ARCTIC CAT Honing av sylindrer

2 Feb 2016
14
8
kvalfjord
har en articat sabercat 600 efi 2005 mod
skal sette inn nye stempler og ringer
det æ lurer på e om man skal hone sylindrene eller ikke ,da sylindrene er satt inn med lecasil
tar i mot all hjelp med stor takk .
 
har en articat sabercat 600 efi 2005 mod
skal sette inn nye stempler og ringer
det æ lurer på e om man skal hone sylindrene eller ikke ,da sylindrene er satt inn med lecasil
tar i mot all hjelp med stor takk .

Kan skade nicasilen rundt portene hvis honeverktøyet huker seg fast. Det gjelder både med flex-hone og ball-hone. Med mindre sylindrene er skadet skal de ikke hones uansett, kun en liten de-glaze.

Mange mener man ikke burde gjøre noe med sylindrene annet enn vask, tørk og ny film med olje på sylindervegg før montering av nye stempler :) Mye diskutert tema, men fins som nevnt over spesiellt honeverkyøy for 2-takts sylindre med nicasil, men det er ikke noe du trenger å tenke på siden du bare skal ha et enkelt stempelskift.

Anbefaler brush-hone for de-glazing.
 
Sist redigert:
Man må ikke matte eller de-glaze nicasil sylindere..dette skader ringer og stemplene, vi honer med diamant hone og etterpolerer med spesial padder på honen, dette får å få riktig finish ;)
Har sett mange ødelagte nicasil sylindrer:thumb:
 
Man må ikke matte eller de-glaze nicasil sylindere..dette skader ringer og stemplene, vi honer med diamant hone og etterpolerer med spesial padder på honen, dette får å få riktig finish ;)
Har sett mange ødelagte nicasil sylindrer:thumb:

Jaha? De honer jo sylindrene når de er ny, og man kan se de originale honemønstrene etter 3000 km. Hvorfor?
 
Sist redigert:
Jaha? De honer jo sylindrene når de er ny, og man kan se de originale honemønstrene etter 3000 km. Hvorfor?
Som han skriver skal det vel hones, men med en spesiell hon. Står i verkstedhåndboka (for pro anyways) med delenr på riktig hon og alt :)
 

fant dette om nikasil sylindre
så da e det vel best å ikke hone sylindrene :)


Sylinder Stempel

[ Startside ] [ Opp ] [ Stopp Knapp ] [ 4-Takt ] [ Luft trykk ] [ Luft filter ] [ Test 2002 Modeller ] [ Montering av dekk ] [ Tennplugg ] [ Forgasser Juster. ] [ Olje Blanding ] [ Sylinder Stempel ] [ Det Ljuges ] [ 2 eller 4 takt ] [ Fordekk slitasje ] [ HK på 2004 modeller ] [ Sitter skruen fast ? ] [ Trialstyrer ] [ Innkjoring av Trialmotor ] [ Alle 125 i Test ] [ Olje i bensin ] [ Trimming av 125 ] [ Beta 250 bedre en 270 ] [ Vedlikehold og lufting av bremser ] [ Test av trialdekk ] [ Gamle Trialsykler ]

post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06



26.02.02
Hvorfor må sylinder/stempel pares ????
Bransjen kjenner situasjonen: Kunde ringer og vil bestille et stempel til trialsykkel type X, forhandler spør - hvilken bokstav ? Kunde spør tilbake - bokstav ????

At ungdom og teknisk lite rutinerte foreldre ikke kjenner til koding av moderne sylinder og stempel er forstålig, det som er mindre forstålig er at mange "fagfolk" ikke kjenner til dette. Derfor ønsker jeg herved å gi en enkel forklaring på fenomenet som kan bidra til bedre forståelse og mindre motorhavarier.

teknis21.jpg
teknis22.jpg

Sylinder og stempel skal alltid ha samme bokstav, her ser vi bokstaven som er slått in på sylinderens underkant. Stempler er ofte bare merket på emballasjen. (Foto M.Mager)

I moderne motorer (i særdeleshet hos konkurransemodeller) brukes et spesielt belegg i sylinderens løpebane. Dette belegg er en tysk MAHLE oppfinnelse og ble for første gang brukt i serieproduksjon av Kreidler mopeder på syttitallet. Originalnavnet er Nikasil, men det er utdelt patenter med navn Nigusil og Cermetal. Fremstillingen er kostbar og det finnes bare en håndfull bedrifter i verden som produserer sylindere med dette belegget.

