POLARIS Fra kjedekasse til Quickdrive AXYS?

Eskimo

Medlem
27 Mar 2016
218
33
Finnmark
Kan man skifte fra kjedekasse til quickdrive på en pro rmk med 3tommers belte (blir skiftet til peak 64mm isåfall) Blir det akkurat det samme som en vanlig quickdrive pro rmk? Hvis man bare skifter det på en kjedeskuter?
 
Kan man skifte fra kjedekasse til quickdrive på en pro rmk med 3tommers belte (blir skiftet til peak 64mm isåfall) Blir det akkurat det samme som en vanlig quickdrive pro rmk? Hvis man bare skifter det på en kjedeskuter?

Trur heller du skal satse på ettermarkeds reimdrift da. Du må demontere høyre side av frontramma for å bytte siden på axys er kjedekassa en del av konstruksjonen.
 
Trur heller du skal satse på ettermarkeds reimdrift da. Du må demontere høyre side av frontramma for å bytte siden på axys er kjedekassa en del av konstruksjonen.
Ja hvis vi sier at dette er forhandleren sin jobb å skifte fra kjede til reimdrift. Får dem til å gjøre det? Blir det akkurat samme skuter da som en vanlig pro rmk. ? Med tanke på variatoroppsett, drivakslingen, belteakselen. vetta :p sånne ting værtfall? Vet du tilfeldigvis?
 
Kan ikke tenke meg at det er verdt det i det hele tatt. Du oppnår jo kun dårligere driftsikkerhet og til hvilken gevinst? Forhandler vil jo ta betalt i kokain for en slik jobb når halve scooteren må rives i filler.
 
Ja hvis vi sier at dette er forhandleren sin jobb å skifte fra kjede til reimdrift. Får dem til å gjøre det? Blir det akkurat samme skuter da som en vanlig pro rmk. ? Med tanke på variatoroppsett, drivakslingen, belteakselen. vetta :p sånne ting værtfall? Vet du tilfeldigvis?

Så og si. Men du må isåfall beregne å betale for 30+ tima i arbeid. Ville heller bestillt TKI sitt reimdrift kit for axys med kjedekasse. Koste rundt 9000 kr når du har det i Norge ;)
 
Kan ikke tenke meg at det er verdt det i det hele tatt. Du oppnår jo kun dårligere driftsikkerhet og til hvilken gevinst? Forhandler vil jo ta betalt i kokain for en slik jobb når halve scooteren må rives i filler.

Driftsikkerhet blir ikke noe mindre med reimdrift så lenge reima blir innkjørt og byttet på interval. Men hele scootern på demonteres og bygges opp igjen
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Driftsikkerhet blir ikke noe mindre med reimdrift så lenge reima blir innkjørt og byttet på interval. Men hele scootern på demonteres og bygges opp igjen
Det er pr definisjon dårligere driftsikkerhet hvis den har kortere interval enn kjedet. Kjedet trenger man nesten aldri å bytte. Bytter olje til 150 kr etter 3000km og det er det Med på kjøpet får du drivlager som bader i olje og som nærmest er evigvarende. Nå vet jeg ikke hvor mange problemer jeg har lest hvor reimdrifta skaper kvalme og forholdsregler man må ta før og etter kjøring, folk jeg har hjulpet ned fra fjellet osv. Hadde det vært sånn at man fikk en "ny scooter" med å ha det kunne jeg jo ha skjønt argumentet men å gå fra 98-99% effektivitet til 99,5% effektivitet er jo helt vannvitiig.
 
Jaja når dere sier sånt så hadde jeg ikke gått for quickdrive på kjedeskuter. Men når du sier hvor mye problemer quickdriven har hatt så har ikke jeg hatt en eneste problem på min pro rmk med quickdrive i det hele tatt :D Er ikke min skuter jeg lurer på det med kjede til quickdrive btw for å ikke forvirre :)
 
Trenger ikke være mindre driftsikkert bare p.g.a. at du bytter en reim til 3000kr isteden for olje til 100 kr på 3000 km. Vi har to pro rmker i garasjen med quickdrive og ikke hatt et eneste problem med det. At mange plages med det vil ofte ha rot i at onnkjøringa av reima ikke er gjort slik det burde eller at reima ikke blir byttet når den skal.

