GENERELT Eksos temp

kjøp deg en fluke 62 mini ir med lasersikte, den koster under 1000,- og er genial.. du slipper å montere noe, du trenger jo den kun under justering også, ellers så e de temp målerne til pynt..
 
FLUKE62.jpg


et bilde av den :)

her kan du bestille/kjøpe den, det finnes mange modeller men de andre er beregnet for bruk på lengere avstander og koster mye.

Digitale termometre
 
Denne er vel ikke ideel for eksostemperatur avlesning akkurat.

joda den er genial til det. man leser av varmen på eksosrør nermest mulig sylindrene. Jeg har alltid bare brukt det, etter at den kom på markedet.

Godset på eksosrør er tynt og overfører varmen fra eksosen veldig kjapt, men skal man absolutt bruke dyre løsninger for sånt så versegod ;) seriøst så er det kun for de som driverm ed racing, for oss andre så er det bortkastede penger..
 
hvordan nøyaktig skal du lese av eksos temp med den i fart? Tape den fast under huven og satse på å treffe?

Eller skal du justere inn tempen på motoren mens den står og går på tomgang?

Og sjekk prisen på Koso fra HSP så er ikke akkurat den fluken så mye billigere... og blir ALDRI nøyaktig nok til en totaktsmotor i en snøscooter....
 
obr:

tomgang=? så du kan ikke løfte beltet over bakken og gi gass? bruk huet i stedet for å forsøke å finne noe å klage på..

Jeg har drevet med snøscootere i 22 år, etter at jeg tok i bruk IR måler så ser jeg absolutt ingen grunn til å bruke noe annet.. så proff er jeg ikke, jeg driver ikke med konkurranse heller..

Jeg har en hardt trimmet V8 BMW motor, og i forbindelse med kjølevann så kan man måle problemområder i løpet av et par sekunder.. genialt

Du burde prøve før du uttaler deg ;)
 
Du snakker om grope greiier:)du får aldri dette rett når du heiser den opp bak og måler.Da går den uten motstand.noe som ikke er ideelt ved tuning.
 
Du snakker om grope greiier:)du får aldri dette rett når du heiser den opp bak og måler.Da går den uten motstand.noe som ikke er ideelt ved tuning.

hvorfor er ikke det ideelt ???

hva vet du om forgasserne og hvordam man tuner disse inn ved f.eks trimming !???

Justerer du skutern i oppoverbakke for å få motstand?? kjører du da uten panser og skrur i 100 km.t ?

nei dette her blir bare dumt ;)
skal du kritisere IR målern så bør du vite hva du prater om...
 
LOL...oki, får tune scooterne dine på den måten du....så får vi andre som ikke har peiling holde oss til gode gamle racepac, digatron, eller koso....skal ikke diskutere med en ekspert...
 
LOL...oki, får tune scooterne dine på den måten du....så får vi andre som ikke har peiling holde oss til gode gamle racepac, digatron, eller koso....skal ikke diskutere med en ekspert...

jasså du vet ikke hva du skal skrive nå.. LOL skal bety?? jeg tror rett og slett du ikke tør å utfordre meg innen dette emnet..

jeg har aldri brent et jævla stempel så lenge jeg har holdt på.. det betyr ikke at jeg er ekspert men jeg mener at det nytter ikke å ha all verdens dyrt utstyr så lenge du ikke vet hva du driver med.. men jeg har hjulpet mange med å forklare hva de skal passe på nåpr det gjelder 2 taktere, og hva som er viktig å tenke på..

dette ble bare latterlig fordi ingen andre en meg tør å komme med forsløag til hva TS kan bruke.. han var interessert i noe billig, en slik IR måler koster lite på ebay, der får man dem til ca 500,- og de funker mere en bra nok for de aller aller fleste!
 
Skal ikke kritisere den måleren din du, men det er temp på eksosen man er ute etter og ikke temperatur på stålet i potta. Om du kan henvise til en omregningsfaktor der man får ut den tempen som stålet må ha når eksosen har feks 720 grader skal jeg bli temmelig overasket. Du sier du har drevet i 22år med scooter og da må jo de som lever av å lage eksostempmålere og har holdt på med dette i en mannsalder være helt på jordet når det finnes noe så FANTASTISK som den ir måleren du viser hær. Og til biltrimming bruker man jo air fuel måler så ikke skjønner jeg hvordan du kan lese av kjølevanntempen for å finne den du?????
 
