Kan man skifte fra kjedekasse til quickdrive på en pro rmk med 3tommers belte (blir skiftet til peak 64mm isåfall) Blir det akkurat det samme som en vanlig quickdrive pro rmk? Hvis man bare skifter det på en kjedeskuter?
Ja hvis vi sier at dette er forhandleren sin jobb å skifte fra kjede til reimdrift. Får dem til å gjøre det? Blir det akkurat samme skuter da som en vanlig pro rmk. ? Med tanke på variatoroppsett, drivakslingen, belteakselen. vetta sånne ting værtfall? Vet du tilfeldigvis?Trur heller du skal satse på ettermarkeds reimdrift da. Du må demontere høyre side av frontramma for å bytte siden på axys er kjedekassa en del av konstruksjonen.
Ja hvis vi sier at dette er forhandleren sin jobb å skifte fra kjede til reimdrift. Får dem til å gjøre det? Blir det akkurat samme skuter da som en vanlig pro rmk. ? Med tanke på variatoroppsett, drivakslingen, belteakselen. vetta sånne ting værtfall? Vet du tilfeldigvis?
Kan ikke tenke meg at det er verdt det i det hele tatt. Du oppnår jo kun dårligere driftsikkerhet og til hvilken gevinst? Forhandler vil jo ta betalt i kokain for en slik jobb når halve scooteren må rives i filler.
Det er pr definisjon dårligere driftsikkerhet hvis den har kortere interval enn kjedet. Kjedet trenger man nesten aldri å bytte. Bytter olje til 150 kr etter 3000km og det er det Med på kjøpet får du drivlager som bader i olje og som nærmest er evigvarende. Nå vet jeg ikke hvor mange problemer jeg har lest hvor reimdrifta skaper kvalme og forholdsregler man må ta før og etter kjøring, folk jeg har hjulpet ned fra fjellet osv. Hadde det vært sånn at man fikk en "ny scooter" med å ha det kunne jeg jo ha skjønt argumentet men å gå fra 98-99% effektivitet til 99,5% effektivitet er jo helt vannvitiig.Driftsikkerhet blir ikke noe mindre med reimdrift så lenge reima blir innkjørt og byttet på interval. Men hele scootern på demonteres og bygges opp igjen
Folkens, bruk nå hodet litt og tenk etter.
Roterende masse: Motoren skal drive rundt en klump på veiva som veier rundt 2 kg med en diameter på 20cm og enda en klump(sekundæren) som veier like mye kanskje litt mindre men enda større diameter....pluss noe kjempe tungt som veier 25 kg(beltet) pluss rullemotstanden(som er enorm i denne sammenhengen) og løpehjul osv.
Hvordan kan dere tro at å spare noen hundre gram midt i denne drivlinjen kan utgjøre noe som helst forskjell, særlig når diameteren er så liten? Joda troa kan flytte fjell og alt det der men hallo?
Det er som å skifte et tannhjul i girkassen på bilen din med et lettvektstannhjul å tro at bilen blir kjappere. Jo lengre i fra motoren forskjellen skjer jo mindre rolle utgjør det. Jo mindre diameter jo mindre rolle utgjør det. Lettere veiv eller primær, svinghjul osv osv, ja der er det noe å hente men ikke engang der er forskjellene så enorm som man skulle tro, mens lettere belte utgjør mye mindre, altså vektgevinsten må være mye høyere for å oppnå noe. Rullemotstanden er mye mer signifikant enn vekten her. Hadde den angulære massen i kjedekassen veid 40 kg og reimdrift veid 1kg, ja kanskje da hadde det vært en gevinst å hente for saken er jo den at når denne massen står stille og den største kraften må til for å få den i bevegelse, så er også scooteren i sitt alle laveste gir hvor dreiemomentet er temmelig enorm, det er bare å begynne å gange opp.