Og når det snakkes om effektivitet. Prøv å kjør to identiske scootre der en har kjedekasse og en har quickdrive så får du se hvorfor quickdrive er å foretrekke. Ja du har en reim å bytte som koster med enn å bytte olje, men quickdrive funker såpass bra at jeg kjøper gjerne flere scootre med det uten å blunke. Eneste senariet jeg ikke ville hatt reimdrift er på en sooter med turbo der det skal hentes ut 250+ hk, men er jo mange som får det til å holde også.
 
  • Liker
Reaksjoner: aanes92
Har QuickDrive på min og gikk for en maskin med det på grunn av den lavere vekta og mindre roterende massen, men sant skal sier at jeg hadde følt meg tryggere på langtur med oljet kjedekasse :p

Hvor mye vektforskjell er det mellom kjededrift og reimdrift? Noen som vet?

Min neste maskin tror jeg blir en 155" Pro RMK med 3" belte, og de kommer med kjededrift, noe jeg egentlig ikke har noe i mot ;)
 
Folkens, bruk nå hodet litt og tenk etter.
Roterende masse: Motoren skal drive rundt en klump på veiva som veier rundt 2 kg med en diameter på 20cm og enda en klump(sekundæren) som veier like mye kanskje litt mindre men enda større diameter....pluss noe kjempe tungt som veier 25 kg(beltet) pluss rullemotstanden(som er enorm i denne sammenhengen) og løpehjul osv.
Hvordan kan dere tro at å spare noen hundre gram midt i denne drivlinjen kan utgjøre noe som helst forskjell, særlig når diameteren er så liten? Joda troa kan flytte fjell og alt det der men hallo?
Det er som å skifte et tannhjul i girkassen på bilen din med et lettvektstannhjul å tro at bilen blir kjappere. Jo lengre i fra motoren forskjellen skjer jo mindre rolle utgjør det. Jo mindre diameter jo mindre rolle utgjør det. Lettere veiv eller primær, svinghjul osv osv, ja der er det noe å hente men ikke engang der er forskjellene så enorm som man skulle tro, mens lettere belte utgjør mye mindre, altså vektgevinsten må være mye høyere for å oppnå noe. Rullemotstanden er mye mer signifikant enn vekten her. Hadde den angulære massen i kjedekassen veid 40 kg og reimdrift veid 1kg, ja kanskje da hadde det vært en gevinst å hente for saken er jo den at når denne massen står stille og den største kraften må til for å få den i bevegelse, så er også scooteren i sitt alle laveste gir hvor dreiemomentet er temmelig enorm, det er bare å begynne å gange opp.
145Nm(850 e-tec) på veiv og 4:1 på variatordrifta = 580Nm på sekundæraksling og med 2:1 giring på kjedet er det altså 1160Nm på drevet i bunnen!(for enkelthetens skyld er ikke generell tap i variatordrift tatt med)
Det hadde jo vært så enkelt for både Polaris og ettermarkedsprodusentene av reimdrift å komme med helt konkrete tall på dette i form av en beltedyno måling, men vi ser ikke et eneste konkret tall på det. All markedsføring går på "at du kan føle det" og dette i et marked hvor alle ellers hevder at ditt og datt gir x antall hk mer, men på reimdrift ser vi det ikke.

Reimdrift er på ingen måte patentbeskyttet så alle som vil kan sette det på sine produkter men bare Polaris gjør det og ikke på verstingmodellene. Hvorfor?
Hadde vi sett noen store tall på dette tror jeg det er garantert at alle ville ha diltet etter Polaris/C3 på dette. Hvorfor ikke? Det er billigere for produsenten, sparer litt statisk vekt som jo er inn og et til oljeprodukt trenger ikke å brukes fordi det skal reimdrifta tross alt ha, den sparer jo miljøet for litt olje.
 
  • Liker ikke
Reaksjoner: R.A.L
Er jo ikke uten grunn at de har valgt å gå for reimdrift. For det første så er det ikke sånn at man kan gjærne litt vekt kun på en del og forvente resultater. Er ikke så mye å hente på en enkelt komponent, men henter man litt fra veiva, stempler, svinghjul, belte, akslinger og reimdrift vil den totale besparelsen gjøre hele forskjellen. Å kun hive på reimdrift eller noe annet som lettvektsbolter i variatoren og forvente at responsen skal gi en wow-faktor er som å kun trene benkpress og forvente å få sixpack.