Skal ikke kritisere den måleren din du, men det er temp på eksosen man er ute etter og ikke temperatur på stålet i potta. Om du kan henvise til en omregningsfaktor der man får ut den tempen som stålet må ha når eksosen har feks 720 grader skal jeg bli temmelig overasket. Du sier du har drevet i 22år med scooter og da må jo de som lever av å lage eksostempmålere og har holdt på med dette i en mannsalder være helt på jordet når det finnes noe så FANTASTISK som den ir måleren du viser hær. Og til biltrimming bruker man jo air fuel måler så ikke skjønner jeg hvordan du kan lese av kjølevanntempen for å finne den du?????

hva er "air fuel måler" ? :)
selv om jeg jobber som teknisk leder på et bilverksted, så har jeg enda ikke hørt om dette.

eksosrørene er laget av veldig tynt gods, og hastigheten på eksosen er veldig høy. dermed så endrer temperaturen i godset veldig kjapt opp og ned, det er ingen forsinkelse å snakke om egentlig.

jeg anbefaler deg å prøve, så skjønner du hva jeg mener.. man kan i løpet av et sekunder finne ut om en sylinder går for magert. det er selve kluet med dette, å hindre havari ikke sant !?

jeg har ikke sagt at dette er bedre en kostbare fastmonterte målere, men at dette er en svært enkel og billig måte å kunne vite om alle sylindrene hengerm ed slik de skal.. en vmax 4 har tross alt 4 sylindrer, så mye tror du det koster å montere på 4 følere på eksos og målere??
IR måleren trenger jeg kun en av uansett antall sylindrer ;) og selv med 4 snøscootere så trneger jeg aldri mere en en måler ! ;)
 
Hvordan måler du dette under kjøring? eller måler du kun med scooteren i ro å beltet i luften?

Det geniale med de "vanlige" målerne som faktisk måler eksostemperaturen er etter min mening en MYE bedre måte å sikre seg mot evt skjæring siden man kan programere den litt under smertegrensen av temperatur slik at en varsellampe blinker når grensen nås.
 
det der er bare et så ufattelig dumt spørsmål..

hva kan du om forgassere egentlig???

Om du mener NorskA hadde et dumt spørsmål så trur jeg du bør tenke deg om før du selv poster..

Er jo faen ingen som mener at du ikke kan med verken forgassere eller slikt, personlig så driiiter jeg langveis i hva du kan eller ikke kan.
Om du mener den temp målern din er den beste for en valig scooterbruker så må du gjerne gjøre det. Men om jeg hadde betalt 1000,- for en måler som ikke engang klarer og gi meg det svaret jeg skal ha NEMLIG eksos temp blir nu en helt annensak..

Skal du diskutere et produkt må du kunne tåle og høre at du ikke BESTANDIG har rett. Når du har startet en diskusjon må du også kunne se litt mellom fingrene dine og innse at kanskje så finnes det folk her inne som har litt mere erfaring enn deg på akkurat dette området..

PS. Håper avataren min PLAAAAGER deg.. Biiiiru meeeron..
 
Har du aldri hørt om scootere som går varm på grunn av belastning?

aldri hørt om?? vettu du stiller idiotiske spørsmål..

jo mere effekt du bruker, jo mere dreiemoment tar du ut av motoren. mere dreiemoment = mere varme fra eksosen.. trykket i eksosen i seg selv hever eksostemperaturen litt i det den møter motstand inne i pottene, dette er det samme som friksjon som avgir varme, bare at det er snakk om friksjon fra eksostrykket.. og vet du hvorfor man bruker sluttpotte egentlig???

jeg mener at du er på jordet når du skriver at motoren går varm på grunn av belastning!!! det er så utrolig dumt sagt at ejg finner ikke ord..

en motor skal kunne belastes, og går den varm så er det ikke på grunn av belastningen!!! men på grunn av manglende kjøling og eventuellt for mager blanding!!

jiiiiiiiiiisezzzz
 
Hva om jeg lurer på eksostempen "her og nå" når jeg kjører da? Løfter jeg bare panseret opp da og sikter på pipen(e)? Hva med forskjeller i eksostemp som skyldes forskjeller i høyde over havet og forskjeller i lufttemp? Tar du med deg bukken da på tur eller?
 
Hva om jeg lurer på eksostempen "her og nå" når jeg kjører da? Løfter jeg bare panseret opp da og sikter på pipen(e)? Hva med forskjeller i eksostemp som skyldes forskjeller i høyde over havet og forskjeller i lufttemp? Tar du med deg bukken da på tur eller?

Da har han bukken med seg vettu.. Han løfter opp scooter bak og kliper inn gassen, så måler han.. Kun det beste er godt nokk:lols:
 
Hva om jeg lurer på eksostempen "her og nå" når jeg kjører da? Løfter jeg bare panseret opp da og sikter på pipen(e)? Hva med forskjeller i eksostemp som skyldes forskjeller i høyde over havet og forskjeller i lufttemp? Tar du med deg bukken da på tur eller?

hva er det du vil frem til egentlig? hvorfor har ikke f.eks Yamaha Vmax 4 sånne målere levert som standard??? tenk om man må stoppe å justere motoren for hver km man kjører!? har de ikke tenkt på det eller??

nei verdien av å kjøre rundt med sånne målere er like mye verdt som speedometeret er ... kjekt å vite liksom.. thats it!

har du tunet opp motoren riktig så tåler den å bli kjlørt med .. Jeg måler f.eks ved 3500 rpm, og justerer om jeg må.. som regel så gjør man det en gang og ferdig, det var det, bare å kjøre vinteren ut!
 