145Nm(850 e-tec) på veiv og 4:1 på variatordrifta = 580Nm på sekundæraksling og med 2:1 giring på kjedet er det altså 1160Nm på drevet i bunnen!(for enkelthetens skyld er ikke generell tap i variatordrift tatt med)
Det hadde jo vært så enkelt for både Polaris og ettermarkedsprodusentene av reimdrift å komme med helt konkrete tall på dette i form av en beltedyno måling, men vi ser ikke et eneste konkret tall på det. All markedsføring går på "at du kan føle det" og dette i et marked hvor alle ellers hevder at ditt og datt gir x antall hk mer, men på reimdrift ser vi det ikke.
Reimdrift er på ingen måte patentbeskyttet så alle som vil kan sette det på sine produkter men bare Polaris gjør det og ikke på verstingmodellene. Hvorfor?
Hadde vi sett noen store tall på dette tror jeg det er garantert at alle ville ha diltet etter Polaris/C3 på dette. Hvorfor ikke? Det er billigere for produsenten, sparer litt statisk vekt som jo er inn og et til oljeprodukt trenger ikke å brukes fordi det skal reimdrifta tross alt ha, den sparer jo miljøet for litt olje.
Langt bedre? Hvorfor er det ikke tall på dette? Vi sier jo gjerne at man må øke med 10hk for å merke forskjell. Sier du at reimdrift gir 10hk mer ned i beltet? Det er fysisk umulig vil jeg påstå. Går en scooter med C3 reimdrift lang bedre også?Vet flere som har hatt bpde SKS og Pro i Axys chassis med samme beltet på begge. Reindrift modellen gikk langt bedre enn uten i følge de jeg har snakket med så noe er det i det. Rett innkjøring av reim og generell vedlikehold så kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skal holde lenge
Men er det det eller vil man bare tro det akkurat som med bråkepotte?Skjønner Va du mener. Men hvorfor er det så stor merkbar forskjell på ein med reimdrift å ein uten?
Polaris er ærlig nok de og sier det som det er og besvarer jo da spørsmålet om driftsikkerheten så tydelig det går an. Hva er skiftintervallet forresten satt til?@smaug1 Joda, det kan godt hende at du er inne på noe, men du burde ikke sammenligne reimene som blir brukt i store industrielle maskiner og reimene brukt i en fjellscooter. De er nok vidt forskjellige både på design og bruksområde.
Nok en gang, som jeg har nevnt i de øvre postene, det du nevner om driftssikkerheten er jeg ikke uenig i, annet enn at du kanskje setter det litt på spissen. Ja, reimene tåler desidert mindre enn kjedene, og kjedene har sine positive sider med tanke på materialet som er brukt og at det er oljet, men disse reimene er vel strengt tatt oppført som en slitedel og ikke en del med livstidsvarighet. Så det at man må vedlikeholde quickdrive systemet er ikke noe Polaris prøver å legge skjul på engang.
Uansett, jeg har kjørt 3000 km på mi reim, og jeg har ingen intensjoner om å skifte den ennå da den ser helt fin ut
Polaris er ærlig nok de og sier det som det er og besvarer jo da spørsmålet om driftsikkerheten så tydelig det går an. Hva er skiftintervallet forresten satt til?
Teoriene dine funker ikke, siden du ikke får dette til å stemme. Det er soleklart at du ikke har testet ut dette i praksis.Folkens, bruk nå hodet litt og tenk etter.
Roterende masse: Motoren skal drive rundt en klump på veiva som veier rundt 2 kg med en diameter på 20cm og enda en klump(sekundæren) som veier like mye kanskje litt mindre men enda større diameter....pluss noe kjempe tungt som veier 25 kg(beltet) pluss rullemotstanden(som er enorm i denne sammenhengen) og løpehjul osv.
Hvordan kan dere tro at å spare noen hundre gram midt i denne drivlinjen kan utgjøre noe som helst forskjell, særlig når diameteren er så liten? Joda troa kan flytte fjell og alt det der men hallo?