I dag brukes Nikasil i alle trialmotorer.

Nikasil belegget revolusjonerte i sin tid friksjonen mellom sylinder og stempel, det har en vesentlig lavere friksjon en støpejern, følgelig reduserer det varme og man kan operere med lavere toleranser. Totalsett gir det høyere motoreffekt og lengre levetid. Pga. de små toleranser (klaring mellom sylinder og stempel) klarer man ikke å produsere sylindere og stempler som har lik størrelse, det er altså variasjon i produksjonen. Derfor må det foretas en paring etterpå. Hos produsenten blir sylinderne og stempler målt med mikrometer og merket. Sylinderen får sin bokstav slått inn med stanseverktøy, derfor kan du tydelig se at den er merket etter produksjon. Stempler blir ofte merket med tusjpenn, noen slår også bokstaven inn, mens andre merker bare emballasjen.

Det er altså ikke som ved sylinder med støpejernsforing at man honer eller borrer sylinderen og monterer et stempel med overdimensjon når sylinder/stempel er slitt eller skadet. Nikasil sylindere skal og må ikke hones eller borres, finner noen på det så er sylinderen ødelagt for alltid ! Derfor kan man heller ikke kjøpe overdimensjon stempler. Bokstaven indikerer en toleranse, parer man riktig - har man rett toleranse.

A er minst, B er større osv. Men disse forskjeller er minimale og må måles med mikrometer av god kvalitet. Dersom du har en B sylinder og monterer et C stempel vil det bli for trang når motoren varmes og stempel vil skjære seg. Dersom du monterer et C stempel i en D sylinder vil toleransen bli for stor, det vil lage lyd og gi dårligere motoreffekt, dessuten vil slitasjen øke i og med at stemplet "kipper" for mye. Selvsagt kan vi få den situasjon at en gammel A-sylinder med mange timer på pukkelen passer fint til et B-stempel, men før vi sjanser på det bør det foretas måling for å se om toleransen klaffer. (stempelfjærer er derimot like i og med at disses elastisitet tilpasser seg toleransene)

Nikasil sylindrene krever også spesielle stempelfjærer (av metallegering som er tilpasset Nikasil), disse er kostbar. Selv om en nikasil sylinder er dyr og tilhørende stempel likedan er dyr - er levetiden (forutsatt vanlig motor vedlikehold og justering) i forhold til støpejern så høy at det betaler seg.

Dersom du er uheldig og skjærer sylinderen, eller du brekker en stempelfjær som skader sylinderen, eller et nålelager ryker og nåler ødelegger sylinderveggen - må du gripe langt ned i lommeboken. I og med at du ikke kan borre må du ha ny sylinder. Selvsagt kan sylinderen reddes/overhales, men det må gjøres i utlandet, dvs at den må sendes til overhaling og så tilbake. Med porto, reppkostnad og tollformaliteter kan det ikke lønne seg.
 
Ellers så er det mange som bruker bursh-hone for de-glaze av 2-takt sylindre. Ball-hone kan som sagt rive i portene, flex-hone er hvertfall fy-fy, så aldri bruk det i en totakts-sylinder.

En brush-hone derimot vil ikke sette seg i portene, og med mindre man står å honer lenge så er nikasilen for hard for at den endrer på dimmensjoner. Har brukt slik hone flere ganger på totakts sylindre med gode resultater. Får vekk glazen og fremhever de originale hone-merkene fra diamanthonen. 10-15 sekunder med de-glazing er nok.

https://thumpertalk.com/forums/topic/294800-honing-nikasil/
http://www.allthingsmoto.com/forums/f-31/hone-scotch-bright-50639/

IMG_1315.JPG
 

Der har man Meget god forklaring på hvorfor man aldrig må hone nikasilsylindrer..krever spesial utstyr,
fikk engang honet nikasil sylindrer fra et motorverksted som sa dem hadde nikasil hone..
sylindrene vi fikk tilbake var totalt ødelagt. :hmm:
Da var det bare å investere i riktig utstyr..ganske krevende jobb å hone nikasil :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Ellers så er det mange som bruker bursh-hone for de-glaze av 2-takt sylindre. Ball-hone kan som sagt rive i portene, flex-hone er hvertfall fy-fy, så aldri bruk det i en totakts-sylinder.

