ARCTIC CAT Honing av sylindrer

Haha, du får bare tåle å møte litt motbør når debatten går løpsk. Og jeg MÅ bare komme med et svar når du sier at en helt glatt overflate vil tette bedre mot ring enn en honet overflate, for det er faktisk stikk motsatt! Overflaten er ikke grov som du sier, men kryssmerkene hjelper stempelringen å sette seg på overflaten i sylinderet. Vær så snill å søk litt rundt, dette er ikke noe nytt de siste 40 åra. Flere proffe byggere opplever dårligere seal på en sylinder som ikke er honet enn en sylinder som er honet.

Er jo nettopp derfor Polaris, AC, Ski-Doo, Yamaha og forbasket uansett produsenter av 2-takts nikasilsylindre nettopp honer de! You name it! Eneste forskjellen her er som @Hsk racing sier. Man bruker spesialhon til 2-takts nikasilsylindre, diamanthone, og han har utstyret selv.

Du som skrev at du kom til å ta den ydmyke siden om det kom så langt, show for it, for du tar feil. Kan vise til en endeløs rekke med kilder hvis det er det du ønsker. Send bare ei melding.


"the up-and-down movement of the pistons can create an overly smooth finish that causes the piston rings to skate along the surface and fail to seat and seal properly. Cylinder wall glazing can also prevent engine oil from adhering to surfaces"

http://blog.brushresearch.com/engine-hones-for-nikasil-cyllinders

Herregud.. hvor har jeg sagt EN HELT GLATT OVERFLATE? Jeg sier glattere! Glattere enn det du får når du kjører en garasjehon gjennom sylindrene.
Det gamle stemplet har gjort finishen bedre enn du klarer å få selv og poenget er at nikasil er porøst og holder på olje med en finere finish. Og da krever kortere innkjøring med mindre friksjon.

Byttet akkurat stempler i min 800cfi 2. 4700km. 120psi kompresjon på begge sylindre og strøkne. Stempler viste mye blowby. Sylinder ble kun reingjort.
Nye stempel ga 120 psi rett ut av eska (dog med litt høyere komp topp) Etter 5 mil 142psi. Vil anse dette som nærmest innkjørt. Så får vi se om det varer. Samme resultat med 600 jeg byttet stempel i.

Det har skjedd ting på 40år. Spesielt mtp sylinderfinish og ikke minst materialer i stempler og ringer.


Jeg gidder ikke diskutere med deg om det her. Du har bestemt deg.

Jeg kan og linke og henvise til endeløse diskusjoner og bevis. Bl.a en stempelingeniør for nascar som bekrefter det indydan sier om innkjøring av ringer og at en finere finish gir mer effekt og tettere ringer.

Tror vi setter punktum før dette blir enda mer komiskt. Jeg er ihvertfall ferdig.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Jensen og KON
Gikk fra 115 til 130 PSI på min før første start. Sylinder ble de-glazet. Har ikke målt etter innkjøring.
Ja vi setter punktum, for jeg og du kunne sikkert diskutert i åresvis uten å komme til noe enighet her. :console:
 
Gikk fra 115 til 130 PSI på min før første start. Sylinder ble de-glazet. Har ikke målt etter innkjøring.
Ja vi setter punktum, for jeg og du kunne sikkert diskutert i åresvis uten å komme til noe enighet her. :console:

Har sikkert ikke formulert meg tydelig nok heller hvis jeg gir utrykk for at sylindre ikke noensinne skal hones til en finish. Det skal de, men vi er uenig i om til hvilken grad og om dette er noe vi får til selv mtp nikasil. :p
 
Har sikkert ikke formulert meg tydelig nok heller hvis jeg gir utrykk for at sylindre ikke noensinne skal hones til en finish. Det skal de, men vi er uenig i om til hvilken grad og om dette er noe vi får til selv mtp nikasil. :p

De hones kun når de er ny, og det brukes diamanthone fordi nikasilen er så hard. Eneste man oppnår med vanlig stenhone, ballhone eller brushhone er i praksis en de-glazing siden man ikke klarer å hone inn i nikasilen med de. Kun hvis man står på minuttersvis å honer som en gal vil man fjerne materiale;) Når det er spesifisert av motorprodusenten at man skal de-glaze før ringskift, så gjør jeg det. Og ikke bare fordi de sier det, men fordi jeg også mener det er essensielt for årsaker jeg har nevnt før :)

God helg da! :) :beer:
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore_TJ
Kan dere ikke høre hvordan Cylmo og kanskje Nordic motor i målselv jør dette med nicasil?
 
Er vel mulig det, men tenkte at di kanskje viste no, men Nordic Motor i Målselv vil jeg tru at veit litt om sånne ting. Dem driv jo stortsett på me motoroppbygging og overhaling.
 

Ikke noe nytt der. Jeg er ikke uenig i glazing av sylindre og hvorfor sylindre hones. Diskusjonen startet med om det var nødvendig eller ikke og om det er noe man bør gjøre hjemme.

Du har nok rett i at en brush hone kan kjøres gjennom sylindrene uten at det påvirker nikasil, men når man samtidig får beskjed fra en som kan vise til at testingen hans viser at man kan la de være fint i fred, tenker jeg at vi garasjemekkere kan la sylindrene være.
Man trenger ihvertfall ikke kjøre kulehonen man har liggende etter sist b20 gjennom.

Regner ikke med de fleste måler sylindrene for ovalitet og stempelklaring heller.

Tenker vi har lagd mer krøll enn info med denne diskusjonen.

Man kan jo begynne med å spørre hvorfor man byttet stempel i utgangspunktet.

Kun pga lite komp?
Velg selv. Brush hone eller la de være. Har motor gått 10000km ville nok jeg og vurdert en hone. På 3000km? Nei. Basert på research til IndyDan.

Hele diskusjonen rundt hvor grov eller fin honing skal være hørte ikke hjemme i denne tråden. Og der blir vi ikke enige. Så den drar vi ikke opp igjen.
 
Nesh ;) Hele poenget med et forum er å diskutere, så det passer perfekt inn her :)
 
Sist redigert:
Konklusjonen er vel at ser sylinderet bra ut er det bare å vaske, måle/tilpasse ring gap så sette sylinder inn med olje å hive i nye stempel ??
 
  • Liker
Reaksjoner: RS