For det andre er det sånn at man sparer også mye gyrovekt med å redusere roterende masse. 1 kg spart på roterende masse tilsvarer 7 kg gyrovekt. Altså når alt er i bevegelse vil du trenge 7 kg mindre krefter å legge maskinen fra side til side som jo er det mtn og x-over modeller er laget for.

Og det at Polaris ikke har brukt quickdrive på "værstingmodellene" regner jeg med du tenker på RMKene med 3" kammer. Forklaringen der er såpass enkel at disse beltene krever lavere giring for at maskinene skal klare å drive dem oppi rocky mountains. Og som du sier selv så er reimdrift dyrt å produsere så får å ikke trenge å investere i enda en stor dyr maskin i fabrikken for å produsere et nytt reimhjul valgte de å bruke et kjedekassesystem de allerede har. Så får ettermarkede levere reimdrift for de som vil ha det til de modellene og Polaris kan holde produksjonskostnadene nede.

Såg en video for en stund siden for viser hvor mye lettere det er å dra rundt beltet på en maskin med kjedekasse kontra en identisk maskin bare med reimdrift, men fant den ikke igjen. Det er flere kg det er snakk om. Men finner jeg den igjen skal jeg sørge for at du @smaug1 får sett den. :p
 
Sist redigert:
Folkens, bruk nå hodet litt og tenk etter.
Roterende masse: Motoren skal drive rundt en klump på veiva som veier rundt 2 kg med en diameter på 20cm og enda en klump(sekundæren) som veier like mye kanskje litt mindre men enda større diameter....pluss noe kjempe tungt som veier 25 kg(beltet) pluss rullemotstanden(som er enorm i denne sammenhengen) og løpehjul osv.
Hvordan kan dere tro at å spare noen hundre gram midt i denne drivlinjen kan utgjøre noe som helst forskjell, særlig når diameteren er så liten? Joda troa kan flytte fjell og alt det der men hallo?
Det er som å skifte et tannhjul i girkassen på bilen din med et lettvektstannhjul å tro at bilen blir kjappere. Jo lengre i fra motoren forskjellen skjer jo mindre rolle utgjør det. Jo mindre diameter jo mindre rolle utgjør det. Lettere veiv eller primær, svinghjul osv osv, ja der er det noe å hente men ikke engang der er forskjellene så enorm som man skulle tro, mens lettere belte utgjør mye mindre, altså vektgevinsten må være mye høyere for å oppnå noe. Rullemotstanden er mye mer signifikant enn vekten her. Hadde den angulære massen i kjedekassen veid 40 kg og reimdrift veid 1kg, ja kanskje da hadde det vært en gevinst å hente for saken er jo den at når denne massen står stille og den største kraften må til for å få den i bevegelse, så er også scooteren i sitt alle laveste gir hvor dreiemomentet er temmelig enorm, det er bare å begynne å gange opp.
145Nm(850 e-tec) på veiv og 4:1 på variatordrifta = 580Nm på sekundæraksling og med 2:1 giring på kjedet er det altså 1160Nm på drevet i bunnen!(for enkelthetens skyld er ikke generell tap i variatordrift tatt med)
Det hadde jo vært så enkelt for både Polaris og ettermarkedsprodusentene av reimdrift å komme med helt konkrete tall på dette i form av en beltedyno måling, men vi ser ikke et eneste konkret tall på det. All markedsføring går på "at du kan føle det" og dette i et marked hvor alle ellers hevder at ditt og datt gir x antall hk mer, men på reimdrift ser vi det ikke.

Reimdrift er på ingen måte patentbeskyttet så alle som vil kan sette det på sine produkter men bare Polaris gjør det og ikke på verstingmodellene. Hvorfor?
Hadde vi sett noen store tall på dette tror jeg det er garantert at alle ville ha diltet etter Polaris/C3 på dette. Hvorfor ikke? Det er billigere for produsenten, sparer litt statisk vekt som jo er inn og et til oljeprodukt trenger ikke å brukes fordi det skal reimdrifta tross alt ha, den sparer jo miljøet for litt olje.


