Haha, du får bare tåle å møte litt motbør når debatten går løpsk. Og jeg MÅ bare komme med et svar når du sier at en helt glatt overflate vil tette bedre mot ring enn en honet overflate, for det er faktisk stikk motsatt! Overflaten er ikke grov som du sier, men kryssmerkene hjelper stempelringen å sette seg på overflaten i sylinderet. Vær så snill å søk litt rundt, dette er ikke noe nytt de siste 40 åra. Flere proffe byggere opplever dårligere seal på en sylinder som ikke er honet enn en sylinder som er honet.
Er jo nettopp derfor Polaris, AC, Ski-Doo, Yamaha og forbasket uansett produsenter av 2-takts nikasilsylindre nettopp honer de! You name it! Eneste forskjellen her er som @Hsk racing sier. Man bruker spesialhon til 2-takts nikasilsylindre, diamanthone, og han har utstyret selv.
Du som skrev at du kom til å ta den ydmyke siden om det kom så langt, show for it, for du tar feil. Kan vise til en endeløs rekke med kilder hvis det er det du ønsker. Send bare ei melding.
"the up-and-down movement of the pistons can create an overly smooth finish that causes the piston rings to skate along the surface and fail to seat and seal properly. Cylinder wall glazing can also prevent engine oil from adhering to surfaces"
http://blog.brushresearch.com/engine-hones-for-nikasil-cyllinders
Herregud.. hvor har jeg sagt EN HELT GLATT OVERFLATE? Jeg sier glattere! Glattere enn det du får når du kjører en garasjehon gjennom sylindrene.
Det gamle stemplet har gjort finishen bedre enn du klarer å få selv og poenget er at nikasil er porøst og holder på olje med en finere finish. Og da krever kortere innkjøring med mindre friksjon.
Byttet akkurat stempler i min 800cfi 2. 4700km. 120psi kompresjon på begge sylindre og strøkne. Stempler viste mye blowby. Sylinder ble kun reingjort.
Nye stempel ga 120 psi rett ut av eska (dog med litt høyere komp topp) Etter 5 mil 142psi. Vil anse dette som nærmest innkjørt. Så får vi se om det varer. Samme resultat med 600 jeg byttet stempel i.
Det har skjedd ting på 40år. Spesielt mtp sylinderfinish og ikke minst materialer i stempler og ringer.
Jeg gidder ikke diskutere med deg om det her. Du har bestemt deg.
Jeg kan og linke og henvise til endeløse diskusjoner og bevis. Bl.a en stempelingeniør for nascar som bekrefter det indydan sier om innkjøring av ringer og at en finere finish gir mer effekt og tettere ringer.
Tror vi setter punktum før dette blir enda mer komiskt. Jeg er ihvertfall ferdig.