E-tec850, men BRP velger tydeligvis, i alle fall her på sea level i Skandinavia å levere 850 med 115Kw/156Hk. Man kan jo tenke seg at det kan ha noe med holdbarhet og garanti å gjøre..

Har de gått offentlig ut og sagt at det er 165hk? Trodde de kun sa det var 10hk mer enn 800etec. Og det stemmer jo greit med det som står på tunnellen.
 
Se der ja.. litt spesielt å skrive 9hk mindre på tunnell da..

Ser arctic cat prøver seg med 160 hk
https://intl.www.arcticcat.com/snow/sleds/mountain/

Det er vel rein løgn hvis dynotallene herfra stemmer..
Tja.. For BRP sin del da, så er det vel så lenge de ikke bruker 121Kw/165Hk i sine brosjyrer som oppgitt effekt på en scooter spesifikt, så har de vel sitt på det tørre. Ser de bruker 165Hk i sine brosjyrer, men henviser til at den effekten er målt hos en "uavhengig institusjon" som jeg da antar er hos motorprodusenten selv, hos Rotax.
 
Ser de bruker 165Hk i sine brosjyrer, men henviser til at den effekten er målt hos en "uavhengig institusjon" som jeg da antar er hos motorprodusenten selv, hos Rotax.

I følge Mperformance er jo E-tecen strupet for å få ned utslippene og dermed møte kravene fra EPA i USA. Da er det vel ikke usannsynlig at Rotax tar ut større effekt i fabrikktester når motorene utprøves. Kravene er visstnok ikke like strenge her så tenkt kunne e-tecen hatt større effekt her enn over dammen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway