SKI-DOO Forlenge renegade xrs

Eirkri

Medlem
20 Nov 2017
6
0
Nordland
Heisann.

Har en 2015 renegade xrs 800 som jeg har lyst til å forlenge til 146.

Har sett på trackusa, der selger de kit.
Men ble ikke helt klok på dette.
Noen som kan komme med en ca pris hva det vil koste?
Samt hva som egentlig må byttes ut i vogna?
Ser noen skriver at de bytter rails, hva vil det si?

Eirik
 
Sist redigert:
Ice age selger komplette rails altså skinnene og da blir bare de byttet og så bruker du resten. Da får du 146 rMotion rett og slett. Tracksusa selger forlengerkit. Da blir skinnene forlenget i bakkant og det er det. Egentlig en fullgod løsning men det ser selvsagt ikke like elegant. Resten er plankekjøring. Bytt belte og tut og kjør. Usikker på om det er nødvendig å forlenge stussen, forskjellen er liten på de to.
Jeg tror en lang rMotion vil føles litt tung i snuten. De er laget for å holde skiene på bakken og med enda lengre belte blir den kanskje litt vel god på det.
 
Ice age selger komplette rails altså skinnene og da blir bare de byttet og så bruker du resten. Da får du 146 rMotion rett og slett. Tracksusa selger forlengerkit. Da blir skinnene forlenget i bakkant og det er det. Egentlig en fullgod løsning men det ser selvsagt ikke like elegant. Resten er plankekjøring. Bytt belte og tut og kjør. Usikker på om det er nødvendig å forlenge stussen, forskjellen er liten på de to.
Jeg tror en lang rMotion vil føles litt tung i snuten. De er laget for å holde skiene på bakken og med enda lengre belte blir den kanskje litt vel god på det.

Så vist jeg bestemmer meg for å få nye rails/skinner. Så er det bare nytt belte jeg trenger i tillegg?
Er det mye arbeid?
Har jo bra me justeringsmulighetene i vogna på fjæringen. Tror det kan bi bra.
 
Ja, hovedsak forlenge understellet eten med nye rails eller med forlengere man skrur på de orginale railsa. Så må man gjøre en vurdering og tunellen må forlenges. Pass på å få tak i belte med riktig deling på drivhjulene, Finnes i 2.52", 2,86" og 3.0". Ellers er det bare tut og kjør.

Verdt å nevne at kjølekapasiteten ofte blir redusert når man forlenger belte. Hvis man har litt dårlig kjøling i utgangspunktet er forlenging uten å gjøre noe med kjølesystemet ofte en dårlig ide. Dette er ment som et generellt tips, jeg har ingen erfaring med scootertypen din spesifikt
 
Ja, hovedsak forlenge understellet eten med nye rails eller med forlengere man skrur på de orginale railsa. Så må man gjøre en vurdering og tunellen må forlenges. Pass på å få tak i belte med riktig deling på drivhjulene, Finnes i 2.52", 2,86" og 3.0". Ellers er det bare tut og kjør.

Verdt å nevne at kjølekapasiteten ofte blir redusert når man forlenger belte. Hvis man har litt dårlig kjøling i utgangspunktet er forlenging uten å gjøre noe med kjølesystemet ofte en dårlig ide. Dette er ment som et generellt tips, jeg har ingen erfaring med scootertypen din spesifikt

Takker for svar
Vet du om den finnes hele rails til min scooter i 144-146?
 
Sleider er jo slite deler uansett. Ved å forlenge så vil også fysikk spille inn, tenker da mest på vekt x arm og påkjenning på demper og fjær. Kan være du må stive opp demper for å få opplevelsen du leter etter. Ved å forlenge eksiterende rail vil også dette spille inn, gjerne hvis man får litt luft under skuter og lander på stuss. Ice age har nok forsterket de rette tingene for å tåle litt.
 
Heisann.

Har en 2015 renegade xrs 800 som jeg har lyst til å forlenge til 146.

Har sett på trackusa, der selger de kit.
Men ble ikke helt klok på dette.
Noen som kan komme med en ca pris hva det vil koste?
Samt hva som egentlig må byttes ut i vogna?
Ser noen skriver at de bytter rails, hva vil det si?