En brush-hone derimot vil ikke sette seg i portene, og med mindre man står å honer lenge så er nikasilen for hard for at den endrer på dimmensjoner. Har brukt slik hone flere ganger på totakts sylindre med gode resultater. Får vekk glazen og fremhever de originale hone-merkene fra diamanthonen. 10-15 sekunder med de-glazing er nok.

https://thumpertalk.com/forums/topic/294800-honing-nikasil/
http://www.allthingsmoto.com/forums/f-31/hone-scotch-bright-50639/

Vis vedlegget 68863
Nikasil MÅ ikke de-glanzes... skal ha en hvis glans :)
 
Der har man Meget god forklaring på hvorfor man aldrig må hone nikasilsylindrer..krever spesial utstyr,
fikk engang honet nikasil sylindrer fra et motorverksted som sa dem hadde nikasil hone..
sylindrene vi fikk tilbake var totalt ødelagt. :hmm:
Da var det bare å investere i riktig utstyr..ganske krevende jobb å hone nikasil :)

Man vil ikke skade nikasilen ved å bruke en brush-hone for å fjerne glaze som setter seg på sylindervegger etter tusenvis av km. Nikasilen er alt for hard for det. Det er såklart mulig å skade den om man står på minuttersvis å honer, og noen gjør desverre det. For å bryte glazen så skal det kun noen sekunder med lett honing opp og ned. Alt man gjør egentlig er å fremheve original finish på sylindervegger. Glaze på cylindervegger hindrer oljefilmen å sette seg på veggene. Jeg foretrekker hvertfall å få vekk glazen.

Men det må være utrolig kjekt å ha både verktøyet og kunnskapen for å faktisk kunne hone nikasil på et ordentlig vis, Hsk.
 
IndyDan har bedre peiling på dette enn de fleste..bedre garanti på hans motorer enn polaris.. han sier at man skal la være å røre sylindrene ved stempelbytte. Dette er ikke stål-linere.. jo smoothere sylinder jo bedre..nikasil holder på olje på en annen måte enn stål.. legg merke til post#31 og utover.. mao.. ikke noe deglazing eller honing..

https://www.snowest.com/forum/archive/index.php/t-401594.html
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Poenget er vel at selv om nicasil er hard og føles glatt er den fortsatt porøs og trenger ikke å røffes opp for å holde oljen som i gamle dager. Jeg hadde ikke rørt overflaten med noe mekanisk. På videoen ser man at rengjøring derimot er veldig viktig og nok en gang er WD40 din venn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore_TJ
For de som er interessert i mer om temaet
https://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=433563

Ser Nyheim har vært å luftet sine meninger der også. Vi kan vel bare "agree to disagree" ;)

Det tror jeg og. Har desverre ingen tro på at store motorprodusenter hadde honet nye nikasilsylindre hvis det hadde vist seg at boringen burde være så superglatt som mulig for best ytelse. Man trenger vikene på sylinderveggen for optimal oljesmøring og tetting mellom ring og vegg, og selv om indydan har veldig mye erfaring rundt emnet, så er han fortsatt bare én person.

Agree to disagree.
 
Sist redigert:
Jeg får bøye meg i støvet


Det tror jeg og. Har desverre ingen tro på at store motorprodusenter hadde honet nye nikasilsylindre hvis det hadde vist seg at boringen burde være så superglatt som mulig for best ytelse. Man trenger vikene på sylinderveggen for optimal oljesmøring og tetting mellom ring og vegg, og selv om indydan har veldig mye erfaring rundt emnet, så er han fortsatt bare én person.

Agree to disagree.
Indydan er bare en person men det er du også, forskjellen er at det er flere enkeltpersoner, trimguruer osv som sier "ikke gjør det" pluss produsenter så da har de vel kanskje et poeng tror du ikke?
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore_TJ
Jeg får bøye meg i støvet


Det tror jeg og. Har desverre ingen tro på at store motorprodusenter hadde honet nye nikasilsylindre hvis det hadde vist seg at boringen burde være så superglatt som mulig for best ytelse. Man trenger vikene på sylinderveggen for optimal oljesmøring og tetting mellom ring og vegg, og selv om indydan har veldig mye erfaring rundt emnet, så er han fortsatt bare én person.

