I utegulerte områder er det grundeier som råder. Og det omerådet er ikke med i reguleringsplanen.
Det er bedre å"fri kjøre" dær enn i regulerte forbuds soner.
Er nokk styr om buskjøring i regulerte soner fortiden.
Leder stenges tidligere enn nødvendig.
Vi som er "fast boende" hver helg kjører inn til harrsjøen vi der det uregulerte omerådet starter. Da får vi ikke noe styr med led folka
Men når helikopteret og polisen er ute på tur er det lurt holde seg til led.
Er uklart for meg dette…
Trodde det i utgangspunktet fra fritt frem der hvor trafikken ikke er regulert bare en holder seg unna plantefelt og ungskog.
Sakset:
Var får du köra snöskoter?
Snöskoterkörning ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen. Det är dock förbjudet att passera annans mark om det uppstår skada och det är till exempel förbjudet att köra på skogs- och jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på skog eller mark.
Generellt förbud gäller för körning på skogsplanteringar eller i ungskog som är lägre än två meter över snötäcket. Det är inte heller tillåtet att köra alltför nära bostäder/bebyggelse.
I fjällen finns ett antal så kallade regleringsområden och i en del av dessa får körning endast ske på för ändamålet upprättade allmänna snöskoterleder. I andra regleringsområden gäller totalt snöskoterförbud för allmänheten.
Klicka här för att se en karta över skoterregleringsområden >>
http://snoskoterradet.se/skotervett-regler/
Skiltingen i området fra Harsjøen og sørover mot Ånn er jo skiltet med ”firkant-skilt” som i følge Vasek betyr ”lämplig skoterled”
"Märket talar om att du kör säkrast och stör minst på den leden. Du bör hålla dig till leden, men det är inte förbjudet att köra utanför leden."
Uavhengig av dette skal vel motorferdselloven i Sverige revideres og da blir det spennende å se om frikjøringen i verste fall forsvinner.