Skjønner Va du mener. Men hvorfor er det så stor merkbar forskjell på ein med reimdrift å ein uten?
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Vet flere som har hatt bpde SKS og Pro i Axys chassis med samme beltet på begge. Reindrift modellen gikk langt bedre enn uten i følge de jeg har snakket med så noe er det i det. Rett innkjøring av reim og generell vedlikehold så kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skal holde lenge :)
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og MHP
Vet flere som har hatt bpde SKS og Pro i Axys chassis med samme beltet på begge. Reindrift modellen gikk langt bedre enn uten i følge de jeg har snakket med så noe er det i det. Rett innkjøring av reim og generell vedlikehold så kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skal holde lenge :)
Langt bedre? Hvorfor er det ikke tall på dette? Vi sier jo gjerne at man må øke med 10hk for å merke forskjell. Sier du at reimdrift gir 10hk mer ned i beltet? Det er fysisk umulig vil jeg påstå. Går en scooter med C3 reimdrift lang bedre også?
Har Pro og Sks samme utveksling?
 
Min erfaring er at den steiler mer virker mer lettkjørt. Å dette var 2 nye scootere rett ut a kassen. Sksen er litt lavere dreve. Men drevet opp min for å få akkurat samme utveksling. Forsatt stor forsjell. Demonterte så el-start å startkrans. Forsatt forsjell. Monterte så tki reimdrift. Å endelig kunne den sammenlignes med pro rmk. Lei a alle disse terotikrene her inne. Har du ingen erfaring med reimdrift ser eg ingen grunn til å kommentere heller
 
  • Liker
Reaksjoner: aanes92
Teorier og synsing ser fint ut på papiret men funker som regel ikke som tenkt i det virkelige liv
 
@smaug1 I all hovedsak så er jeg enig med deg, og det gir mening når du sier det sånn, men som nevnt av andre her så må det jo være en grunn for at Polaris montert dette på titalls tusenvis av snøscootere i sortementet deres.

Som også er nevnt så handler det nok om å spare litt vekt her og litt vekt der for å få ned gyrovekt. Tenk hvor tung stålkjeden er i forhold til gummireima ;) Det har litt å si når man får mye fart på drivverket.

Men, selv om jeg har quickdrive selv, så tror jeg nok kjedekassen er mer pålitelig enn reima. Lagrene får oljesmøring og slites mye mindre. Bedre kjøling blir det og i kjedekassen pga olja, og det er ikke tvil om at det ryker flere quickdrive-reimer enn kjeder på Pro RMK :p Er ikke mange reimer som går på disse, og man hører sjeldent om det, men skulle jeg kjøpt en for maks pålitelighet så hadde jeg gått for kjedekassen uten tvil.

En annen ting jeg er skeptisk til er videoer av folk som mener det er som dag og natt på kjedekassen og reimdriften. Er det en mental effekt? Er de betalt for å si det? Er de bare hardcore quickdrive fan? Eller er det faktisk tilfelle at det er SÅ stor forskjell at man merker det som dag og natt :p Likeste er å prøve det ut selv.
 
@skidoo_joa får unnskylde meg, jeg er glad i å diskutere hvorfor ting er som de er og ikke bare godta at ting er sånn.

@Nyheim du er inne på noe. Vekt.
Hva er nr 1 salgsargument innenfor (mountain) snøscooter I dag? Jo vekt. Hvor mye penger måtte ikke Polaris legge I den samme vektbesparelsen andre steder? Når det I tillegg koster mindre å produsere er det jo sole klart. Spørsmålet er vel heller hvorfor ikke alle Polaris maskiner har det?
Kjedet veier mer men også her stiller jeg spørsmålstegn til gevinsten fordi tannreimene takler ikke belastning og hastighet over tid. De går varm(effektiviteten går rett i kjelleren) og havarerer. Gevinsten er derfor veldig begrenset i det området den kunne ha hatt større betydning pga det er nettopp der de feiler. Jeg hadde ikke blitt overrasket at de reimhavari Pro Rmk eiere har opplevd også kjører mer over større vann i høyere hastighet og kanskje bedriver mer turkjøring?
Tannreim har to fiender. Sjokk og hastighet.
Dette med tannbelter har interessert meg lenge og jeg har også kødder mye med det i jobbsammenheng på industrielle maskiner. Beltedrift har blitt diskutert ganske mye på HCS og "mountainhorse" der har gått ganske langt for å teste dette ut bla ta to like maskiner og montere reimdrift på en og kjøre sammenligninger uten å finne noe forskjell.
Hvis forskjellen er så åpenbar ville det jo ha vært så utrolig enkelt å komme med konkrete tall i salgsøyemed. I stedenfor ser vi bare at vekt er nevnt konkret.
 