Ja hvorfor kommer ikke alle scootere ut med revers, no-slip, og slepekrok originalt? koster penger kansje? hva gjør du vist du er på fjellet å temperaturen synker til -30? å du har justert den inn på ca -5? når vet du at den går for magert da? det vet man da vitterlig med en EKSOSTEMPERATURMÅLER. eller hva?
 
Ja hvorfor kommer ikke alle scootere ut med revers, no-slip, og slepekrok originalt? koster penger kansje? hva gjør du vist du er på fjellet å temperaturen synker til -30? å du har justert den inn på ca -5? når vet du at den går for magert da? det vet man da vitterlig med en EKSOSTEMPERATURMÅLER. eller hva?

prøver du å være morsom nå eller !??

slepekrok, revers = unødvendig piss.. og d samme er d å kjøre rundt med de målerne..

sorry men jeg gidder ikke dette mere, diskutere med folk uten utdannelse og forståelse for motorteknologi blir bare dumt..

snart så kommer det vel et spørsmål om hva gjør du om det plutselig blir sommer !??

natta ;)
 
  • Haha!!!
Reaksjoner: galsame
prøver du å være morsom nå eller !??

slepekrok, revers = unødvendig piss.. og d samme er d å kjøre rundt med de målerne..

sorry men jeg gidder ikke dette mere, diskutere med folk uten utdannelse og forståelse for motorteknologi blir bare dumt..

snart så kommer det vel et spørsmål om hva gjør du om det plutselig blir sommer !??

natta ;)

Skjønner at du ikke gidder mere for nå begynner du allerede å motsi deg selv, du mener at "disse målerne" er noe unødvendig piss, hva er denne IR måleren da?
Det at revers og krok er unødvendig piss er jo DIN mening, andre kan jo ha en annen mening en deg uansett om de har en annen utdannelse eller ikke?
Helt i orden at du bruker denn IR måleren men du med din utdnnelse og peiling skjønner jo at en EKSOSTEMPERATURMÅLER er mange ganger bedre enn denne IR måleren når det gjelder å bruke på snescooter
 
bee doo
jeg har ikke motsakt meg selv, jeg mener at man ikke trenger målere under kjøring. man tuner opp motoren før man tar den i bruk, man sørger for at alt er riktig. og da er den IR måleren utrolig fin å ha..

men selv med IR måler så er folk sjanseløs om de ikke har peiling på hva det er de driver med ;)
 
Det er jo nettopp ved belastning at en motor går varm. Uansett bil eller scooter. Kjølevæska kommer til et punkt der den ikke klarer å kvitte seg med mere varme, da må motoren ta støyten. En motor kan gå fint på "bukken", men hvis du henger på en tung slede og trekker den opp en lang bakke, vil motoren produsere mere varme pga mere belastning.

En eksostemp måler er kjekk å ha, men har du en standard-motor er det vel egentlig ingen vits. Skjønt man vil merke små variasjoner i motoren som f.eks. halvtett dyse eller sprekk i innsug.manifold MYE kjappere med slike målere...
 
hva er det du vil frem til egentlig? hvorfor har ikke f.eks Yamaha Vmax 4 sånne målere levert som standard??? tenk om man må stoppe å justere motoren for hver km man kjører!? har de ikke tenkt på det eller??

nei verdien av å kjøre rundt med sånne målere er like mye verdt som speedometeret er ... kjekt å vite liksom.. thats it!

har du tunet opp motoren riktig så tåler den å bli kjlørt med .. Jeg måler f.eks ved 3500 rpm, og justerer om jeg må.. som regel så gjør man det en gang og ferdig, det var det, bare å kjøre vinteren ut!

3500 rpm? Snakker vi ennå om scooter da? Det er jo under innslagsturtallet til de aller fleste scootere som jeg vet om, utenom kanskje noen nye skidooer. Eksakt hva bruker du temperaturen på 3500 til? Den står jo å bakker bare med litt høyt turtall. Se om det er magert på det turtallet? Jeg tror det skal godt gjøres å kunne f.eks skjære en scooter med et så lavt turtall. Hvis du bruker dette til å tune den 2002 srx en din, da er du på villspor. På dette turtallet går den kun på tomgangsdysene og der er det ikke så veldig mye man trenger å velge mellom til trailbruk. De fleste kjører vel 40 eller 42,5. De som kjører drag bruker litt større. Er det tuningen din, å finne ut om det skal stå 40 eller 42,5?