Agree to disagree.

Sånn optimalt bør nikasil være helt glatt..nikasil beleget forstøret et er full av porer som holder på olje.
Hone-merker du ser i sylindrer er etter honing til riktig spes. deretter poleres overflaten så glatt som mulig med spesielle padder på honen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore_TJ
Jeg får bøye meg i støvet


Det tror jeg og. Har desverre ingen tro på at store motorprodusenter hadde honet nye nikasilsylindre hvis det hadde vist seg at boringen burde være så superglatt som mulig for best ytelse. Man trenger vikene på sylinderveggen for optimal oljesmøring og tetting mellom ring og vegg, og selv om indydan har veldig mye erfaring rundt emnet, så er han fortsatt bare én person.

Agree to disagree.


Indydan honer jo og nye sylindre, men til en mye finere finish. Han sier jo at mye stempel og ringproblemer stammer fra for grov honing og at en sylinder kjørt noen tusen km har fått en bedre finish.
Nikasil lagt rett i sylinderen er trenger bearbeiding til rett sylinderspec men med rett utstyr, derav honing med spesialhon.

At sylinderveggen skal være grov etter honing er old school, til dels når det gjelder stål også. Optimal finish oppnår man etter at ringene har slitt vekk alle ujevnheter.
http://www.enginebuildermag.com/2004/05/cylinder-bore-refinishing/


Jeg velger å tro at en som har bygd noen tusen motorer og har 3års garanti på sine bygg har litt å komme med. Så får man velge om man tror på det eller ikke.

Når det gjelder motorbygging så har alle en mening. Hvem som egentlig har rett vises kun etter intensiv testing og tusenvis av km. Så får man velge side og være ydmyk nok til å innrøme at man tar feil hvis det viser seg sånn..Det kommer ihvertfall jeg til å gjøre.
 
Indydan er bare en person men det er du også, forskjellen er at det er flere enkeltpersoner, trimguruer osv som sier "ikke gjør det" pluss produsenter så da har de vel kanskje et poeng tror du ikke?

Ja, det er jeg. Men jeg stiller meg bak forskningen til de som har produsert og designet motor fra bjørjan av i flere titalls år. Hvis de, og mange andre motorprodusenter har funnet ut at det er dette som funker best, så må det i det minste ligge noe bak det. Dessuten er det mange trimguruer og hobbyskruere som også stiller seg bak dette.

"A "cross-hatch" pattern is used to retain oil to ensure proper lubrication and ring seal of pistons in cylinders. A smooth glazed cylinder wall can cause piston ring and cylinder scuffing."
 
Sånn optimalt bør nikasil være helt glatt..nikasil beleget forstøret et er full av porer som holder på olje.
Hone-merker du ser i sylindrer er etter honing til riktig spes. deretter poleres overflaten så glatt som mulig med spesielle padder på honen.
Så det er nåkk noe misforståelse angående honemerker i sylinderet..dem har ingenting med evnen til å holde på olje i et nikasil sylinder.
Er desverre enda mange motor-verksted som honer dem som et stål sylinder....det er den enkleste metoden for å ødelegge et sylinder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore_TJ
Ja, det er jeg. Men jeg stiller meg bak forskningen til de som har produsert og designet motor fra bjørjan av i flere titalls år. Hvis de, og mange andre motorprodusenter har funnet ut at det er dette som funker best, så må det i det minste ligge noe bak det. Dessuten er det mange trimguruer og hobbyskruere som også stiller seg bak dette.

"A "cross-hatch" pattern is used to retain oil to ensure proper lubrication and ring seal of pistons in cylinders. A smooth glazed cylinder wall can cause piston ring and cylinder scuffing."

Du snakker om stålsylindre. Du har fått svar lengre opp ang nikasil og det å ha oljefilm på sylinderveggen..

Mer om stålfinish hvis du ønsker det..
http://www.aa1car.com/library/plateau_finish.htm
 
Du snakker om stålsylindre. Du har fått svar lengre opp ang nikasil og det å ha oljefilm på sylinderveggen..