@smaug1 Joda, det kan godt hende at du er inne på noe, men du burde ikke sammenligne reimene som blir brukt i store industrielle maskiner og reimene brukt i en fjellscooter. De er nok vidt forskjellige både på design og bruksområde.

Nok en gang, som jeg har nevnt i de øvre postene, det du nevner om driftssikkerheten er jeg ikke uenig i, annet enn at du kanskje setter det litt på spissen. Ja, reimene tåler desidert mindre enn kjedene, og kjedene har sine positive sider med tanke på materialet som er brukt og at det er oljet, men disse reimene er vel strengt tatt oppført som en slitedel og ikke en del med livstidsvarighet. Så det at man må vedlikeholde quickdrive systemet er ikke noe Polaris prøver å legge skjul på engang.

Uansett, jeg har kjørt 3000 km på mi reim, og jeg har ingen intensjoner om å skifte den ennå da den ser helt fin ut :)
 
@smaug1 Joda, det kan godt hende at du er inne på noe, men du burde ikke sammenligne reimene som blir brukt i store industrielle maskiner og reimene brukt i en fjellscooter. De er nok vidt forskjellige både på design og bruksområde.

Nok en gang, som jeg har nevnt i de øvre postene, det du nevner om driftssikkerheten er jeg ikke uenig i, annet enn at du kanskje setter det litt på spissen. Ja, reimene tåler desidert mindre enn kjedene, og kjedene har sine positive sider med tanke på materialet som er brukt og at det er oljet, men disse reimene er vel strengt tatt oppført som en slitedel og ikke en del med livstidsvarighet. Så det at man må vedlikeholde quickdrive systemet er ikke noe Polaris prøver å legge skjul på engang.

Uansett, jeg har kjørt 3000 km på mi reim, og jeg har ingen intensjoner om å skifte den ennå da den ser helt fin ut :)
Polaris er ærlig nok de og sier det som det er og besvarer jo da spørsmålet om driftsikkerheten så tydelig det går an. Hva er skiftintervallet forresten satt til?
 
Polaris er ærlig nok de og sier det som det er og besvarer jo da spørsmålet om driftsikkerheten så tydelig det går an. Hva er skiftintervallet forresten satt til?

Nettopp. Og hadde skiftinterval vært skift hver 1000 km så er det klart at flere hadde gått bort fra det, men det er det ikke. Hvis man ser på hvor fort ryktene og klagene på sykdommer og ellers problemer med snøscootere sprer seg som ild på tørt gress, så har quickdrive-patentet fått svært lite klager på holdbarhet. De fikk mest klager i 2013 når det var helt nytt fordi reima mista tenner, men i 2014 var det fikset og etter det er det svært sjeldent man hører at de bare ryker med mindre de har lang km-stand bak seg.

Legger til et bilde av skift-intervallene. Det er på 3200 km, men så lenge reima ser fin ut så kan man like greit fortsette å kjøre med reima, men bør da ha med reservereim når man er på tur, samt verktøy for å kunne skifte den :) 3200 km er ikke et ille interval i min mening.

Men så havner vi tilbake på kjededriften, hva er intervallet der? Det er vel bare oljeskift og stramme opp når den bli litt slakk, ellers så skal det vel aldri skiftes. Så mye mer pålitelig naturligvis.