Det er som å skifte et tannhjul i girkassen på bilen din med et lettvektstannhjul å tro at bilen blir kjappere. Jo lengre i fra motoren forskjellen skjer jo mindre rolle utgjør det. Jo mindre diameter jo mindre rolle utgjør det. Lettere veiv eller primær, svinghjul osv osv, ja der er det noe å hente men ikke engang der er forskjellene så enorm som man skulle tro, mens lettere belte utgjør mye mindre, altså vektgevinsten må være mye høyere for å oppnå noe. Rullemotstanden er mye mer signifikant enn vekten her. Hadde den angulære massen i kjedekassen veid 40 kg og reimdrift veid 1kg, ja kanskje da hadde det vært en gevinst å hente for saken er jo den at når denne massen står stille og den største kraften må til for å få den i bevegelse, så er også scooteren i sitt alle laveste gir hvor dreiemomentet er temmelig enorm, det er bare å begynne å gange opp.
145Nm(850 e-tec) på veiv og 4:1 på variatordrifta = 580Nm på sekundæraksling og med 2:1 giring på kjedet er det altså 1160Nm på drevet i bunnen!(for enkelthetens skyld er ikke generell tap i variatordrift tatt med)
Det hadde jo vært så enkelt for både Polaris og ettermarkedsprodusentene av reimdrift å komme med helt konkrete tall på dette i form av en beltedyno måling, men vi ser ikke et eneste konkret tall på det. All markedsføring går på "at du kan føle det" og dette i et marked hvor alle ellers hevder at ditt og datt gir x antall hk mer, men på reimdrift ser vi det ikke.
Reimdrift er på ingen måte patentbeskyttet så alle som vil kan sette det på sine produkter men bare Polaris gjør det og ikke på verstingmodellene. Hvorfor?
Hadde vi sett noen store tall på dette tror jeg det er garantert at alle ville ha diltet etter Polaris/C3 på dette. Hvorfor ikke? Det er billigere for produsenten, sparer litt statisk vekt som jo er inn og et til oljeprodukt trenger ikke å brukes fordi det skal reimdrifta tross alt ha, den sparer jo miljøet for litt olje.
Men kan NOEN for helvete forklare hvorfor PRO RMK med den sinnsykt upålitelige reimdrifta drar bedre enn SKS med kjededrift? (beklager språket)
Fordi det rett og slett funker!
Jeg synes 3200km er alt for lite men det er meg, det betyr en gang i sesongen for meg i praksis 1,5 ganger for å ha tilstrekkelig sikkerhetsmargin siden jeg kjører mye alene langt i gokk. Hadde det vært sånn at en reimbrudd bare betyr ingen framdrift hadde det jo vært greit nok fordi da kunne man bare kjørt til den ryker og så byttet da men bremsene blir jo også borte og det er ikke greit.Nettopp. Og hadde skiftinterval vært skift hver 1000 km så er det klart at flere hadde gått bort fra det, men det er det ikke. Hvis man ser på hvor fort ryktene og klagene på sykdommer og ellers problemer med snøscootere sprer seg som ild på tørt gress, så har quickdrive-patentet fått svært lite klager på holdbarhet. De fikk mest klager i 2013 når det var helt nytt fordi reima mista tenner, men i 2014 var det fikset og etter det er det svært sjeldent man hører at de bare ryker med mindre de har lang km-stand bak seg.
Legger til et bilde av skift-intervallene. Det er på 3200 km, men så lenge reima ser fin ut så kan man like greit fortsette å kjøre med reima, men bør da ha med reservereim når man er på tur, samt verktøy for å kunne skifte den 3200 km er ikke et ille interval i min mening.
Men så havner vi tilbake på kjededriften, hva er intervallet der? Det er vel bare oljeskift og stramme opp når den bli litt slakk, ellers så skal det vel aldri skiftes. Så mye mer pålitelig naturligvis.
Vis vedlegget 66998