Mer om stålfinish hvis du ønsker det..
http://www.aa1car.com/library/plateau_finish.htm

Nei, for tiende gang. Jeg snakker ikke om stålsylindre. Det er tydeligvis du som ikke har lest deg opp her, ikke jeg.

Som sagt så har jeg hatt flere debatter om det her, og det ender alltid likt. Den ene mener at man skal fortsatt de-glaze sylindre før nye stempler monteres og andre parter mener motsatt. Mindretallet mener motsatt.

Jeg mener fortsatt at sylindrene med nikasilbelegg blir honet i 45 grader krysning av produsenten fordi sylinderveggene må ha mulighet til å holde nok olje og tette godt nok mellom ringer og vegg. Og jeg hører hva du og HSK sier om at de verken skal hones som ny, eller de-glazes som brukt, men jeg er bare rett å slett uenig. Og det er fordi jeg stiller meg heller bak mange år med forskning av mange selskaper, og de har funnet dette ut etter tusenvis av timer med testing. Ikke nok med det, men jeg syns det virker veldig logisk i tillegg. En helt flat og glatt sylindervegg vil ikke holde oljen like godt, og heller ikke tette mellom ring og vegg uten de vikene man får av honeprosessen, selv om nikasilen er porøs. Punktum.

Det her er er et utdrag som er tatt rett i fra Polaris sine egne retningslinjer ved overhaling av nikasilsylindrene deres. Og vær så snill, ikke kom med noe "de der gutta som lager disse motorene har ikke peiling på hva de driver med." Men for all del, jeg har ingenting i mot at både du og @Hsk racing har deres egne metoder på det her, selv om jeg er uenig :)

"A proper crosshatch pattern is important to provide a surface that will hold oil, and allow the rings to seat properly."

Honing.png
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hsk racing
Hvis du tror en grov overflate tetter bedre enn en glattere mot en flat ring så tenker jeg vi legger saken død.
For meg handler dette om hva vi som forbruker kan få til i garasjen hjemme. Konkluderer med at det er best å la ting være når det gjelder nikasil.



Ønsker lykke til videre.
 
Sist redigert:
  • Haha!!!
Reaksjoner: KON
Det er også forskjell på hvordan oljer som "klistrer" seg til syl.vegger og blir der. En viktig faktor å ta med!
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore_TJ
Hvis du tror en grov overflate tetter bedre enn en glattere mot en flat ring så tenker jeg vi legger saken død.
For meg handler dette om hva vi som forbruker kan få til i garasjen hjemme. Konkluderer med at det er best å la ting være når det gjelder nikasil.



Ønsker lykke til videre.

Haha, du får bare tåle å møte litt motbør når debatten går løpsk. Og jeg MÅ bare komme med et svar når du sier at en helt glatt overflate vil tette bedre mot ring enn en honet overflate, for det er faktisk stikk motsatt! Overflaten er ikke grov som du sier, men kryssmerkene hjelper stempelringen å sette seg på overflaten i sylinderet. Vær så snill å søk litt rundt, dette er ikke noe nytt de siste 40 åra. Flere proffe byggere opplever dårligere seal på en sylinder som ikke er honet enn en sylinder som er honet.

Er jo nettopp derfor Polaris, AC, Ski-Doo, Yamaha og forbasket uansett produsenter av 2-takts nikasilsylindre nettopp honer de! You name it! Eneste forskjellen her er som @Hsk racing sier. Man bruker spesialhon til 2-takts nikasilsylindre, diamanthone, og han har utstyret selv.

Du som skrev at du kom til å ta den ydmyke siden om det kom så langt, show for it, for du tar feil. Kan vise til en endeløs rekke med kilder hvis det er det du ønsker. Send bare ei melding.


"the up-and-down movement of the pistons can create an overly smooth finish that causes the piston rings to skate along the surface and fail to seat and seal properly. Cylinder wall glazing can also prevent engine oil from adhering to surfaces"

http://blog.brushresearch.com/engine-hones-for-nikasil-cyllinders
 
Dra på hvilken som helst forhandler å spør de hva de gjør når de får inn en scooter som skal ha stempelskift, jeg kan garantere deg at de de-glazer sylindrene før de monterer nye stempel med nye ringer. Og de gjør det mange ganger i året.