QuickDrive Maintenance.png
 
Men kan NOEN for helvete forklare hvorfor PRO RMK med den sinnsykt upålitelige reimdrifta drar bedre enn SKS med kjededrift? :biggrin: (beklager språket)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kennethfip
Folkens, bruk nå hodet litt og tenk etter.
Roterende masse: Motoren skal drive rundt en klump på veiva som veier rundt 2 kg med en diameter på 20cm og enda en klump(sekundæren) som veier like mye kanskje litt mindre men enda større diameter....pluss noe kjempe tungt som veier 25 kg(beltet) pluss rullemotstanden(som er enorm i denne sammenhengen) og løpehjul osv.
Hvordan kan dere tro at å spare noen hundre gram midt i denne drivlinjen kan utgjøre noe som helst forskjell, særlig når diameteren er så liten? Joda troa kan flytte fjell og alt det der men hallo?
Det er som å skifte et tannhjul i girkassen på bilen din med et lettvektstannhjul å tro at bilen blir kjappere. Jo lengre i fra motoren forskjellen skjer jo mindre rolle utgjør det. Jo mindre diameter jo mindre rolle utgjør det. Lettere veiv eller primær, svinghjul osv osv, ja der er det noe å hente men ikke engang der er forskjellene så enorm som man skulle tro, mens lettere belte utgjør mye mindre, altså vektgevinsten må være mye høyere for å oppnå noe. Rullemotstanden er mye mer signifikant enn vekten her. Hadde den angulære massen i kjedekassen veid 40 kg og reimdrift veid 1kg, ja kanskje da hadde det vært en gevinst å hente for saken er jo den at når denne massen står stille og den største kraften må til for å få den i bevegelse, så er også scooteren i sitt alle laveste gir hvor dreiemomentet er temmelig enorm, det er bare å begynne å gange opp.
145Nm(850 e-tec) på veiv og 4:1 på variatordrifta = 580Nm på sekundæraksling og med 2:1 giring på kjedet er det altså 1160Nm på drevet i bunnen!(for enkelthetens skyld er ikke generell tap i variatordrift tatt med)
Det hadde jo vært så enkelt for både Polaris og ettermarkedsprodusentene av reimdrift å komme med helt konkrete tall på dette i form av en beltedyno måling, men vi ser ikke et eneste konkret tall på det. All markedsføring går på "at du kan føle det" og dette i et marked hvor alle ellers hevder at ditt og datt gir x antall hk mer, men på reimdrift ser vi det ikke.

Reimdrift er på ingen måte patentbeskyttet så alle som vil kan sette det på sine produkter men bare Polaris gjør det og ikke på verstingmodellene. Hvorfor?
Hadde vi sett noen store tall på dette tror jeg det er garantert at alle ville ha diltet etter Polaris/C3 på dette. Hvorfor ikke? Det er billigere for produsenten, sparer litt statisk vekt som jo er inn og et til oljeprodukt trenger ikke å brukes fordi det skal reimdrifta tross alt ha, den sparer jo miljøet for litt olje.
Teoriene dine funker ikke, siden du ikke får dette til å stemme. Det er soleklart at du ikke har testet ut dette i praksis.
 
Fordi det rett og slett funker! :p

Haha :biggrin::biggrin: Vet at det funker snus! Kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til kjededrift for 5 flate øre! Om jeg vil tilbake til 80-tallet så finnes det ganske enkelt filmer på nett for å tilfredstille det behovet :gskratt:
 
Nettopp. Og hadde skiftinterval vært skift hver 1000 km så er det klart at flere hadde gått bort fra det, men det er det ikke. Hvis man ser på hvor fort ryktene og klagene på sykdommer og ellers problemer med snøscootere sprer seg som ild på tørt gress, så har quickdrive-patentet fått svært lite klager på holdbarhet. De fikk mest klager i 2013 når det var helt nytt fordi reima mista tenner, men i 2014 var det fikset og etter det er det svært sjeldent man hører at de bare ryker med mindre de har lang km-stand bak seg.

Legger til et bilde av skift-intervallene. Det er på 3200 km, men så lenge reima ser fin ut så kan man like greit fortsette å kjøre med reima, men bør da ha med reservereim når man er på tur, samt verktøy for å kunne skifte den :) 3200 km er ikke et ille interval i min mening.

Men så havner vi tilbake på kjededriften, hva er intervallet der? Det er vel bare oljeskift og stramme opp når den bli litt slakk, ellers så skal det vel aldri skiftes. Så mye mer pålitelig naturligvis.

Vis vedlegget 66998
Jeg synes 3200km er alt for lite men det er meg, det betyr en gang i sesongen for meg i praksis 1,5 ganger for å ha tilstrekkelig sikkerhetsmargin siden jeg kjører mye alene langt i gokk. Hadde det vært sånn at en reimbrudd bare betyr ingen framdrift hadde det jo vært greit nok fordi da kunne man bare kjørt til den ryker og så byttet da men bremsene blir jo også borte og det er ikke greit.
Kjedet har skiftintervall på 15000-20000 km eller mer. Olje skal byttes på 3000km(Lynx og Ski-Doo, andre merker har vel sikkert noe av det samme).
 
At man mister bremsene er ikke helt heldig. Men om reima skulle gå så har ihvertfall jeg med meg reservereim for å slippe å bli berget ned fra fjellet. ;)
 
Har noen hatt totalt reimbrudd og har bilder av dette? har kun vært borti at noen tenner har gått av, slik at den fortsatt har bremser å til nød er kjørbar.