Eirik
Har forlenget en MXZ 2011 X-RS til 137" en gang uten å forlenge tunnel, og har en 2013 summit 146" som er forlenget til 154" uten å forlenge tunnel. Da trenger du kun forlengere til railsen, nye plastsleider, riktig belte med riktig deling, og isrivere. :thumb: Du kan se i min tråd på "pimp my ride" her inne på forumet, der er begge "prosjektene" beskrevet med tekst og bilder.. ;)

http://www.scooterforum.no/index.php?threads/reimkillerns-ski-doo-xp-xm-g4-pimping.7324/
 
Så vist jeg bestemmer meg for å få nye rails/skinner. Så er det bare nytt belte jeg trenger i tillegg?
Er det mye arbeid?
Har jo bra me justeringsmulighetene i vogna på fjæringen. Tror det kan bi bra.
Nei det er ikke veldig mye arbeid, en kveld så er det gjort. Kan være litt køddent å få av bremskaliper men ellers er det plankekjøring.
Går det an å spørre om hva du prøver å oppnå? Bedre framkommelighet eller en løssnømaskin ala Freeride?
 
Kan du legge ved en link?
Må vel bytte sleider også?

Noen som har gjort dette å kan legge ved et bildet?
Mulig det var bytte av hele sleider du var ute etter, men her er et par bilder av sleideforlengere på originale sleider.
index.php

121" til 137" fra Track's usa.
index.php

146" til 154" med Track's usa.
index.php
 
Ser på første bildet at vanger også er forsterket
 
Nei det er ikke veldig mye arbeid, en kveld så er det gjort. Kan være litt køddent å få av bremskaliper men ellers er det plankekjøring.
Går det an å spørre om hva du prøver å oppnå? Bedre framkommelighet eller en løssnømaskin ala Freeride?

Nei det er ikke veldig mye arbeid, en kveld så er det gjort. Kan være litt køddent å få av bremskaliper men ellers er det plankekjøring.
Går det an å spørre om hva du prøver å oppnå? Bedre framkommelighet eller en løssnømaskin ala Freeride?

Er ikke sikker på om jeg skal gjøre det, men er i hovedsak bedre framkommelighet jeg tenkte på.
 
Har forlenget en MXZ 2011 X-RS til 137" en gang uten å forlenge tunnel, og har en 2013 summit 146" som er forlenget til 154" uten å forlenge tunnel. Da trenger du kun forlengere til railsen, nye plastsleider, riktig belte med riktig deling, og isrivere. :thumb: Du kan se i min tråd på "pimp my ride" her inne på forumet, der er begge "prosjektene" beskrevet med tekst og bilder.. ;)

http://www.scooterforum.no/index.php?threads/reimkillerns-ski-doo-xp-xm-g4-pimping.7324/

Så bra ut
Ble du plaget med at noen av de gikk varm?
Isrivere skal jeg kjøpe uansett.
Ser på tunnelen min i dag at om jeg bygger den om til 146, så er belte enda noen cm innafør tunnelen.
 
Mulig det var bytte av hele sleider du var ute etter, men her er et par bilder av sleideforlengere på originale sleider.
index.php

121" til 137" fra Track's usa.
index.php

146" til 154" med Track's usa.
index.php

Så da forlenger du bare rails/skinnene som ligger i vogna fra før?
Og det er holdbart?
Lakkert dem selv eller får du de samme farge?
 
Så da forlenger du bare rails/skinnene som ligger i vogna fra før?
Og det er holdbart?
Lakkert dem selv eller får du de samme farge?
Forlenger kun eksisterende rails ja. Kjørte flere 100mil med X-RS'en uten noen problemer, og har gjort det samme med 2013 XM. Ingen problemer med holdbarhet nei, men når det er betongføre så blir de jo naturligvis fortere varme enn med original lengde. På summit med så høye kammer som 63mm er det et must med isrivere om du skal kjøre noe løype uansett om den er forlenget eller ikke etter min mening. Railsforlengerne er levert i vanlig alu farge, så jeg lakkerte de selv. Husk å vask de godt å bruk syregrunning før du legger på farge. :thumb: